Pilot-RC 40% YAK met DLE222

je kan ook de smoke fluid gebruiken, die wij in onze drive in discotheek gebruiken;) als je wilt kan ik wat linkjes geven...

Ik ga zelf 3wsmokeolie gebruiken ;)

Heb met diesel veel problemen gehad waardoor ik het model geheel opnieuw heb moeten folien :)

Grt.

Ziet er netjes uit allemaal, alles is zo goed tegen trillingen bestand met de slangen die je om de kabels heb gedaan .

IMG_1975.jpg

Handig gereedschapje zeg, zelf nog nooit aan gedacht.
PILOT-RC levert toch een passende 2 blad carbon spinner bij de Yak, of moet deze nog wat naarbewerkt worden?

Succes verder

je kan ook de smoke fluid gebruiken, die wij in onze drive in discotheek gebruiken;) als je wilt kan ik wat linkjes geven...

die heb ik eens geprobeerd, maar dat werkt niet, die rook vloeistof word niet heet genoeg in een uitlaat.

Ziet er netjes uit allemaal, alles is zo goed tegen trillingen bestand met de slangen die je om de kabels heb gedaan .

IMG_1975.jpg

Handig gereedschapje zeg, zelf nog nooit aan gedacht.
PILOT-RC levert toch een passende 2 blad carbon spinner bij de Yak, of moet deze nog wat naarbewerkt worden?

Succes verder

Ik ben een beetje paranoide mbt trillingen. Probeer dan ook ieder risico te vermijden.

Die spinner die meegeleverd wordt heeft inderdaad al de openingen voor de propellor,maar die waren niet groot genoeg. Ik heb deze tip eens ergens gelezen en sindsdien doe ik het altijd op deze manier. Erg snel en nauwkeurig

Hier nog het bouwverslag dat op het chinese forum is geplaatst die ik vandaag van pilot-rc kreeg, met video;)

http://www.5irc.com/content.asp?id=1864007&db=TECH

Dat is grappig dat ze die rondsturen. Deze site is een van de grootste fora in China. Dit stukje is geschreven door mijn vliegmaatje en degene die deze kist gaat vliegen op de wedstrijden voor dit jaar

Hm, trage site..... (ik krijg de video nu niet aan de praat)

Ik zal de video ook eens op Youtube zetten, als mijn proxyserver in ieder geval weer eens stabiel wil werken. Youtube is hier nog steeds geblokkeerd.

Groet

Roald

De grote YAK die denkt dattie een foamie is.......

Zoals beloofd wat foto's van het eerste weekend vliegen

Allereerst de motor maar eens laten draaien. Onze werkplaats zit op de 4e verdieping, maar gelukkig komt het raam uit op en plat dak. Dus daar maar eens gestart. De taalschool die op dezelfde verdieping zit was niet echt blij ;-)

IMG_1407.jpg

IMG_1411.jpg

IMG_1412.jpg

Toch echt 6200 toeren. Met verschillende meters gecheckt. Later bleek dat deze 34x10 JXF toch behoorlijk wat problemen heeft met dit geweld

IMG_1416.jpg

Custom made vleugelzakken

IMG_2027.jpg

Op onze vliegsite...

IMG_1494.jpg

IMG_1599-128.jpg

IMG_1508.jpg

Rook tie ? en of ! Voordeel met 4 cilinder, zoveel warmte in de uitlaat dat het niet uitmaakt wat je erin spuit.

IMG_1561.jpg

IMG_1565.jpg

IMG_1599-139.jpg

IMG_2167.jpg

Eerste slachtoffer was de propellor. Wat een drama was dat ding ! Totaal geen thrust en snelheid, maar wel een bak herrie. Later zag ik dat de rand allerlei putjes vertoonde die volgens mij door de wervelingen veroorzaakt werden.

Het bleek dat deze JXF-en alleen geschikt zijn voor lagere toerentallen. Dus maar met spoed een andere besteld en dat werd een 3W 32x12.

Ik dacht dat een pulsjet een goede brandstof-herrie converter was, maar deze combinatie kan er ook wat van......

IMG_1420.jpg

Tweede slachtoffer: de wielas en als gevolg het wiel. Bij een van de landingen met sterke zijwind maakte de kist een klein huppeltje en meteen de as krom. Die is ondertussen vervangen door een Dubro variant van verenstaal. Nog steeds 5mm maar een 6mm is onderweg. Ook de wielen worden die van Dubro

IMG_1511.jpg

IMG_1517.jpg

IMG_1512.jpg

Verder viel nog op dat ik de carburateurs moeilijk kon afstellen. Dus ik had het gevoel dat er te weinig benzine door de leidingen kwam. Dat was een enkele leiding met een filter.

