Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Mijn allereerste ervaring op de naaimachine valt me ook alles mee! Moet alleen nog de tips doen. dus weer even langs mijn geweldige leermeester kees .
is denk ik niet het ideale maatje om mee te beginnen, maar ik dacht, ach. als het niks is, is het een goede oefening... ALS dit lukt, dan lukken andere schermpjes ook wel gok ik...
0.5m², AR van 6.5. Had D-ribjes gepland, maar dat werdt teveel gepriegel voor een 1e ervaring... Nu dus als hij af is maar even een gewone toming erop zetten (elke celwand getoomd).
De toming van mijn single skin parapentje van 0.4m², 2m span, AR van 10!!! is nu ook af, dus die binnenkort eens met ee gewichtje weggooien .
Netjes Sietse!
Mijn mini is 1m. span. De miniparapent waarmijn .sle file ook ergens van ronddoolt (jij kreeg 'm al eens van een Deen geloof ik
AR 4.5 en 13 cellen en geen D-ribben.
oppervlak (plat) is 0.22 m2 (2oo gram er onder hangen dus)
mini pop et D47 servo's of misschien een CO2 motor en dan vrij vliegend.....
haha, vandaag het gele schermpje afgemaakt. Nou, zulke kleine dichte tipjes ga ik dus niet meer doen. Echt belachelijk... Wat een gepruts. heb ook ergens een foutje met boven/onderdoek of plaatsing van de ribben gedaan bij de tips... wel symetrisch. ziet er niet uit, maar goed. Ik vind hem best zo voor een allereerste naaiwerkje .
1m span... hoei, lekker klein! D-ribjes zijn bijna niet meer te doen dan volgens mij...
de SLE heb ik niet volgens mij.. Wel 3 andere van jou, maar die zijn 2m span.
Welk profiel heb je? Ik heb in deze de FX60 maar eens geprobeerd. ik zie wel wat in dat profiel!
Mijn idee was trouwens nog om een 3m² versie te maken met mijn gecombineerde parapente-ideeën en dan daarna een 14m²acroschermpje .
Maar nu vond ik 2e hands redelijk goedkoop al een echt acroschermpje, dus ach. daar kan je al bijna niet voor gaan klooien...
Alsnog wil ik wel nog een paar schermpjes gaan maken hoor , dit is echt leuk!
nou, bestellingen doe ik zeker (nog) niet hoor, niek! haha. Dit is echt nog niet geweldig... meer een 1e prutsel.
Maar hoe zwaar is je aapje? Die vloog toch mooi met de delta?
Eerst had ik ook nog een coplex kleurenschema....
Dichte tippen is met dit formaat inderdaad een mooie uitdaging.
Profiel is MH93 (19% dik) en de welving verkleind van 0.9 in het midden naar 0.95 aan de tippen.
Het extra dikke profiel is gedaan voor het formaat. Anders krijg je nauwelijks celdruk lijkt me.
En ik kan me van het vliegeren nog hetinneren dat je pas bij grotere parafoils een dunner profiel en meer cellen kunt gebruiken.
Ooit zag ik eens een flexifoil van 3 meter breed met maar 10 cellen... dan blijft er van je profiel tussen de ribben weinig over.
(zo'n vlieger met één tapse stok in de voorlijst en als toming alleen links en rechte een lijn)
Niek, voor je aapje is misschien als testje wel leuk om zelf een single skin parapentje te maken. Die moet je zeker wel lukken lijkt me!
mhh, toch MH93.. mja, voor de klein wel handig misschien ja.
En voor gemotoriseerd.. Tis wel een erg stabiel profiel, maar niet al te efficient volgens mij. en je kan lastig snelheid opbouwen. Mijn Nace-remake met dat mh92 of 93 zweeft een beetje hetzelfde als mijn 1e parapente.. superveilig, maar zodra er een vlaagje of thermiekbel komt, dan gaat het scherm gewoon naar achter versneld dus niet... Echt bagger. Mijn Nova Aeron zie je echt naar voren schieten als je een bel tegen komt. dus naar voren en omhoog. moet je echt flink in de remmen om hem boven je te houden .
Om dat te bereiken moet ik denk ik toch naar minimale lijnen en een sneller profiel. die FX60 zag er op de filmpjes wel goed uit. nu eens in het echt testen!
Goed om te lezen dat er veel geëxperimenteerd wordt!
Minder lijnen en meer snelheid lijkt me een goeie insteek.
Ik probeer ook nog verder mijn 'Competition Quadrifoil' aan de gang te krijgen.
Deze heeft een 18% dik profiel geloof ik. 21 cellen, 2.5 meter span (vlak) en een AR van..eh 4.5. Profiel lijkt op JoJo RM..een beetje. Geen relfex en een iets bolle onderkant.
Snelheid moet wel goed zitten dacht ik.
Ik probeer 'm eerst met toomlijnen per twee cellen en als het wil vliegen maak ik een toming met ondersteuning voor elke rib en veel dunnere lijnen (1 kg. breeksterkte ofzo)
ben idd veel aan het denken enzo in ieder geval!
