Pilatus PC-6 turbo Porter 1,98m

Hoi Tom,

Leuk dat dit topic nog gelezen word. Op de club word er ook regelmatig naar gevraagd hoever de bouw is. Op dit moment richt ik me op mn Corby Starlet die inmiddels in de spuitplamuur staat.

Ondertussen heb ik van de Porter he stabilo, kielvlak en de deurtjes in de derde laag PS100 zitten. Het begint af en toe ook weer te kriebelen om de vleugel in te gaan dekken, maar ik heb mezelf opgelegd om eerst de vleugel van de Corby af te maken omdat ik anders nog langer met twee half afgebouwde toestellen zit.

De PH-LLL staat normaal gesproken op Lelystad en reist heel Europa door. Twee weekjes geleden is hij weer even naar Locarno heen en weer geweest. Hij schijnt nog steeds heerlijk te vliegen. Het toestel is in prive-bezit en word niet als werkpaard gebruikt (wat je met paradroppen wel doet). Daarom is hij nog als nieuw en vliegt hij nog steeds perfect. Mag ook wel, hij is pas 5 jaar oud ongeveer.

De Porters (ze hebben er twee volgens mij) bij Oud-Turnhout ken ik verder niet. Die club bestaat ook niet meer. Het is gefuseerd met andere clubs onder de naam Paracentrum Vlaanderen.
 
Laatst bewerkt:
@Tom

Vliegveld Oud-Turnhout is inderdaad gesloten.
Mede door de klachten van de daar massaal wonende "Ollaanders".
Hun mentaliteit is helaas mee de grens overgegaan met het verhuizen naar Belgie.

Greetz,
Frank
 
Het is niet veel maar het is in ieder geval iets:
full


De onderzijde van een vleugelhelft gisteravond ingedekt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Alu indekking

Hulp gevraagd: Hebben er hier mensen ervaring met het indekken van vleugels met alu?

Vanmorgen kreeg ik dat idee van Nederlands grootste Porterfan :p
Dus ik ben ermee aan het rekenen gegaan.

Optie 1: indekken met alu.
0,3mm Aluminium 2024 weegt 819 gram/m².

Optie 2: indekken met balsa
Balsa 1,5mm weegt 225gr/m²
Glasvezeldoek 56gr/m²
Hars ongeveer 200 gr/m²
Plamuur ongeveer 60gr/m²
Totaal: 540gr/m²

Het aluminium kan gebogen worden waardoor ik een dikke neuslijst bespaar. Daarmee worden de verschillen in gewicht nihil. Op de hele kist zal het minder dan 200 gram zijn. Het grote voordeel aan alu is de afwerking. Mooier kan het bijna niet...

Zijn er andere redenen om geen alu indekking toe te passen?
 
Flite Metal covering

Misschien is dit iets ?

Kwam het tegen bij het lezen van een bouwverslag van een grote DC-3

Zit aan de ene kant een plaklaag en dat kun je mooi knippen en vouwen om je modellen.

full


Gr.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vergeet het gewicht van de lijm voor het alu ook niet!

Flair heeft ook plakfolie wat maar 133 gram/m2 weegt (inclusief lijm).
Aluclad
Dit moet natuurlijk wel op balsa o.i.d. geplakt worden.

Toch is het gewicht erg belangrijk.
Weet je al wat de vleugelbelasting wordt?
Het orgineel heeft een lage vleugelbelasting dus voor een realistisch vliegbeeld moet het model ook een lage belasting hebben!

Het wordt een mooie kist en dan moet hij natuurlijk ook goed vliegen!

Succes Willem
 
Dit zelfklevende spul heet alucoat en wordt geleverd door Mick Reeves.
41149d3a35a81e10.jpg

In het Yak Flora draadje meer hierover.

