Pilatus PC-6 turbo Porter 1,98m

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jitze, 28 jun 2008.

  1. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    ;) het was maar een geintje :)
    ik weet hoe het is met een studie er bij
     
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    zojuist mn laatste tentamen gemaakt. Aan het begin van een nieuw blok is er altijd wat meer tijd beschikbaar, dus komende weekjes weer veel hobbyen.

    Indirect ben ik wel voor de Porter bezig. Leren glassen op de Corby bijvoorbeeld!
     
  3. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Hoi Jitze,

    Mooi dat het tentamen erop zit en dat je lekker veel kan gaan bouwen.
    Het rompje zal dan lekker opgaan schieten.
    Past je skydiver er tussenhaakjes in?
    Ik neem aan dat je je RC-Parachute tzt uit de Porter wilt laten springen, dat is natuurlijk super schaalvliegen.
    Gaat helemaal goed komen met de Porter.

    Gr. Ronald
     
  4. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Ronald,

    het doet me erg goed om te merken dat er mensen hier interesse hebben in de Porter (geldt ook voor Kim). Ik ben hard bezig om de Polaris af te maken, dat scheelt een hoop ruimte op de bouwplank. Eigenlijk wilde ik erna met een Guppy Hotliner gaan beginnen, maar ik heb nu besloten om dat minimaal uit te stellen tot de Porter danwel de Corby af is. Ik heb de Porter dus met een paar dagen weer op de bouwplank staan. Er zijn echter een paar probleempjes waar ik nog steeds tegenaan hik:
    - de neus is een paar mm asymetrisch. Doorgaan of uit elkaar trekken en opnieuw doen?
    - om verder te gaan met de romp moet er eigenlijk een (dure) bestelling bij Toni Clark gedaan worden voor struts en nog wat dingen. Deze schuif ik steeds voor me uit.

    Van de week maar eens goed ernaar kijken en beslissen wat er gaat gebeuren.
     
  5. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Zeker volgen we het.
    over de neus: heb je het ervoor over om de neus weer uit elkaar te halen. IS het uberhaupt te doen? en zie / merk je het straks?
    Over de struts: kun je het niet zelf maken? Wat moet je precies hebben?
    En blijven doorgaan! ;-)
     
  6. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    nieuwe romp bouwen?

    Deze week heb ik veel nagedacht over de Porter. Wat ik tot nog toe heb liggen van de vleugels bevalt goed, de romp echter niet.
    Zoals eerder gemeld is de neus een beetje scheef (ja, dat zie je). Daarnaast denk ik dat de staart zowel lichter als sterker kan en zou ik het liefst een aantal dingen wijzigen t.o.v. de huidige bouw.

    Dus: nieuwe romp bouwen?

    Als ik een nieuwe romp bouw ga ik een andere aanpak kiezen die ik bij Stork Fokker heb geleerd: normaal gesproken bouw je een toestel van binnen naar buiten op. Alle toleranties tellen zich op en manifesteren zich aan het oppervlak, juist daar waar je ze niet wilt. Daarom wordt er tegenwoordig hier en daar van buiten naar binnen gebouwd. Dit wilde ik ook eens proberen bij de Porter romp, scheelt waarschijnlijk een hoop schuren.
     
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Dat klinkt als een uitdaging! :p

    Ik zie wel een beer(tje) op de weg: verdwijnen de voordelen van de voorgestelde aanpak niet bij 'onze' vliegtuigen? :confused:

    Klein, zacht materiaal, niet toegankelijk, etc.etc . . .

    Overigens bouwen we natuurlijk best wel vaak van buiten naar binnen. :cool:

    Eerst de zijkanten snijden, liggers erop, spanten maken, en dan de heleboel in een keer aan elkaar plakken . . .

    Zo:

    [​IMG]

    [​IMG]



    jan.
     
  8. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Jan,
    Er wordt door modelbouwers wel vaker (deels) van buiten naar binnen gebouwd. Han deed het met de Rapide volgens mij ook. Zelf heb ik tot nog toe alleen traditioneel van binnen naar buiten gebouwd.
    Hopelijk werkt het voor de Porterromp, ik denk van wel.


    Het enige nadeel voor mij is nu dat ik niet voldoende hout heb liggen. misschien dat ik dus eerst verder ga met de vleugels en hout koop zodra ik mn moeders auto weer een keer hier heb.
     
  9. Edwin van der Maat

    Edwin van der Maat verslagschrijvers

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Swieqi; Malta
    Kan je niet de huidige romp aanpassen? Als naar de foto's van de Pilatus van jou kijkt moet dat zeker mogelijk zijn, in plaats van een nieuwe romp te bouwen.

    Edwin
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Dat zeg ik! :p

    ;)


    jan.
     
