Nou, weer even een update
Zoals gezegd waren er toch wel een paar dingetjes die ik wilde veranderen.
Allereerst de brandstoftoevoer. Ik had op een Amerikaans forum gelezen dat een gesplitste leiding wel eens te weinig kon zijn. Aangezien ik vond dat de naalden niet echt lekker reageerden heb ik maar een extra leiding gemonteerd. Tevens meteen de tank vervangen voor een Dubro variant. Niet dat de originele verkeerd was, maar nu was het makkelijker om gewoon te tank te vervangen en te zien ofdat er verschil was te merken. Ik gebruik nog steeds die standaard benzinefilters omdat er niets beters te krijgen is hier. Werkt gewoon goed.
Tevens de onboard tacho gemonteerd. Is iets nieuws van Rcexl, de fabrikant van de ontstekingen van DLE (en zowat de hele rest van de rc motoren). Is toch wat veiliger dan met zo’n hand-held geval want volgas gebeurt er toch wel wat.
Volgende klus was de aansturing van het richtingsroer. De originele aansturing was niet optimaal voor het verkrijgen van de maximale kracht van de servo’s. Tijdens de eerste vluchten was wel duidelijk dat het niet goed werkte. In overleg met Pilot-Rc maar wat geëxperimenteerd totdat een beter geometrie was gevonden. Ze waren er zelf ook al achter gekomen dat het niet optimaal was. Wanneer er weer wat tijd over is zal ik wel een definitieve versie maken van de laatste servoarm ;-)
De laatste klus was het maken van de baffling. Ik keek daar heel erg tegenop maar dat viel heel erg mee. Gewoon beginnen…….
De eerste stap was het in tweeën slijpen van de cowling
Daarna het aanbrengen van lipjes en moeren om de twee helften weer te monteren. Bij gebrek aan m3 inslagmoeren (zijn hier nauwelijks te krijgen en die er zijn te vinden zijn van waardeloze kwaliteit) zijn lasergesneden stukjes ply met daarin borgmoertjes en ringetjes. Werkt veel beter.
Het lijmen van de helft van de “louvre” dummy. Ziet er toch beter uit dan zo’n vlakke plaat.
Voor extra afvoer van warme lucht zijn de onderste sleuven open gemaakt.
Extra steunen met schroeven
En zo zit het in elkaar
De bedoeling was om eerste met balsa wat voorbeelden te maken die dan later in honeycomb sandwich overgezet kunnen worden
En zo zijn alle stukken klaar
De aansturing van de chokes met Sullivan koolstof stuurstangen. Die komen dan onder de motorkap uit
Hier zijn de chokeaansturingen te zien (sorry voor de slechte kwaliteit)
Om eerst wat te kunnen proberen is de balsa uitvoering even vlug in de zwarte verf gezet. Zal mij benieuwen wanneer de uiteindelijke uitvoering klaar is…….
En zo ziet het er van binnen uit
Wat fotootjes van afgelopen weekend. Ziet er toch een stuk beter uit met cowling. Vliegt ook een stuk beter
Het meest verbazende was dat de gehele baffling slechts 150 gram aan gewicht toevoegde. Er is wel wat gewicht uit de originele cowling gehaald, maar toch. Dat had ik dus niet gedacht.
Afgelopen weekend weer eens flink kunnen vliegen. Man, wat een fijne combinatie is dit toch…..!
Motor doet het fantastisch en alleen al vanwege het geluid zou ik het weer zo doen. Stationair klinkt het als een “rumbling” V8, terwijl in de lucht het geluid ook heel apart is. Het geluidsniveau valt heel erg mee, terwijl het toch de originele potten zijn. Sinds de propeller is vervangen voor een 3W 32x12 is het gesnerp ook grotendeels verdwenen. Die JXF was toch echt een stuk brandhout
De aanpassing voor het richtingsroer pakken heel erg goed uit. Merkbaar veel meer kracht beschikbaar. Zit er nog wel over te dubben om een 4e servo te plaatsen.
Met cowling vliegt de YAK ook een stuk beter terwijl de motor erg koel blijft. Het was ongeveer 25 graden buitentemperatuur en de motor werd niet warmer dan 70 graden bij de heetste cilinder (rechts achter) de rest zat op 60 graden. Weliswaar gemeten direct na de landing. Die lage temperatuur heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat die nauwelijks hoeft te werken. Er is zoveel kracht beschikbaar dat het gas bijna nooit vol opengaat. Naast vermogen is ook de smeuïgheid heel erg lekker. De motor hangt enorm aan het gas en is heel erg goed doseerbaar
Tot nu toe ben ik HEEL erg tevreden met deze combinatie. De vluchtenteller staat nu op 25 en er is zo’n 30 liter benzine doorheen gegaan. De meeste vluchten zijn door mijn vliegmaatje gedaan in voorbereiding op de Chinese Nationale Kampioenschappen in mei. De YAK vliegt stabiel als een grote F3A kist terwijl het ook zo verandert in een 3D monster.
Het enige probleempje tot nu toe, naast wat al vermeld was, was een carburateur waarvan het brandstofdruk ventiel (ik weet niet hoe dat ding heet) bleef hangen. Met als gevolg dat die soms overstroomde. Dat is verholpen door de naald te vervangen door een nieuwe. Dat is eigenlijk het enige wat aan te merken valt op de twins en quads van DLE. Die hebben een lokaal merk carburateur (EMAS) wat het niet altijd goed doet. Doen ze het vanaf het begin goed dan zijn er geen problemen, maar er zitten ook slechten tussen.
De eerste kleine schade heeft de YAK ook al opgelopen…..:-( Stond gewoon geparkeerd toen er een electrische F3A kist aangetaxied kwam die er vervolgens met draaiende propeller inging (zal niet verklappen wie de piloot was, maar hij spreek geen chinees ;-) ). Er zit wat schade aan het richtingsroer wat met wat CA en balsa goed te repareren is. De vleugel van de F3A bak kon trouwens wel de vuilnisbak in……..
Filmpje komt snel……..
Groet
Roald