parapent

Nou ja, is wel lekker stabiel zo'n 2.8.
Ik zit ook nog te denken om een flink grotere te gaan maken. Het voordeel van een grotere is dat het doek enzo veel meer in verhouding klopt. Het geheel word ook wat zwaarder en logger waardoor je ook wat meer turbulentie aankan als het goed is.
Lijkt me wel vet. flinke vlieger een dan met een flinke accu. Ik heb van mijn heli nog 5S5000 accu's. 2 parallel, 300grams motortje en knallen maar :). Kan je volgens mij lekker lang vliegen en ook camera's enzo eraan hangen.

het is geen omgebouwde vlieger het is een cooper die terug geschaald is naar 1.0m2 door de ontwerper van de cooper Maarten de Grauw. Daarna heeft hij dt matje voor mij gestikt en is alleen geschikt voor modelbouw paramoteurs. Niet als echte vlieger. De toming is idd aangepast voor dit werk. Hij doet het prima

Fijn zo'n couturier die voor je werkt.
Is er behalve de toom nog meer anders aan dit matras?
profiel, tipverdraaiing of iets dergelijks?

Profiel is exact aan de de cooper. tipverdraaiing volgens mij niet moet ik na vragen.

Heey Jeroen is er weer, maar niet liegen he jij hebt een paar weken terug ook proberen te vliegen samen met mij en niet maanden geleden. Maar ja bij jou was het niet echt vliegen maar propellors koppen.

oja klopt helemaal maar dat wil de ik zo snel mogelijk vergeten en dat was bijna gelukt...:-)

Ik heb woensdagavond nog een testvluchtje gedaan met mijn 1.0m en ik ben redelijk tevreden met mijn afstelling. Mijns insziens schommelt hij nog teveel maar dat is wellicht op te lossen door de gondel nog iets te verzwaren met losse elementjes.

Ik heb ook nog een hele korte testvlucht met mijn 1.3m scherm kunnen doen. Ook hier hebben de wijzigingen in de stuurlijnen al effect gelukkig. De regen zorgde ervoor dat ik hem niet verder kon afstellen helaas, wellicht van het weekend.

Jeroen

Valt ook niet zo'n klein beetje regen ook de laatste tijd.... pff.

Zag trouwens net op flabber een nieuw filmpje waarvan ik echt dacht: shit, negatieve publiciteit van een stel debielen... Blijkt toch wel lache te zijn:
Ernstig paragliding ongeluk | Flabber

Poppetje lijkt van Nace in ieder geval, schermpje ziet er iets mooier uit op 1 of andere manier...

Oh ja, heb nog een filmpje gemaakt van 2 weken terug. geen model, alleen ikke met mijn rood/wit/blauwe Nova bij Wijk aan Zee :).
<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/-YVlJnTjCNk&hl=nl&fs=1&rel=0&color1=0x006699&color2=0x54abd6"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/-YVlJnTjCNk&hl=nl&fs=1&rel=0&color1=0x006699&color2=0x54abd6" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

Maidencrash...

Gisteravond viel de wind weg en ben ik even wezen proberen op een ruim stuk grasland.
Vanwege de stoppels was een rijdende start niet mogelijk en toen kwam ik dus gelijk mijn gebrek aan startervaring tegen...
Het valt nog best tegen het model met draaiende motor rechtuit en horizontaal los te laten.

Na drie pogingen en een even groot aantal duiken naar de grond was ik zoveel plastic kwijt, dat er eerst reserve onderdelen en reparaties aan te pas moeten komen voor ik het weer kan proberen.
Bij de volgende poging neem ik een starthulp mee en zoek ik een stuk asfalt op.

Wordt vervolgd.

Groeten, Jan.

Ja, het is wat lastig weggooien in het begin. Goed het schermpje neerleggen en dan recht over je hoofd heen werkte volgens mij het beste. Zorgen dat je hem vooral loslaat ipv weggooit...
en dan zit er in dat ding nog een stokje om hem open te houden :).

Beste Sietse

Wat moet dit een heerlijk gevoel zijn bijna zo vrij als een vogel in de lucht.
Wat ik me wel afvraag hoe kom je de lucht in.
Rennen langs de duinen met de parasol boven je zodat deze de stijgwinden kan vangen.?

Met vriendelijke groet

Ko

Hallo Ko,
uuh. ja. inderdaad, eigenlijk wel ja. Behalve dan dat het een vrij geavanceerde parasol is... hahaha
Boven het duin vliegen we op dynamische stijgwind
Helllingwind.gif

Je ziet dat de stijgwind voor het duin zit. In het echt zit het ook nog wat verder naar voren en door daar langs het duin te lopen kan je dus starten. Op sommige plaatsen zijn er startplekken zodat je vanaf het duin zelf kan starten.

