Pilot-RC 40% YAK met DLE222

Om te beginnen maar eens met drie stuks, kan er altijd nog eentje bijzetten

3 is 100% zeker weten genoeg; heb er zelf ook 3 7955's op zitten en met maximale uitslagen (zodat hij precies de hoogteroeren niet raakt) en hij reageert als een gek:) (ook na langdurige belasting, waar de 5955's last van hebben)

Dat hoopte ik al. Scheelt weer wat gewicht want het wordt toch al niet de lichtste.....

Gisteravond heb ik de motorinstallatie afgemaakt. De smoke tank moest nog geinstalleerd worden en de CDI units hadden nog geen plaatsje.

De smoke tank komt onder de vleugelbuis te hangen, in de ruimte waar normaal de dempers in komen. Daar is plenty ruimte. Ik had gezien dat verschillende amerikanen dit ook doen en er geen probleem mee hadden. Voordeel is dat die precies op de CG kan komen.

Hier is de tank klaar om opgehangen te worden. Tape is er later afgehaald. Dat rode spul is antifrictie rubber wat hier gebruikt wordt in de kofferbak van auto's. Zo kan er niets heen en weer schuiven. Met datzelfde doel gebruik ik dat ook.

IMG_1926.jpg

IMG_1927.jpg

En zo ziet die er dan in. Bijkomend voordeel is dat je er straks niets van ziet

IMG_1940.jpg

IMG_1931.jpg

Laatste klusje voor de motor was het monteren van de CDI units. Die komen boven op de motorbox te zitten.

IMG_1934.jpg

Latex rubber tegen de trillingen

IMG_1935.jpg

IMG_1936.jpg

En zo is de hele motorinstallatie klaar

IMG_1937.jpg

IMG_1938.jpg

En hier van de onderkant

IMG_1939.jpg

Volgende klus is de installatie van de Emcotec. Een groot deel is al voorbereid en het zou dus snel moeten kunnen gaan.

Groet

Roald

Hoi Roald,

De kabels van de staart aansturing heb je deze nog getwist, bij al mijn pilot-rc modellen moest ik de kabels twisten, anders raken de kabels achterin de romp en gaan de kabel strakker staan bij grote uitslagen.
Ik zie dat je niet het buitenste gat aan de roeraansluiting gebruik, is dit om de verhouding 1 op 1 te houden.

Groet Jan

De kabels van de staart aansturing heb je deze nog getwist, bij al mijn pilot-rc modellen moest ik de kabels twisten, anders raken de kabels achterin de romp en gaan de kabel strakker staan bij grote uitslagen.

Over welke kabels heb jij het? (servokabels of closed-loop?)

Ok, maar ik zie niet in hoe servokabels strakker kunnen gaan staan met grote uitslagen:D

De kabels raken de romp en staan dan niet meer in een gestrekte lijn, dus wordt de lengte korter, als ik de kabels twist blijven de kabels vrij van de romp, maar misschien is hier ook een andere oplossing voor te vinden, daarom deze vraag aan roald.

Ik neem aan dat de staalkabels van de servo's naar het richtingsroer bedoeld worden ?

Die moeten inderdaad gekruisd worden anders werkt het niet. Ik heb al eens een 50cc en 100cc gebouwd van zowel Pilot als SD en in beide gevallen moest ik ze kruisen.

Vanwege de geometrie van de armen op het richtingsroer kom je ook alleen maar weg met de bijgeleverde servoarmen.

Ik gebruik de middelste gaten omdat ik dan precies 45 graden uitslag heb bij een zo groot mogelijke servouitslag en resolutie.

Roald

Die moeten inderdaad gekruisd worden anders werkt het niet.

Grappig, ik heb ze niet gekruisd, het werk perfect:) (en het is toch exact dezelfde Yak, die gozer van Pilot-RC heeft gewoon bij zijn vertrek bij SD Models de computerbestanden meegenomen:p)

Als één van de pull-pull kabels de romp raakt en dus niet in een rechte lijn beweegt krijg je inderdaad een krachtenstelsel op je kabels die de kracht in een kabel kan verhogen. De hoeken veranderen, waarmee lengten van lijnen veranderen (soscastoa enzo)

Ook jouw vliegtuigen zijn onderworpen aan dergelijke wiskundige principes, Alex. Hoeft geen probleem te zijn, maar dat is wel een nadeel van pull-pull: om de ideale aansturing te krijgen moeten de hevels (servo en roer) in een rechte lijn zonder afbuigingen of wat ook aan elkaar verbonden zijn plus dat de aanhechtingspunten dezelfde afstanden moeten afleggen (=dezelfde straal van de roer- en servohevels). Pas dan is -m.i.- pull-pull echt goed.