Naast de waardeloze propellor was ook duidelijk dat het richtingsroer nauwelijks voldoende kracht had. Na wat vergelijken was bleek de oorzaak in de door Pilot-RC gebruikte geometrie te liggen. Die werkt niet zo goed voor maximale kracht. De stand van de servo armen komt ongelukkig uit, maar erger is dat met meerdere servo's er maar een beperkte draaihoek beschikbaar is. Daarmee gaat onmiddelijk kracht verloren.

Door de problemen met de propellor was het moeilijk om een goed oordeel te vellen over de kist. Hij vliegt wel heel stabiel en voelt heel erg licht aan. Soms krijg je het gevoel dat je met een hele grote foamie aan het vliegen bent ipv met een 20+ kg kist. Landingen zijn een eitje, terwijl we toch enorme wind hadden.

Het vlieggedrag had geen enkele vreemde neiging en was heel erg neutraal. Moet eerlijk zeggen dat ik de presentatie wel mooi vindt. Veel meer zoals de full scale versie (die ik afgelopen jaar gedurende 6 dagen zag vliegen)

Hetzelfde commentaar als Alexzz: CG mag best wel wat naar voren liggen. Dus als straks the motorkap erop zit dan komt dat wel goed

Het to-do lijstje werd na het eerste weekend als volgt:

- nieuwe propellor
- aanpassing van brandstof systeem
- verandering van richtingsroerservo's

Groet

Roald

Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoeveel er met de Yak gevlogen gaat worden, maar laat af en toe maar weten hoe de DL het doet, ik heb 'm nu al gespot voor 1350 dollar......

Nou, weer even een update

Zoals gezegd waren er toch wel een paar dingetjes die ik wilde veranderen.

Allereerst de brandstoftoevoer. Ik had op een Amerikaans forum gelezen dat een gesplitste leiding wel eens te weinig kon zijn. Aangezien ik vond dat de naalden niet echt lekker reageerden heb ik maar een extra leiding gemonteerd. Tevens meteen de tank vervangen voor een Dubro variant. Niet dat de originele verkeerd was, maar nu was het makkelijker om gewoon te tank te vervangen en te zien ofdat er verschil was te merken. Ik gebruik nog steeds die standaard benzinefilters omdat er niets beters te krijgen is hier. Werkt gewoon goed.

IMG_1599-144.jpg

Tevens de onboard tacho gemonteerd. Is iets nieuws van Rcexl, de fabrikant van de ontstekingen van DLE (en zowat de hele rest van de rc motoren). Is toch wat veiliger dan met zo’n hand-held geval want volgas gebeurt er toch wel wat.

IMG_1539.jpg

Volgende klus was de aansturing van het richtingsroer. De originele aansturing was niet optimaal voor het verkrijgen van de maximale kracht van de servo’s. Tijdens de eerste vluchten was wel duidelijk dat het niet goed werkte. In overleg met Pilot-Rc maar wat geëxperimenteerd totdat een beter geometrie was gevonden. Ze waren er zelf ook al achter gekomen dat het niet optimaal was. Wanneer er weer wat tijd over is zal ik wel een definitieve versie maken van de laatste servoarm ;-)

IMG_1599-143.jpg

De laatste klus was het maken van de baffling. Ik keek daar heel erg tegenop maar dat viel heel erg mee. Gewoon beginnen…….

De eerste stap was het in tweeën slijpen van de cowling

IMG_1599-146.jpg

Daarna het aanbrengen van lipjes en moeren om de twee helften weer te monteren. Bij gebrek aan m3 inslagmoeren (zijn hier nauwelijks te krijgen en die er zijn te vinden zijn van waardeloze kwaliteit) zijn lasergesneden stukjes ply met daarin borgmoertjes en ringetjes. Werkt veel beter.

IMG_1599-149.jpg

IMG_1599-147.jpg

Het lijmen van de helft van de “louvre” dummy. Ziet er toch beter uit dan zo’n vlakke plaat.

IMG_1599-148.jpg

IMG_1599-150.jpg

IMG_1599-151.jpg

Voor extra afvoer van warme lucht zijn de onderste sleuven open gemaakt.

