Pace FXE is besteld. Nu heb ik jullie hulp nodig.

@Jacob.
Ik vlieg tussen Oensingen en Egerkingen.
Onze club heet MFV Gäu en "het vliegveld" ligt schuin onder het dorp Oberbuchsiten
Modellflugverein Gäu

Dank voor je reactie, mijn zus woont vlak bij Schaffhausen, is een dik uur rijden bij je vandaan, dussss wie weet... ;)

En ik blijf dit draadje met belangstelling lezen, laat je niet van de wijs brengen door de af en toe scherpe commentaren. Op mijn werk heb ik een functie met eindverantwoording, ook daar heb ik geleerd dat er altijd gel..d wordt. Trek je plan en hou je er aan!

Heel veel bouwplezier (of montage?), wij genieten hier mee.

Groet,

Jacob

@Dirk.
Harstikke bedankt voor de hulp. Dat wist ik inderdaad nog niet dat ik 6g/W nodig heb.
Het is niet dat je 6 g/W moet hebben. Maar laten we zeggen dat het vanaf daar lekker efficiënt wordt, en je een (redelijk) optimale motor-inzet hebt. Dat vertaalt zich weer in een laag gewicht van de aandrijf-unit als geheel, en houdt dus het totaal gewicht zo laag mogelijk.

Dirk.

Gelet op je budget zou ik voor de aandrijving ook eens een telefoontje plegen naar Andy Reisenauer. Ik kan mij zo voorstellen dat hij zeker een geschikte aandrijving kan leveren die echt is toegespitst op wat je nodig hebt. Succes met wachten....

+ 1
Als Reisenauer niets weet te bedenken bestaat het niet :D

En daarbij nog de opmerking dat de Deutsch Powersensor een mooi stukje techniek is, klein en zuverlässig maar dat je even moet controleren of hij al je servo's aan kan.
Het is niet dat je ze continue allemaal gebruikt maar als je met je reflex aan het spelen bent of alles mee laat sturen dan bedien je er wel gelijk een stuk of 9.
Emcotec is inderdaad een stukje zwaarder uitgevoerd.

Wat een mooie kist, man.

Ik vlieg met MKS DS6125Mini in mijn PACE VXH.
Het is een veel betere servo dan de Futaba 3150. Minder speling, sterker en veel nauwkeuriger.
Wel zou ik in de vleugel zeker bij de kleppen de grotere versie nemen en niet de mini.

Later dit jaar komt de MKS DS61XX serie uit in een HV versie geschikt voor 2S Lipo.
Deze zullen dan wat minder stroom trekken en je hebt niet de spanningsregelaar nodig.
Ook is de ontvangeraccu spanning via de telemetrie daarmee de echte accu spanning, weer wat veiliger.

Wat betreft de motor en prop keuze is e.e.a. niet zo erg eenvoudig.
De combinaties met een goede statische trekkracht zijn tijdens het vliegen weer minder efficiënt.

Een student die ik nu begeleid is bezig met het combineren van de functies van drivecalc met die van propcalc en de polaire uit XFLR5 om de aanpassing van motor, vertraging, accu en prop als functie van de vliegsnelheid te simuleren en optimaliseren.
Ruim voor dat de PACE gelevert worden zal, kan ik daarmee de eigenschappen van diverse combinaties leveren.

Rick

@_Dutchy_
In het rc-network Forum heeft iemand een Pace FXH verkocht en had een Deutsch Powerbox Sensor erin.

RC-Network

Ik denk dat het wel gaat, maar ik ga voor de zekerheid nog eens navragen.

@Rick

Bedankt voor je input.
De grotere versie heb ik dan alvast maar aan m'n Excel lijstje toegevoegd.
Omdat de Pace niet voor eind 2013 naar mij toe komt (ik denk zelfs dat het meer richting 2014 zal gaan) ben ik heel benieuwd naar dat calculatie programma waar jullie mee bezig zijn.

Met de motorkeuze heb ik nog zo m'n moeilijkheden, maar ik ga Reisenauer op één van de Modellbaumesse in Zuid-Duitsland opzoeken en dan eens bij een lekker kopje koffie (ahnee.. lekker en koffie gaat niet samen in Duitsland ;)) het één en ander vragen.

