P-51 'Strega'

Collegae!

Dank voor de tips. :D

Zal eens zien . . . :?

Ik heb ondertussen wel gezien dat het plateau van de kolomboor kan kantelen! :D

Dat maakt het leven al weer een stuk eenvoudiger. :yes:

Vanavond meer.

jan

In schuim was dit weer makkelijker geweest............ :turn-l:

Geintje Jan........

Ziet er GOED uit de Strega SUPER,

Groet,

Appie

Collegae!

Ik heb toch maar m'n eigen plan getrokken, en het geprobeerd met dezelfde driehoekslijsten, aan één kant bekleed met sperholz.

(Maar toch dank voor de tips en adviezen. :D )

Het plateau van de kolom kan dus kantelen. :)

Da's mooi, want die is magnetisch. 8)

Twee geleide-latjes met extra veel magneten aangebracht, waarbij op ééntje een markeringsstreepje is aangebracht. 8)

Op het te boren opbject staan 6 streepjes (om de 15 mm); zo kan ik het ding iedere keer precies 15 mm naar beneden schuiven :D (op het oog doen: da's niet nauwkeurig . . . :nooo: ).

En zo ziet het er dan uit.

afb9830.jpg

(Ik ben maar begonnen de magneetjes in plakband in te pakken, want van de één na de andere braken er stukken af . . . :cry: )

En dan: boren maar!

Kalm aan, zeker op het laatst met een halve millimeter per keer omhoog (tot 6 mm.)

Dit is het resultaat! :D

afb9831.jpg

Prachtig!

Alleen steken de uitlaten #@$%@*!! omhoog in plaats van naar beneden . . . 8O :hammer:

Ja, ik moest ook twee keer kijken voor het tot me doordrong . . . :mad: :cry:

Zo schiet het niet erg op!! :nooo:

Maar, het concept werkt! :D

jan

Even een domme vraag misschien je heb toch een linkse en een rechtse nodig?
Als de uitlaten dan omhoog steken is hij toch voor de andere kant?
Of zie ik het fout?

Of zie ik het fout?

Bertus, je ziet het fout. :wink:

Maar dat is geen schande, ik zat er hier met de neus bovenop (live, 3D), en vergiste me ook nog . . . :schrik:

Deze (zie foto) was bedoeld voor de rechterkant.

Als ik hem 'omdraai' (voor de linkerkant), steken de uitlaten nog steeds omhoog, en ook nog eens 45° naar voren! 8O

(Ik moest hem er ook weer even bijpakken, hoor, mijn 3D voorstellingsvermogen gaat ook niet zo ver . . . :nooo:

Dus, er zit niets anders op . . .

jan

Jan.. misschien wel beter om de uitlaten naar voren te zetten aangezien je hem electro maak.
Als je de uitlaten nou open laat .. happen ze lekker veel lucht.. :)

peter

He Jan, volgens mij, draai jij hem dan niet alleen om zijn lengte as.
Als je de voorkant voor hou, en hem aan de andere kant tegen de romp hou,
dan gaan de uitlaten toch naar beneden inplaats van omhoog?
Maarre dat is misschien niet helemaal on topic :lol:
Het is zo-i-zo veel werk dat zie ik wel. 8O
Veel succes verder :wink:

Die brilman, die jongen heeft engelengeduld zo dacht ik bij mezelf, en dat blijkt nog te kloppen ook, amai zeg :D

Stevo

@Stevo!

Dat engelengeduld begint nu toch wel aardig op te raken . . .

Wat er nou toch weer gebeurd is!

Let op, dit geloof je niet . . . :nooo:

Eerst weer een nieuw deeltje bijgemaakt.

afb9890.jpg

Zo, nieuwe ronde, nieuwe kansen, nieuwe prijzen! :P

We gooien het nu over een andere boeg (letterlijk).

afb9891.jpg

Zo moet het lukken.

Toch . . . :?

Boren maar weer . . .

