overtrek bijlanding eerst zwaare crash vastvleugel

beste bertus.

Ik dacht dat het met een verzekering wel mag, maar dat is dus niet zo.
Bedankt voor de tip.
high flyer, dan is de enige oplossing om naar een club te gaan, maar dat is wel lastig met het vervoer, ik snap ook wel dat je niet de hele tijd afhankelijk wil zijn van alle andere.
Maar we denken er nog over, oke jongens :D we moeten en zullen een oplossing vinden :D :wink:

groetjes matthijs

high flyer zei:
hallo iedereen
ik heb natuurlijk een vraag ,maar voor dat iedereen meteen begint met ga eerst maar een langs een paar clubs (als ik dat kon dan deet ik het wel)ik woon op het plate land en er is geen club in de buurd tot zo verbekent bij mij en ik zit in een rolstoel dus echt ver kan ik niet

hier is mijn vraag; is de robbe freewind e-zwever een goed beginers model voor iemand die niet veel geld heeft te besteden en servo's kunnen die als voor rol roer gebruikt ook zonder dat je de achteruit schakelaar moet gebruiken bijde kanten op gebruiken

B.V.D.
Marco Bosch

Marco,

De Robbe freewind is voor iemand in een rolstoel niet makkelijk, om te starten moet je hem een behoorlijke snelheid geven (afhankelijk van de wind) en hij is een beetje zwaar. Je schrijft dat je wel kan staan dus het hoeft mischien geen probleem te zijn. Ook moet je rekening houden met het feit dat het vliegtuig ook wel eens op een lullige plaats terecht kan komen. Mijn freewind heeft geen rolroeren en dan stuurt het in lastige omstandigheden niet makkelijk. Als je er dan niet bij kan komen is dat lastig. Ik zelf had een paar winters terug wat problemen met mijn zender accu. Ik was op het strand aan het vliegen (het vroor -3) een kort piepje en een wazige melding op het lcd dat de accu leeg was, meteen de landing in gaan zetten maar de zender had zichzelf al uitgeschakeld. Geen nood, ik had mijn zoon bij me (toen 6) en hij zou het vliegtuig wel halen als deze op een onbereikbare plaats zou komen. Nou... vergeet het maar, ik kon mijn Kranich (multiplex) zelf gaan halen...... kruipend dus door de sneeuw... Mijn zoon liep wel mee maar wilde niet alleen. romp in stukken en het dan maar zien mee te krijgen. Inmiddels is het toestel gerepareerd.
Hiermee wil ik zeggen dat als je rolstoel afhankelijk bent het in sommige situaties best wel vervelend is.
Als ik jou was zou ik met langzaam vliegtuig beginnen en zorgen dat je altijd bij je vliegtuig kan komen.
Afhankelijk van je budget kan ik je het een en ander wel adviseren.
En iedereen weet het er zijn genoeg mensen die willen helpen maar zelfstandigheid is alles.....
Het wildvliegen hoeft geen probleem te zijn, als je begint met een parkflyer zijn er al heel wat meer mogelijkheden zonder anderen in gevaar te brengen. Je schreef ook dat je geen vervoer hebt dus moet je in de nabije omgeving gaan zoeken wat de beste mogelijkheid is.
Ik zelf heb al enige ervaring met zittend vliegen en vlieg ook het liefst met grote zwevers, menig maal heb ik mij bijna opgegeven voor het lidmaatschap bij BIGGS maar er zijn helaas grenzen.... ook voor jou.
Maar geloof me, er blijven genoeg mogelijkheden over. Ook als je niet op overbodige hulp zit te wachten (als je begrijpt wat ik bedoel).

