P51 Mustang; heeft gevlogen

Houdt het maar op 2 platen van ieder, je snijdt altijd wel iets verkeerd dat het net niet past.
Een plaat 6MM is trouwens vrij krap, als je na gaat dat er dan zowieso al 45cm af is aan vleugel :wink:

En waar ik ze koop hebben ze alleen 90 x 40 :lol: Het verzinnen van makkelijk te maken details is weer begonnen. Er komen aan elke vleugel 2 lopen van machinegeweren. Aan de binnenkant een grotere dan aan de buitenkant 8)

Hier het kapje wat gemaakt is, ik zie eigenlijk tegen het lamineren op maarja.

Maurits zei:
Het verzinnen van makkelijk te maken details is weer begonnen. Er komen aan elke vleugel 2 lopen van machinegeweren. Aan de binnenkant een grotere dan aan de buitenkant 8)
Cocktailprikkers? Stukje carbon buis over?
Persoonlijk zou ik die er af laten. Je bouwt toch een vliegtuig, geen oorlogsmachine. Tenzij je voor full scale gaat natuurlijk, maar dan was je vast niet in depron begonnen... :)
Bart

bdoets zei:
Maurits zei:
Het verzinnen van makkelijk te maken details is weer begonnen. Er komen aan elke vleugel 2 lopen van machinegeweren. Aan de binnenkant een grotere dan aan de buitenkant 8)
Cocktailprikkers? Stukje carbon buis over?
Persoonlijk zou ik die er af laten. Je bouwt toch een vliegtuig, geen oorlogsmachine. Tenzij je voor full scale gaat natuurlijk, maar dan was je vast niet in depron begonnen... :)
Bart

Dan was ik inderdaad niet in depron begonnen :wink: Ik heb ook besloten om eerst te kijken of het goed vliegt, en daarna pas de details aan te brengen en het maken van een GFK kapje.

Hmm Ziet er wel erg grappig uit zo van Depron 8)

Misschien als ik tijd heb ook eens wat mee doen. heb gelukkig een cnc frees en bergen depron 3 en 6mm
Ben benieuwd als hij af is :!:

Nog veel bouw plezier :)

Ba®t

Ik vind de constructie zo ingenieus, eerst een vierkante doos voor stevigheid en daaromheen de rondgebogen platen. Zoiets valt nauwelijks met de hand te tekenen lijkt me, dat kan alleen maar met de computer...
Bart

fonziebear zei:
Hmm Ziet er wel erg grappig uit zo van Depron 8)

Misschien als ik tijd heb ook eens wat mee doen. heb gelukkig een cnc frees en bergen depron 3 en 6mm
Ben benieuwd als hij af is :!:

Nog veel bouw plezier :)

Ba®t

laten we er dan samen een bouwen op kamp:P

bdoets zei:
Ik vind de constructie zo ingenieus, eerst een vierkante doos voor stevigheid en daaromheen de rondgebogen platen. Zoiets valt nauwelijks met de hand te tekenen lijkt me, dat kan alleen maar met de computer...
Bart

Is ook met de computer gedaan. Met Solid Edge. Staat in het draadje die ik je gaf waar ook de tekeningen staan.
Inmiddels gaat het weer verder. Hier is de motormount gemaakt:

De dingen die ik zo nog, zo uit mn hoofd, moet doen:

• Servo stangen
    Electronica erin
    Een grote kap maken voor het electronica gedeelte
    Voorlijsten van de stabilo + vleugel verstevigen.

Hij is zo goed als af. Even niet letten op de nu nog lelijke kap. Hier komt dus nog een nieuwe, nette kap op.
Als hij goed vliegt, en als ik goed vlieg :lol: , zal hij gespoten worden en zal het motorkapje GFK gemaakt worden.

Nu nog wachten op goed weer en een beetje geluk.