IMG_1599-152.jpg

Extra steunen met schroeven

IMG_1599-153.jpg

En zo zit het in elkaar

IMG_2082.jpg

De bedoeling was om eerste met balsa wat voorbeelden te maken die dan later in honeycomb sandwich overgezet kunnen worden

IMG_2083.jpg

IMG_2084.jpg

IMG_2085.jpg

En zo zijn alle stukken klaar

IMG_2086.jpg

De aansturing van de chokes met Sullivan koolstof stuurstangen. Die komen dan onder de motorkap uit

IMG_2089.jpg

Hier zijn de chokeaansturingen te zien (sorry voor de slechte kwaliteit)

IMAG0213.jpg

Om eerst wat te kunnen proberen is de balsa uitvoering even vlug in de zwarte verf gezet. Zal mij benieuwen wanneer de uiteindelijke uitvoering klaar is…….

IMG_2092.jpg

En zo ziet het er van binnen uit

IMG_2307.jpg

Wat fotootjes van afgelopen weekend. Ziet er toch een stuk beter uit met cowling. Vliegt ook een stuk beter

IMG_2274.jpg

IMG_2308.jpg

Het meest verbazende was dat de gehele baffling slechts 150 gram aan gewicht toevoegde. Er is wel wat gewicht uit de originele cowling gehaald, maar toch. Dat had ik dus niet gedacht.

Afgelopen weekend weer eens flink kunnen vliegen. Man, wat een fijne combinatie is dit toch…..!

Motor doet het fantastisch en alleen al vanwege het geluid zou ik het weer zo doen. Stationair klinkt het als een “rumbling” V8, terwijl in de lucht het geluid ook heel apart is. Het geluidsniveau valt heel erg mee, terwijl het toch de originele potten zijn. Sinds de propeller is vervangen voor een 3W 32x12 is het gesnerp ook grotendeels verdwenen. Die JXF was toch echt een stuk brandhout

De aanpassing voor het richtingsroer pakken heel erg goed uit. Merkbaar veel meer kracht beschikbaar. Zit er nog wel over te dubben om een 4e servo te plaatsen.

Met cowling vliegt de YAK ook een stuk beter terwijl de motor erg koel blijft. Het was ongeveer 25 graden buitentemperatuur en de motor werd niet warmer dan 70 graden bij de heetste cilinder (rechts achter) de rest zat op 60 graden. Weliswaar gemeten direct na de landing. Die lage temperatuur heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat die nauwelijks hoeft te werken. Er is zoveel kracht beschikbaar dat het gas bijna nooit vol opengaat. Naast vermogen is ook de smeuïgheid heel erg lekker. De motor hangt enorm aan het gas en is heel erg goed doseerbaar

Tot nu toe ben ik HEEL erg tevreden met deze combinatie. De vluchtenteller staat nu op 25 en er is zo’n 30 liter benzine doorheen gegaan. De meeste vluchten zijn door mijn vliegmaatje gedaan in voorbereiding op de Chinese Nationale Kampioenschappen in mei. De YAK vliegt stabiel als een grote F3A kist terwijl het ook zo verandert in een 3D monster.

Het enige probleempje tot nu toe, naast wat al vermeld was, was een carburateur waarvan het brandstofdruk ventiel (ik weet niet hoe dat ding heet) bleef hangen. Met als gevolg dat die soms overstroomde. Dat is verholpen door de naald te vervangen door een nieuwe. Dat is eigenlijk het enige wat aan te merken valt op de twins en quads van DLE. Die hebben een lokaal merk carburateur (EMAS) wat het niet altijd goed doet. Doen ze het vanaf het begin goed dan zijn er geen problemen, maar er zitten ook slechten tussen.

De eerste kleine schade heeft de YAK ook al opgelopen…..:-( Stond gewoon geparkeerd toen er een electrische F3A kist aangetaxied kwam die er vervolgens met draaiende propeller inging (zal niet verklappen wie de piloot was, maar hij spreek geen chinees ;-) ). Er zit wat schade aan het richtingsroer wat met wat CA en balsa goed te repareren is. De vleugel van de F3A bak kon trouwens wel de vuilnisbak in……..

Filmpje komt snel……..