In de Bergen en het binnenland vliegen we op Thermiek:
Thermiek.gif

De dag van het filmpje was een superdag! Begon met stevige wind die steeds minder werd. Het strand warm best wel op, alleen worden de belletjes snel weggeblazen en merk je het vaak enkel als een kleine bump. veel mensen noemen dat zelfs lomp "turbulentie".... Als de wind rustig genoeg is kan de warme lucht zich voor het duin een beetje verzamelen zodat er af en toe echte belletjes los kunnen komen. Daarna is het dus het plekje zoeken waar ze los komen en erop mee omhoog gaan. Normaal zou je dus gewoon flink dalen als je naar zee vliegt, maar met een belletje kan je redelijk op hoogte blijven of soms zelfs stijgend naar voren vliegen. In het uiterste geval is het mogelijk om vanaf het duin de Thermiek te volgen helemaal omhoog :).

Mijn kleine Aktiemeneer heeft er trouwens een broertje bij nu. Heb er nog 1 omgebouwd voor de Dingo. Dat scherm heeft zo'n hoge AR dat je maar kleine stuuruitslagen nodig hebt. Armen gestrekt vooruit is geen gezicht en gaf dus een veeeeeeeeel te grote uitslag. Deze meneer heeft zijn armen wat realistischer. Stuurlijnen heb ik nu ook compleet opnieuw gemaakt van vislijn. Tow point ver uit elkaar gezet in surfplan. Klaar voor frankrijk volgende week :cool:
hpim0953s.jpg

Hallo Sietse

Dat viel mij in het filmpje ook al op op een gegeven moment zie je iemand onder je vliegen richting zee en blijft hij redelijk op hoogte maar eenmaal omgedraaid naar de duinen zie je aan zijn schaduw dat hij erg laag gaat voordat hij bij de duinen weer in de juiste stijgwind komt.
Een schitteren sport lijkt me dit geheel afhankelijk van thermiek en stijgwind.
Mooiiiiiiiiiiii

Met vriendelijke groet

Ko

Hai Ko,
Die op het filmpje met het grotendeels blauwe scherm ben ik :). tis gefilmd door een vriend.
Naast het feit dat je buiten de standaard liftband gaat vliegen, verlies je in een bocht zowieso hoogte. Je bouwt wel weer snelheid op, maar daar heb je achteraf pas weer wat aan. Ik kom dus op volle snelheid vrij laag hard op het duin af. Door genoeg "banking" te houden en niet teveel aan te remmen kan je de snelheid hoog houden en eventueel de bocht nog inkorten als je te dicht bij komt. Zodra je in de liftband komt stijg je weer door :). Het was echter dus erg rustige wind waardoor die stijgwind maar minimaal was. Onderaan het duin was het dus af en toe bijna te weinig. Wel tof, daardoor bleef je af en toe verplicht vet laag en hard vliegen :).

Kom maar eens kijken bij bv Wijk aan Zee. Op een mooi dag met West 4 hangt het helemaal vol daar. Zijn ook vaak wel een paar lui die iemand mee kunnen nemen met een Tandem.

Ik heb mezelf dan ook maar eens geregistreerd.

Mijn naam is Erik en kom uit Den Haag. Als het waait hou ik me vooral met het kitebuggyen bezig, maar voor op de windstille dagen heb ik mijn oude modelbouwhobby weer opgepakt. In het verleden heb ik veel RC gezeild (Robbe atlantis), tegenwoordig is het rc parapente / paramotor meer mijn ding.

Een jaar geleden ben ik begonnen met de zelfbouw van een paramotor en heb ik veel mogen leren (ook van jullie!). Dat hele verhaal staat hier op vliegerforum.nl

Mijn huidige setup (0.9m2 AR5.4 MH92 / 850gr gondel) vliegt best aardig nadat ik mij wat meer heb vediept in (basis) aerodynamica.

Ter verdere kennismaking, een tweetal filmpjes op vimeo:
- Avondsessie
- No wind and landing

Groet

Erik

Hai Erik, welkom op dit forum als "echte" gebruiker :).
Strak gedaan! Wordt wel een gezellige mix tussen het vliegerforum en dit forum met alle parapente-bouwers :).

Mijn volgende actie wordt denk ik zoiets als die van jou bouwen en een goed motorbakkie.

Ha Sietse,
Welkom terug van vakantie. Ik heb nog gewacht met op [Ctrl]+[P] drukken met mijn (aanpassing van) Dingo.
Nu maak je ons gek met foto's, (zeggen meer dan 1000 woorden), maar kun je ook meer vertellen over je ervaring met je nieuwe huisdier?
Is het een wilde hond, of een getemde wolf, of ....?

En ook welkom aan Erik!

Groeten,

Erik

Back