parapent

Lees ik net weer dat PW103 ook ok lijkt....
sneller dan pw98 en minder last van turbulentie.
PW102 heeft weer een platte onderkant net als Blade.....
AAH!
Een knoop om door te hakken.
PW102 met een dikte van 15% in het midden en 16% aan de tippen, lijkt me wel wat.

Zo slapen nu.

Morgen vroeg op?
PW102 lijkt een aardig profiel, tis in ieder geval anders dan de andere RC parapentjes...
ik wacht nog even Ludo af, misschien dat ik stiekem gewoon meeloop met de minimeute en voor de blade mod ga :).

Zo dadelijk nog even Wallander kijken, enige op TV waar ik me lekker bij kan ontspannen :).
Morgen ga ik leren kitesurfen als het goed is, dus overdag zal ik weinig posten. Mocht ik na een week nog niks gepost hebben, dan weet je hoe het kitesurfen gelukt is, hahaha

nou alweer bedankt voor de reactie's en Sietse was jij deze zomer op Dune du Pyla dan? dan ken je me broer vast wel ;).
Maar zijn er echt schermen aan te bevelen dan? ik heb voorgenomen om zelf geen scherm te maken.
Er zijn namelijk erg veel vliegers en aangezien hier wel een beetje ervaring te vinden is :p.
en je had het over de toomlijnen, dat snap ik, maar is die ingreep groot? Moeten er nieuwe toomlijnen op dezelfde punten bevestigd worden alleen dan andere maten? of moeten de nieuwe toomlijnen ook op andere zelfgemaakte punten bevestigd worden?

En aan wat voor maat scherm moet ik denken (m2 en/of spanwijdte) als ik het (electrische) paramotortje eronder wil hangen, waar hij fatsoenlijk mee voor uit komt en dan nog een mooie pop erin met servo's, batarij, en dan graag nog wat extra sleepgewicht zoals een camera of misschien later een skydiver.

tevens snap ik die profielen niet helemaal zoals: PW102of PW103 en dan hebben jullie het nog over de dikte in % en tippen.
of komt dit uit dat design progammatje?

alweer veel vragen, maar dat mag hoop ik wel:mrgreen:

Goeie morgen!
PW 102 zat niet in het zip bestand......

Mijn laatste versie staat op Google docs. Ben benieuwd hoe weinig we nu nog verschillen Sietse... Deze heeft ook Blade(mod).

@ Peter: Toming op een vlieger veranderen is meestal de bestaande toompunten gebruiken en er dunnere toomlijnen aan maken met andere maten.
Formaat en oppervlakte bedenken kan als je weet hoeveel je omhoog wil takelen.
Met net iets m inder dan 1kg/m2 vliegt het nog wel, maar de meeste matrassen kunnen meer aan.
Let op als je een ontwerp vergroot mag je meestal ook het aantal cellen vergroten e.d.
Action man met electronica en 4 AA batterijen komt in de buurt van 500-600 gram.

En ontwerpen en mallen tekenen doen we gelukkig niet meer met een rekenmachine en papier.
Kijk hier eens SurfPlan downloads
en download de hobby versie van Surfplan.
Leuk speelprogramma!
Met een paar klikken heb je een stapel A4-tjes met alle maten en vormen van je te naaien ontwerp en toming!

Log in op google met: surfplan wachtwoord: surfplan.sle
Ga naar 'Dokumenten'
Daar vind je een aantal .txt files
Downloaden en txt veranderen in .sle
Deze zijn dan te openen in Surfplan.
p.s. deze ontwerpen zijn vrij te gebruiken voor jezelf, maar niet voor commerciele doeleinden en vernoem bij je enthousiast geworden vrienden dan ook de naam van de ontwerper. Komen we allemaal weer verder mee.

@Sietse veel plezier vandaag en hou alles heel!

okey, ben al heel wat duidelijker en ook mooi dat dat zo kan op google.

die meneer van rc motor paraglider heeft trouwens ook gereargeerd, ik vind de prijzen te duur dus ik ga zelf een buggy bouwen en een vlieger ombouwen. zoals ik het nu in me hoofd heb ga ik eerst een buggy maken en daarna de grote van het scherm kiezen. ik heb ff zitten kijken naar carbon platen voor een buggy maar die zijn niet goedkoop zag ik al, weet iemand toevallig waar ze restafal hebben ofzo? en anders word het denk ik aluminum. Aan wat voor prijs moet ik denken voor een buggy met een 2m² scherm? dus een goede motor met pop, servo's, zender en ontvanger. (dan heb ik enig idee van hoe en wat.)

@peterdejong
Wat zijn de prijzen dan van de schermen?
Ik heb hier 2 hele en 1 beschadigde buggy die bij een sky-parachute zitten.
Ook, heb ik er een zelf van hout gemaakt maar daar moeten nog wielen onder.
Ik heb trouwens ook een print op hout klaarliggen van een buggy die bij 60 cm lang is ( dus voor een behoorlijk scherm ).
Mijn probleem is dat ik niet handig ben met draad en naald en het dus niet zie zitten om een fatsoenlijk scherm zelf te maken.
Dus ik ben benieuwd wat zoiets gaat kosten ??