Na de eerste ronden zitten we op 3 mm en twijfel bekruipt me.

afb9892.jpg

Wat is hier aan de hand???? 8O

En langzaam begint het te dagen. :idea:

Omdat het 'deeltje' rechtop staat (plat ligt bij het boren), en schuine zijkanten heeft, vervormt de opening van de (ronde) boor op een merkwaardige manier tot een ovaal.

Nog eens even dat vorige deeltje er bij gepakt . . . :?

Dat is dus wel goed! 8O (Het lijkt fout, maar het is goed!)

Verder boren.

Resultaat:

afb9894.jpg

afb9895.jpg

Dit lijkt nog niks, maar kijk eens van boven!

Vreugde, verbazing, vertwijfeling en onbegrip strijden om voorrang. :roll:

Die echter verdrongen wanneer het (voorlopig) laatste inzicht zich aandient: de hoeken kloppen niet! :evil:

Deze klopt geloof ik nog wel aardig (15° naar beneden).

afb9896.jpg

Maar deze niet!

afb9897.jpg

Dat is geen 45°, dat is veel te veel (dit is ge-edit).

Zo staan de uitlaten veel te veel naar buiten; geen gezicht. :nooo:

Ik snap het nu wel: omdat je de uitlaten naar beneden draait, wordt de hoek groter. :teacher: (dit is ook ge-edit :oops: )

(Draai ze maar helemaal naar beneden, dan is de hoek naar achteren nog precies 0°).

Dus is nu de grote vraag: op welke hoeken moet ik de boorstandaard instellen, om een hoek van 45° naar achteren en 15° naar beneden te bereiken?

(Ik herinner me vaag iets van de middelbare school . . . goniometrie? . . . is wel erg diep weggezakt . . . :? )

Ben benieuwd of ik nog een beetje slaap vannacht . . . :nooo:

Tips en adviezen (en oplossingen) worden wederom met graagte ingewacht.

jan

Jan, volgens mij doe je het nu al goed. De boorkolom zorgt voor de 45° naar achter, en de positie van de geleide-latjes voor de 15° naar beneden.
De hoek van 45° naar achter veranderd namelijk niet als je tevens 15° naar beneden wilt boren. Je voegt alleen een nieuwe dimensie toe.
Een tip: denk in vlakken. ;)

Ik ben net begonnen met Rhino3D, dus het ziet er nog niet uit, maar hier een visualisatie van wat ik bedoel:

De 45° naar achter van bovenaf gezien:
1.jpg

De 15° naar beneden
2.jpg

edit:
Overigens was ik ook in de veronderstelling dat Bertus gelijk had. Als je de rechteruitlaat 180° om zijn lengte-as draait, heb je een linker-uitlaat. :?
Als de uitlaten dan omhoog en naar voren staan gericht heb je hem 180° om zijn breedte-as gedraaid. ;)

Collegae!

Dank voor de support. :D

Ik moet de tekeningen van Jonathan nog bestuderen; zie het nog niet helemaal. :?

En voor wat de hypothese van Bertus betreft: dat zal ik ook nog eens bekijken. :)

Maar volgens mij is het volgende aan de hand.

Je hebt het 'houten deeltje': dat heeft drie symmetrie-assen.
Uitlaten erin: nog maar twee assen.
Uitlaten staan naar achteren: nog maar 1 as.
Uitlaten ook nog naar beneden: geen symmetrie-as meer. :nooo:

Dus valt er niets meer te draaien.

Iets in mij zegt me dat dat er me te maken heeft. :wink:

En ook, dat het nu een kwestie is van eea. tekenen, en dan met projectie en Pythagoras proberen de juiste hoeken uit te rekenen.

Zoiets.

