Op stapel : Robbe U-96

Ziet er weer goed uit Manfred!:proost:
Staat zeker netjes op de boot!

:offtopic::

Vandaag pakket binnen met een zooi boeken.
O.a. het volgende stapeltje bouwtekeningen:

7972487f428fd0d05.jpg

Hier wat foto's van wat er zo al in zit:

7972487f4290b8adc.jpg

7972487f42d89ca51.jpg

7972487f42d949a10.jpg

7972487f4322e2551.jpg

7972487f4343f288b.jpg

7972487f432324e6a.jpg

7972487f42901228b.jpg

Erg mooie tekeningen met een hoop info.

Groeten,

Joris

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zijn tenminste tekeningen waaraan je wat hebt, met mooi layouts voor extra details, heb zelf ook een boek van Fritz Kohl zeer nuttig naslagwerk.
Ik heb nog een paar foto's van het ideetje van raf, heb het iets anders gemaakt maar werken doet het.
Het principe is een palletje wat opgeduwd wordt waardoor de voorgespannen stang vrijkomt en de torpedo naar buiten duwt, de magneet zit onder de buis vast en zorgt ervoor dat de e-motor niet loopt,de rest kan je zelf wel invullen.
Foto 1 voorgespannen, foto 2 afgeschoten en foto 3 het nokje wat de pal omhoog duwt gekoppeld aan een stang verbonden met de servo.
full

Mooi systeem Manfred, wil het eens in het echt zien! (wat ik al eerder schreef).

De laatste dagen niet stil gezeten.
Het afwerken van het achterschip even verder gelaten voor wat het was en verder gegaan met de inbouw van de achterdeksel met tech rek in de romp van het achterschip.
Dit heeft wat werk met zich mee gebracht om dat ik per se de deksel ook uitneembaar wilde maken.
Nu zit de boel vast met 3 RvS inbusbouten en wat opvul stukken.
Hier van volgen nog de foto's.
Dit heb ik gedaan om makkelijker bij de mechaniek van de roeren en (eventueel) de torpedo buis te kunnen komen.
Nu bezig met het opvullen van de kleine naad die tussen het voor en achterdeel van de romp zijn ontstaan.
Ook ben ik bezig om het dek op het achterschip te monteren.
Hier voor heb ik een systeem bedacht met behulp van een bowden kabel.
Deze "rijgt" het dek aan de romp vast.
Ook hier van volgen binnenkort foto's met verdere uitleg.

Het is een leuk gezicht dat nu de romp uit een deel bestaat en niet bij elkaar wordt gehouden met tape.
Meer later weer!

Groeten,

Joris

P.S. even snel wat foto's van de romp:

7972488b11c8269bd.jpg

7972488b11c97ef83.jpg

7972488b11c8ce148.jpg

Net klaar met het maken van het bevestigings systeem voor het achterdek.
Zelf erg blij mij om dat het dek strak op het achterschip ligt.
Hier de foro's:

7972488dd13143da4.jpg

7972488dd1317d021.jpg

Groeten,

Joris

hallo joris

ben ik blij dat ik nog niet begonnen ben mt het renoveren van de u47
ik heb het dreamart dek ook reeds en jaartje thuis liggen en ik was opzoek naar een oplossing om hte weer los te krijgen als ik achteraan de stuur stangen moest werken
bij deze is er nu zo een systeem hahahaha
en moet ik er niet meer naar zoeken

groetjes raf
nu de klinknagels nog aan brengen,,,,,

Hallo Raf,

Leuk om te horen dat een :n00b: in de RC wereld een ouwe rot in het vak op ideeën kan brengen :-)

Ik heb alles eerst met superlijm vast gezet en daar na met Uhu 2 componenten lijm verder verstevigd.
Nu nog stukjes ABS onder het dek plakken om het wat meer stevigheid te geven.
Het was een heleklus om ook rekening te houden met de dieverse openingen en details die op het dek komen.
O.a. de steunen achter voor de staalkabels van de antennen.
De bowden kabels zijn van Conrad.

Groetjes,

Joris

Laatst bewerkt:
hallo joris

nooit te oud om iets te leren zeg ik altijd
en een goed idee is lekker mee genomen
vroeger toen ik begon was het allemaal nog zelf uitdenken
nu met dit prachtige forum denken we met een paar 100 man
en kom je dus sneller aan een goede oplossing
het topic van de mini zuigertanks is daar een voorbeeld van
ik ga proberen om er zo een in de u47 te proppen om met een brugge regelaar de onder water vaart te regelen
dan kost het me geen extra kanaal want die regelaar werkt ook met een servo printje als referentie impuls en dan ben ik ook van het probleem verlost dat de piston terug loopt door de tegen druk want de servo stuurt dat dan snel weer bij

groetjes raf

Ik heb al even zitten zoeken, maar kan zo snel niets vinden over het smeren van de asbuizen en de assen.
Mijn vraag:
Hoe vaak smeer je de assen van de boot??? (U-47 motoren van Robbe met Graupner assen.)
1 of meer keer per jaar?