@peterdejong
Wat zijn de prijzen dan van de schermen?
Ik heb trouwens ook een print op hout klaarliggen van een buggy die bij 60 cm lang is ( dus voor een behoorlijk scherm ).
Dus ik ben benieuwd wat zoiets gaat kosten ??

Nouw als je even naar onderen scrolt zie je dat ik me net heb voorgesteld en net lid ben :p. Dat betekent niet dat ik je niet wil helpen, maar ik ben zelf nu ook hard op zoek naar welke de beste vlieger is om aan te passen, want mijn idee is om een vlieger om te bouwen naar paraglider doormiddel van de lijnen aanpassen o.a. toomlijnen.

@peterdejong

zou je een foto kunnen sturen of een tekening? ik ben nu ook aan het prakiseren over de vorm enzo van de buggy.

Nog geen reactie van Sietse?
Als ie maar niet solo de wereld aan het rond kiten is.....

Die poppen dat zijn 'Action man' poppen (of iets wat er veel op ljikt). 30 cm hoog, dus ongeveer schaal 1:6
Sietse gebruikt ze ook voor zijn schermen en ik heb er ondertussen drie klaarliggen (van de week twee opgehaald voor 5,-, via marktplaats!).
Daarvoor is een scherm met een spanwijdte van 2.m dus prima.

Vliegers kun je ook mooi op marktplaats vinden.
Ik kocht er ooit een 'Tribal' van 2.8 m2 voor net geen 90,-
Het lijkt erop dat deze ook om te tomen moet zijn, maar ik heb er nog lol aan er mee te vliegeren.....

Voor een paramoteur lijkt me een stabiel matrsas veilig.
Maar een aantal pagina's terug zie je foto's van een omgetoomde 'Cooper' een race vlieger van Nederlandse bodem (geen idee welk profiel).

Ik heb zelf wel eens met een scheef oog naar een 'Wingine' gekeken (voorganger van de Cooper geloof ik). Mooie opvallende vlieger en lijkt me best bruikbaar voor een paramoteur.

Gondel/buggy is prima te maken van aluminium, hout en zelfs PVC pijpen.

Kijk eens op het Franse forum : wwww.parapente-rc.com
In het forum klikken op 'nacelles'

Laatst bewerkt:
ben er weer! Even uitgeslapen :).
Was wel tof gister. dikke windkracht 7/8bf. En ik weigerde een tubekite van 9m² aan te nemen. maargoed ook, inefficiënte baggerbakken. Kees had nog een depowerbare matras bij zich, een Ozone Frenzy van 3m². Echt lachen man. 1e keer op het water en ik voer zo weg, wel flink moeten S-en om genoeg power te krijgen, maar toch lekker gevaren. na een half uurtje lukte het draaien ook, dus was leuk! Ze stonden wel gek te kijken daar. vroegen of het een 6m²tje was, nee een 3! hahaha.
Zit er nu dus sterk aan te denken om zelf nog een keertje een mix tussen een Frenzy en een flysurfer te maken. depowerbaar matras wat waterherstartbaar is :).

voor het ontopic gedeelte, volgens mij heet erik de meeste vragen al beantwoord toch? haha, voordeel van ff doorslapen. staat weer een lekkere West 5/6, dus zo ff ontbijten en dan maar weer windsurfen :).

Nog geen reactie van Sietse?
...Ik heb zelf wel eens met een scheef oog naar een 'Wingine' gekeken (voorganger van de Cooper geloof ik)...

De Wingine en Cooper zijn weliswaar geproduceerd door hetzelfde bedrijf, maar er staan verschillende ontwerpers achter. Beide matrassen zijn als race matras voor in de buggy ontworpen. Kevin heeft een aangepaste Cooper boven zijn gondel hangen en die vliegt goed.

@Sietse: Kitesurfen met een 3m Frenzy? En voor het eerst het water op?
Held! :)

nou, stiekem niet helemaal voor het eerst. helemaal in het begin heb ik 3 keer op een meer gestaan met een Wipika classic en een PL twintip (die grote van plastic).Was niet een succes.
Met de Frenzy niet vol de zee op gegaan natuurlijk hoor :), gewoon op het "meertje" op de slufter, maar ging goed. met de dikke vlagen kon ik hem zelfs af en toe stil houden en iets depoweren.

Als je idd een vlieger kiest om er een parapentje van te maken, neem dan een racemat idd. De rustigere sleurmatten zijn vaak te lomp en dik, daarmee houd je geen glijhoek meer over mocht je het vliegend krijgen.

Nog ff een vraagje over een vlieger kopen, maakt het uit als ik 2of 4 lijns koop? kan het allebei? is het 1makkelijker?of kan ik misschien de remlijnen wel gebruiken?

2 lijns is stabieler. Om een 2 lijner in de lucht te houden moet hij enigzins autostabiel zijn natuurlijk. Dat zal dus wel gaan vliegen gok ik. Lijnen moet je zowieso opnieuw maken, dus dat maakt niet uit. Het wordt waarschijnlijk wel een baggerbakkie omdat de efficientie van een 2-lijner zowieso minder is dan een 4-lijner. Ik heb met een 2.8m² Peel van Peter Lynn nog leuk als paramoteur gevlogen met een speed600 vertraagd en 7 cellen Nicad. Puur als 2-lijner en sturen op evenwicht.