Groet

Roald

Laatst bewerkt:
Wanneer er weer wat tijd over is zal ik wel een definitieve versie maken van de laatste servoarm ;-)

Mocht je die digitaal hebben, dan heb ik daar ook wel interesse in, dan maak ik 'm zelf ook uit cfk voor mijn Yak:)

Vandaag zelf ook 4 vluchten gemaakt met m'n Yak, verbazingwekkend langzame "high alpha" meskantjes zijn mogelijk, en zéér agressieve blenders doet ie ook perfect, er brak niks af:mrgreen:

Strak werk hoor, netjes afgewerkt.
De motorkap delen op elkaar vast maken zag ik ook tegen op bij mijn Sbach, maar als je de gang hebt en alles goed uitmeet is het prima te doen.

Mooi die sleuven in de kap, is wel een beetje schaal ook.

Succes verder.

Vindt dit met die baffling erg interresant, heb namelijk bij mijn Yak erg zitten twijfelen
tussen de 3W-210 & de DA-200
omdat ik van veel mensen hoorde dat als ik dan 3d zou gaan vliegen dat de achterste cilinders geen koeling zouden krijgen...

Dus ben toen uiteindelijk maar voor de 3W-210 gegaan :D

Ziet er wel netjes uit ;)

Grt.

Mocht je die digitaal hebben, dan heb ik daar ook wel interesse in, dan maak ik 'm zelf ook uit cfk voor mijn Yak:)

Heb ik niet digitaal, maar ik kan je wel de maten geven. Zal ik vanavond even opmeten

verbazingwekkend langzame "high alpha" meskantjes zijn mogelijk, en zéér agressieve blenders doet ie ook perfect, er brak niks af:mrgreen:

Ook mijn ervaring. ONTZETTEND langzaam 3D vliegen is mogelijk waarbij er altijd controle is. Het voelt net aan ofdat je met een veel lichtere kist vliegt dat het in werkelijkheid is. En idd is er ook hier nog niets afgebroken.

Strak werk hoor, netjes afgewerkt.
De motorkap delen op elkaar vast maken zag ik ook tegen op bij mijn Sbach, maar als je de gang hebt en alles goed uitmeet is het prima te doen.

Mooi die sleuven in de kap, is wel een beetje schaal ook.

Succes verder.

Bedankt ! Viel inderdaad erg mee. Hele motorkap verbouwing heeft uiteindelijk maar 2 avondjes geduurd. Als de balsa heel blijft zal er waarschijnlijk nooit honeycomb inkomen.....

Vindt dit met die baffling erg interresant, heb namelijk bij mijn Yak erg zitten twijfelen
tussen de 3W-210 & de DA-200
omdat ik van veel mensen hoorde dat als ik dan 3d zou gaan vliegen dat de achterste cilinders geen koeling zouden krijgen...

Dus ben toen uiteindelijk maar voor de 3W-210 gegaan :D

Ziet er wel netjes uit ;)

Grt.

Ik heb ook even naar die 3W zitten kijken, maar was gezien de prijs gewoon niet interessant. Daarnaast zijn de 3W's toch een beetje zwaarder.

Over die koeling kan ik kort zijn. Tot nu toe geen probleem gehad, zoals ook alle anderen die met zo'n 4 cilinder vliegen. Uiteraard is het wat zwaarder en iets meer gecompliceerd maar voor de koeling had je het niet hoeven laten. Ik heb ook het idee dat degene die dit soort redenen aangeven, precies degenen zijn die er niet mee vliegen.

Ongeacht welke motor je gebruikt, de koeling moet gewoon in orde zijn.

Overigens zijn er hier in China een paar die met dezelfde DLE222 vliegen en die doen gewoon niets aan baffling. Gewoon flinke luchtstroom door de kap en hebben ook geen probleem.

Groet

Roald

Eindelijk.......

......de video's

Het heeft een tijdje geduurt, maar nu is het dan toch eindelijk gelukt om wat video's te uploaden.

Voor degene die het niet weten: Youtube is al een jaar of langer geblokkeerd in China, zo als zoveel sites. De enige manier om die te bereiken is het gebruiken van een proxyserver, maar die werken niet altijd best met het uploaden van grote hoeveelheden data....

Maar in ieder geval is hier dan een video van afgelopen weekend.......

Gevlogen door mijn maatje Qiang Long. Ziet er nog een beetje rommelig uit aangezien we wat aan het proberen zijn voor een aeromusical, maar het geeft een beetje een impressie van de kist en motor

Groet

Roald

Laatst bewerkt door een moderator:
Back