Pace FXE is besteld. Nu heb ik jullie hulp nodig.

Update...

Na meer als een jaar is hier weer een update.

De Pace FXE staat kort voor de uitlevering.
Ik heb de laatste details met meneer Lesky besproken.
Alleen is er één probleem.

-->> IK <<--

Daarom heb ik (helaas) besloten de Pace FXE te storneren.
De reden waarom zal ik hier uitleggen.

Het belangrijkste is dat ik nu bijna zeker weet dat ik nog niet klaar ben voor zo'n kist.
Sterker nog, ik denk dat ik nooit klaar zal zijn voor zo'n kist omdat ik me er niet echt op m'n gemak bij voel.
Die 6,4 Meter willen en moeten goed gevlogen worden.

Ik heb nu 2 seizoenen lang af en toe een 7 Meter Salto met bijna 20 Kilo mogen vliegen en zelfs al een paar keer kunnen landen.
Het gevoel, zo'n zwever te controleren was fantastisch, maar ik had er ook altijd stress bij.
De adrenaline spoot elke keer weer uit m'n oren na zo'n vlucht.
Dat is nu net niet de bedoeling voor mij.
Ik heb genoeg stress op m'n dagelijkse werk en het model vliegen is echt bedoeld als ontspanning.
Dat zit dus niet goed.

Natuurlijk is het wel een gaaf gevoel zo'n grote en snelle kist te vliegen, maar ik heb er nooit zoveel vreugde en vooral ontspanning aan beleefd als met mijn 3-4 meter kisten die ook nog eens makkelijker te landen en te vervoeren zijn.

Maar ja, ik had nu eenmaal de bestelling begin 2012 gemaakt en ik heb echt de laatste tijd lopen twijfelen of het wel een goede beslissing was.
Ik ben inmiddels 2 jaar ouder en wijzer geworden, en heb ook 2 jaar meer ervaring met modelvliegen gekregen.
Ik kan mezelf dus veel beter inschatten en ik weet het nu zeker dat de FXE niet voor mij is gemaakt en ik niet voor de Pace FXE

Er is ook nog een andere reden en dat is dat ik sinds een paar weken met m'n PPL ben begonnen.
Ik heb een aantal proefvluchten in een Katana DV20 gemaakt en bloed gelekt.
Ik ga dus de komende 12 maanden veel geld gebruiken want de PPL kost hier in Zwitserland een dikke €17.000.-

Dus... dat was m'n uitleg waarom ik dit project niet ga uitvoeren.
Ik vond dat ik het jullie wel "schuldig" was uit te leggen waarom ik dit toch maar niet ga doen.
Ook omdat dit draadje een tijd lang een heleboel "stof" heeft doen opwaaien.
Ik wilde te veel en dat ook nog eens te snel.
Misschien leert er ook iemand van die in dezelfde "fase" zit als ik voor 2 jaar.

Maar..... ;)

Ik heb wel een Pace VX3.8 besteld.

2 Jaar op de wachtlijst staan en dan niks bestellen gaat natuurlijk niet :D
De Pace VX3.8 word einde Oktober, begin November bij mij voor de deur gebracht.
Met 3,8 Meter en zo'n (geschatte) 4 Kilo minder als de FXE durf ik dat best wel aan.
Natuurlijk wil ook een VX3.8 gevlogen worden, maar hier weet ik zeker dat ik dat aankan en me niet zo veel stress gaat bezorgen als een FXE.
Een beetje Adrenaline mag er wel zijn, als het maar niet te stressig wordt.

Als de Pace VX3.8 er is ga ik een bouwdraadje maken.
Natuurlijk weer met zo'n slordige 400-500 MB aan foto's ;)

Groetjes,

Jordy

Jordy,

Aan de ene kant wel jammer, maar aan de andere kant denk ik dat iedereen dit goed kan begrijpen. Het getuigt wel van lef om hier gewoon open en eerlijk voor uit te komen. Respect.

Ook goed dat je gewoon de tijd en moeite hebt genomen om met grotere kisten te oefenen. Experience is the best teacher.

Maar jemig, die VX3.8 is potver ook niet misselijk, hoor! Hou ons op de hoogte van de vorderingen!

Groet,

Vincent

De Pace VX3.8 word einde Oktober, begin November bij mij voor de deur gebracht.
Met 3,8 Meter en zo'n (geschatte) 4 Kilo minder als de FXE durf ik dat best wel aan.

Hallo Jordy,
Een goede beslissing denk ik. Beter een goede kist waar je mee durft te vliegen, dan een super kist die thuis blijft.