Groetjes,

Jordy

Waanzinnige kisten hoor, wat die man allemaal maakt. Niets op aan te merken.

Maar echt snappen doe ik het niet. Je gaat bijna 3000€ uitgeven aan een kist, en je wilt er ook nog eens 2000€ aan spullen in stoppen. Dat is 5000€ totaal!!!! En dat voor iets wat pas in OKTOBER 2013 geleverd kan worden? Zelf spreek je over 2014? Dat is 2 jaar wachttijd!

Maw, je hebt nog tijd genoeg om zelf uit te pluizen wat voor spullen je er in wil stoppen. Wat je nu loopt te bedenken is tegen de tijd dat jij je kist kan afnemen verouderd. 1 voordeel, de verouderde spullen worden dan wel weer goedkoper. Al denk ik dat geld niet echt een probleem is.

@_Dutchy_
In het rc-network Forum heeft iemand een Pace FXH verkocht en had een Deutsch Powerbox Sensor erin.
RC-Network
Ik denk dat het wel gaat, maar ik ga voor de zekerheid nog eens navragen.

Ach, en wat ook vaak gebruikt wordt is een regelaar met goede 5,5V BEC en een los NiMh pakket als buffer accu.
Maar zoals voorgaande ook reeds schreef en hoewel het shoppen vaak nog veel leuker is dan het gekocht hebben heb je inderdaad ook de kans dat hetgeen je nu bedenkt t.z.t. al lang is vervangen door beter spul.
Dus echt sappel hoef je je nog niet te maken, dat kan volgende jaar ook nog wel :D

Wel hele mooie kisten, staan ook op mijn wish list maar ik kan zelf echt niet tegen levertijden van meer dan een jaar :nooo:
*edit* Ah ja, en naast de levertijd werkt het prijskaartje ook niet echt mee om snel te beslissen :-)

Jordy,

Gewoon doorgaan met posten van berichten!!! Laat je niet afschrikken door sommige mensen
Dit maken we niet dagelijks mee ;)

Grt Lyckele

Ps heeft je Ava al gevlogen?

Dat Jordy hier iets vraagt, getuigt juist van slimheid en intelligentie. Velen weten meer dan 1 of enkelen en helemaal met zo'n project zou ik zelf de eerste zijn om hier vragen te stellen. Domme vragen bestaan niet! Zijn draadje over de Super Ava Pro helpt mij enorm. Waarom zou je zelf het wiel uitvinden?

Groet

Joris

Terug op aarde....

Dat Jordy hier iets vraagt, getuigt juist van slimheid en intelligentie.

Tuurlijk, 7500€ uitgeven aan vliegtuigen in 6 maanden valt daar zeker ook onder....:confused:

Dit maken we niet dagelijks mee

Grt Lyckele

Ps heeft je Ava al gevlogen?

Idd, je maakt het niet dagelijks mee.

Onderstaande geschreven op 25 augustus 2011.

Ik heb sinds woensdag ook een epsilon competition en ben heel tevreden met het "bouwpakketje"

Op 7 november 2011 het onderstaande, koud anderhalve maand na de aanschaf van de Epsilon.

Ik werk en woon al 21 jaar in Zwitserland, ben Nederlander en vlieg sinds September 2010.
Ik ben begonnen met een Parkzone Radian.
Verder ging het met een Multiplex FunCub, T-28 Trojan (R.I.P.), Multiplex Cularis en een Epsilon Competition.

Ik was meteen verliefd in de Super AVA Pro 4 Flaps totdat ik de prijs zag.
Dat was wel effe schrikken en ik besloot het toch maar niet te kopen.
Ook omdat er nog eens het zelfde bedrag geïnvesteerd moet worden in de Motor, ESC, Servos etc..
Toch liet het me niet meer los en 2 maanden geleden heb ik contact opgenomen met Meneer Kukulj van fvk.
Na een paar mailtjes was mijn besluit gevallen.

Onderstaande is van toepassing op de Epsilon.

Dat was mijn eerste ervaring met een zwever die behoorlijk snel, zwaar en groot was.

Op 17 januari...

De maiden, die ik eigenlijk dit weekend had willen doen is helaas niet doorgegaan.

Amper met de AVA pro gevlogen om een kleine week later dit te schrijven.

