P-40E Warhawk (verkocht)

Berto,
Mischien ben ik net te laat, nog even over je uitlaat.
Als je die opnder de kap nu eens scheef zet, naar links of rechts, dan wordt je kist niet zo'n vette plakbende.
In dit geval gaat alle olie recht onder de romp door.
Je hebt ruimte genoeg in de koeler om de uitlaat flink scheef te zetten zodat alles schuin naar beneden in het niets gaat.

Dat zou een optie zijn geweest maar nu zit ie mooi centraal en dat oogt beter (je ziet er verder niets van maar toch :lol: ).

Vettigheid krijg ik zowiezo wel op de kist hoe ik de uitlaat ook zou plaatsen ;-)

En ook m`n P-40 mee naar het werk.
yljj5o.jpg

Ik ga straks even de achterzijde van de romp glassen welke ik had open gebroken om het intrekbaar staartwiel te monteren.
Tevens wil ik het flexibele gedeelte van de uitlaat pas gaan maken.

En als ik dan nog tijd over heb de vleugels schuren (of de luchtleidingen goed aan leggen).

Da`s het mooie van de weekenddienst.

Met dit weer wordt er niet gevlogen en dus heb ik de hele dag de tijd om te bouwen :D
3 uur stop ik ermee dan vindt ik het wel weer welletjes, maar zo gaat het lekker ongestoord door.

Op de dagen dat er wel gevlogen wordt moet het allemaal even tussendoor en schiet het niet altijd even lekker op maar zo`n dag als vandaag is perfect (al had ik het liever verschrikkelijk druk gehad met de vliegtuigen verhuren :lol: ).

Hier de uitlaat gemonteerd zoals die moet worden:
yljk6r.jpg

Kwam er net achter dat ook deze motor een pomp heeft maar omdat ik zeker weet dat die andere loopt monteer ik die maar.
Ook heb ik het achterste gedeelte geglast.

Mhhh, wat zal ik het laatset half uurtje ven gaan doen :roll:

Het model weegt nu exclusief:
- propellor,
- gloeiautomaat,
- gloeiakku,
- roerhoorns + aansturingsstangen/kabels,
- spuitwerk,

5200 gram

Ik gok dus nog steeds op een vliegklaar gewicht van 5500 gram

Wat was de spanwijdte ook weer 1650mm zoiets? Dat geeft weer een beetje hoop voor de maiden met m'n spitfire van 5450 gram en een spanwijdte van 1725mm... :)

Mooie kist overigens die P40!

Tjen il-vec 8)

Hee Tjhen il-Vec,

Heeft je Spit nog niet gevlogen???? schande ;-)
Je had daar toch een heel draadje over? geloof dat ik toen ook al had aangegeven wat mijn P-40 zou gaan worden en 1650 span klopt wel ongeveer dacht ik...

En dank je, de P-40 is zeker een mooi kissie (al blijft de P-51 net iets mooier maar die bouw ik ook wel een keer weer af :lol: )

Tja, wat zal ik zeggen.... door onvoorziene persoonlijke omstandigheden heeft de spit weer een vers laagje stof gekregen ja :? Maar wat in het vat zit verzuurt niet denk ik dan maar.

2007 wordt hét jaar en dat is een belofte 8)

En dank je, de P-40 is zeker een mooi kissie (al blijft de P-51 net iets mooier maar die bouw ik ook wel een keer weer af )

Ach, tis ook wel weer eens leuk iets anders dan een P51 of spitfire... (:wink:) op het veld te zien want daar wemelt het van :P

Mzzltjes,

Tjen

Nu er binnenkort weer een heel mooi opknap project zit aan te komen
2x een 2mtr Do 335, 1 "vliegend", misschien zelfs op de meeting in Oss :oops:

moet de P40 toch ook eens af.
En mijn Super Decathlon drijvers zijn ook "klaar" dus de bouwtafel is weer leeg en ik heb weer tijd over.

Vanavond even de rolroeren en flaps aangesloten aan de servo`s.
Maar ik heb een probleem waar ik al even vanaf weet maar me geen raad mee wist.

De vleugel is namenlijk boven de flaps krom getrokken, de flaps zijn mooi recht maar de vleugels hebben een bolling.