Ik weet niet of je kunt kiezen tuusen gewichten, maar de lichte uitvoeringen van Lesky zijn al erg sterk en toch wat universeler bruikbaar.
Ik vlieg mijn VXL onder alle condities en vloog (ja ik heb hem definitief kapot gevlogen in Briancon dit jaar) mijn VXH alleen met echt goede condities.
De VXL met voldoende ballast is even snel. Ik heb deze met een conventionele aansturing op de flaps en RDS op de rolroeren uitgevoerd.
Een lichtere kist met ballast vliegt lekkerder dan een zware met hetzelfde gewicht.

Ik heb een probleempje gehad met de VXL die vlak na levering een aantal dagen in de hete auto heeft gelegen (kamperen en vliegen heeft zijn nadelen). De flaps en rolroeren bolden op door de druk van de warmte, en zijn daarmee in de auto in bolle staat getempert. Een volgende keer boor ik eerst een gaatje in de kopse kant van ieder roer om dit tegen te gaan.

Ik ben benieuwd naar je bouwdraadje, maar zeker ook naar je vliegervaring.

Rick

Wat jammer van de VXL.

De VX3.8 is er in moment maar in één uitvoering en dat is de H-versie en ook alleen maar als elektro.
Je kan wel een paar laagjes meer CFK erin laten lamineren en dan een E(xtrem) uitvoering kopen, maar dat is definitief niet nodig voor mij.
De L versie zal er wel volgend jaar wel aan komen, net als de zwever versie.

Ik ben benieuwd hoe de VX3.8 is.
Er gaat in ieder geval een sterke aandrijving in komen. :cool:

Groetjes,

Jordy

Ik heb een probleempje gehad met de VXL die vlak na levering een aantal dagen in de hete auto heeft gelegen (kamperen en vliegen heeft zijn nadelen). De flaps en rolroeren bolden op door de druk van de warmte, en zijn daarmee in de auto in bolle staat getempert. Een volgende keer boor ik eerst een gaatje in de kopse kant van ieder roer om dit tegen te gaan.

Rick, jammer van de flaps en rolroeren.
Deze schade is wel een mooi praktijkvoorbeeld betreffende epoxy en temperatuur.
In de mandragende zweefvliegtuigbouw zijn de voorschriften niet voor niets zo streng. Temperen moet volgens een exacte procedure en dan nog, duurt het jaren voordat het epoxy volledig is uitgehard.

Hier nog een praktijkvoorbeeld waarom gatjes in de kleppen belangrijk zijn en deze keer niet vanwege de temperatuur.

http://www.dg-flugzeugbau.de/Data/TM-LS/LS1/TM02.pdf

Johannes

Jordy,

een verstandig besluit. Dat klinkt misschien gek uit de mond (pen) van iemand die zelf een 5.5mtr in elkaar aan het plakken is.

(Vincent weet hoe LANG geleden ikzelf al met de wens voor een hele grote "zwecksegler" rond loop. Maar dit draadje gaat niet over mij.)

Dit alles geschreven hebbende is het misschien goed eens stil te staan bij de zin en onzin van steeds maar groter.

Internet laat alle mogelijkheden zien. Dat maakt verlangens los. Die verlangens moet je in perspectief plaatsen, en nuchter bekijken.

Jij hebt je vaardigheden in het perspectief van de mogelijkheden van de Pace FX geplaatst en besloten dat het niet strookt. Dat is verstandig.

Verstandig besluit. Hoe groter de kist, hoe minder je ermee vliegt.
En ja, vliegen met een grote bak is niet moeilijk maar het indelen van je landing wel.
Als het dan fout gaat.....
Ik heb ook niet minder plezier in het vliegen met kleinere kisten dan met grote....

Stond alweer te koop.... :p
Ging erg snel weg en er was veel vraag naar.
Ik heb er ook geen winst mee gemaakt, gewoon de normale prijs die je bij Lesky ook moet betalen.
Is dat zo erg?
Zou toch zonde zijn als zo'n model ligt stof te happen?
Ik heb geen behoefte aan 2 oersterke 3+ meter bakken.
Zo blijft er weer geld over voor een paar andere leuke dingetjes ;)

Groetjes,

Jordy

ps. ja.. ook bestellen kan een hobby zijn.. zeiken trouwens ook....

