Pilatus PC-6 turbo Porter 1,98m

Hoi Jitze,

Goed nieuws en gefeliciteerd. Belangrijk is veel vliegen en ondertussen doorbouwen aan de Porter. Mooi Project trouwens (volg het van het begin). Is de tekening Peter Kriz goed? Hier in Malta staan twee Porters van Zimex bij mijn werk in de hangar voor een tijdje (Heb je interresse in detail foto's?).

Groetjes, Edwin

Solo gaan is net zoiets als je auto-rijbewijs halen: daarna begint een nieuwe fase van altijd maar weer doorleren.

Nu: veel vliegen dus! :yes:

Gefeliciteerd en succes met de Porter. :p

jan.

Henri, Edwin en Jan, bedankt!

De motor kwam vandaag binnen. Ook had ik nog een klein dingetje erbij besteld om wat mee te proberen.
Het is de Turnigy SK 42-50 650kv motor geworden, deze heeft 1150Watt power alst goed is.
Over een poosje bestel ik nog een keer een 60A regelaar, ik ben er alleen nog niet uit welk merk ik neem ivm compatibiliteit met LiFe accu's.

full

Voelt solide, ooit zullen we weten hoe die presteerd :p

edit: de motoren worden zeer compleet geleverd inclusief ophanging en zelfs de soldeerbussen voor de regelaar!

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Jitze!

Heb net je draadje helemaal doorgelezen en ben erg onder de indruk!

Alhoewel ik de Porter op het eerste gezicht oerlijk vind, heeft ie wel wat, en ik kan me ook wel voorstellen dat je hem bent gaan bouwen.

Het bouwen zelf ziet er goed uit, en het is leuk dat je hem schaal wilt gaan maken. Zijn er nog vorderingen? Of ben je met je wilga bezig??:lol:
Ik lees nu steeds vaker bouwdraadjes en heb zelf ook kriebels gekregen om met m'n piper cub aan de gang te gaan. Het is een bouwpakket van SIG met een spanw. van 1.40m.

Moet zeggen dat je een mooie kamer hebt met een leuke hobbyruimte.:thumbsup:

En betreft je studie, werktuigbouwkunde, erg interessant. Dit zou ook mijn eerste keuze worden maar ben een ramp in wiskunde dus dat wordt dan erg lastig. Ik denk dat je super veel aan je studie hebt als je aan het modelbouwen bent of niet? Qua materialen en bouwtechnieken etc.
M'n oog ligt nu op elektrotechniek, ook op hbo niveau.

Nou, ik wens je veel succes met bouwen en je studie!

Groet,

Freek

hoi freek (handig dat ik nu ook weet welk gezicht erbij hoort),
toevallig had ik zaterdagavond nergens zin in, behalve aan de porter werken. eerdaags komt er weer een update aan. ik zit erover te denken om als experiment video-updates te maken.

qua wiskundeheb je het bij elektrotechniek waarschijnlijk een stuk moeilijker dan bij wtb. daarnaast stelt de wiskunde op het hbo weinig voor, op de TU begint de ellende pas als je de wiskunde toe moet gaan passen.
als je wat meer onfo wilt of een dagje meelopen dan weet je de pm wel te vinden.

jij ook succes met de bouw van je piper. je grote vriend jaap kan je ook een hoop leren!
ik kan je wel verklappen dat details op dat formaat lastig zijn, maar het resultaat is zoooveel mooier!

Ik zal het onthouden van de meeloop dag, lijkt me erg leuk en het is ook nog goed voor studiepunten.

groet,

Update!!!

Ik heb even gespaard om een update van fatsoenlijk formaat te kunnen posten.

De afgelopen anderhalve dag ben ik lekker bezig geweest met de vleugels. Ik had al wat ribben klaarliggen, dus het ging lekker snel. De meeste ribben zitten op hun plaats en de shear webs zijn ook al bijna overal geplaatst.

Aan de vleugels valt weinig te zien, dus daar heb ik geen speciale foto van.
Wel heb ik Han zn 'rietjes-idee' gebruikt om kabels door te voeren. Ik heb echter 2 rietjes beschikbaar voor 3 servo's en wat verlichting... nogal weinig dus. Op advies van Jan (Corrien) ga ik eerst maar eens droog testen met het parallel schakelen van de + en - van de servo's.

