parapent

Dat harmonica-idee ken ik ja... Komt idd gedeeltelijk door de korte lijnen, maar ook door het ontbreken van een complete toming/D-ribben. Dit matras is om de cel getoomd, dus elke keer 1 rib niet. Die wil omhoog wegwapperen zegmaar. Daardoor krijg je een soort serie van V-tjes als je recht van voor kijkt. Een oplossing is om er genoeg druk in te zetten, lange lijnen en eventueel extra lijntjes er tussen maken (gewoon door het doek heen prikken).

Ik heb dat gedaan bij een PKD Buster 0.7. Met de extra lijntjes hangt hij ondersteboven al een stuk mooier in ieder geval, maar heb het verder nog niet vliegend getest.

nou, net maar even een joetjoep account aangemaakt. Ik heb vanavond wat geexperimenteerd met een balkje onder het matras met een lijmklem als gewicht eraan.

Vanavond wat geexperimenteerd met de instelhoek, maar dit heeft nog weinig zin. Het matras heeft de neiging naar rechts weg te vallen, dus ik denk dat ik de lijnen nog aan moet passen.
Zoals je ziet heeft hij ook nog niet heel veel boogvorm, ik ga nog proberen hoe hij het doet bij meer boogvorm.

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/yULsq6405to&color1=0xb1b1b1&color2=0xcfcfcf&hl=en&feature=player_embedded&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/yULsq6405to&color1=0xb1b1b1&color2=0xcfcfcf&hl=en&feature=player_embedded&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Inmiddels weer een tijdje aan het knopen geweest en meer boogvorm gegeven. Voorlopig wordt hij steeds stabieler hierdoor, dus ik ga gewoon door tot ik het omslagpunt bereik...

Hans en Jitze, al verder?

Ik heb vandaag met Kees bij ypenburg op een vrij vlak hellinkje gestaan. Was erg leuk. beetje met DLG's gevlogen en kees had een single skin ontwerpje van mij bij zich met een A/R van 10 :). Begonnen met een licht bakje met 5grams motor en 2S240mah. Uiteindelijk 5 penlites erbij gegooid puur voor gewicht... Jammer genoeg was de stuurservo zo goed als kapot en stuurde enkele mm... Je kon dus amper sturen, maar als het vloog, vloog het wel heel leuk! Ideaal voor op een zwoele zomeravond. Lekker rondjes tuffen. Totaalgewicht zat op 170 gram. Motortje trekt iets van 1.8amp met dit propje. Iets groter propje erop, 2S1500 ofzo erop en je kan ruim een half uur vliegen!
Filmpje moet ik nog wat bij elkaar knallen, maar dat doe ik morgen/vandaag nog wel.
hier vast wat foto's
hpim0694m.jpg

hpim0696j.jpg

hpim0698o.jpg

Dit is een grappig ontwerp met de tips ver naar achter zoals Kees dat toen wilde. De volgende is alweer uitgeprint. toch maar weer de tips wat gewoner en een wat lagere A/R.

Hoi Sietse,

je vroeg of ik al verder was, ik heb 's avonds maar weinig tijd, teveel dingen te doen in te weinig tijd lukt niet erg, maar het vorderdt al wel.
Ik heb alle ribben aan het onderdek gestikt, en zoals jij het ooit hebt aangegeven de ribben teruggestikt zodat ze overeind blijven staan, dat gaat goed. Ik had alleen wat moeilijkheden met de LE. daat moet ik nog een nette oplossing voor vinden. Maar met de lusjes zoals Erik gedaan heeft was het allemaal ff pielen.
Zaterdag tussendoor nog 2 cellen dichtgestikt, dus ben begonnen met het bovendek erop te zetten. Het gaat langzaam, maar toch.....

Ik heb je foto's eens zitten bekijken van afgelopen zondag. ziet er leuk uit. Beetje jaloers eigenlijk. Is het een bestaand profiel die je gebruikt? Is het doek of plastic folie wat je gebruikt voor het single dek? Lijkt me leuk voor op de camping. RC gear etc. heb ik genoeg liggen dus dat kriebelt wel een beetje. Tussendoor ff tijd voor vinden.

Als ik eenmaal zover ben met stikselwerk zet ik weer wat plaatjesop het web.

greetz, Hans

Sietse,

ik ben niet echt meer verder gegaan.
Op de watervliegmeeting mn Wilga gecrasht door storing, dus die moet gerepareerd worden.
Afgelopen twee weken in mn vrije tijd bezig geweest om bandjes te plaatsen in mn tuin, dus weinig tijd aan hobby besteedt.

Ook heb ik het gevoel op een dood punt te zitten. het matras doet het soms lekker en soms ook niet. Ik heb er 0,0 ervaring mee dus weet niet echt wat nou acceptabel is om mee verder te experimenteren. hang ik er weinig gewicht aan dan waait hij weg. Bij meer gewicht komt hij regelrecht naar beneden flikkeren... Het matras is ongeveer 1,4x0,5m maar ik zie het nooit gebeuren dat hij 700 gram gewicht onder gaat hangen. Eerder 300-400 ofzo, daar zal hij het al moeilijk genoeg mee hebben denk.