Groeten,

Rob

Rob Keij zei:
high flyer zei:
hallo iedereen
ik heb natuurlijk een vraag ,maar voor dat iedereen meteen begint met ga eerst maar een langs een paar clubs (als ik dat kon dan deet ik het wel)ik woon op het plate land en er is geen club in de buurd tot zo verbekent bij mij en ik zit in een rolstoel dus echt ver kan ik niet

hier is mijn vraag; is de robbe freewind e-zwever een goed beginers model voor iemand die niet veel geld heeft te besteden en servo's kunnen die als voor rol roer gebruikt ook zonder dat je de achteruit schakelaar moet gebruiken bijde kanten op gebruiken

B.V.D.
Marco Bosch

Marco,

De Robbe freewind is voor iemand in een rolstoel niet makkelijk, om te starten moet je hem een behoorlijke snelheid geven (afhankelijk van de wind) en hij is een beetje zwaar. Je schrijft dat je wel kan staan dus het hoeft mischien geen probleem te zijn. Ook moet je rekening houden met het feit dat het vliegtuig ook wel eens op een lullige plaats terecht kan komen. Mijn freewind heeft geen rolroeren en dan stuurt het in lastige omstandigheden niet makkelijk. Als je er dan niet bij kan komen is dat lastig. Ik zelf had een paar winters terug wat problemen met mijn zender accu. Ik was op het strand aan het vliegen (het vroor -3) een kort piepje en een wazige melding op het lcd dat de accu leeg was, meteen de landing in gaan zetten maar de zender had zichzelf al uitgeschakeld. Geen nood, ik had mijn zoon bij me (toen 6) en hij zou het vliegtuig wel halen als deze op een onbereikbare plaats zou komen. Nou... vergeet het maar, ik kon mijn Kranich (multiplex) zelf gaan halen...... kruipend dus door de sneeuw... Mijn zoon liep wel mee maar wilde niet alleen. romp in stukken en het dan maar zien mee te krijgen. Inmiddels is het toestel gerepareerd.
Hiermee wil ik zeggen dat als je rolstoel afhankelijk bent het in sommige situaties best wel vervelend is.
Als ik jou was zou ik met langzaam vliegtuig beginnen en zorgen dat je altijd bij je vliegtuig kan komen.
Afhankelijk van je budget kan ik je het een en ander wel adviseren.
En iedereen weet het er zijn genoeg mensen die willen helpen maar zelfstandigheid is alles.....
Het wildvliegen hoeft geen probleem te zijn, als je begint met een parkflyer zijn er al heel wat meer mogelijkheden zonder anderen in gevaar te brengen. Je schreef ook dat je geen vervoer hebt dus moet je in de nabije omgeving gaan zoeken wat de beste mogelijkheid is.
Ik zelf heb al enige ervaring met zittend vliegen en vlieg ook het liefst met grote zwevers, menig maal heb ik mij bijna opgegeven voor het lidmaatschap bij BIGGS maar er zijn helaas grenzen.... ook voor jou.
Maar geloof me, er blijven genoeg mogelijkheden over. Ook als je niet op overbodige hulp zit te wachten (als je begrijpt wat ik bedoel).

Groeten,

Rob
best rob bedankt voor deze voledige info en welke vliegtuig zou jij dan mij aanraden kijk ik vind de freewind echt mooi maar ik wil ook best wat anders als dat makelijker en goed koper is als je specifieke info hebt dan mag je dat wel stuuren naar marcobosch558@hotmail.com
Nog maals heel erg bedankt

M.Z.V.GR.
Marco

hallo high flyer.

dus je kan het beste een electro motor nemen ja.
En wil je het tweede hands of helemaal nieuw in een bouwdoos?
dan bouw je zelf gewoon het vliegtuig.
Maar zo'n piepschuim vliegtuig is ook mooi, daar zit ook een electro motor op.
Of een slowflyer, dat is een langzaam vliegtuigje met een een klein electro motortje er op, maar zo'n slowflyer gebruik je meestal indoors.
Dat zou mischien ook wel wat voor je zijn.
Dat is in een hele grote gymzaal, en daar vlieg je gewoon met andere mensen, dat is wel praktisch als je in zo'n situatie zoals bij jou.
Maar als je het toch leuker vind om buiten te vliegen, moet je dat gewoon doen.
En jongens... :D er komt wel een oplossing :wink:

groetjes matthijs

matthijs kroese zei:
hallo high flyer.

dus je kan het beste een electro motor nemen ja.
En wil je het tweede hands of helemaal nieuw in een bouwdoos?
dan bouw je zelf gewoon het vliegtuig.
Maar zo'n piepschuim vliegtuig is ook mooi, daar zit ook een electro motor op.
Of een slowflyer, dat is een langzaam vliegtuigje met een een klein electro motortje er op, maar zo'n slowflyer gebruik je meestal indoors.
Dat zou mischien ook wel wat voor je zijn.
Dat is in een hele grote gymzaal, en daar vlieg je gewoon met andere mensen, dat is wel praktisch als je in zo'n situatie zoals bij jou.
Maar als je het toch leuker vind om buiten te vliegen, moet je dat gewoon doen.
En jongens... :D er komt wel een oplossing :wink:

groetjes matthijs

matthijs,

Iemand die gebruik maakt van een rolstoel weet dat je een vliegtuig als bouwdoos zelf kan bouwen.....

en dat indoor binnen vliegen is en niet altijd in een gymzaal.....