De vleugelbevestiging is op onderstaande foto te zien. Twee carbon buizen worden in de romp gestoken. De bout (die een paar maatjes kleiner gaat worden imv gewicht) word met een vleugelmoer vastgezet in de romp. In combinatie met werkende struts lijkt dit mij sterk genoeg.
full

Een lastig deel aan de vleugels is de achterlijst, deze loopt namelijk nogal gebold. De enige manier om hem te maken leek mij om hem uit 5 balsa te schuren. Dus eerst met dubbelzijdig tape schuurpapier om een buis geplakt met de juiste diameter.
Vervolgens de lijst ingeklemd met neodium magneten en wat carrosserieringen.
Inklemmen op deze manier werkt geweldig en schadevrij!
full

Dan met verstand op nul een (half) uur schuren en je krijgt een mooie geprofileerd achterlijst:
full

Helaas mn stofmasker vergeten, dus ik ben net al hoestend uit mn hobbyhok gevlucht... hopelijk zsm de andere achterlijst maken, maar dan MET stofmasker!

Binnenkort krijg ik van mijn vriend Japio wat schuim, dan kan ik de mallen gaan maken van de wingtips.

p.s.: ik snap niet waarom jullie allemaal van die megakisten maken, mijn bouwhok ligt al vol met een 2m kist:
full

(opruimen zou ook al wat helpen misschien)

Gister was ik jarig, en dat bracht wat leuke dingen:
De Corby Starlet van RBC kits. Met dank aan mijn lieve vriendin!

Helaas zal de bouw van de Porter dus even iets langzamer (nog lanzamer...:rolleyes:) vorderen. Gelukkig bouwt de Corby erg snel, binnen een halve dag staat hij er nu ongeveer net zo bij als de Porter na een jaar...

full

full

Bouwdraad:
rbc-corby-starlet-cj-1-a

En met het cadeau van mn ouders ben ik ook zeer blij!
full

Hiermee gaat de Porter geen last krijgen van storing!!!

Lekker bezig jitze! Wat een rot klus die achterlijst:S.

Hiet ziet er allemaal prima uit. en YES! een nieuwe zender, daar zul je zeker geen spijt van krijgen.

ik ga nu je andere bouwdraadje bekijken

heyy,

jij mag jou vriendin wel een keer es goed verwennen met die mooie dingen die je krijgt allemaal:-)

gtjs
wim

@Wim: dat gebeurt zeker!

En nu helemaal! Morgen gaat de grote dag zijn... :music:
helaas werkt het weer nog niet erg mee, maar een paar leuke fotootjes moeten er allicht te schieten zijn. We zullen zien.

De rest van de dag vieren we toch binnen :proost:

Hierna nog een klein beetje klussen in huis en verder heb ik een lange vakantie voor de boeg waarin ik hopelijk lekker op kan schieten met de Corby en de Porter!

update!

Na dit:
full

Ben ik inmiddels sinds een weekje weer aan de Porter bezig, en tegelijk aan de Corby Starlet. Als bij de een de lijm aan het drogen is ga ik met de ander verder.

De voorste spanten van de romp zijn eindelijk verlijmd en een groot deel van de cockpit en de neus zijn nu ingedekt. Voorin zitten er twee grote motorkappen die omhoog openscharnieren. Hiervoor heb ik het frame gemaakt, alleen moeten ze nog ingedekt worden:
full

Over een piloot is ook al nagedacht. Gisteren hadden we oppas op Binky, de Chihuahua van mn zus.
In de cockpit vond hij het te krap, en op de cockpit had hij hoogtevrees.

conclusie: afgekeurd als piloot.
full

Misschien een beetje laat, maar alsnog hartelijk gefeliciteerd met jullie huwelijk en heel veel geluk samen!
Met vriendelijke groet, Hans Hinfelaar

Hey Jitze! Geen tijd meer om te bouwen nu je getrouwd bent? ;)

Dat heeft die dus verkeert aangepakt.
Je moet de eerste maanden van je huwelijk gruwlijk veel bouwen.
Dan valt het later altijd mee.
Ooit eens gelezen van een schaalbouwer hier op het forum.

Han.

Hey Kim,
dat is niet echt de oorzaak. De studie is nogal druk op het moment. Ik zit wel veel op het forum, maar dat is vooral vanuit de trein of in tussenuren op school.
T is juist mn vrouw die me naar mn hobbyhok stuurt als ik me loop te vervelen. Maargoed, eerst even wat andere dingen aan het afmaken op dit moment om wat ruimte te maken in het hobbyhok (Polaris, Corby, parachute).

Laatst bewerkt:
Back