Wordt vervolgd.

jan

Pythagoras?...hoeken?.. :?
SOS/CAS/TOA ;)

Overigens klopt het wel wat je zegt...een driehoek is draaisymmetrisch, dus een rechter-uitlaat kan (mits goed gemaakt!) nooit doorgaan voor een linker-uitlaat. Maar omdat de rechter de uitlaten omhoog heeft, hoef je hem alleen 180° om zijn lengte-as te draaien en je hebt een linker met de uitlaten naar beneden. :)

Pak anders een pen en een rechthoekig/vierkant iets...steek de pen onder een hoek van 45° (naar je toe gericht) naar achter en 15° omhoog. Kijk vervolgens van opzij en op-zijn-kop en voila je hebt een linker uitlaat. :D

edit:
Ik werk er nog maar net mee, maar begin het pakket nu al te waarderen :worship:

Jan, dit is wat ik bedoel:
4.jpg

De rechter-uitlaat 45° naar achter en 15° naar boven.

3.jpg

Dezelfde uitlaat, maar nu 180° gedraaid. :D

Jan,

allereerst: een erg mooi bouwproject!

misschien nog een tip vwb de hoekinstelling op je kolomboor. Tenminste dit is hoe ik het zou doen.

- Maak een dummy uitlaat (maar wel een stuk dikker) met de juiste afronding voor het rompprofiel
- zet deze vast met tape op de juiste positie op de romp
- boor nu een gat 45 graden schuin in de dummy (niet helemaal door) en recht wijzend naar achteren, want ik begrijp dat dit de bedoeling is
- verwijder de dummy en positioneer de kolomboor plaat zodanig dat de boor precies in het reeds geboorde gat valt.
- fixeer de kolomboor plaat en markeer de hoek waarmee de dummy op de plaat staat (tape, magneet of iets dergelijks) nu staat de plaat reeds in de juiste positie voor de 'echte uitlaat'.
- volgens mij heb je nu dan dezelfde opstelling gekregen als wat jonathan bedoeld.

Voor de ander kant idem.

Jan, dit is een goede oefening voor het leren van Rhino3D voor mij :lol:
7.jpg

5.jpg

zijaanzicht
6.jpg

vooraanzicht

Hopelijk heb je er iets aan. :)

@Jonathan!

Ho!

Er zijn ook nieuwe plaatjes, zie ik nu.

De volgende tekst slaat op de eerste plaatjes van . . . ships!, kan ik zo niet zien.

Eh, ja, nou, nee, eh . . . :roll:

Je plaatjes maken het al duidelijk (geloof) ik:
- op het eerste plaatje zit de uitlaat in het bovenste schuine stuk (en steekt omhoog);
- op het tweede plaatje zit de uitlaat in het onderste schuine stuk (daar moeten ze komen) en steekt naar beneden.

Mooie plaatjes, trouwens! :D

@Phoenix.

Dat is inderdaad ook een manier, maar ik geef voorlopig / vooralsnog de voorkeur aan uitrekenen / uitdenken (voor zover ik daartoe in staat ben :roll: :? :wink: ).

@Jonathan!

Zijn heeeeeeeele mooi plaatjes, maar ik kan er geloof ik nog niet zoveel mee . . .

Die hoek van 45° is veel kleiner dan 45°, lijkt me . . .

Maar los daarvan . . . Ik zie het nog niet. :nooo:

(Zal het toch denk ik ook zelf moeten uitvogelen . . . )

jan

Die foto van 'Ding Hoa' op pag. 19 is het duidelijkst.

Die hou ik voorlopig even als referentie aan.

afb9901.jpg

Dit is
- de linkerzijde,
- uitlaten uit onderste schuine zijde,
- 45° naar achteren (is dat wel echt zo? of is het meer? wie weet het?),
- plm. 15° naar beneden.

jan

Dan kan je gewoon je huidige setup gebruiken toch?
afb9830.jpg

Hoek tussen de boor en hout 45° en de hoek tussen het latje en een rechte lijn op de ondergrond 15°.
Zoals je het nu hebt maak je een uitlaat voor de rechter kant waarbij de achterste uitlaat helemaal boven zit.
Voor de linker uitlaat maak je de hoek van het latje en een referentie-lijn 15° naar links.

Overigens is de hoek op de Ding Hao foto volgens mij veel minder dan 45°...misschien 30°??

Back