Deze vraag in verband met de smeernippels op de asbuis.
Als het niet zo vaak hoeft, ga ik ze er niet op maken...

Groeten,

Joris

Hallo joris, is dat niet afhankelijk van hoe vaak je gaat varen?,mijn assen smeer ik een keer per jaar in met vaseline ivm de keerringen en verder niet.
Alleen is de opbouw van mijn assen anders als die van robbe, ik heb alleen maar een keerring met rvs as die uiteraard gelagerd is.

Hallo Manfred,

Ik begrijp uiteraard dat de vaar frequentie een rol speelt in het smeer verhaal.
Maar 1 a 2 keer per jaar afhankelijk van de vaar uren is voldoende dus.

Bedankt voor je antwoord!

Ik ga weer verder bouwen nu.
Foto's van het een en ander volgen snel.

Groeten,

Joris

Hoi Joris,

Smeernippels op de schroefas doe ik altijd. Kleine moeite, en bij de eerste keer dat je moet smeren of vet/vaseline wilt verversen ben je jezelf al dankbaar! Hiervoor de binnenas uit de buizen halen betekent meestal een hoop werk met duik en richtingsroeren die verwijderd moeten worden. Plus het risico van beschadigen van de afdichting met het eruit trekken van de as.

De smeerbuis-truc: eerst het buisje op de as solderen, en daarna pas doorboren. Dan fungeert de smeerbuis als geleiding voor de boor, geen 'uitglijders' , piece of cake !

Laatst bewerkt:
Ik was zelf ook nog even te raden gegaan bij me zelf en ben tot zelfde conclusie gekomen als jij net schreef Lex!
Dus gaten boren en solderen maar!

Bedankt voor het mee denken weer!

Joris

Weer een up-date:

Met de start van mijn 38ste levens jaar de gelukkige eigenaar geworden van het alu techrek voor de U-96.
Deze natuurlijk gelijk gaan inbouwen in de boot!
Daarbij kwamen wat probleempjes naar boven zo als het niet mooi uitgelijnd zijn van de assen.
Deksel en romp opnieuw gemonteerd en nu is dat beter.

Na die operatie kon ik verder met het schuren van de romp.
Het achterschip sluit bijna naadloos aan op het voorschip.

797248aaaad135c9f.jpg

Op de foto is nog een klein beetje zwarte merkstift te zien waar ik nog een vloedgat wil gaan maken om de rij mooi door te laten lopen.
Deze valt precies in het midden van de sluiting en wordt een klus om het mooi aan te laten sluiten.
Als dat klaar is moet de hele romp nog een keer gespoeten worden en dan weer nat geschuurd worden.
Dan zit die klus er op en kunnen we aan de slag met o.a. de electronica enz.

Meer foto's van o.a. tech-rek volgen nog.

Groeten,

Joris

hallo joris
op de voorige posting schreef je
gaten boren en solderen maar

das verkeert
het moet zijn

solderen en gaten boren

eerst de buis op de as solderen en daarna door dat buisje met een iets langere boor de gaten boren
het kan stom klinken maar vergeet niet eerst de as er uit te halen voor je begint te boren
want het is al bij sommige gelukt om ook de as te beschadigen door hem te laten zitten

als je de oliekeering (boerage)er niet zou uitkrijgen dan is een propje watte doordrengt met olie of water een goede oplossing om dat einde dat niet heet mag worden daar mee in te pakken (ietsje er voor beginnen)dan smelt de dichting niet

groetjes raf
ps mooie afdichting

Hallo Raf,

Ik ga toch voor mijn volgoorde...
Ik boor eerst het gat om dat je dan nog bij eventuele bramen kan komen.
Vervolgens steek ik een los boortje in het gat en schuif daar de nippel overheen en soldeer dan de boel op z'n plaats.

Wat betreft die oliekeering / boerage, die zie ik niet zitten in mijn asbuis.
Wel zie ik de lagers aan bijde kanten.
Bedoel je die dingen???

Groeten,

Joris

Hier weer een kleine up-date.

Om de vloedgaten mooi door te laten lopen heb ik er nu een extra bij gemaakt precies op de plek tussen het voor- en achterschip.

Het was even passen en meten en na wat peuterwerk is dit het resultaat.
Nu alles afwerken nog.

797248b1640ac0425.jpg

@ Raf:
Zit in elke as zo'n keerring?
Ik heb ze nog niet gezien in de assen van o.a. Robbe (bij de boot mee geleverd) en de assen van Graupner.
Het is anders i.d.d. wel handig om hier mee rekening te houden met het soldeer werk.

Meer foto's en up-dates a.s.a.p.

Groeten,

Joris

Back