Het afwerken met alu-plaat zonder (balsa) indekking ben ik nog niet tegengekomen.
Als het gebruikt wordt, wordt het gelijmd op de indekking.
Lijkt me lastig, maar ik zie hier een uitdaging. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
iedereen bedankt voor de bijdragen!

Echter: ik heb het alu niet nodig voor de mooie glans, enkel voor de makkelijke afwerking.
Het spul waar ik aan kan komen is voorbewerkt alu met aan de ene kant een hechtlaag en aan de andere kant primer.
Het in vorm krijgen zal een uitdaging zijn, de beloning hiervoor is dat het me een heel aantal avonden schuren scheelt (en laat ik dat nou net een rotklus vinden...)

qua gewicht kan ik het wel hebben.
 
Laatst bewerkt:
Jitze,

Die uitdaging moet je natuurlijk altijd aangaan en niet vergeten veel foto's te plaatsen.:D


Wouter,

Ziet er goed uit de vleugelvan de YAK23.

Ton
 
de beloning hiervoor is dat het me een heel aantal avonden schuren scheelt (en laat ik dat nou net een rotklus vinden...)

Het schuren zal toch moeten. Waar je met de indekking nog wel eens een oneffenheidje kan wegwerken gaat dat nu niet lukken. :p

@Ton,
Zie ik je nog in Oss? - Kunnen we samen Yakkeren en Beaufighteren.
 
Test

Heren,
bedankt weer voor de reacties.

Vandaag heb ik een eerste test gedaan met het indekken mbv 0.3mm aluminium.
Ik heb een halfhoog kielvlak gemaakt om het materiaal te leren kennen en een vergelijking te kunnen doen van het gewicht.

Zie:
full


Het balsa kielvlak weegt 28 gram. Hier moet nog spuitplamuur en primer bij opgeteld worden. Ik ga uit van 35 gram op het moment dat hij klaar is om af te lakken.

Het alu kielvlak weegt nu 22 gram, dus 44 voor een hele. Hierbij moeten dan nog wel de kopse vlakken afgewerkt worden met epoxy en plamuur. Als hij klaar is om af te lakken verwacht ik dat hij 50 gram weegt.

Al met al kom je uit op een 40% hoger gewicht, precies het getal wat ik van tevoren berekend had.

De voordelen zijn nog steeds groot:
- heel erg veel tijdwinst (niet onbelangrijk)
- het eindresultaat is veeeel strakker

Heb ik daar het extra gewicht voor over? Ik weet het nog niet, ga eerst nog meer experimenteren voordat ik een definitieve beslissing neem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jitze,
Een heerlijk interessant draadje om te volgen.
Proefje zit er goed uit
Is het dan de bedoeling dat je de aluminum indekking met epoxy op de ribben gaat lijmen?
Zou het niet verstandig zijn om toch een licht balsa neuslijstje toe te passen tegen transportschade? of is het door de vorm al buts bestendig?

Gr. Ronald
 
Ronald, de alu indekking zit nu gewoon met dikke secondenlijm vastgelijmd en dat gaat best goed (er zit nl al een hecht/primerlaag op het alu). Als alles doorgaat ga ik aan de buitenranden epoxy gebruiken en verder overal secondenlijm.

De leading edge is het sterkste punt vanwege de kromming. Daar hoeft niks verstevigd te worden.


Gisteravond nog een heel overtuigend pluspunt ontdekt: Het spuiten van het alu gaat ongekend goed! Die primerlaag is van topkwaliteit en zorgt ervoor dat het spuiten een eitje is en ook nog eens ontzettend mooi wordt.
 
test panellines

Gisteravond wat panellines in een plaatje .3mm aluminium gekrast met een Stanleymes. Daarna wit gespoten om te kijken wat het effect is.

Het is lastig op de foto te krijgen, maar voor de Porter is het prima zo!

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
vet vet vet vet,
hoe staat het met de bouw?
welk plan had je precies gekocht? de grootste die ik op die site zie staan is 180cm spanwijdte
 
Back
Top