Voordat ik aan de bouw van mijn Super AVA Pro 4 Flaps was begonnen, had ik al dit "zwevertje" op m'n verlanglijstje staan.
Na lang overleggen en heen en weer mailen met Daniel Lesky heb ik begin Januari een Pace FX(Extrem) besteld.

Omdat ik tot nu toe alleen maar modellen met 3,5 - 3,7 meter gevlogen heb, is dit natuurlijk een heel ander hoofdstuk en daarom zou ik graag een paar ideeën, ervaringen en hulp uit het forum willen vragen.
Het vliegen van zo'n kist lijkt me niet echt een probleem.

Hoe geloofwaardig wil je nog overkomen. Je geef in een korte tijd een gods vermogen aan vliegtuigen uit terwijl je nog niet eens zoveel ervaring hebt. (tot nu toe 7500€)

Ik weet drommels goed waar ik mee bezig ben, vooral met zo’n zwever.

Ik twijfel daar aan. Niet aan het vliegen, want daar hebben we nog niets van gezien. Wel twijfel ik aan jouw vermogen wat realiteit betreft. In 6 maanden tijd een kleine 7500€ aan vliegtuigen uitgeven terwijl je nog maar net koud een klein jaartje vliegt. En daar heb ik de piepschuim en andere vliegtuig gerelateerde onderdelen nog niet bij gerekend.
Als je het mij vraag, ver boven de 8000€+

Even ter ontnuchtering, 7500€ is 16.627 keiharde Nederlandse guldens!!!!! Als je nog maar net een jaartje vliegt en al zoveel geld uitgegeven hebt in 6 maanden tijd aan vliegtuigen dan ben je idd niet goed bezig. Het is echt niet normaal als je zulke exorbitante uitgaven doet aan iets wat je nog niet zolang doet. Het is echt té bizar voor woorden.

Neemt niet weg dat iedereen mag doen wat hij/zij wil. Je leeft maar 1 keer en ik zou zeggen haal het maximale uit het leven, maar of dit dan de goede manier betwijfel ik.

Ik hoop echt dat Jordy voor de volle 100% achter zijn keuze staat. Het is echt een puist met geld voor een zwever, hoe groot, mooi of goed hij ook is..... Het lijkt mij enorm balen als je 5000€ uitgeeft aan een zwever waar je 2 jaar op mag wachten, en dan maar hopen dat het niet tegenvalt.

Toch 1 vraag voor Jordy, hoe heb jij jouw vrouw weten te overtuigen om zulke exorbitante uitgaves te veroorloven. Een geldboom heb je niet, de enige reden die ik kan verzinnen is dat als je 60-70 uur werkt in de week je niet eens de tijd hebt om je hardverdiende geld op te maken. Of een loterij winnen dat kan ook, iets wat ik iedereen toe wenst overigens.

Ieder zijn meug, maar hier ben ik klaar...

... en dan maar hopen dat het niet tegenvalt.
Ik heb al wat vaker over die kist gelezen en gehoord. Muv. de financiële kant valt hij niet tegen. Die is ongeveer de beste kist die je momenteel kunt vinden. Goed in thermieken, kan ongehoord hard (met nog steeds heel aardige glijhoeken), is idioot sterk (300 km/u en dan full up is GEN ENKEL probleem) ....
Maar ja, de prijs is even goed.

Dirk.

Poe. Binnen 6 maanden van Epsilon naar FXE is wel erg snel. Ik ga geen oordeel vellen over andermans uitgaven, maar maak me wel zorgen om de veiligheid.

Dit hele verhaal klinkt een beetje als de 18 jarige jongen die een Honda Fireblade aanschaft. (Ik weet het, dat kan tegenwoordig niet meer)

Ik heb diep respect voor zo'n kist als de FX. Het gewicht, de afmetingen, hoe krijg je zo'n grote zware snelle kist weer geland?

In mijn beleving heb je vele jaren ervaring nodig om zo'n topkist te bouwen, laat staan vliegen.

Echt leuk en bedankt voor je "leuke commentaar" SRS.