Laten we To the Point blijven laten we de rolstoel even vergeten dit is op dit punt helemaal niet relevant, het gaat in de eerste instantie om de keuze van het model en op wat voor een manier leren vliegen.

Marco,

Met een robbe freewind zou ik niet beginnen, bij weinig wind een te hoge landingssnelheid. Als je een beetje kan vliegen is opstijgen niet zo moelijk, motor aanzetten en gaan.... genoeg hoogte winnen en er kan in principe weinig mis gaan. Maar landen hoort er ook bij.

Heb je al een zender?
Hou je van bouwen (en heb je er tijd voor).
Heb je ervaring met een pc vliegsimulator?

Rob

hallo rob

je vroeg of ik hou van bouwen en of ik de tijd er voor heb.
nou ik kan je vertellen dat ik zeeen van tijd heb want ik mag niet werken en ik hou ook nog van bouwen :) en ik heb de nieuwste pc sim van microsoft plus dat ik ook al vlieg les heb gehad in een cessna 8) en mijn landingen in fs2004 daar door verbeterd :D zijn dus als je weet welk vliegtuig bij mij zou pasen dan hoor ik dat graag
en ik moet nog kijken naar een zender maar ik dacht van eerst maar eens een kist
mvgr
marco

Marco,

Ik ken de Freewind niet persoonlijk. Maar een kunststofrompje raadt ik een beginner niet aan. Bij het leren vliegen zal er altijd wel een "ongelukje"plaatsvinden, met schade als gevolg. Een kunststof romp is moeilijker te repareren als een houten romp. Ook zo'n t-staartje is wat gevoeliger voor rompschade als een normale kruisstaart.
Mijn persoonlijke favoriet om mee te beginnen is een Great Planes Spectra. Vrij goede bouwdoos, goede bouwbeschrijving, goede vliegeigenschappen en behoorlijk degelijk.

Over het feit dat je minder verplaatsbaar bent en dus beter in een weiland kunt vliegen begrijp ik niet. Maar dat zal wel aan mij liggen, ik ken je situatie niet. De gemiddelde vereniging is behoorlijk goed per auto bereikbaar en het vliegveld is begaanbaarder als een weiland. Tevens heb je op een club andere leden aanwezig tijdens het vliegen. Altijd gezellig en van elkaar leer je sneller als alleen.
Sorry als ik hiermee je mobiliteit/situatie verkeerd inschat.

Groeten en veel plezier met bouwen/vliegen,
Gerben

alle mensen die hier op gereageerd heben tot zo ver nog maals bedankt door de vele adviesen heb ik nu besloten om maar niet de freewind te kopen maar ik wil nog wel kijken naar een electro zwever of een andere elektro kist maar dan wel met rolroeren want tot mijn 8O schrik las ik dat op de freewind dit niet zat dus een domme keuse van mij. :oops: dus ik sta open voor adviesen het liefst een beetje mooi
M.V.GR.
Marco

Bertus zei:
Hallo Marco.
Ik zweef veel dus heb wel enige ervaring.
Ook al heb je veel verchillende modellen en soorten van zweven.
Maar een hele goed beginners kist is een spectra van Great Planes.
Rolroeren heb je niet nodig bij deze kist, je kan er ook mee vliegen als het waait.
Bij een beetje ervaring zijn vluchten tot 25 min haalbaar zonder thermiek.
Hij is helemaal van hout je kan hem vanuit stil staan gooien.
En hij ziet er nog leuk uit ook.
Met de zoek fuctie kan je op het forum hier nog veel meer over vinden.

