paralel of serie

Wat is nu het beste qua rijtijd en snelheid.
2x2s in serie.
2x4s parallel .
De boodschap schijnt niet over te komen maar misschien ligt dat aan mij.
Vertel eerst eens op welke maximum spanning je kunt rijden.
Als je regelaar 6S kan hebben dan zegt dat nog niets over de rest van de setup.
Naar 4S krijg je een verdubbeling van de topsnelheid of rook en ik kan niet beoordelen wat de setup aan kan.

PS Als we het over rij tijd hebben dan hebben we het over 1X de accus in de auto leeg rijden.
En qua prestatie moet je kiezen tussen snelheid rij tijd en gewicht.
Het ene gaat altijd ten koste van het andere.

Laatst bewerkt:
De boodschap schijnt niet over te komen maar misschien ligt dat aan mij.
Vertel eerst eens op welke maximum spanning je kunt rijden.
Naar 4S krijg je een verdubbeling van de topsnelheid of rook en ik kan niet beoordelen wat de setup aan kan.

Misschien lees jij niet goed, het is nu al meerdere malen aangegeven dat hij een regelaar heb die tot 6S kan!

Dat had ik wel gelezen maar een setup bestaat niet uit alleen maar een regelaar.
Ik zou graag willen weten met welke spanning er tot nu toe mee is gereden en wat het probleem toen was.
Ik dacht op 7.4V(2S) maar daar twijfel ik nu aan.
Als dat op 14.8V(4S) was dan zou een tweede lipo voor meer rijtijd parallel daar aan geen probleem zijn afgezien van het gewicht en de afmetingen.
Voor meer snelheid kan je dan ten aanzien van de regelaar naar 5 of 6S gaan.;)

Laatst bewerkt:
Er is voorheen met 4s koop gereden. Problemen zijn er nooit geweest. Met een 6s lipo gaat het te hard qua snelheid. Met een 4s lipo is er een snelheid gemeten van 90km/u in een truggie

..........Wat is nu het beste qua rijtijd en snelheid.
2x2s in serie.
2x4s parallel .

Bij 2x4s parallel zal je de zelfde snelheid hebben. Dat kan in de praktijk iets sneller zijn omdat de accu's parallel meer stroom kunnen leveren, de verliezen in elke accu zullen iets kleiner zijn. Dat "sneller" zijn merk je waarschijnlijk het beste bij het optrekken. De gemiddelde snelheid zal wel om en nabij gelijk blijven.
De rijtijden worden in theorie het dubbele, je hebt een twee maal zo grote tank (accu) in je auto dus kan je er veel langer mee blijven rijden. In de praktijk zal het toch iets minder kunnen zijn want de auto wordt zwaarder door die extra accu's waardoor de motor zwaarder moet werken dus iets meer stroom zal gebruiken.

Hi Alex,

na wat googlen kom ik op het volgende:
* de tekin rx8 regelaar kan idd 6S spanning aan en max. 220A stroom
* de neu 2400kV motor is een Neu 1415?? Ik kan documenten vinden die hem op 4S specifieren - volgens het kv (2400 rpm/V) & max. toerental (60k rpm) is 6S op het randje. Wat ik niet kon vinden, is de stroomopname vd motor bij 2S/4S/6S. Aangezien je blijkbaar al met 4S gereden hebt, lijkt (!!) dit safe.
Technisch gezien kun je dus van 2S naar 4S

Nu, je vraag is wat is het beste qua snelheid én rijduur? Zoals al aangegeven:
* De snelheid wordt bepaald door de accung (technisch: kv van de motor x de accuspanning. In dit geval 2400 rpm/V * 7.4V (2)S of 14.8V (4S). Een 4S ipv een 2S gaat dus in principe 2 keer zo hard. (iets minder, want de verliezen nemen kwadratisch toe). De hogere spanning doet echter wel de stroom toenemen!!
* De rijtijd wordt bepaald door de capaciteit vd accu én de stroom.
- 2 zelfde accus in parallel geeft 2 keer zoveel rijtijd
- idem als men een accu vervangt door een type met meer mAh

Wil je dus én langer én sneller rijden, dan loopt het snel op:
* door 2 packs in serie zetten (2S1P -> 4S1P) kun je 2 keer zo hard rijden.
* Echter de stroom neemt dan 4 keer zo hard toe. Om dan even lang te blijven rijden, moet dus feitelijk 2S1P -> 4S4P (of accus met 4 keer zo grote capaciteit kopen).

Kort samengevat zijn je mogelijkheden met 2 paketten:
* in serie - dan ga je 2 keer zo hard, maar kun je slechts ca. van de tijd rijden
* in parallel - dan blijf je net zo hard rijden maar kun je 2 keer zo lang rijden

Duidelijk?

... de tekin rx8 regelaar kan idd 6S spanning aan en max. 220A stroom ...
Continu? Of burst? Burst ratings kun je gevoeglijk met een fikse korrel zout nemen, en in de auto-wereld wordt er nog lustiger op los gefantaseerd, zowel door fabrikanten als gebruikers. Wat irritante voorbeelden van dat soort oplichterij:
Speed Passion ESC brushless
C-waarde Lipo/burst current ESC

.... Een 4S ipv een 2S gaat dus in principe 2 keer zo hard. (iets minder, want de verliezen nemen kwadratisch toe). De hogere spanning doet echter wel de stroom toenemen!! ...
Spanning neemt in dat geval toe met factor twee waardoor stroom wil toenemen met factor vier (4). Handig tabelletje met extra stroom bij 1 of 2 extra celletjes (worst case berekening):
motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning

En stroom wil oplopen met derde macht van Kv en/of gearing. Bij 25% meer wil stroom verdubbelen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Met die setup moet je gewoon met 2x2S gaan rijden, 2x4S gaat NIET passen in de accubakken. Ik zie het nut ook niet in van lipo's in parallel zetten voor een recreatief rijder. Koop gewoon een extra set accu's en verwissel ze ter plekken...

Back