Pilatus PC-6 turbo Porter 1,98m

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jitze, 28 jun 2008.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Hoi Tom,

    Leuk dat dit topic nog gelezen word. Op de club word er ook regelmatig naar gevraagd hoever de bouw is. Op dit moment richt ik me op mn Corby Starlet die inmiddels in de spuitplamuur staat.

    Ondertussen heb ik van de Porter he stabilo, kielvlak en de deurtjes in de derde laag PS100 zitten. Het begint af en toe ook weer te kriebelen om de vleugel in te gaan dekken, maar ik heb mezelf opgelegd om eerst de vleugel van de Corby af te maken omdat ik anders nog langer met twee half afgebouwde toestellen zit.

    De PH-LLL staat normaal gesproken op Lelystad en reist heel Europa door. Twee weekjes geleden is hij weer even naar Locarno heen en weer geweest. Hij schijnt nog steeds heerlijk te vliegen. Het toestel is in prive-bezit en word niet als werkpaard gebruikt (wat je met paradroppen wel doet). Daarom is hij nog als nieuw en vliegt hij nog steeds perfect. Mag ook wel, hij is pas 5 jaar oud ongeveer.

    De Porters (ze hebben er twee volgens mij) bij Oud-Turnhout ken ik verder niet. Die club bestaat ook niet meer. Het is gefuseerd met andere clubs onder de naam Paracentrum Vlaanderen.
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2010
  2. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    @Tom

    Vliegveld Oud-Turnhout is inderdaad gesloten.
    Mede door de klachten van de daar massaal wonende "Ollaanders".
    Hun mentaliteit is helaas mee de grens overgegaan met het verhuizen naar Belgie.

    Greetz,
    Frank
     
  3. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Jitze, wat een mooi project!! Ben nu al benieuwd naar het maiden filmpje :)

    Succes!!
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2010
  4. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
  5. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Het is niet veel maar het is in ieder geval iets:
    [​IMG]

    De onderzijde van een vleugelhelft gisteravond ingedekt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Omdat ik weet dat hier (potentiele) bouwers meelezen even 2 linkjes:

    Info over de Porter met oog op modelbouw:
    Homepage

    Een bouwkit van een 2m spanwijdte Porter (en nostalgische pin-ups):
    Pilatus Turbo-Porter PC-6
     
  7. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Alu indekking

    Hulp gevraagd: Hebben er hier mensen ervaring met het indekken van vleugels met alu?

    Vanmorgen kreeg ik dat idee van Nederlands grootste Porterfan :p
    Dus ik ben ermee aan het rekenen gegaan.

    Optie 1: indekken met alu.
    0,3mm Aluminium 2024 weegt 819 gram/m².

    Optie 2: indekken met balsa
    Balsa 1,5mm weegt 225gr/m²
    Glasvezeldoek 56gr/m²
    Hars ongeveer 200 gr/m²
    Plamuur ongeveer 60gr/m²
    Totaal: 540gr/m²

    Het aluminium kan gebogen worden waardoor ik een dikke neuslijst bespaar. Daarmee worden de verschillen in gewicht nihil. Op de hele kist zal het minder dan 200 gram zijn. Het grote voordeel aan alu is de afwerking. Mooier kan het bijna niet...

    Zijn er andere redenen om geen alu indekking toe te passen?
     
  8. Dakota

    Dakota

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Woerden
    Flite Metal covering

    Misschien is dit iets ?

    Kwam het tegen bij het lezen van een bouwverslag van een grote DC-3

    Zit aan de ene kant een plaklaag en dat kun je mooi knippen en vouwen om je modellen.

    [​IMG]

    Gr.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Is dat aluminium er niet in allerlei diktes? (0,1 mm, 0,15 mm, 0,2 mm, etc.etc.)?


    jan.
     
  10. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Vergeet het gewicht van de lijm voor het alu ook niet!

    Flair heeft ook plakfolie wat maar 133 gram/m2 weegt (inclusief lijm).
    Aluclad
    Dit moet natuurlijk wel op balsa o.i.d. geplakt worden.

    Toch is het gewicht erg belangrijk.
    Weet je al wat de vleugelbelasting wordt?
    Het orgineel heeft een lage vleugelbelasting dus voor een realistisch vliegbeeld moet het model ook een lage belasting hebben!

    Het wordt een mooie kist en dan moet hij natuurlijk ook goed vliegen!

