Pilot-RC 40% YAK met DLE222

Wow, dat gewicht is héééél netjes:) Ten opzichte van mijn Yak heb jij een heleboel carbon spullen erin (steekverbindingen, landingsgestel) en dat zal alles bij elkaar ook wel een klein kilootje schelen, maar dan is er ergens in de kist zelf ook een kilo bespaard, ik kom op ruim 22kg. Overigens vliegt die van mij al suuuuuuper licht, zweven doet hij als de beste. Ik heb al een erg goede pull-out uit een torque, dus dat zal bij jou zeker niet minder zijn:) (als de getallen van je rpm meting kloppen)

yakkkkkk_3_.JPG

p.s. ik zou hem geheel vliegklaar, dus 100% klaar ook nog even wegen, een heleboel kleinspul bij elkaar telt ook snel op.

Ik vond het gewicht ook al niet verkeerd. Heb het verschillende keren gecontrolleerd maar kan er toch echt niet meer van maken.

De kist is nu vliegklaar, echt alle laatste dingetjes zaten er bij. Enige wat mist is de baffling voor de koeling, maar die heb je maar beperkt nodig voor een twin. Dus daar hoef je niet zoveel voor te rekenen

Pilot-Rc zei dat je makkelijk met minder servo's toe kan. Zij hebben getest met 4 in de vleugel en twee in het stabilo en konden geen verschil merken. Maar ja, toe zaten ze er bij mij al in.

Roald

Wat is die prop groot zeg 34 inch= ongeveer 85cm

Ik heb hier nog een 36*10 cfk prop liggen voor op de mijne, die moet niet terugtikken met starten:mrgreen: De starthandschoen diende alleen maar om achteraf de vingers terug te kunnen vinden, of zoiets............:)

Roald; jij hebt niet heel toevallig het losse landingsgestel een keer gewogen?

Beste prijs zal je altijd in Azie vinden. De DL-222 die ik zag lag bij HAROFLY voor 1600 euro; mooie prijs als je aan de DA-200 denkt.
Het exemplaar dat er ligt/lag (eerste in Europa?) is al verkocht.
Populaire motor momenteel, en de tijd zal ons leren of het (prijs/kwaliteit) een goede is.

De eerste DL-222 in Europa heeft vandaag gedraaid en mijn broer heeft deze middag zijn nieuwe Challenger ermee ingevlogen.
Onze eerste indruk is dat deze motor meer dan zijn geld waard is!
Prachtig geluid zo'n 4 cyl., zeer mooie idle, heel crispy in het aanpakken en de Mejslik 32x12 (inloop-prop) draait hij al zot. Er mag zeker een grotere prop op.
In vergelijking met de 3W200iTS die voorheen op de challenger stond, heeft de DL-222 méér kracht; zeker het koppel ligt hoger. (beide met dezelfde KS-potten)
Bij deze staat zijn 3W200iTS ook te koop voor 1200€.
Ik heb een zeer gelukkige broer gezien :p

In vergelijking met de 3W200iTS die voorheen op de challenger stond, heeft de DL-222 méér kracht; zeker het koppel ligt hoger. (beide met dezelfde KS-potten)

Klinkt niet verkeerd, de power van mijn Yak met de 3W 200 is al super, zelfs met de te kleine 32*14 prop, je zult die van mijn nog wel zien op de 3DC fly in:)

Nou, even een heel kort berichtje……

Het was een beetje te druk om de voortgang hier goed bij te houden.

Afgelopen zaterdag zijn we naar onze training site gegaan om de Yak eens te proberen. De wind was eigenlijk veel te sterk, maar gelukkig geen turbulenties.

In totaal 3 vluchten gemaakt, zonder grote problemen.

Bij de laatste landing draaide de wind plotseling waardoor de kist wat begon te driften net op het moment van touchdown. Gevolg was dus een verbogen wielas en een beschadigd wiel. Alhoewel de rest van de hardware behoorlijke kwaliteit heeft, was dit dus pet. Ik heb het meteen maar vervangen Dubro spulletjes.

