Opstarten oude Fleischmann H0 spoorbaan

Ik heb wat 1:87 autootjes gekocht: een paar Opel Kadett C coupe (jeugdsentiment) en een stapel sloopautootjes. Ik wil er ooit een autosloperij/kerkhof mee maken.

20231019_174350.jpg

20231019_174232.jpg

20231019_174402.jpg

Ik zag hier een hele mooie 'scrap yard':

Laatst bewerkt:
De volgende opzet in het baanplan. De rode zones worden afgedekt met 'berg' zodat je de onnatuurlijke scherpe bochten niet ziet. De wissel in het blauwe rondje veroorzaakt sluiting, maar die kan ik weglaten. De dimensies in de lengte en breedte kloppen nog niet.

In dit plan kunnen twee treinen rondjes tuffen, en heb ik vier parkeersporen. Dat kunnen er nog wat meer worden.

De bocht linksonder komt voor het grootste deel onder het schuine dak van mijn zolder.
De parkeersporen rechts onder worden mijn rangeer/stationszone. Ik wil er een soort stadslandschap van maken met een station en huizen.

grotebaan 1a.jpg

Ik heb de 'hoek' eens met rails uitgelegd, in spiegelbeeld weliswaar (omdat ik de zolder nog wat leger moet ruimen). Het gedeelte dat nu boven in de foto naar rechts loopt wordt het parkeer/stationsgedeelte.
Hier zie je ook wat ik bedoel met 'de bocht wegwerken onder het schuine dak'. De achterwand komt ongeveer op de achterkant van de tafel links onder het schuine dak.

20231025-181033-65393f863c2e9.jpg

Het hele verhaal neemt toch behoorlijk wat ruimte in beslag. Ik moet een extra tafel onder het schuine dak zetten om de bochten kwijt te kunnen, of een uitbouw aan de tafel maken. Er is nog wel wat winst te halen door kruisingen met een flauwere hoek, flexrails etc.

Verder moet ik even goed naar de wissels kijken; de meeste die er nu liggen wijzen dezelfde kant op (rechts, op de 'echte' baan links door het spiegelen). Die heb ik niet genoeg !

Ik heb nog niet gekeken naar baanvakken en zo, ik wilde eerst eens kijken hoeveel ruimte het in gaat nemen.

Baanplan, nu binnen de afmetingen van de beschikbare ruimte. De oranje vakken zijn de Ikea tafels die ik als basis ga gebruiken.
In dit ontwerp gebruik ik alleen 'vaste' rails, maar ik ga veel flexrail leggen.

baanplan-1-tafels-653d225e5f413.jpg

Ik heb wat nieuwe kruisingen en wissels gekocht. De smalle kruisingen werken veel beter !

20231028_163420.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb het linker- en middengedeelte van de baan uitgelegd. Ik ga in het echt vooral de rechte stukken met flexrail leggen.

De bocht achterin zal niet zichtbaar worden, omdat het schuine dak daar te ver naar beneden komt. Verder verberg ik dan ook de onnatuurlijk scherpe bocht. Het 'gat' tussen de tafels moet ik opvullen.
De hele bocht kan nog iets dieper onder het schuine dak.

De ruimte voor de rangeersporen. Links moet de baan ophouden, want daar zit een deur.
Ik wil de sporen nog naar voren halen, zodat er tegen de wand ruimte is voor een stadje en wat gebouwen. Ik zag bijvoorbeeld de 'half relief' huisjes van Metcalfe, die me wel mooi lijken. Iemand ervaring mee ?

https://www.engelsmodelspoor.shop/merken/metcalfe.html

Met de nieuwe kruisingen komen de sporen mooi naast elkaar te liggen.

Laatst bewerkt:
De verbinding van de 'bocht' naar de rangeersporen.

Het middendeel. Aan de bovenkant op de foto gaan later de sporen met een bocht rechtsaf, om dan aan het einde van een nieuwe tafel in twee bochten op elkaar aan te sluiten.

Het resultaat van vandaag.

als die kruiswissel nu een levende was dan had je 2 wissels kunnen sparen
gr raf

Met deze kruisingen zijn de kruisende sporen van elkaar gescheiden. Ik denk dat dat bij een engelse wissel niet zo is ?

De bovenste twee sporen zijn de 'main tracks'. Daar wil ik twee treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden, bijvoorbeeld in tegengestelde richting. Als de kruising een engelse is zijn die sporen toch met elkaar verbonden ? Of maak ik weer een denkfout ?

baanplan 1 detail beter.jpg

Cyril geen idee eigenlijk daar moet ik eens naar opzoek gaan
want af het nu een gewone kruiswissel of een engelse wissel is denk ik dat ze gewoon hetzelfde gekoppeld zijn
vrijdag weet ik meer

gr raf

Ik heb twee baanvakken geïsoleerd, en ze provisorisch van een simpel on/off schakelaartje voorzien. Dat lijkt prima te werken. Ik kan één lokomotief parkeren, en de andere weg laten rijden.

20231107_184308.jpg

er zijn een paar mogelijk heden
je pakt een tywrap en boord daar een gaatje in waar je een schroefje door kan zetten
of je print of koopt deze
https://www.onlinekabelshop.nl/100x...Y9U2WVo9bNLv9wEpRx3QH5CxiSHZetKhoCf5EQAvD_BwE

welke manier je ook verkiest trek de tywraps in eerste instantie niet echt aan ;dan kun je er nog kabels bij steken voor je definitief alles vast zet

er zijn ok mensen die van die boekbinder toestanden gebruiken ik doe er als alles klaar is ( nooit klaar)zo een spiraal bescherming overheen
nadeel moeilijk om er nadien nog een vergeten kabeltje bij te steken

gr raf

Kitje Engelse 'half relief' huisjes van Metcalfe. Het ziet er stevig uit. De schaal is 00, 1:76 dus. Maar dat zal niet veel verschillen met H0. Ik wil deze eens proberen tegen de achterwand bij de rangeersporen, dan weet ik een beetje hoeveel ruimte ze innemen en zo.

20231115_205511.jpg

20231115_205447.jpg

Ik heb ook nog een seinhuisje gekocht. Ik ben benieuwd: de prijs is erg gunstig voor als ik een stadje met een flinke straat huisjes en winkels wil bouwen. Eerst deze maar eens in elkaar zetten.

20231115_205935.jpg

Laatst bewerkt:
tegen de achterwand kun je het beste kleinere huisjes zetten om een meer diepte effect te verkrijgen
voor aan dan iets groter
ik zet kartonnen doosjes daar waar ik huizen plan te zetten om zo ook een idee te verkrijgen hoe het er gaat uit zien en hoeveel plaats het gaat in nemen
daarna worden ze vervangen door andere gebouwen
dan de tussen ruimte opvullen zoals ik gedaan heb met de loods
als er iets is wat ik wil laten werken zoals een slagboom of poort dan gebruik ik servo motoren en een zelf gebouwd printje

gr raf

Back