    Succes Willem
     
  11. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dit zelfklevende spul heet alucoat en wordt geleverd door Mick Reeves.
    [​IMG]
    In het Yak Flora draadje meer hierover.

    Het afwerken met alu-plaat zonder (balsa) indekking ben ik nog niet tegengekomen.
    Als het gebruikt wordt, wordt het gelijmd op de indekking.
    Lijkt me lastig, maar ik zie hier een uitdaging. ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  12. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    iedereen bedankt voor de bijdragen!

    Echter: ik heb het alu niet nodig voor de mooie glans, enkel voor de makkelijke afwerking.
    Het spul waar ik aan kan komen is voorbewerkt alu met aan de ene kant een hechtlaag en aan de andere kant primer.
    Het in vorm krijgen zal een uitdaging zijn, de beloning hiervoor is dat het me een heel aantal avonden schuren scheelt (en laat ik dat nou net een rotklus vinden...)

    qua gewicht kan ik het wel hebben.
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2010
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Jitze,

    Die uitdaging moet je natuurlijk altijd aangaan en niet vergeten veel foto's te plaatsen.:D


    Wouter,

    Ziet er goed uit de vleugelvan de YAK23.

    Ton
     
  14. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Het schuren zal toch moeten. Waar je met de indekking nog wel eens een oneffenheidje kan wegwerken gaat dat nu niet lukken. :p

    @Ton,
    Zie ik je nog in Oss? - Kunnen we samen Yakkeren en Beaufighteren.
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Wouter,

    Oss ligt wel in de planning met de Beau, de Yak is nog niet zeker.

    Ton
     
  16. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Test

    Heren,
    bedankt weer voor de reacties.

    Vandaag heb ik een eerste test gedaan met het indekken mbv 0.3mm aluminium.
    Ik heb een halfhoog kielvlak gemaakt om het materiaal te leren kennen en een vergelijking te kunnen doen van het gewicht.

    Zie:
    [​IMG]

    Het balsa kielvlak weegt 28 gram. Hier moet nog spuitplamuur en primer bij opgeteld worden. Ik ga uit van 35 gram op het moment dat hij klaar is om af te lakken.

    Het alu kielvlak weegt nu 22 gram, dus 44 voor een hele. Hierbij moeten dan nog wel de kopse vlakken afgewerkt worden met epoxy en plamuur. Als hij klaar is om af te lakken verwacht ik dat hij 50 gram weegt.

    Al met al kom je uit op een 40% hoger gewicht, precies het getal wat ik van tevoren berekend had.

    De voordelen zijn nog steeds groot:
    - heel erg veel tijdwinst (niet onbelangrijk)
    - het eindresultaat is veeeel strakker

    Heb ik daar het extra gewicht voor over? Ik weet het nog niet, ga eerst nog meer experimenteren voordat ik een definitieve beslissing neem.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Ronald van den Oever

    Ronald van den Oever

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Red Eagles Dordrecht
    Hoi Jitze,
    Een heerlijk interessant draadje om te volgen.
    Proefje zit er goed uit
    Is het dan de bedoeling dat je de aluminum indekking met epoxy op de ribben gaat lijmen?
    Zou het niet verstandig zijn om toch een licht balsa neuslijstje toe te passen tegen transportschade? of is het door de vorm al buts bestendig?

    Gr. Ronald
     
  18. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Ronald, de alu indekking zit nu gewoon met dikke secondenlijm vastgelijmd en dat gaat best goed (er zit nl al een hecht/primerlaag op het alu). Als alles doorgaat ga ik aan de buitenranden epoxy gebruiken en verder overal secondenlijm.

    De leading edge is het sterkste punt vanwege de kromming. Daar hoeft niks verstevigd te worden.


    Gisteravond nog een heel overtuigend pluspunt ontdekt: Het spuiten van het alu gaat ongekend goed! Die primerlaag is van topkwaliteit en zorgt ervoor dat het spuiten een eitje is en ook nog eens ontzettend mooi wordt.
     
  19. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    test panellines

    Gisteravond wat panellines in een plaatje .3mm aluminium gekrast met een Stanleymes. Daarna wit gespoten om te kijken wat het effect is.

    Het is lastig op de foto te krijgen, maar voor de Porter is het prima zo!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. gertjuh

    gertjuh

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    552
    Locatie:
    katwijk a/d rijn
    vet vet vet vet,
    hoe staat het met de bouw?
    welk plan had je precies gekocht? de grootste die ik op die site zie staan is 180cm spanwijdte
     

Deel Deze Pagina