Hier de linkervleugel:
p40-93.jpg

En de rechtervleugel:
p40-94.jpg

Da`s niet zo mooi he :nooo:

Nu schoot mij een oplossing binnen, als ik nu de vleugelribben die zichtbaar zijn bij de achterlijst inzaag en de bolling in de vleugel weghaal door deze ribben iets naar beneden te duwen aan de achterlijst dan zou ik het geheel toch een beetje in fatsoen moeten kunnen krijgen :roll:
p40-95.jpg

Gaan we binnenkort maar eens proberen.

als ik nu de vleugelribben die zichtbaar zijn bij de achterlijst inzaag en de bolling in de vleugel weghaal door deze ribben iets naar beneden te duwen aan de achterlijst
Het zal aan het tijdstip liggen, maar ik snap het niet. :nooo:

Maar ik wens wel veel succes. :P

jan.

Vanochtend had ik er ook wat meer moeite mee :?

Dus ter verduidelijking even een fotootje geschoten:
vleugeloplossing.jpg

Als ik nu dus een V maak in de ribben (zie de blauwe lijnen) dan kan ik de achterlijst naar beneden drukken (rode pijl).
Als de bolling eruit is, de ribben weer vastlijmen en dan zou ik die vervelende kier kwijt moeten zijn (hoop ik dan maar :roll: ).

We zullen komende dagen eens kijken of deze theoretische oplossing werkt.................

Je hebt alleen een V nodig als je van onder naar boven duwt. Als je van boven duwt en je zaagt in van onder, dan ontstaat er vanzelf en V-vormige opening. Waarom een V inzagen?

Komt mij bekent voor.
Is weinig aan tedoen.
Van de zomer lekker in het zonnetje en dan is die weer krom.
Enige remedie!!!
Lekker nat sproeien en het hele zakie spalken met 2 latjes.
1 onder en de ander boven.
Dan wat waskijpers er op.
En lekker zo in het rek.
Blijven ze wel recht.
En altijd zo in het rek.

Groeten Han.

Arvid zei:
Je hebt alleen een V nodig als je van onder naar boven duwt. Als je van boven duwt en je zaagt in van onder, dan ontstaat er vanzelf en V-vormige opening. Waarom een V inzagen?
:? Eeeh, ik denk dat jij nog niet wakker bent Arvid :roll:

@ Han,
gaan we dat eens proberen...........

Berto,
heb zoiets al eens bij de hand gehad, en ook door inzagen, op de goed plek drukken en weer vastlijmen opgelost!
Je hoeft denk ik geen V te zagen, de zaagsnede zelf geeft waarschijnlijk al speling genoeg om de rand iets neerwaars te drukken, je moet hem echter wel iets doordrukken, anders, als je na het lijmen de spanning eraf haalt veert íe weer iets bol.............
succes, moet lukken zo!!

Frank

Misschien wat krom uitgelegd, hier een plaatje. Bovenste rij is wanneer je van onder duwt, onderste twee figuren is wanneer je van boven duwt.

Vleugel_inzagen_P40_Berto.jpg

Ok maar stel voor dat de rechterzijde het voorste deel van de vleugel is en de linkerzijde het achterste deel wat omlaag moet.
Ik moet een V maken om het linker deel naar beneden gedrukt te krijgen.

@ Frank,
dat denk ik ook, een zaagsnede zou genoeg moeten zijn, die V was puur ter verduidelijking

@ Arvid, je bedoelt hetzelfde mmaar het kwam anders over :lol:

Hey Berto, ik zie dat er al afwerking op zit? Zoja, dan help nat maken niet zo heel erg veel ben ik bang. Een andere oplossing is dan het volgende:
Hang met schilders-tape een paar gewichtjes aan de achterlijst, even verdeeld. Vervolgens met een opgevoerde fohn of verfbrander heet stoken (Niet zo heet dat de verf er af bladderd... :lol: ) je zult zien dat de finish (Epoxy/G4 Polyurethaan/spanlak of whatever..) het moet afleggen tegen de gewichtjes en zal de achterlijst onder invloed van de gewichtjes langzaam zakken. (De meeste finishen worden week/smelten of hoe je het ook noemt, bij ongeveer 120 graden.) Beetje uitproberen maar ik zou hem iets verder laten zakken dan nodig omdat het zaakje altijd weer een beetje terug veert bij losmaken gewichtjes.

Succes!

Groetjes,
Gerald

Bedankt voor al jullie reakties :-)

Ik zal binnenkort eens kijken of ik het netjes recht kan krijgen.
Jullie horen weer van me :yes:

of je buigt de flaps omhoog, makkelijker, maar minder mooi....

ik weet trouwens niet wat dit voor invloed heeft op de vliegeigenschappen...

Nee, nee de flaps gaan we niet omhoog buigen. Dat is de verkeerde oplossing.

We gaan kijken of we de vleugel omlaag krijgen.

Back