parapent

Is een leuk dingetje hoor! Je moet wel netjes bouwen om hem goed te laten vliegen, maar zeker de moeite waard.

Voor tips moet je toch ff iets verder dan de 1e pagina kijken. Het zijn maar 11 pagina's dus die heb je zo doorgelezen. Op pagina 2 word dezelfde vraag al gesteld en staat ook al een filmpje :D.

die was ik al eens tegen gekomen idd. Erg oud model, maar wel lache.

Het probleem geeft hij zelf ook al aan. 1 tik op die armpjes en je sloopt weer de tandwielen van je servo. Ik had het ook al zo geprobeert, maar idd. Na de 1e testjes had ik al 1 servo gesloopt....
Bij een nieuwe test waar ik nog mee bezig ben, zitten de servoarmpjes IN een boxje, dat moet wel gaan werken :D.

nja alle paginas doorgelopen en idd een beetje wijzer geworden.
maar hoe groot moet mijn schermpje worden?? met de bovengenoemde setup??
en dat filmpje op de 2e pagina is dat die para motor met die ene motor die op de eerste pagina staaat in het 2e plaatje ??

das namelijk het zelfde motortje.
dat karretje word geen probleem maar het scherm moet ik nog iets meer van weten.
kan ik de ribben van 3mm depron maken en hoe dik moet die koolstof staaf zijn ??

AVB

Bouwwijze:
Ribjes uitsnijden. Verzin eens een profieltje , ben benieuwd hoe anderen het doen. Zelf ben ik nu met de 3e bezig. reflex eruit gehaald!
iets van 12 ribjes. Rechthoekig stuk licht plastic van ± 70x17cm uitknippen. Ribjes met DBZ tape eroop plakken. Dan 12 lijntjes van ±42 cm en 12 van ±40 cm maken. 40cm voor, 42 acher. Handig om daar ook 2 kleuren voor te nemen. Die lijntjes maak je met een sterk stukje plakband (ik gebruik dunne strookjes ducktape) aan de voorzijde en ongevee 4 a 5 cm voor de achterrand vast. Bij de volgende ben ik ze nu helemaal aan de achterzijde aan het knopen. kijken wat dat doet.
Lijntjes tot 4 bundeltjes maken. En dan per zijde (links/rechts) de voor en achterlijntjes aan elkaar via een stukje touw van ±7 cm. Daarin kan je dan een katteklauw leggen waarmee je hem vastmaakt aan die elastiekjes op het bakkie. door de katteklauw iets los te trekken en dan de voor/achterlijnen iets meer aan te spannen kan je dus de instelhoek veranderen.
Zorg er wel voor dat deze voor beide zijdes gelijk is!
uuh, dat was het wel dacht ik .

Misschien dat je hem ietsjes groter moet maken, Ik heb een 2S300mah accu erin liggen (ook een keer 3S300 :D).
Carbon stokkie zo dun mogelijk. Hij moet het schermpje alleen maar open houden en word ondersteund bij elk ribje, dus doorbuigen doen ie niet echt (behalve dan de gewenste ronding van het scherm!).

en dat filmpje op de 2e pagina is dat die para motor met die ene motor die op de eerste pagina staaat in het 2e plaatje ??
Yups, goed gezien :)

1 tip nog: Hou het geheel zo licht mogelijk. In het begin ben je voornamelijk trouwens tijden bezig met het afstellen van die lijntje.... Maar ALS het eenmaal lekker vliegt, dan heb je een hele leuke te pakken!

Kan iemand een duidelijk plan van zo'n parapent doorsturen(profiel enz...)
Ik heb nog een cd-rom motor liggen en een paar servotjes.

Kun je een beetje uitleg geven over de bouw van zo'n parapent en plannen (profiel enz...) heb nog cd-rom moter liggen en servo's