Hallo bertus
als ik deze zwever neem is het dan ook mogelijk om als ik toch beter met rolroeren over weg kan om dan later een vleugel te maken hier voor die rolroeren heeft en de kleuren zijn die standaard of moetje het zelf helemaal schilderen en dan nog hoe zit het met de prijs de robbe freewind zat op 149e want ik kan bij quartel in zwolle dit merk niet vinden op de site ik hoop dat je me dit allemaal kan vertelen
M.V.Gr.
Marcobosch

Marco,
Je zou een vleugel om kunnen bouwen naar rolroeren. Maar is bij dit model absoluut niet nodig. Remkleppen is wel een bruikbare optie.

De Spectra is een houtbouwmodel. Nadat je alle delen uit de bouwdoos tot een geheel hebt geljmd, heb je een houten frame (zie oa diverse posts van Ton van Munsteren over de bouw van RBC kits, veel foto's hoe een model gebouwd wordt met een eindresultaat). Dit ga je bespannen met bespanfolie. (kijk ook eens bij www.oracover.com )
Hier kan je naar eigen inzicht en creativiteit de kleuren van kiezen.

Bij Hobbyin is de Spectra geprijsd voor 108 euro.

Groeten,
Gerben

gerben
kijk ik las dus in deze tread een post van rob keij waar in hij mij vertelde dat iemand in een rolstoel makelijker met rolroeren kan vliegen want die kan je makelijker naar je toe steuren. tenminst dat begrijp ik uit deze post
en daarom wil ik dus ook graag een E-zwever met rolroeren
bedankt voor de prijs bij hobby in zodat ik tenminste weet hoeveel die mag kosten :D.
maar ik woon jamer :( genoeg in het oosten van het land dicht bij zwolle O.V. 8) en ik ben iemand die niet gou iets via de post laat bezorgen(noem het maar koppig heid maar zelf nu niet)
dus als je mij kan vertellen welke winkel hier in de buurd deze kisten verkoopt dan kan ik er makelijker naar toe dan naar waalwijk
M.V.Gr.
Marco

Marco,

Je hebt toch telefoon? Bel gewoon Quartel even op en vraag of ze hem kunen leveren en tegen welke prijs. (of een ander bedrijf in de buurt, wat jij wil. EBS zit er ook nog)

Een richtingroerkist kun je net gemakkelijk vlakbij landen als een rolroer kist. Vooral remklepjes (ook in Spectra te bouwen) zijn hierbij behulpzaam.

Gerben

gerben ben net bij ebs geweest rade mij de spectra af omdat je die zelf nog in elkaar moest zet en en bespanen plus dan hout sneler kapot gaat dan kunststof maar wel weer makelijker te repareeren
dus ik kijk nog wel ff eerst maar eens naar de friendship mensen toe en daar mee praaten want ik weet het nu echt niet meer
groeten marco

Marco,

Even een favoriet citaatje:
"Opinions are just like assholes, everyone's got one". Het is aan jouw om via vragen en indrukken te besluiten wat je met de diverse meningen doet.

Wat betreft breekbaarheid ben ik het niet met deze goede man eens. (geldt overigens wel voor bootjes, wat zijn specialiteit is)
Een Spectra is een bijzonder degelijk model.

Over de Freewind: zie mijn opmerking op de vorige pagina mbt T-staart en kunststof romp.

Let wel kunststof romp bij de Freewind betekent "plastic". Soms worden rompen van epoxy/glas ook met kunststof aangeduid. Dit is veel sterker als plastic en wel reparabel. De Freewind romp is echter van "plastic, dit is breekbaarder (zeker als het ouder wordt) en veel minder reparabel.
Ander nadeeltje van plastiz is dat het wat zwaardere modellen oplevert. Ik lees in Rob z'n antwoord dat de Freewind nogal zwaar is en een vrij hoge landingssnelheid heeft. Niet prettig voor een beginner. (nogmaals ik ken het model niet uit eigen ervaring)

Als beginner moet je accepteren dat je schade zult vliegen. Er komt een moment dat je je vergist of overmoedig wordt. Dan is het wel zo prettig als een kist makkelijk te repareren is.

Bouwen: Je gaf aan dat je tijd hebt en van bouwen houdt. Dan is zo'n bouwdoos geen enkel probleem.
Deze bouwdoos is voorzien van een duidelijke fotobouwhandleiding. En in nood heb je altijd het forum nog...