ok jouw vliegtuigen zijn onderworpen aan dergelijke wiskundige principes, Alex. Hoeft geen probleem te zijn, maar dat is wel een nadeel van pull-pull: om de ideale aansturing te krijgen moeten de hevels (servo en roer) in een rechte lijn zonder afbuigingen of wat ook aan elkaar verbonden zijn plus dat de aanhechtingspunten dezelfde afstanden moeten afleggen (=dezelfde straal van de roer- en servohevels). Pas dan is -m.i.- pull-pull echt goed.

Klopt, dat weet ik ook:) Gelukkig zitten bij mijn
3.30 meter Yak de gaten voor de doorvoer van de kabels al in de romp, dan hoef ik zelf niet te gaan meten enzo.

Wat weegt ie? ik zit met de mijne op 22.3kg, ben benieuwd of de Pilot RC Yak lichter is, ik overweeg namelijk om nog een 3.3m Yak op te bouwen en die onder de 20kg te krijgen met een lichte ZDZ enzo.

Ik twijfel nog of ik een smokepomp in mijn 3.30m Yak ga zetten...:neutral:

Had op mijn vorige kist als smokevloeistof Diesel..
Na dat een tijdje gebruikt te hebben liet alle folie los en kreeg ik dit nietmeer vastgefolied
en heb dus de hele kist moeten voorzien van nieuwe folie wil nu de smokeolie van 3W gaan gebruiken maar welke smokeolie gebruikt u ?

Grt.

Volgens de Pilot RC site moet 19,3 kg haalbaar zijn.

Ja ok, fabrieksopgaven zijn lang niet altijd even juist:) (als hij een gewicht weet met de dl222, dan haal ik het extra gewicht van de 4-cilinder eraf, als dat al in de buurt zit van de 20kg, dan is het wellicht haalbaar)

Ja ok, fabrieksopgaven zijn lang niet altijd even juist:) (als hij een gewicht weet met de dl222, dan haal ik het extra gewicht van de 4-cilinder eraf, als dat al in de buurt zit van de 20kg, dan is het wellicht haalbaar)

Ja klopt, het gewicht is waarscheinlijk wel haalbaar, maar met de lichtste motor met originele knetterpotten.

het gewicht....

Ik begon langzaamaan toch wel een beetje benieuwd te worden wat het gewicht van deze combinatie zou gaan worden.

We hebben dus alles maar eens op de weegschaal gezet.

Helaas gaat mijn (redelijk) nauwkeurige digitale maar tot 5 kilo en dat was net iets te weinig. Ik moest dus een personenweegschaal gebruiken die ik gechecked had met een gewicht wat wel te meten was door de andere.

IMG_1376.jpg

IMG_1377.jpg

IMG_1378.jpg

IMG_1979.jpg

En dan de resultaten:......

IMG_1379.jpg

Het viel me op dat de verschillen tussen de vleugel en stabilo helften zo ontzettend weinig was. Om met zulke lappen zo dicht bij elkaar te zitten......

IMG_1380.jpg

Totaal dus 19.939 gram........!

Dat is dus de complete kist, met DLE222 met originele potten, Emcotec Twin met 2x 3200 mAh lipo. 2x 2200 mAh lipo voor ontsteking en smokepomp. 1x 1500cc tank voor benzine en 1x 950cc voor smoke.

Verder 6x 7955 voor aileron, 4x 7955 voor elevator en 3x 7955 voor rudder.

Ondanks dat we ons niet echt hebben boos gemaakt om licht te bouwen, valt dit me reuze mee. Voor de Chinese competitie mag je maximaal 25kg wegen, dus dat gaan we makkelijk halen. Ik tel dan nog 2 kilo voor vloeistoffen en een paar honderd gram voor bafflings voor de koeling.....

Ik ben in ieder geval happy....

Groet

Roald

Maar je gaat vliegen met de orginele potjes?

Buiten de herrie denk ik niet dat ze lang mee gaan.
Bij de meeste dl 50,55, 100, 111 gaan ze snel scheuren.

Dus denk wel dat je daar nog andere voor gaat zoeken.

Vlieg je daar in china nou ook bij een club ofzo?
Of gewoon een flink stuk grond opzoeken?

Back