:D Hellow allemaal...
Een tijdje geleden ben 'k hier op dit forum uitgekomen tijdens m'n zoektocht achter een Sky surfer of para-copter, vermits 'k me zo een speeltje wou aanschaffen.
Zelf ben 'k al jaren een paragliding-piloot en het lijkt me wel fun om thuis en vooral op vakanties (op campings met tientallen piloten) te kunnen rondvliegen met zo'n ding 's avonds.
Nu vind 'k op zich de prijzen belachelijk duur voor zo kant en klare speeltjes + ze lijken me nog niet 'ns van goede kwaliteit.
Daarmee dat 'k op het gedacht kwam van hier m'n vraag 'ns te stellen.
Wie kan me een RC paraglider met motor, (verbrandings of electromotortje, maakt niet uit) ineensteken?
Zou graag een zo groot mogelijk vleugelprofiel (van stof > geen plastic) hebben, met daaronder een degelijk trike-je met wielletjes, waarmee 'k gerust kan rondvliegen zonder dat er om de 5min. iets aan scheelt.
Ben jij diegene die ervaring heeft hierin en me dit voor een degelijk prijsje ineen kan steken, stuur me dan een mailtje naar ronnylaveren@msn.com (liefst met wat foto's)
Blijkbaar is dit draadje opeens plots gestopt, maar toch waag 'k het er maar 'ns op.
Groeten, Ronny. 8)

Ha, een mede-parapenter :). Welkom op het forum in ieder geval!
Ik ben nu aan het afstuderen, daardoor is dit projectje verder een beetje gestopt... (jammergenoeg).

Je wilt dus een model kopen???
Skysurfers vliegen best leuk, maar niet direct als een parapente. Ze sturen eigenlijk alsof je puur op je gewicht stuurt. Zo voelt het een beetje. Wel leuk hoor dat wel! Maar zweven kan je niet veel...
Ik wil nog wel een keertje een goeie bouwen die ik zonder motor voor me van het duin kan gooien (en dan er achteraan vliegen :D ).

Ikzelf heb dus zelfs geen tijd om zelf wat voor mezelf te maken. Toch is het niet eens zo lastig hoor! Kijk maar eens goed dit topic door. ook met de zoekfunctie en op www.rcgroups.com is wel info te vinden. Als je een beetje handig bent, moet het wel te doen zijn lijkt me!

Watvoor scherm vlieg jij? :)

Hoi Sietse :wink:
Mja, als 'k nu ook 'ns de tijd had he... :cry: Daarbij, er ontbreekt misschien zelfs wel 'n beetje de zin er in om er aan te beginnen vrees 'k, om maar eerlijk te zijn. Zelf ben 'k begonnen met vliegen aan een Nova Philou, waarna 'k me een Comet XT 24 had aangeschaft en nu vlieg 'k op 't moment met een Firebird Hornet. :wink: (+ heb ook nog een tandemscherm, maar helaas durft er niet vlug iemand bij me komen aanhangen :lol: ) Vermits 'k zelf vlakbij een bergje woon van 100m hoog waar je in 't echt kunt soaren, leek het me wel leuk om op zich ook een model-schermpje te kunne vast krijgen waarmee, dan ook buiten het gebruik v/d motor, mee gesoard kan worden. (zelf er achter na gaan zou 'k zelf niet zo zien zitten 8) ) Moest je dus iemand weten die me verder kan helpen op dit vlak, dan mag je me altijd wel mailen. Alle info is welkom! (van iedereen) Daarbij, zo'n skysurfer, leek me al niet echt ideaal, ook niet qua qualiteit denk 'k.
Moest er iemand nog een vleugeltje te koop hebben liggen (liefst lekker groot), dan mag je me ook altijd informeren! Wieweet dat 'k dan wel 'ns tijd maak om effe iets ineen te gaan steken. :)
Groeten van deze Skyjunkie.

PentOnder.jpg

PentTop.jpg

Pman1CR.jpg

In een "ver" verleden ben ik ook bezig geweest met het ontwikkelen van een RC-parapent (of paramoteur eigenlijk).

Ook gemotiveerd overigens door mijn toenmalige full-size parapent vliegen. (Ik heb nu al een jar of 5 niet meer onder een scherm gehangen en zou dus een opfris-cursusje kunnen gebruiken).

Ik heb toen een "Action-man" een "open ruggetje" gegeven. In de rug 2 full-size servo's gebouwd, het ruggetje weer van "vel" voorzien en originele armen aan de servo's bevestigd. Mixen van de armbewegingen heb ik op de zender gedaan met delta-mix (=> armen onafhankelijk van elkaar omhoog / omlaag). De armen stuurden direct de stuurlijnen van de pent aan.

De stuurlijnen, heb ik aan de "D-lijnen" bevestigd: net als een full-size pent.

De pent zelf heb ik ontworpen met het (gratis??) programma Foilmaker. Kijken en meten aan een echte parapent geeft daarbij een goeie leidraad. Ik heb wel de oppervlak / gewichtverhouding met een factor +/- 1,8 "overdone" om de vleugelbelasting acceptabel te houden (gewicht toevoegen kon altijd nog)

Alles bij elkaar vloog het niet verkeerd.
Het was wel altijd erg oppassen dat de lijnen niet in de prop kwamen.

Als ik het nog een keer over ga doen, zou ik kiezen voor een pent naar model van een parafoil met een dune koolstofstok in de leading edge: Dit vergemakkelijkt het oplaten en verbetert (denk ik) het gedrag van de pent.

Ha cool,
Ik vlieg nu met een Nova Aeron S. prachtig snel ding :). Op de duinen soar ik met een swing ventus M uit 97. Erg groot ding, maar ik kan toch doorvliegen als iedereen zo'n beetje uit de lucht is (te hard OF te zaht) :D.

Ik heb al met een vriend een klein bakje met 2 servootjes erin laten soaren op de maasvlakte. Heeeeel klein parachuutje zelfbouw van plastic. Woog alleen wel erg weinig.

Ik ken trouwens een gast hier die in noordholland vaak soard, Die start met zijn parapente en vrienden smijten dan een zwever er achteraan :). Super! Is trouwens een keer op het nieuws geweest omdat hij een enorme boeing van piep had gemaakt. Die was in de duinen gecrashed, waarop mensen 112 hadden gebeld. Hele noodsysteem in werking en de boulevard vol met brandweer en ambulances :D.

Maarja, daar gaat het hier niet over...

Mooi ding Jeppie!
Een carbon stokkie scheelt heel veel idd. je kan de gekste stunts dan ook uithalen, want hij klapt dan ook (bijna) niet in. Beetje lastig om een inklapper te corrigeren als je er zelf niet aan hangt... :roll:

Met 2 standaardservo's en zo'n schermpje moet het goed te doen zijn idd. Heb de zooi al een tijd liggen, ook een parapentje van 0.8m², maarja, ff weinig tijd nu.
over een paar maanden ben ik klaar met school, hoop dan wat meer tijd te hebben.

Na het filmje van sietse met zijn micro paramoteurtje gezien te hebben.Hem een pbtje gestuurt met wat vragen en zo doende bij dit topic terecht gekomen. :D
Ik ben van plan er ook zelf 1 te maken.

Benodigdheden:

dd had motortje
dacht zelf deze Klik

towerpro servo 9 gram
Kon alleen niet een pico ontvanger vinden en ook geen 2s300mAh lipo . :|

Dus als iemand verder nog surgesties heeft voor de setup zijn die zeer welkom :D

Bedankt voor de tips ! :D
Denk zelf dat het deze setup word.

Motor: EDP-50 Xc
Servo: Tower Pro 9 gram
Lipo: Graupner lipo 2s350 mAh kan nergens een 2s300mAh vinden :?
Ontvanger: Jeti Rex 4 MPD
Kristal: Micro kristal kanaal 76
Regelaar: ???

Iemand een idee welke regelaar ik zou moeten pakken ?

Totaal gewicht van het karretje is dan ongeveer 60-65 gram.

Heb nu het hierboven staande besteld op de ontvanger na.
Ik heb Deze regelaar besteld maar nu twijfel of ik wel de goede heb gekozen voor het motortje. :? De LiPO is een 2s300Mah Litestorm 7.4V.

prima regelaartje volgens mij :).
met eentje van max 5 amp was het ook meer dan zat geweest, maar deze zal het zeker ook doen!

In plaats van zelf een pent te naaien kan je volgens mij heel goed een matrasvliegertje kopen, je zal dan wel de belijning moeten aanpassen.
Ik heb bij Blokker wel eens een heel aardig matrasje gekocht voor een tientje, een meter span. Conrad heeft ook zoiets voor die prijs.
De grotere matrassen (+2 meter) zijn in verhouding wel veel duurder, dan wordt het weer aantrekkelijker om zelf aan de naaimachine te gaan zitten...

Is inderdaad ook een idee. :yes:
Alleen doe ik het zoals Sietse volgens mij op pagina 2 vermeld heeft het gewoon met 3 mm depron.
Hier de ribjes van snijden en met dubbelzijdig tape op plastic van een vuilniszak plaken en met een koolstof staafje open houden.
Alleen het knopen gaat nog leuk worden. :P

Back