Opstarten oude Fleischmann H0 spoorbaan

Discussie in 'Spoor H0 en Spoor N' gestart door Cyril Marien, 3 mrt 2022.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    das wat ik bedoelde

    gr raf
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Even een vraag tussendoor.
    De snelheid is dat de 1 op 1 snelheid delen door de schaal of is die verhouding anders om op schaal te rijden?
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  3. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb werkelijk geen idee. Je zou zeggen van wel: als de H0 trein op de modelbaan in 10 seconden 1 meter rijdt, zou dat 'in het echt' 87 meter in 10 seconden zijn.
     
  4. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    De kloof begint vorm te krijgen. Er zit nu een grijze basiskleur op de rotsen, met goedkope acrylverf van de Action (mix wit, zwart en een klein druppie groen). Ik moet hier en daar nog wat rotsjes toevoegen.

    upload_2023-4-24_22-6-3.png

    upload_2023-4-24_22-6-28.png
     
    ozy, raf en Bertus vinden dit leuk.
  5. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Ze worden steeds mooier. Vandaag kreeg ik nummer 6 binnen. Die is ook weer verkocht als een 5103, maar deze ziet er iets anders uit dan de vorige vijf: geen geblindeerde (wc?) raampjes aan één kant, en een dak met minder uitsteeksels. Wel een puntgave wagon, in ov, en met twee extra steekkoppelingen.

    upload_2023-4-25_17-0-42.png

    upload_2023-4-25_17-1-1.png

    upload_2023-4-25_17-1-24.png
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2023
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    Fleischmann 5103 H0 DB 1kl rijtuig
    je hebt deze wagon ook in rood wit onder dezelfde nummer
     
  7. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Hij ziet er anders uit dan de andere vijf die ik al heb, en die ook als 5103 werden aangeboden. EDIT: Ik heb net geleerd dat dat type 5101 is.

    Op de foto's is de bovenste de wagon waar ik er nu 5 van heb, en de onderste de nieuwe 5103. Ik heb er geen enkel probleem mee hoor: de nieuwe lijkt rechtstreeks uit de winkel te komen en is puntgaaf.

    upload_2023-4-25_17-40-11.png

    upload_2023-4-25_17-40-37.png

    upload_2023-4-25_17-42-55.png
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2023
  8. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb de rotsen geverfd. Eerst dus een grijze basislaag, daarna wat accenten met lichtbruin/beige, daarna een wash met zwart en toen een dry brush met wit. Dat laatste is wel erg wit: misschien verzacht ik alles nog met een bruine wash.

    upload_2023-4-25_18-6-7.png

    upload_2023-4-25_18-6-28.png

    upload_2023-4-25_18-6-51.png
     
    ozy, k-k, Bert V en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik ben nu tevreden met de 'canyon'. Er zitten meer echte rotsjes in, en het wateroppervlak is klaar om te verven. Er zit nog een mooie stroomversnelling in. De in vedunde lijm gedrenkte lagen wc-papier drogen langzaam, dus dat wordt op z'n vroegst morgen. De witte rotsen zijn straks wel klaar om te verven.

    upload_2023-4-26_15-29-2.png

    upload_2023-4-26_15-29-33.png

    Onder de brug heb ik het water gevormd alsof het door de versmalling sneller stroomt.

    upload_2023-4-26_15-29-59.png

    De wanden van de kloof zijn nu beplakt met rotsjes van gietgips. Dat is veel mooier dan alleen gipsverband.

    upload_2023-4-26_15-32-1.png
     
    ozy, Bert V, Stoompomp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Verder ben ik begonnen met experimenteren met de begroeiing. Op de steile hellingen waar geen gras groeit heb ik met vlokken turf struikgewas proberen na te maken. Het zit nu gelijmd met houtlijm, maar ik denk dat ik de handel nog moet fixeren met een houtlijmwash en/of haarlak, want het zit nog niet echt vast allemaal.
    Later komen er nog boompjes en meer struiken bij, en de vlakkere delen ga ik begrassen, vooral de weiden rond het grote chalet. Tips blijven welkom !

    upload_2023-4-26_15-33-41.png

     
    ozy vindt dit leuk.
  11. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik ben de laatste rotsen op kleur aan het brengen. En de struiken op de helling zitten aardig goed vast.

    upload_2023-4-27_16-21-49.png

    upload_2023-4-27_16-22-15.png
     
    ozy vindt dit leuk.
  12. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    De rivier heeft nu ook kleur. In het midden wat donkerder, omdat het daar dieper is.
    Ik verf later nog een stuk water wit: voorbij de stenen ligt nog een kolkende stroomversnelling. En de golfkoppen worden later ook wit.
    Waar het water niet kolkt breng ik later nog flink wat lagen hoogglans transparante lak over het water.

    upload_2023-4-27_16-24-14.png

    upload_2023-4-27_16-24-38.png

    upload_2023-4-27_16-25-2.png
     
    ozy en Bertus vinden dit leuk.
  13. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Wild water in de kloof, met twee kolkende stroomversnellingen.

    upload_2023-4-27_17-59-13.png

    De benedenloop, onder de brug.