Oja, ik heb op MSN nog een paar handige trucjes van Tadango leren kennen, waaronder het uittesten of je vleugels stijf genoeg zijn. Ik heb hem met alle electronica getest. Zie hier het resultaat; er waren wel een paar woordenboeken nodig maar dit kwam doordat de luchthapper nogal in de weg zat. [ben benieuwd hoe dit gaat met landen :| ]

Maurits :)

Zoals belooft in pb ga ik hier even verder met reageren.
De plaats waar je servo stangetje in de roerhoorntjes zit moet je recht boven het ailleron scharnierpunt plaatsen anders kan je eerste vlucht weleens heel kort zijn.
Hoek van servo naar draaipunt roerhoorn naar draaipunt ailleron moet 90 graden zijn.
Doe je dit niet dan heb je geen controle op de uitslag van de aillerons onderling.
Het is belangrijk dat de ailerons naar boven meer uitslag hebben als naar beneden omdat anders de vleugel in de buitenkant van de bocht meer weerstand krijgt als die in de binnenkant vande bocht.
Gevolg is dan bij naar rechts sturen hij gewoon rechtuit blijft gaan of zelfs naar links gaat.
Voor het hoogte roer kan ik het niet zien maar daar ook even op letten.
De vleugel lijkt behoorlijk door te buigen en dat zonder accu vind je ook niet?
Heb je ook plakband aan de onderkant van de aileron scharnieren?

Het verslag van de eerste vlucht (en):

Eerste vlucht:
Na alles goed gecontroleerd te hebben en de zenuwen de baas te zijn, heb ik hem dan toch maaropgegooid. En hij vloog :D Maar door mijn ongeduld niet gewacht op het bericht van CDromflyer en dus met te slappe vleugels gevlogen. Bocht naar rechts, KRAK, de rechtervleugel brak af en kwam neer op zijn neus.

Tweede vlucht:
Na de schade van de eerste vlucht gerepareerd te hebben en de vleugels nog is met 2 platte carbonstaven verstevigt te hebben kon ik het niet laten om het nog eens te proberen. Tijd: +- 22.00. En jawel, hij vloog goed! :) Nog niet helemaal naar wens want hij ''trilde'' wat in de lucht. Het leek net of hij continu tubulentie had. Het vloog dus nog niet echt stabiel. Aan het ''trillen'' moet dus nog gewerkt worden. Weet iemand hoe dit kan komen? Aan de onderkant zat nog wel een gat van 1CM bij 0,5CM waar de lucht in kan, maar niet uit kan. Deze wordt gedicht. Aan de onderkant had ik ook nog een tape, maar ik weet niet of dit de oorzaak hiervan is?

Vond het dus redelijk goed gaan, nagaand dat dit mijn tweede vliegende, vliegtuig is :lol:

Bedankt voor de uitleg CDROMflyer!, maar de hoek bij het heveltje (waar hij het heveltje in gaat) is zo goed als 90 graden. Het is op de foto wat onduidelijk te zien, omdat het heveltje ook wit is en een klein beetje schuin staat naar de kist. Of bedoelde je dit niet? Ik zal ook even kijken naar de uitgaande bewegingen van de servo's en kijken of deze naar onderen minder is. In ieder geval bedankt voor de uitleg :)

Nou ik weet dat dit model redelijk goed vliegt, en dit ''testvliegtuig'' al wat blauwe plekken vertoont, kan ik het gewoon niet laten om een nette, ''little-scale'' P51 te bouwen en dan gelijk goed met verstevigingen e.d :lol: Eventueel ook een wat groter formaat (+- 1,2M).

Groetjes,
Maurits,

PS: Een filmpje wordt gemaakt.

Zou het kunnen dat dat trillen komt omdat-ie bij de eerste vlucht op zijn neus is gevallen en de propas niet meer helemaal recht is?
Als dat zo is dan moet-ie ook trillen als je de motor laat lopen als je 'm vast houdt.
Dat gat aan de onderkant... misschien is dat wel nuttig als koeling? Zeker als er ook ergens een opening is waar de lucht weer uit kan. Dat gat is eigenlijk belangrijker (=moet groter zijn) dan de ingang. Kweenie of je motor en ESC neiging hebben om warm te worden.
Bart

Back