Vliegen doet ie goed, maar de propeller is dus wel een probleem. Met een 34x10 gaat de motor echt over zijn nek en de herrie is niet te harden. Erger is dat er nauwelijks gang in zit omdat je maar zo weinig gas kan geven voordat de herrie echt te gek wordt.

Nu las ik dat de 32x12 ook al aan de kleine kant was, dus heb ik maar een 34x12 laten komen. Die gaan we volgend weekend maar eens proberen. Ook wil ik eens kijken of dat een 3-blad beter werkt, enig advies voor de maat ?

Foto’s komen eraan

Roald

Ook wil ik eens kijken of dat een 3-blad beter werkt, enig advies voor de maat ?

Ik heb voor mezelf al zitten kijken, de grootste Mejzlik 3b is 31*12, die is voor mij ook te klein, voor jou ook.

Engel gaat ook maar tot 30*12.

Muller; Müller-Propeller - Innovationen zu fairen Preisen - News

Eventueel de 31.5*12, de 33*12 lijkt me te zwaar.

http://www.tun.ch/shop.php?osCsid=7...9e1&manufacturers_id=23&sort=2a&filter_id=141 Voor een Biela 32*12

Fuchs heeft ook niets. PT models ook niet.

Blijft lastig:)

Laatst bewerkt:
Ik heb voor mezelf al zitten kijken, de grootste Mejzlik 3b is 31*12, die is voor mij ook te klein, voor jou ook.

Biela Prop TUN Modellbau: Online Shop Voor een Biela 32*12

Carbon in die maat is moeilijk te vinden, zeker in 3-blads. Zelfs 2-blads props in die grote maten zijn niet zo evident. Voor de Yak met Moki 400 hebben we nu een nieuwe 40x18" 2-blads prop, veel stijver dan de huidige houten prop.
Dat merk levert ook 3-blads props tot 40"; de prop vinden gaat dus wel, de juiste maat vinden is wat moeilijker.
Voor de 3W-275 hebben we nu een 3-blads 34x14 (denk ik).

Dat merk levert ook 3-blads props tot 40"; de prop vinden gaat dus wel, de juiste maat vinden is wat moeilijker.
Voor de 3W-275 hebben we nu een 3-blads 34x14 (denk ik).

Zou je "dat merk" ook bij naam willen noemen of is dat topgeheim?:D

Zou je "dat merk" ook bij naam willen noemen of is dat topgeheim?:D
Topgeheim is het zeker niet, ik weet het gewoon niet. Ik heb de prop gezien en vastgehad, hij zag er beter uit (dikker profiel en stijver) dan de huidige prop. Huidige prop is van het merk SEP denk ik, werkt ook maar die prop is wat te "soepel".

Als ik er aan denk zal ik eens vragen welk merk dat is; anders gewoon contact opnemen met HAROFLY.

Biela Prop TUN Modellbau: Online Shop Voor een Biela 32*12

beter zoeken, fuchs is fuchs niet meer maar is van naam veranderd.

aub : CFK Propeller

zoooo, dat zijn wel serieuze prijzen, zeg.....!

Als ik voor een 3-blads 32x12 wil gaan, wat zou de beste keuze dan zijn ?

Toch maar de Biela dan ? Ik heb ook nog even zitten kijken op de 3W site en die hebben een 3-blads speciaal voor de 3W-220B4, maar die gaat over de 200 Euro kosten....:-(

Roald

Nog wat fotootjes van de installatie

IMG_1388.jpg

rudder servo's

IMG_1361.jpg

Emcotec Twin op stukjes benzineslang

IMG_1957.jpg

IMG_1367.jpg

IMG_1362.jpg

Er is nog wat ruimte om te schuiven met accu's als dat moet

IMG_1960.jpg

ontvanger accu's aan de zijkant. Zijn wat aan de kleine kant (3200 mAh) maar we hebben al onze kisten op dezelfde maat en aansluiting zitten. Scheelt weer accu's kopen

IMG_1387.jpg

IMG_1389.jpg

IMG_1973.jpg

IMG_1393.jpg

De twee ontvangers, 6008HS. Het geheel programmeren duurde veel langer dan ik hoopte, maar het bleek dat er een stekkertje verkeerd zat. Komt wel een vaker voor had ik hier op MBF gelezen ;-) , maar zelfs dan duurde het nog een tijd voor ik het door had.