    upload_2023-4-27_17-59-35.png
     
    ozy, Bert V, Bertus en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    ziet er meer dan goed uit
    je gaat ook wel erg snel LOL
    gr raf
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  15. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Nou, dank je, raf ! Speciaal voor jou nog wat sfeerfoto's in het avondzonnetje. En als ik te veel post dan laat het maar weten hoor ! Dat geldt voor iedereen. Maar ik begin er echt lol in te krijgen.

    upload_2023-4-27_19-37-46.png

    upload_2023-4-27_19-38-9.png

    upload_2023-4-27_19-38-43.png

    upload_2023-4-27_19-39-8.png

    upload_2023-4-27_19-43-11.png
     
    ozy vindt dit leuk.
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Nee je post zeker niet te veel.
    Ik kijk meerdere keren per dag naar je draadje om te kijken of er weer vorderingen zijn.
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  17. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Dan is het goed. Haha !
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.845
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Even een persoonlijke vraag als het mag.
    Hoe en wanneer ben je of u treinen leuk gegaan vinden en waarom ben je of u er nu ineens zo fanatiek mee bezig?
     
    Cyril Marien vindt dit leuk.
  19. Cyril Marien

    Cyril Marien

    Lid geworden:
    15 mrt 2021
    Berichten:
    764
    Locatie:
    Nijmegen
    Je mag 'je' zeggen hoor. :)

    Ik had vroeger als kind een 'elektrische trein'. Daar heb ik destijds op de zolder van mijn ouders al eens een grote baan mee gemaakt, op een laken op de grond, met kleurpoeder en rotspapier. Die trein heeft een jaar of 50 in dozen gezeten en is altijd met me meeverhuisd.
    Een paar jaar geleden ben ik met vervroegd pensioen gegaan, en had ik ineens zeeën van tijd voor al mijn hobby's, en een paar nieuwe. Ik heb al een jaar of 20 een groot aquarium, en ik ben een paar jaar geleden begonnen met het bouwen van elektrische gitaren. Eerst met gelaste stalen body's, en later een paar van hout. Gewoon als hobby, en voor mezelf hoor.
    Een vriend van me kwam op een gegeven moment met de mededeling dat hij een houten modelschip aan het bouwen was. Dat vond ik ook prachtig: een jaar of 20 geleden heb ik al eens een zeilschip van plastic gebouwd, de Santa Maria als ik me goed herinner. Die houten bouwdozen zijn zo mooi dat ik een jaar of 2 geleden begonnen ben met het bouwen van de Endurance, een houten bouwdoos van OcCre. Prachtig ! Er is op dit forum nog ergens een draadje over de bouw daarvan. Maar ...

    Op dit forum viel mijn oog ook op de treintjesafdeling. Ik heb toen ooit voor onder de kerstboom mijn ouwe trein weer eens uitgepakt en er onder de kerstboom een simpel baantje mee gemaakt, weer met rotspapier, een grasmat en wat ouwe huisjes en spuitsneeuw. Zag er niet uit, maar ik vond het zo leuk dat ik eens wat ben gaan opzoeken, op forums en vooral op Youtube. Omdat ik hier ook nog een grote zolder heb waar ik eigenlijk niks mee doe kwam al gauw het idee om daar een flinke vaste baan te maken, met mijn ouwe Fleischmann treintjes. Dat is intussen weer behoorlijk uit de klauwen gelopen, want ik vind het voorlopig hartstikke leuk allemaal. Ik heb alles schoongemaakt en aan het rijden gekregen, en ik heb op Marktplaats de nodige spullen gekocht, meestal voor weinig, want ik ben niet rijk. Ik vind het prachtig dat spullen van tientallen jaren oud nog goed te gebruiken zijn. Dus: er gaat als het goed is een flinke baan op zolder komen. En om vast eens te oefenen ben ik nu dat kleine diorama aan het maken. Die grote baan komt daarna wel.
    Dat betekent dat de gitaarbouw, en de boot, even geparkeerd zijn. Maar ik hoef het voor niemand te doen of te laten, dus ik zit lekker een paar uurtjes per dag te prutsen, aan tafel of in mijn miniwerkplaatsje in een kamertje in mijn huis.

    Zo zit het dus ongeveer !

    Een van mijn zelfgebouwde gitaren: een Firebird.

    upload_2023-4-28_0-29-43.png

    Mijn boot, work in progress:

    upload_2023-4-28_0-33-49.png
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2023
    ozy, k-k, Bertus en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    Cyril door corona zijn er ook veel mensen de zolder/kelder aan het opruimen geweest
    daar zijn ze dan inderdaad oude dozen tegen gekomen met "speelgoed" in van hun zelf of ouders
    en dan zo van hé zou dat nog werken en op tafel een rondje beginnen leggen om alles te TESTEN
    en dan zijn ze het plezant gaan vinden want ja corona wat moet je met al die vrije tijd doen
    en zo zijn er veel mensen terug begonnen
    we zien het ook in de club dat het aantal leden gestaagd groeit

    gr raf
    ps je kunt nooit genoeg posten LOL
    ik ben nu aan het verfijnen en weg werken van problemen maar daar zie je niet veel van het zit meestal onder de baan
     
    Bertus en Cyril Marien vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina