Persluchtmotor

Teflon zet uit, dat doet POM niet. teflon is niet zelf smerend, dat is POM wel.
Bij een stoommachine voeg je smeerolie toe via de stoom, dat doe je bij een luchtmotor niet.

Dat is een heel listige methode, Wiggie! Die moet ik onthouden.

Ik heb indertijd gewoon een bus op de juiste diameters gedraaid, de veer afgestoken, en plat liggend op tafel (die veer, niet ik) hem onder een hoek met het tafelblad doorgesneden om een schuin veerslot te krijgen. Werkte vrij goed maar niet de voorspanning die jij hebt bewerkstelligd.

Groet, Bert

http://www.modelbouwforum.nl/forums/showpost.php?p=2266739

Dit is de post die ik bedoelde met daarop mijn eerste versie van de zuigerveer. Van de uiteindelijke versie heb ik geen foto. Het verschil zit hem in de vorm van de snede. De eerste versie was recht, de uiteindelijke schuin.
Het klopt idd dat teflon iets uitzet en zelfs vocht opneemt en dat pom dat niet heeft. Het glijvermogen van teflon is echter zo hoog dat je daar in de praktijk niet veel van merkt. Bovendien zal een persluchtmotor niet erg warm worden denk ik. ( grote aanname van mijn kant).

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruikte teflonringen bij mijn oldtimers (motoren) en die ringen liepen na enige tijd vast.
In overleg met Eriks ben ik over gestapt op POM en heb totaal geen last meer.
Qua prijs maakt het niets uit, beide materialen zijn even duur / goedkoop, maar de toepassing van POM is beter.

De warmte speelt wel degelijk een rol als die zuiger op en neer gaat, of dat nu een luchtmotor is of niet - wrijving = warmte.
Daarnaast speelt vocht een zeer grote rol bij een luchtmotor, des te warmer de lucht wordt des te meer vocht in de lucht zit.
Je zal al een vochtafscheider en een luchtontvochtiger op de compressor moeten zetten wil je van de vocht afkomen en dat wordt een dure grap.

Het werkstuk is inderdaad haaks gedraaid, helemaal juist! Als ik de bekken andersom heb past het werkstuk NET niet, scheelt een millimeter. Vandaar dat de bekken omgekeerd zijn. Weliswaar minder grip, maar nu past het wel.

Een luchtontvochtiger etc zitten al op de compressor, ook ben ik van plan enige olie door de lucht te mengen, of er in ieder geval zo af en toe een kneepje in te doen. Voor de smering van de delen in het carter gebruik ik gewoon een oliebadje.

De afdichtingen twijfel en denk ik nog even over, met al jullie wijze raad in mijn achterhoofd! Hartelijk dank voor de raad, altijd mooi die ervaringen bij elkaar.

Als eerste maar eens het motorblok/carter afmaken, maar moet even wachten tot ik mijn binnengroefbeitel binnen krijg.....
Daarna de krukas, de drijfstang, zuiger, cilinder (met cilinderbus erin), om als laatste de kop en het interessantste van alles, de brandstofpomp te maken.

Een luchtontvochtiger etc zitten al op de compressor

Bedoel je een watervanger?
Ik geloof nooit dat je een luchtdroger hebt.
Eentje met adsorbtiekorrels of met koudemiddel bedoel ik dan.
Zonder zo'n droger blijf je altijd vocht in je perslucht houden.

Verder zijn er olie vernevelaars zodat je wel degelijk kan smeren bij gebruik van perslucht.
Ieder persluchtgereedschap hoor je te smeren, anders zit dat na een weekend stilliggen vastgeroest.

Waar de motor zal draaien is merendeel op mijn werk, waar volgens mij er wel een ontvochtiger tussen zit. Zou kunnen dat ik het mis heb, een watervanger zit er sowieso tussen, hierna nog een kast, ik nam aan dat deze een ontvochtiger is, alhoewel ik dat eigenlijk niet mag zeggen omdat ik het niet zeker weet. Wij werken namelijk 70% van de tijd met luchtgereedschap (ratels, sleutels, powervijlen, naaldbikhamers), dus ging uit dat de installatie wel op en top zal zijn (mijn baas kennende;-)).

Ik heb inderdaad een olievernevelaar liggen welke ik ga gebruiken. Sowieso doe ik eigenlijk altijd te veel olie bij dat soort kleine werkstukje/motortjes. Na het lopen even kneepje erin en tornen, voor het lopen een beetje erin.

hierna nog een kast

Na het lopen even kneepje erin en tornen, voor het lopen een beetje erin.

O bij je baas, dat maakt wel verschil.

goed bezig met die olie.

Als ik mijn stoommachine 's middags stilzet en de volgende morgen aan de schroef draai, kan je al voelen dat er wat vastgeroest zit.
(te zuinig met cilinder smering zeker)
Maar tegenwoordig als de druk van de ketel is open ik de cilinder aftapkranen en torn tot er geen gespetter meer uitkomt en spuit daarna iets van 3 mL smeerolie per kraan naar binnen.
Dan een paar keer rond draaien met de kranen dicht, dan blijft alles een paar maanden gewoon los.

Het werkstuk is inderdaad haaks gedraaid, helemaal juist! Als ik de bekken andersom heb past het werkstuk NET niet, scheelt een millimeter. Vandaar dat de bekken omgekeerd zijn. Weliswaar minder grip, maar nu past het wel.

Dat begrijp ik niet , waarom kan je de bekken eigenlijk niet omdraaien.

Dirk

Ik kan ze wel omdraaien, maar als ik ze dan compleet naar buiten draai heb ik niet genoeg ruimte om mijn werkstuk ertussen te klemmen. Zelfde als in een drieklauw, als je je bekken helemaal naar buiten hebt gedraaid en je werkstuk past nog niet, dan gebruik je je buitenbekken.

Hopelijk is het zo wat duidelijker?

Ik kan ze wel omdraaien, maar als ik ze dan compleet naar buiten draai heb ik niet genoeg ruimte om mijn werkstuk ertussen te klemmen. Zelfde als in een drieklauw, als je je bekken helemaal naar buiten hebt gedraaid en je werkstuk past nog niet, dan gebruik je je buitenbekken.

Het zal wel aan mij liggen maar als ik naar die foto's van je vierklauw kijk begrijp ik het nog niet. :confused:

Dirk

Nee.
Jij hebt de klauwen zoals hier links, draai ze om zoals rechts en je werkstuk zit wel goed vast.
Klauwen zijn zo even breed.
full

Zal binnenkort een foto maken van de achterkant van mijn vierklauw, aangezien deze anders werkt dan een normale. Misschien hebben jullie gelijk en loop ik onnodig moeilijk te doen, of hebben jullie een manier waarop het wel kan werken met mijn soort vierklauw

En dan heb je ook nog klauwen die op beide manieren kunnen worden gebruikt. Die heb ik dan weer in mijn vierklauw zitten.

Als je goed kijkt dan zie je dat de onderste klauw omgedraaid is. Afhankelijk van je werkstuk kan je willekeurig en naar believen klauwen draaien.

'N Avond Allen,

Zoals altijd, laatste tijd druk, blablabla, eindelijk weer wat kunnen doen.... Dat soort geneuzel. Als eerst de beloofde foto's van mijn vierklauw:
full
full

Zoals te zien is dit een andere constructie dan normaal, aangezien er schroefdraad is welke de vierklauw verplaatst, waarbij de klauw helemaal van het draadeind afgedraaid moet worden en er andersom weer op teruggedraaid om hem andersom te monteren. Hierdoor is het ook net niet mogelijk om mijn blokje van 50*50 in te spannen.... Maar dat maakt niet uit, zo lukt het ook.

Weer terug naar de motor, een kleine fout gemaakt....... Tenminste, een hele stomme fout:mad::mad::onweer: Was laat op de avond, dat wel, maar baal er flink van.

Ik was eindelijk klaar met het uitdraaien van de kamer met mijn kleine HSS beitel zodat de HM-binnendraaibeitel erin kon, waarmee veel meer per keer afgenomen kon worden. Dus ratsa, ratsa, ratsa, 1,5 millimeter per keer eruit. Aan het einde voorzichtig in kleine stapjes voor de passing van het lager (rond 30), bij de laatste stap wil ik naar de hendel voor de automatische voeding grijpen voor het uitschakele, schamp ik hierbij mijn supportbediening en druk hierdoor mijn beitel enkele tienden het materiaal in. Snel de noodstop indrukken en vloeken, maar dan is het kwaad al geschied....

full

Wel wilde ik al vanaf het begin een kant lageren met een kogellager en de andere kant een brandstofpompachtig iets maken waarbij de lucht door de draaiing van de kruksas wordt verdeeld, zoals eerder te zien is in de foto's van een andere poster.

Nu blijft het dus hetzelfde, alleen wordt de krukas rond 12, zodat ik een lager met buitenmaat 32 kan gebruiken. En nu wel oppassen bij het draaien van de laatste stap:idea:......

Binnenkort meer foto's aangezien de spulletjes weer binnen zijn en er weer doorgewerkt kan worden als er de tijd is.

Japie

Back