IMG_1390.jpg

IMG_1391.jpg

Info display

IMG_1941.jpg

IMG_1949.jpg

en zo zichtbaar van buitenuit. Foto vertekent een beetje, zit er toch echt recht onder

IMG_1942.jpg

IMG_1943.jpg

IMG_1392.jpg

brandstof systeem. Is nu veranderd in twee leidingen en twee filters. Was toch bang dat er wat te veel weerstand inzat. De naalden reageerden niet echt lekker.

IMG_1398.jpg

Smoke systeem. Werkt echt fantastisch met een 4-cilinder ;-) rookt als een idioot en alles verdwijnt. Na 3 liter smoke olie er doorheen gedraaid te hebben zat nog geen spatje aan de onderkant. De pomp lekt wel al een beetje. Ik kijkt het nog even aan en anders moet die amerikaanse rommel maar vervangen worden door duitse degelijkheid (Powerbox)

IMG_1401.jpg

IMG_1402.jpg

de kabel naar de hoogteroerservo's zijn maar tijdelijk. M'n getwiste kabel was op

IMG_1406.jpg

aansluiting van het richtingsroer, makkelijker voor het demonteren. Hoeft er voor het transport niet echt af, maar we moeten de kist ieder keer van 4 hoog over de trap naar beneden dragen........

IMG_1947.jpg

IMG_1975.jpg

Op maat maken van de spinner

Rest komt later

Roald

Het geheel programmeren duurde veel langer dan ik hoopte, maar het bleek dat er een stekkertje verkeerd zat. Komt wel een vaker voor had ik hier op MBF gelezen ;-)

Je meent het:mrgreen: Kostte mij een volle middag..... (was jij ook het fail-safe stekkertje vergeten?)

De inbouw ziet er netjes uit hoor:)

Ziet er goed uit ;)

Maak mijne binnen nu en 3 weken volledig af :D

@ brabo in China, welke smokeolie gebruikt u eigenlijk ?

Grt.

(was jij ook het fail-safe stekkertje vergeten?)

Dat was inderdaad het geval, maar niet het grootste probleem. Nadat het stekkertje goedzat krijg ik de failsafe niet goed. Bleek dat ik de "pass" en "fail" waardes andersom had. Dus dan werkt het ook niet. De ontvangers switchten de hele tijd en er was constant gepiep.

De gebruiksaanwijzing is hier ook erg onduidelijk, moet ik zeggen

Toen ik dat opgelost had, werkte het nog niet.......bleek dat bij beide ontvangers de stekker voor het richtingsroer verkeerd zat. Laat dat nou net de enige functie zijn die op dat moment zou moeten werken.........Dus toen leek het iedere keer dat de ontvangers het niet deden.....

Maar goed, twee avonden verder...........

Achteraf was het zo simpel als wat, maar op dat moment zie je het gewoon niet....

De inbouw ziet er netjes uit hoor

Thanks !

Roald

welke smokeolie gebruikt u eigenlijk ?

Grt.

Hee Bryan,

Dat is gewone naaimachine olie die je hier voor een appel en ei kunt krijgen. In de twee cilinders werkte dat redelijk goed, maar nu met de 4 cilinder is het echt fantastisch.........!!! Gewoon veel meer warmte in de uitlaat.

De volgende keer mengen we 50-50 met AFT, dan blijft de rook nog wat meer hangen (zeggen ze)

Ik ben op zoek naar de smokeolie die ze voor fullscale gebruiken. Ik ben vorig jaar op een show geweest waar ze met Pitts het hele terrein in een mistbank zette. Mooie was dat het erg lang bleef hangen. De piloot vertelde me dat het speciale smoke olie was voor fullscale acrobats. Moet vast wel ergens een vaatje over zijn gebleven.........

Back