Nog een lange weg te gaan dus voor dit leuk gaat worden.

@ hans,
Komt goed. elke keer een stukje en dan kom je er ook wel! Als je al bezig bent om de celletjes dicht te maken ben je al een heel eind natuurlijk. Ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien!

Het schermpje is van Mylar (reddingsdeken), alleen daar zijn we niet echt tevreden over. Is erg stug en kwetsbaar. Dun plastic zakje ziet er mooier uit (qua vorm dan).
Ribjes zijn van 2mm depron. veel te dun en ook te kwetsbaar. Zat een liftend profiel in, maar uiteindelijk hebben we de TE een tikkie omgeknikt om reflex erin te maken. Anders is het gewoon niet te doen. veel te agressief. Volgende krijgt dus gewoon standaard al een reflex/S-slag profiel.

@Jitze,
Jammer van je Wilga... :(. Nooit leuk en gelijk een boel tijd verloren...
Sterkte met het repareren!

Dat matrasje is nog wel lastig idd. Het probleem is gedeeltelijk denk ik dat hij niet al te efficient is. Dus om goed te zweven moet je er weinig gewicht aan hangen, maar om een beetje te vullen en door te vliegen met wat wind moet er meer gewicht aan. Uiteindelijk denk ik dat je hem wel vliegend kan krijgen, mits behoorlijk zwaar beladen en flink overpowerd. Moet je hem wel snel zetten ook.

Leuke van die kleine enkeldoeks schermpjes is dat je het in principe in een paar uur kan maken als je ff door zet. besturing gewoon puur op evenwicht doen, met stuurlijnen stuur je al heel snel veel teveel. en evenwicht sturen werkt goed genoeg.

klein filmpje in puinkwaliteit (en met (voor sommigen) puinmuziek)... hahaha
VBhSBujuoQE[/media] - para AR10 19 4 09
<object width="640" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/VBhSBujuoQE&hl=nl&fs=1&rel=0&color1=0x006699&color2=0x54abd6"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/VBhSBujuoQE&hl=nl&fs=1&rel=0&color1=0x006699&color2=0x54abd6" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="505"></embed></object>

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat matrasje is nog wel lastig idd. Het probleem is gedeeltelijk denk ik dat hij niet al te efficient is. Dus om goed te zweven moet je er weinig gewicht aan hangen, maar om een beetje te vullen en door te vliegen met wat wind moet er meer gewicht aan. Uiteindelijk denk ik dat je hem wel vliegend kan krijgen, mits behoorlijk zwaar beladen en flink overpowerd. Moet je hem wel snel zetten ook.

Leuke van die kleine enkeldoeks schermpjes is dat je het in principe in een paar uur kan maken als je ff door zet. besturing gewoon puur op evenwicht doen, met stuurlijnen stuur je al heel snel veel teveel. en evenwicht sturen werkt goed genoeg.

Dat is het probleem inderdaad precies. Komt vooral door de stugge stof dat hij goede vulling en dus wat snelheid nodig heeft.
Ik heb er 3S1300 LiPo's voor klaarliggen met twee standaardservo's voor de stuurlijnen, een Typhoon 6/3D motortje en een 20A regelaar. K had 8x4,5 propjes liggen die ik er eerst maar eens op wil proberen.

:) Dat model met AR 10, single skin is als hellingzwever dus met een één kanaals zender te vliegen?
Hmmm, misschien ookk nog eens ergens wat tijd vinden.
En dan met een tweede servo voor speedsysteem, een motor, ..., ...

p.s. om de boog in vorm te houden zit er ook een koolstof sprietje in toch?

met die setup moet het wel iets gaan doen lijkt me, Jitze! misschien wel nog gewoon lood erbij, of een zwaardere accu.

Erik, is idd op de helling met 1 kanaal te vliegen :). Al is Kees hier gisteravond/nacht nog bezig geweest met hetzelfde bakkie met 3 servo's! Full control! ben benieuwd of dat gaat werken.
in deze had kees zelfs 2 vrij dikke glasvezel stokkies gedaan. Was alleen allemaal net wat te zwak waardoor je alleen maar aan het plakken ben... te dun mylar doek wat gelijmd was, 2mm depron ribjes die uitscheurden, lijntjes met plakband erop geplakt die dus allemaal los gingen...
Ik heb nu wel door dat je bij die kleine dingen gewoon alles muurvast moet zetten en zo weinig mogelijk verstelbaar... Na 1 landing wilde hij alleen maar naar links, daarna opeens alleen maar naar rechts zonder iets te verstellen... volgende wordt beter!

AR 15 zit nog even braaf in mijn compu te wachten...

ik ben ook net bezig om een parapent te maken.

Ik heb een dxf gebruikt uit het vliegerforum.

Deze heb ik uitgefreesd en gebouwd.