Laatst bewerkt:
Interessant draadje dit, ik heb eerder al van Jordy zijn Super Ava Pro 4-Klappen overgenomen; werkelijk perfect gebouwd (en geloof me ik ben zelf enorm perfectionistisch dus ik weet het te herkennen en waarderen)

En nu heb ik ook zijn kit van de Pace VH 3.8H overgenomen

Met verbazing heb ik overigens dit draadje gelezen. Ik heb zelf ook wel een behoorlijke berg modelbouwspullen en gaandeweg de jaren wordt dat allemaal steeds meer profi en veelal (helaas) ook duurder. Maar moet je jezelf daar dan op een forum voor gaan verdedigen? Wat een onnodig(e) afgunst, cynisme, betutteling en sarcasme allemaal. Gelukkig vlieg ik zelf op een hele leuke club en kan ik daar (net als mijn mede clubleden) net zo enthousiast worden als iemand over zijn HobbyKing zwever vertelt als ook over iemand die met zijn turbine heli langs komt.

Heb zelf al eens op het forum om bouwservice gevraagd voor een voll GFK U2 EDF model wat vliegklaar rond de 3,5K uitkomt. Reageert er een handige Harrie die aanbiedt om voor 10K die kist wel even te bouwen (zonder garantie). Heb er smakelijk om moeten lachen. Voor die 3,5K heb ik keihard moeten werken en om dan 10K uit te geven aan iemand met Euro-tekens in de ogen die even ergens een slaatje uit wil slaan: ik dacht het niet. Overigens wordt het toestel nu voor ongeveer 10% van dat bedrag professioneel voor me gebouwd.

Waar gaat het toch allemaal over op dit soort fora. Wees blij dat mensen projecten delen; los van het feit of het duur is of goedkoop (sowieso geen fijne woorden). Ik kan juist ook met veel interesse volgen hoe iemand voor heel weinig geld zelf een goed vliegende kist kan ontwerpen from scratch; mijn bewondering heeft hij, mij zou het niet lukken.

En dan maakt Jordy hier een paar andere keuzes: kan toch, draadje loopt immers niet even een paar dagen. Maar daar moet dan weer wat van gevonden worden. Pffff vermoeiend. Of hij de zwever nu wel of niet zou bouwen er staat heel veel bruikbare info in uit onderzoek wat hij heeft gedaan en vragen die hij heeft gesteld over componenten, etc. Gelukkig waren er ook voldoende mensen die hem wel enthousiast wilden adviseren en assisteren.

Ennuh (in tegenstelling tot anderen) Jordy is in elk geval geen dromer, uiteindelijk haakt hij soms bij een model af, maar pakt wel door met allerlei andere projecten

Dus ik kan haast niet wachten om mijn bouwbericht over de VX 3.8 te gaan posten ;-)

Hoi Marc.

Ik kan er ook niet meer op wachten op jouw bouwbericht ;)

Ik denk dat het beter is als een mod dit draadje kan sluiten?
Het is tenslotte compleet afgehandeld.

Groetjes,

Jordy

Bij Forums is het IWAB gehalte vaak hoog lijkt de paarden wereld wel, daarom ben ik ook gestopt met verslagen maken.
Gewoon doen waar je zin in hebt Jordy ik heb in de 37 jaar ook vaak een model gekocht en direct door verkocht waarom niet.
Mijn nieuw winter project wordt een 4 meter F5J Nüri met misschien een verslag maar dan op
het RCN Forum.

Jongens, nou niet gaan mierepiepen, hoor! We zagen een mismatch tussen vliegervaring en de grote snelle kist. Jordy heeft zelf ruiterlijk toegegeven dat de beoogde kist misschien toch iets te veel van het goede was.

Een ieder bepaald natuurlijk zelf wat hij denkt aan te kunnen, maar je kunt (soms terechte) kritiek ontvangen op je keuzes. Daar is toch verder niets mis mee?

Bij mij (maar wie ben ik) is Jordy alleen maar in aanzien gestegen, hoor!

Leuk onderschrift van Drela BTW!

EDIT: nog even teruggelezen, en er zijn wel vervelende opmerkingen over het budget. Dat had mijn inziens niet gehoeven!

Voordat dit draadje wordt gesloten wil ik graag nog iets kwijt.

Inderdaad gebeurt het wel eens dat een topicstarter wordt geconfronteerd met respectloze en denigrerende opmerkingen.

Dat is helaas het risico als iets openbaar maakt.
Topicstarters, laat je niet uit het veld slaan, ga gewoon door met je project op het forum, maak het af!
Het mag toch niet zo zijn dat sfeerbepalers de dienst uitmaken op het forum?

Blijf jezelf, plaats je prachtige bouwverslag, je bereikt ermee vele forumgebruikers die wel al het werk weten te waarderen en genieten van de vorderingen.

We zijn bezig met een prachtige hobby! :D
Mijn advies, laat alle negatieve energie daar waar die vandaan komt.

Trouwens, uitwijken naar een ander forum vanwege slechte ervaringen op het modelbouwforum?
Lijkt me geen oplossing, want op RCN Forum gaat het er nog harder aan toe. :rolling:

Johannes

Back