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Struts kan je prima zelf maken. Beugeltjes van aluminium aan de ligger in de vleugel bevestigd. Idem in de romp. Strips met een gat aan het eind die je daaraan vast kunt schroeven en die je in een carbon buis lijmt.
    Dat doe je door de strips zo'n 5 cm in de buis te laten steken. Boor lijmgaten in het aluminium. Zaag rondhout (dat ongeveer in de carbon buis past) in de lengte doormidden en schuur die halve stukken af tot één aan iedere zijde van de aluminium strip in de carbon buis past. Lijm het halve rondhout met epoxy op de aluminium strips en als dat uitgehard is lijm je het met epoxy (eerst weer passen natuurlijk) in de carbon buis. Let er op dat door de samengedrukte lucht de stukken er niet weer uitgeduwd worden of boor ergens een ontluchtingsgaatje.
    Daarna kan je de struts schaal maken met een balsa cover.

    [​IMG]

    Hier zie je de strut-einden van m'n Big Lift. Die steken zo'n 6 cm in de carbon buis en zijn zeker niet de zwakste schakel.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    iedereen tot nog toe bedankt voor het meedenken. Ik ga ermee aan de slag, julie horen nog hoe het verder gaat lopen!
     
  13. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    De uitslag is bekend! Vanavond mn hobbyhok opgeruimd, veel ouwe zooi weggegooid en de Porterromp op de bouwplank gezet en flink nagemeten.
    Conclusie: ik ga gewoon met de oude romp verder. Ik dacht de staart nogal zwaar gebouwd te hebben, maar eigenlijk valt dat wel mee.
    De neus is zo'n 2mm asymetrisch (romp is t.h.v. de cockpit 140mm breed). De staart is echter ook 2mm asymetrisch, maar dan de andere kant op. Kortom: het middenstuk staat gewoon een klein beetje scheef ;) Met die paar mm op een romplengte van zo'n 1200mm kan ik wel leven.

    Wat de struts betreft: ik ga morgen mn ouwe aantekeningen opzoeken en uitrekenen of wat de sterkte van carbon versus RVS is en ook wat gewichten proberen te schatten. Hiermee hoop ik te beslissen wat het gaat worden.


    Nogmaals bedankt voor het meedenken hier. Ik heb weer erg veel zin om verder te bouwen!
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Lijkt me een uitstekend besluit. :yes:

    2 mm: who cares!

    Veel belangrijker: dat de verschillende staartvlakken en de instelhoek van de vleugels etc. deugen.

    Succes.


    jan.
     
  15. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Vandaag de shockstrut getekend, deze is rond en kan dus gedraaid worden. Zojuist even de tekeningen uitgeprint, morgen op school maar eens bij de werkplaats gaan slijmen.

    zie shockstrut:
    [​IMG]

    De V-strut is elliptisch en kan dus niet gedraaid worden. Daar later meer over.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  16. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    update

    Weer een heel klein beetje verder.

    De veerpoten voor de gear heb ik op school gedraaid. Ik heb 3 jaar geleden 2uur achter een draaibank gestaan en verder nooit. Het was dus even inkomen voor ik deze supersimpele dingetjes gedraaid had. Ik heb in ieder geval wel lol gehad en een hoop geleerd.

    [​IMG]


    Ook ben ik met de verlichting van de Porter bezig geweest.
    Vandaag in de trein een programmatje geschreven voor een rotating beacon, gebruik makend van 4 LEDs. Als de ruimte het toelaat kan ik nog uitbreiden naar 6 LEDs.

    Het lijkt niet smooth te lopen op Youtube, maar dat doet het in real life wel natuurlijk! Je ziet op het filmpje ook niet goed dat ze in- en uitfaden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  17. solitairyman

    solitairyman

    Lid geworden:
    4 dec 2007
    Berichten:
    21
    Hi Jitze,
    Deze was ietsje groter en ook niet echt op schaal wat zijn neus beteft.
    Gewoon verder bouwen en volgende keer ga je deze fout niet meer maken maar misschien een andere:rolleyes: Moraal: als je niets doet doe je niets fout, maar heb je ook wel niks gedaan toch?
    Een mooie schildering kan dan voor afleiding zorgen...
    Solitairyman
    [​IMG]
     
  18. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    update

    Sinds 3 dagen ben ik aan het Afstuderen bij Fokker in Papendrecht, en zodoende ben ik ook al 3 avonden achter elkaar aan de hobby bezig!

    Tussen het rommelen aan de Corby Starlet door heb ik even wat dingetjes geglast. Maandag schuren en porienvuller. Dinsdag schuren en glassen. Zojuist even de randjes erafgetrimd en geprobeerd een deur met spuitplamuur te doen. Dit werkte echter niet, de spuitplamuur leek er niet op te hechten.
    Nu nog maar even een paar dagen wachten, misschien komt het omdat de PS100 nog niet helemaal uitgehard is?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  19. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Lekker bezig! Ik moet ook gauw wat gaan doen...
     
  20. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Jitze,

    Mooi toestel, wil ik zeker volgen...
    Ik ben uit de buurt van oud-Turnhout en wist niet dat daar zo'n toestel was.
    Op welk veld vliegen ze daarmee?

    Tot hoors,
    Tom
     

Deel Deze Pagina