Nu de vlieger nog !!!!

full

full

Het knopen van de vlieger is wel een hoop werk :(

Grtz,

ROb

Vanavond mijn eerzte borstelloze setup gesoldeerd.
(Dank aan Sietse voor het ooit eens aanraden van deze setup voor een mini parapent)
2S 350Mah en een kleine outrunner.
Wat een boel toeren per minuut maakt zo'n ding!
Ik mis dus juist nog een mooie gondel.
Eens zien of ik rond de 200 gram uitkom....

ik wil hem graag voor je frezen, maar daar zal je niet mee onder de 200 gram blijven :)

http://grenadeindoor.modelisme.com/paramoteurcnc.htm

Dit is de door mij gebruikte link naar de DXF van de gondel.

Deze man gebruikt een mat van 0.9 m2 ( met 2 lijns besturing)

Misschien al je de DXF verkleint naar 60%, en dan freest uit 3mm i.p.v. 5mm ??
Dan kan ik misschien zelfs een indoor schermpje maken :)

Hallo allemaal,

Ben gisteravond heel ver gekomen met mn matrasje, op de 2 tippen na zit alles vast, wat een pielwerk om de tippen vast te krijgen, ga ik morgenavond maar eens aan beginnen. Het begint er goed uit te zien. Ik had nog wel het probleem met de LE van het bovendek. Ga ik ook nog eens over nadenken.

@Sietse.
Leuk filmpje, beetje prutkwaliteit zoals je zelf ook zegt, maar het geeft wel een idee hoe het moet. Heb je een ontwerp van dat schermpje, of is er een standaardprofiel die hiervoor gebruikt is. Ik heb nog 3 en 6 mm depron liggen. Dus om tussendoor een campingflyer te maken zou moeten lukken.

greetz, Hans ;-)

@ Snookie:
Dank voor de link!
Op mijn werk staat nog ergens een 2D cnc freesje stof te verzamelen. Dit lijkt me een ideaal ding om er eens mee te leren werken.
Idd, verkleinen en dan misschien uit aluminium halen, of toch gewoon dun triplex.
Eerst een koolstof plaat maken lijkt me ook spannend...
Ok beide voeten weer op de grond en eerst maar eens gewoon doen.

Heel de setup is bedoeld voor een 0,2 m2 scherm, moet indoor kunnen ;)

Laatst bewerkt:
ey Erik, gewoon een dun koolstof plaatje pakken natuurlijk! hahaha, mijn bakje is van koolstof stokkies, garen en CA. Voor de budgetbouwers kan je ook in een paar uur van satéstokjes, garen en CA een prachtig en sterk bakkie bouwen!

Maar CNC frezen is wel pimp :).

voor die 0.2m² heb je wel 200 gram nodig idd.
Mijn kleinste is 0.042m² plat met 2S240mah of 2S135mah en 5 grams motor. Motor is veeeeeeeeel te sterk en met 240mah is het schermpje behoorlijk beladen.

Die laatste goud/zilveren met een AR van 10 is 0.22m² plat met 1.5m span. Daar hing de laatste keer iets van 170 gram onder. Motortje was 5 grams net als op die kleinste.
Dit motortje trekt 1.8 amp met een 4.5x3 propje. denk dus dat je met een 5x4 propje ofzo zeker wel een bakje van 200 gram voort kan sleuren, mits het schermpje een beetje mee werkt...

@hans,
Wat had/heb je voor problemen met de LE?

Die laatste had dacht ik ClarkY, maar daar hebben we toch wat reflex in gezet door de ribjes aan het einde gewoon te breken... haha. Anders is het echt niet stabiel te krijgen. Reflexprofielen als een MH60 enzo zijn niet ideaal, de reflex zit daar vooral in de onderkant. Voor de kleintjes kan je gewoon wat tekenen, simpel genoeg. Een flinke S werkt altijd. Neem anders een soort ClarkY en ram het laatstestukje wat omhoog.

Is het niet mogelijk om in Surfplan zelf profielen te tekenen/importeren?
Dan zou je ook een singleskin met S-slag kunnen ontwerpen/uitprinten/plakken :)

@ Sietse: hmm een 5*4 prop? Dan moet ik mijn wensenlijst voor de berus in Dortmund aanpassen.... Ik vroeg een kennis om 7*3, 7*4, 8*3 en 8*4 mee te nemen.
(Die maten zijn wel bruikbaar voor 9 grams motor een groter model/shockie denk ik..)

welke motor heb je dan?
heb al wel een profiel in surfplan eerlijk gezegd, alleen houd ik die nog heeeeel even geheim ;)

Een Turningy 2204 19 grams outrunner.

Verder staat erbij:
Cells: 2-3
Kv: 1450rpm/V
Maxx Eff: 74%
No load Curr. .3A
Max Current: 7.5A
Weight: 19g
Int. Resistance: 550mh
Domensions: 27.6 x 11.5mm
Recomended Model: (3D 220g or less)
Recomended prop: 8040/2S or 7035/3S

Niet meer bruikbaar voor een 1M2 parapent met een span van 2.3 meter gok ik.

Back