1. De Gulden bestaat al een hele tijd niet meer (wat ik toegegeven best wel jammer vind).
2. Ik geniet in mijn vrije tijd graag met mooie en af en toe ook dure dingetjes. Sorry, ik werk er hard genoeg voor, en daarom kan ik me ook wel eens wat speciaals veroorloven. Ook voor mij is €7500.- veel geld, maar waarom moet dat mij iemand vertellen die ik niet eens ken? Is het soms verboden mijn hard verdiende geld uit te geven aan een hobby? Heb je gezien op welke tijden ik het meest schrijf? meestal 's avonds laat, als ik thuis kom van m'n werk, en nee, ik ga niet 's middags naar m'n werk...
3. Mijn vrouw staat gelukkig 100% achter me (of voor me, hoe je het ook wilt noemen), dus laat ons dat toch een zorg zijn.
4. Ja, ik ben eerst sinds 17 maanden bezig met deze hobby. Mag ik dan niet gelijk een paar goede modellen vliegen? Waar ligt daar het probleem? Moet ik eerst 5 jaar lang een Cularis en een Epsilon vliegen? Dit jaar en volgend jaar heb ik een Epsilon en een AVA om mee te vliegen (en nog een FunCub, A1 Skyraider en een Cularis)? Is dat echt te veel? Wie bepaalt dat?
5. De Pace word eerst eind 2013 of misschien nog iets later geleverd. In 2 Jaar tijd heb ik nog een hele hoop meer ervaring. Waarom dus niet nu bestellen? De levertijd word niet korter, integendeel, die word steeds langer.
6. Op mijn Club ben nu ik al met een 7 Meter Salto aan het oefenen, weliswaar van een collega (start en landing heb ik nog niet gemaakt, dat is me nog teveel stress met zo'n grote kist, maar dat leer ik ook wel). Dus ik vraag nog een keer. Waar ligt het probleem?
7. Waarom moet ik voor jou geloofwaardig overkomen? Hallo, ik doe hier iets, dat noemt zich hobby en moet me ook plezier en vooral ontspanning geven. Dat doe ik voor me zelf (en indirect voor m'n familie). Dus waarom moet ik me tegenover jou verantwoorden?
8. Ik heb in mei/juni 2010 ontdekt dat dit eindelijk een hobby is waarmee ik een hele lange tijd mee bezig wil zijn. Ik investeer liever één keer in iets goeds (zie MC-32 in plaats van een IISI Cockpit met T8FG) in plaats van 10 keer in iets minder goeds. Dat doe ik al heel m'n leven en zo zal ik het ook in de toekomst doen. Maar ook dit hoef ik niet te verantwoorden tegenover jou.
Sorry SRS, misschien bergrijp ik jou commentaar niet helemaal, maar ik vat het als belediging op dat je (al) een oordeel over me velt terwijl je me niet eens kent.
Zoals ik al eerder heb gezegd, ik weet waar ik mee bezig ben, maak je je daarover maar niet druk.

Ik heb dit draadje gemaakt om echte serieuze antwoorden te krijgen.
Het is me ook bekend dat er in 2 jaar tijd het een en ander kan veranderen, maar ik ga vooral voor de RC componenten die zich al een paar jaar als zeer goed hebben bewezen, bv. de Futaba S3150 Servo is zo'n voorbeeld.
Die is al lang op de markt en wordt nog steeds als een hele goede servo aangezien.
Om zulke RC componenten gaat het mij.
Ook een paar tips qua motor, stroomverzorging etc. zijn voor mij interessant, juist omdat ik nog niet zo lang bezig ben met het modelvliegen.
Theoretisch weet ik al een hele hoop. Wat me ontbreekt is een jaren lange ervaring en de omgang met zulke RC componenten.
Ik wil geen risico (spreek: veiligheid) en daarom heb ik dit draadje gemaakt.

Ik vind het jammer dat dit draadje nu voor mij echt verpest worden is.
Zo heb ik er geen plezier aan hier te schrijven als ik me iedere keer weer moet "verantwoorden" of "verdedigen"

Bij toeval (door google op zoek naar Epsilon bouwberichten) ben ik hier in dit Forum geland.
Ik vond juist de atmosfeer hier heel leuk, daarom ben ik hier (als Nederlander) in een Nederlands Forum "geland"
Ik zal dan vanaf nu alleen nog maar passief hier in dit forum lezen en me weer actiever op de andere (Duitse en Engelse) Foren bezig houden.
Sorry dat ik hier heb gestoord als beginneling en dat ik het zweefvliegen Forum een paar dagen met mijn draadje heb verstoord.
Wel zal ik nog als afsluiting van het AVA draadje nog een paar foto's en een videotje van de maiden maken

Bedankt aan alle andere mensen die me hier (en in de AVA Thread) hebben geholpen.
Jammer...