Heb de PKD Century ook ff in surfplan gezet nu en ben daarvandaan weer aan het verder ontwerpen...
Zit alleen nog een beetje met profielen te klooien.. Heb nu de MH-LD gevonden (dit voor een vlieger, niet als parapente). Of weet iemand een betere? Ik wil een +/-5m² buggyvlieger bouwen, maar dan extreem. AR van 7.5 enzo. DUs zo moeilijk mogelijk. De Century is al een uitdaging om te vliegeren, maar kan nog moeilijker natuurlijk!
Zondag keihard gebuggied met de PKD Century 2.5. Kees had 8 vliegers bij zich, allemaal niet gebruikt, alleen mijn 2.5m² tje ! Supercool! Was voor mij de 2e keer in een buggy...
Mooi ding!
Heeft wel wat van de tribal die ik heb.
Moet ik ook eens mee op een buggie crossen.
Vroeger es gedaan toen die dingen net uitgevonden waren en er nog met delta's gebuggied werd. Ik heb alleen een meter of dertig gerold met windkracht drie.....
Maar eh het model dat je laatst postte (mooi geel is niet lelijk) hoeveel ribben had die? 31? en allemaal ondersteund?
Ligt een beetje aan mijn ervaring met de 1m. matras en de C-Quadrifoil (en julie ervaring) maar ik verander mijn 'volgende' continu. Wordt tussen de 2m. en 2.3m. denk ik en dan 25-31 ribben met d-ribben.....
Mijn 1m. model heeft bijna alle lijnen eraan zitten!
Heb er al mee door de kamer gewandeld...... Even om te 'visualiseren'.
Dunne lijnen zijn mooi, maar wel lastig.
Hopelijk vind ik vanavond/morgen tijd om wat foto's te plaatsen.
Voorlopig laat ik de remlijnen voor wat het is en probeer ik met twee servo's te sturen door de AoA aan te passen.
Mijn kleine gele schermpje van een paar plaatjes hierboven heeft de volgende afmetingen:
Profiel: FX60-126
flat wingspan: 1.8m
max chord: 0.345m
A/R: 6.5
Flat area: 0.5m²
Tipchord: 10%
Aantal cellen: 31 inderdaad
Daar ben ik nu ook lijntjes aan aan het zetten. allemaal ondersteund idd, omdat het zeker niet ging lukken om op zo'n klein priegelding EN als 1e schermpje D-ribben te zetten... Dat worden nu wel heeeeel veel lijntjes trouwens...
Hoe krijg je tribals trouwens in je vlieger? Dat lijkt me echt een takkewerk en dan moet je ook echt 0.0mm foutjes maken.... Heb nu wel de tribal van de Century ook in het surfplan model gezet, maar dat print hij niet uit..
Één van de tippen met ingenaaide bevestigingslusjes (dacron van 1.5mm dik)
Het oranje onderdek is dus het veel soepelere parachutestof en de rest is normaal spinaker.
De laatste open cel
Totaalplaatje
Boven dek ook in beeld
Ondertussen zitten de lijnen eraan en heeft ei zijn eerste meters al mogen zweven door de woonkamer...
Je merkt meteen dat er behoorlijk gewich aan moet.
Geprojecteerd heeft ie een oppervlak van 0.185 m2 dus ruim 100 gram eronder zou netjes moeten werken.
Nu op zoek naar servo's, ontvanger en accu....
Leuk, is weer eens wat anders, kleurtje onder, wit boven. meestal is het andersom...
Leuk schermpje, maar weinig cellen zeg! grote openingen ook...
Maar zeker netjes gemaakt, zeker ook met al die lusjes!
Ik zit nu heeeeeeeeeeel veeel draadjes in de vlieger vast te naaien (ook sterk zat).
Ja was ook een experiment en mijn parachutestof is nu eenmaal oranje...
Wit spinaker is ook puur practisch, lekker transparant, makkelijk bij het naaien.
De openingen zij naar mijn smaak ook wat groot, het spinaker wil de scherpe bocht niet graag maken, meer cellen had hier geholpen.
De cellen zijn echter redelijk hoog en op het dikste punt nog steeds vierkant.
Bij dit eerste scherm had ik niet veel zin om meteen weer zoveel lijnen te gaan knopen
Volgend matras krijgt er zeker meer.En dan meteen ook d-ribben natuurlijk...
Een schaalmodel van een Nova Primax misschien.. 28 cellen en een AR van 4.73... is te doen.
Eigenlijk niet extreem genoeg......
oooeeeeh, mooi schermpje!
Hoe groot is die dan? Kan je ook wel modelvliegend krijgen denk ik .
Hoe maak je trouwens die 3-hoekige inlaten? En hoe krijg je die tekening op het bovendek? Kan dat allebij al in surfplan?
Ik heb nu in principe trouwens een 6m² Tribal overgekocht. ben benieuwd!
gisteravond nog even met mijn nieuwe buggy voor het eerst gereden, heerlijk...
nog best lekker rijden met windkracht 4, vlaagjes 5 en een PKD Century 2.5 (die van hier boven)