Gaat nu trouwens wel lekker op het andere forum :).
New Design: Hirondelle, acro, dunesoaring and paramoteur?

... :)

Ik was daar ook al aan het meelezen.
Mijn ontwerp lijkt ondertussen weer meer op die van jouw.....
Ik was 'Blade' minder welving aan het geven voor in de tippen, maar dan kom je bijna bij 'Loenardo' uit...
Wel leuk om te zien..

Ik ben het Blade profiel opnieuw aan het invoeren in excel (dan kun je in een grafiek meteen zien of de bewerking een mooi resultaat heeft..)
Ik wil een bolle neus ook in de onderste helft van het profiel. Die maak ik bij de open cellen wel weer vlak. Maar bij dichte cellen lijkt me een mooie bolle neus beter dan een vlakke.

p.s. tot nu toe was de kromming in het vooraanzicht nog een verschil........
Maar bij jou is de toming weer anders. Ik wil toch A, B en C lijnen houden om eens een speedsysteem te proberen....

Laatst bewerkt:
ja, over ABC tot beneden zat ik nog te twijfelen.. Is meer weerstand, al gebruik ik al achterlijk dun draad natuurlijk.
Dat rechte stukje bij de Blade is idd bagger voor een gesloten profiel. Ik kom ook op echt gekke grafiekjes bij profili. Zit nu toch te denken aan een zwaar verdunde leonardo. Puur omdat die nog net bij de neus wel mooi is idd. als ze allebei even dun zijn, dan lijken ze volgens profili ook veel op elkaar. grafiekjes lopen ook redelijk bij elkaar. Blade lijkt alleen iets holler aan de onderkant en de leo lijkt meer vlak.

Nog een iedeetje wat ik had was om een stabiel profiel te kiezen (MH92 ofzo) en dan de toming zoals in mijn voorbeeldbestandje en dan ipv een knoopje, gewoon de A en C aan elkaar via een ringetje of katrol, B blijft dan vast. Kijken of hij zelf de goede invalshoek kiest :).

Hoe frijg je .pfl bestanden in profili?
Het lijkt bij mij net of profili de onder en bovenkant met elkaar verwisselt als je een beeld wil maken van de drukverdeling over het profiel....
Groene pijlen bij het 'onderdek' en rode bij het 'bovendek'.
Onderkant van Blade is ook niet mooi recht, zit ik ook wat mee te pielen in excel.

Ik heb ooit eens een 'hotshot' (mini Flexifoil met Speedfoilprofiel) gemaakt en toen de stok kapot was heb ik er A en B lijnen op gezet.
A aan de neuslijst en B op 5% ofzo. Deze lussen aan een boogtoom vastgemaakt en hop!
Veel lol bij windkracht vijf!
Moet ook werken voor een parapent.
Glijhoek zal wel belabbert zijn dan.

flexifoil zou ook alleen met A of B lijnen moeten kunnen idd. Maar das niet het meest efficiënte.
Die drukverdelengspijltjes snap ik ook geen hol van idd. De grafiekjes werken wel.
Van die .PFL profielen heb ik gewoon koepietjes gemaakt en .pfl veranderd in .dat. en daarna ingevoerd in profili :). werkt gewoon! (bij de meeste)

maar wat doe jij dan precies in excel? Ben daar nooit een ster in geweest...

Zojuist de .pfl als .dat opgeslagen, maar...
Van de voren de kolommen met getallen omgekeerd!
Blijkbaar wil Profili beginnen met het bovendek ofzo...
Werkt nu netjes.
Ik wilde in het .pfl bestand de getallen veranderen, maar dan zie je niet wat je doet.
In Excel openen en er een grafiek van maken gaat goed.
Als je dan een waarde veranderd zie je meteen je figuur (profiel veranderen)

Zie:
Blade.jpg

Bovenste is mijn aanpassing.

Raar blijft dat je eigenlijk zit te pielen met een rib die nog geen 1% van je totaal oppervlak is..
Je zou graag het gemiddelde profiel van je model zien.

p.s. mooie constructie die U4! Erg open profielen en D-ribben. Moet te doen zijn, maar dan moet je vrees ik wel plakspinaker op de diagonalen plakken om de stevigheid in die richting te behouden (weefselrichting!). Ik was ook aan het denken plakdacron op de profielen te plakken in de neus. Alles helpt om een mooier profiel te krijgen.
Misschien zelfs flapjes aan de binnenkant van de openingen om leeglopen te voorkomen, maar dat ziet er weer niet uit...

p.p.s. Je wilde een waterstartbare foilvlieger á lá Flysurfer...... Die 'jetflaps' ooit ergens een test gezien dat het werkt bij een matrasvlieger?
Mooie uitdaging om te maken.

p.p.p.s. Nooit begrepen waarom niemand double skin tube kites maakt. Net zoals bij een hangglider lijkt me dat best werken...

Laatst bewerkt:
Back