Groetjes,

Jordy

ps. Leven en leven laten... Dat bestond er 21 jaar geleden in Nederland nog voordat ik weg ging. (en de Gulden trouwens ook)

Laatst bewerkt:
Ontzettend jammer dit!
Hoe volwassen mensen zich zo kinderachtig gedragen. Ik vind het erg jammer dat Jordy hier niet gewoon antwoorden op zijn vragen kan krijgen zonder dat er mensen zijn die hem in twijfel stellen.

Jordy, of het nu hier of op een ander forum is, ik wens je veel succes met dit geweldige project!

Jordy,

Ik had dit draadje graag gevolgd en ik denk velen met mij.
Wat een prachtkist!
Het interesseert mij geen biet wat jij waaraan uitgeeft en wat je vrouw daarvan vindt.
Heel jammer dit...

Succes verder!

Patrick

Douglas: ik snap het even niet meer.... vanwaar deze reactie? Het klinkt alsof je Jordy niet serieus neemt. Dat recht heb je, maar om dat op deze manier gedetailleerd en openbaar te uiten en te onderbouwen. Dat snap ik niet. Temeer omdat ik je heb leren kennen als een serieuze man met een mening die mooie dingen maakt.

Het gaat er toch niet om hoeveel iemand kan en wil uitgeven aan een hobby. Is Jordy's keuze. Hij heeft er ook voor gekozen om veel en hard te werken en te ondernemen. En dat doet ie blijkbaar goed zodat hij iets kan veroorloven wat ik me niet kan veroorloven. En ook niet wil veroorloven als ik het wel kon, maar dat is mijn keuze. Want ik wil niet zo veel werken. Is ook een keuze.

Ik geniet van dit soort draadjes, omdat ik bewondering heb voor mensen die keuzes durven maken en de voordelen er van genieten als het goed gaat. Ik kan er alleen maar van leren en dus mijn voordeel weer mee doen. En dat is waar het hier om gaat in dit forum, elkaar helpen en informeren op een respectvolle wijze. Je reactie vind ik minder respectvol en daarom reageer ik nu in het openbaar, hopende dat Jordy toch zijn draadje doorzet.

Jordy: als je inderdaad stopt met dit draadje, zou je dan wel een link willen plaatsen naar de andere fora? Kan ik het daar blijven volgen. Alvast bedankt!

Om ellenlange discussies voor te zijn zal dit het enige zijn wat ik hier over wilde zeggen, wil iemand op mijn reactie reageren doe het dan buiten dit draadje om, via PB.

Groet,

Jacob Bos

Tjongejonge zeg! Jammer, Zeer jammer!

Het is inderdaad belachelijk dat mensen zich met jou uitgavepatroon bemoeien. Ik kreeg juist het gevoel dat je het gewoon uiterst professioneel aanpakt. Iemand die zeer goed nadenkt over z'n materialen en liever in 1 keer iets goeds aanschaft. Als ik de middelen had gehad had ik het precies zo gedaan!

Wat een non-discussie. Als iemand 10000 euro uitgeeft aan een motor, omdat motorrijden z'n hobby is valt toch ook niemand daar over?

Nogmaals, ik heb erg veel plezier gehad aan ja AVA bouwverslag en wens je al het beste met je huidige en toekomstige kisten!

Jammer dat sommigen het hier voor jou (en dus ook een beetje voor 'ons') verpest hebben!

P.S.
Die IISI had je toch al aangeschaft? Als je er vanaf wil... Ik ben door jouw draadje nu juist aan het kijken maar die IISI voor mijn T8FG. Als je 'm wilt verkopen, bij dezen een koper! ;-)

Edit:
Hier stond een verhaal met gelijke strekking als die van Jacob. Twee keer hetzelfde is een beetje veel: Eens met Jacob dus.

Laatst bewerkt:
Back