Het is zelfs beter je eigen model te bouwen als een kant en klaar model te kopen, je kent dan de constructie, dat is weer makkelijk bij eventuele reparaties.
Waarom wordt veel mensen tegenwoordig een ARF aangeraden: omdat ze geen tijd meer vrijmaken om te bouwen. Een houtbouwmodel belandt dan al snel in de kast en je ziet ze nooit meer terug.

Gerben

Gerben zei:
Marco,

Even een favoriet citaatje:
"Opinions are just like assholes, everyone's got one". Het is aan jouw om via vragen en indrukken te besluiten wat je met de diverse meningen doet.

Wat betreft breekbaarheid ben ik het niet met deze goede man eens. (geldt overigens wel voor bootjes, wat zijn specialiteit is)
Een Spectra is een bijzonder degelijk model.

Over de Freewind: zie mijn opmerking op de vorige pagina mbt T-staart en kunststof romp.

Let wel kunststof romp bij de Freewind betekent "plastic". Soms worden rompen van epoxy/glas ook met kunststof aangeduid. Dit is veel sterker als plastic en wel reparabel. De Freewind romp is echter van "plastic, dit is breekbaarder (zeker als het ouder wordt) en veel minder reparabel.
Ander nadeeltje van plastiz is dat het wat zwaardere modellen oplevert. Ik lees in Rob z'n antwoord dat de Freewind nogal zwaar is en een vrij hoge landingssnelheid heeft. Niet prettig voor een beginner. (nogmaals ik ken het model niet uit eigen ervaring)

Als beginner moet je accepteren dat je schade zult vliegen. Er komt een moment dat je je vergist of overmoedig wordt. Dan is het wel zo prettig als een kist makkelijk te repareren is.

Bouwen: Je gaf aan dat je tijd hebt en van bouwen houdt. Dan is zo'n bouwdoos geen enkel probleem.
Deze bouwdoos is voorzien van een duidelijke fotobouwhandleiding. En in nood heb je altijd het forum nog...

Het is zelfs beter je eigen model te bouwen als een kant en klaar model te kopen, je kent dan de constructie, dat is weer makkelijk bij eventuele reparaties.
Waarom wordt veel mensen tegenwoordig een ARF aangeraden: omdat ze geen tijd meer vrijmaken om te bouwen. Een houtbouwmodel belandt dan al snel in de kast en je ziet ze nooit meer terug.

Gerben
gerben
ja daarom ben ik dus ook maar niet in zee gegaan met EBS want ik vond hem te voort varend met arf in plaats van te luisteren naar de klant en dat vond mijn ouder die mij er na toe gebracht had ook en ik zij van ik heb wel de tijd om hem zelf te bespannen maar hij dat is behoorlijk moelijk om te doen en ook duurder in verhouding maar hij pakte een zwever die behoorlijk wat duurder was dan de spectra of de robbe freewind. dus heb ik toch maar besloten om eens te kijken bij regionale op zich wel te berijken club want ik wil wel eens kijken wat ik daar hoor meschien dat ik zelfs bij de club ga want ik zie het nut er nu toch echt wel van in
Groeten
marco

Hallo.

Ik zat net een aantal video's te kijken, van heli vliegers. Een van die heli vliegers zat in een rolstoel, en dacht meteen aan dit draadje.
Voordeel van een heli is dat je hem relatief precies kan landen. Nu weet ik natuurlijk niet wat je budget is, maar het is misshien iets om over na te denken.

gr Remco

Heb dit draadje met steigende verbazing gelezen.

Nu mijn mening

1 modelvliegen gebeurt op een modelvliegclub.
2 modelvliegen leer je door een instructeur.

Het zitten in een rolstoel doet daar niets aan af.

Heb dove mensen zien vliegen, iemand met één hand.
nog geen mensen in een rolstoel. Maar volgens mij moet dat gewoon
kunnen.
Als het gras kort genoeg is, kun je je toestel best zelf terughalen.
dat betwijfel ik als je gaat vliegen boven een weiland.

Gelukkig zie je zelf de voordelen van een club in, in je laatste post.

Met of zonder handicap een club is de beste plaats om te vliegen.

Veel vliegplezier.

Johan

Back