Pilot-RC 40% YAK met DLE222

Ondertussen zijn weg begonnen met de montage, nu al het materiaal binnen komt druppelen.

Als eerste was het monteren van de servo’s in de vleugels en stabilo aan de beurt.


IMG_1664.jpg


IMG_1690.jpg

Als eerste de folie wegsnijden op de plaats waar de servo hoorns gelijmd worden

IMG_1691.jpg

Voor het lijmen wat opruwen en ontvetten

IMG_1683.jpg


IMG_1694.jpg

Lijmen met 24-uurs epoxy en fixeren

IMG_1692.jpg


IMG_1667.jpg

Hulpje voor het solderen van de kabels. Waar zo’n kapotte propellor niet goed voor is ;-)

IMG_1682.jpg

Servo kabels gefixeerd zodat ik er niet iedere keer naar hoef te vissen bij het opbouwen

IMG_1702.jpg

Mijn vliegmaatje Qiang Long aan het werk gezet met de vleugel. Hij gaat deze YAK trouwens ook op de wedstrijden vliegen. Ik alleen voor de fun…..

IMG_1703.jpg


IMG_1706.jpg


IMG_1708.jpg


IMG_1709.jpg


IMG_1715.jpg

Aluminium wielen voor het richtingsroer servo’s. Pilot-RC wil graag dat je epoxy armen op de standaard plastic Hitec wieltjes lijmt. Dat leek me niet zo’n strak plan dus vandaar deze alu uitvoering

IMG_1729.jpg

Even voor een indruk van de grootte ;-)

IMG_1707.jpg

Pakketje van Emcotec is binnen, dat moet er ook nog inkomen


Groetjes

Roald
 
Mooi die DSPI Twin, heb ik er ook in zitten:)

Denk dat je wel goed uit zal komen qua CG met die 4 cilinder, ik heb hem precies op de vleugelbuis liggen, maar zou nog een centimetertje meer naar voren mogen.....
 
Dat klopt, een DPSI twin.

Ik weet dat er altijd discussies zijn over de zin of onzin van dit soort systemen. Maar deze bak wordt zo groot en zwaar dat een beetje veiligheid wel lekker is.


Komende week gaat de motor erop, dan kunnen eens kijken hoe de CG uitkomt.

Roald
 
Kort filmpje van de DLE222 op de proefstand. Ik heb hem daarna nog wat afsteld waardoor hij wat beter oppakte.

De proefstand was verzwaard door mijn auto met een voorwiel erop te parkeren. Ondanks dat ging het hele spul op en neer.....

Propellor 34 x 10 JXF, 6200 rpm (helaas geen shot van gevonden)


Roald
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de DL-222 irl gezien, zeer mooi blokje :cool: Hopelijk krijg ik hem binnenkort eens te horen, want zo'n 4 cylinder klinkt toch nog iets mooier dan een 2 cylinder. Zeer mooie motor, zal ook perfect op deze Yak passen. Alleen de bijgeleverde dempers trekken wel op niet veel.

Post uw ervaringen maar met verschillende props en uitlaten, dan komt nog van pas. Momenteel heb je een 34x10, welke prop schrijft DL eigelijk voor?
 
Geen verkeerd toerental hoor, ik denk dat ik mijn 3W200 héél scherp zal moeten afstellen om dat toerental ook te halen:)

Nu ben ik nooit zo voor 4-cilinders en 3D ivm de koeling, hoe gaan jullie dat aanpakken? (achterste cilinderrij wordt vaak te heet)

Welke shop heeft de beste prijs voor een DL222?
 
Geen verkeerd toerental hoor, ik denk dat ik mijn 3W200 héél scherp zal moeten afstellen om dat toerental ook te halen:)

Nu ben ik nooit zo voor 4-cilinders en 3D ivm de koeling, hoe gaan jullie dat aanpakken? (achterste cilinderrij wordt vaak te heet)

Welke shop heeft de beste prijs voor een DL222?

Beste prijs zal je altijd in Azie vinden. De DL-222 die ik zag lag bij HAROFLY voor 1600 euro; mooie prijs als je aan de DA-200 denkt.
Het exemplaar dat er ligt/lag (eerste in Europa?) is al verkocht.

Ik heb vernomen dat de eerste reeks van de DL-222 direct uitverkocht was en dat DL ze pas terug zou maken begin maart. Populaire motor momenteel, en de tijd zal ons leren of het (prijs/kwaliteit) een goede is.
 
Geen verkeerd toerental hoor, ik denk dat ik mijn 3W200 héél scherp zal moeten afstellen om dat toerental ook te halen:)

Nu ben ik nooit zo voor 4-cilinders en 3D ivm de koeling, hoe gaan jullie dat aanpakken? (achterste cilinderrij wordt vaak te heet)

Welke shop heeft de beste prijs voor een DL222?

Hoi Alex, deze shop heeft de DLE 222 voor 1550,- dollar DLE 222 4 Cylinder Gas Engine --RC-Fans--Welcome to RC-FANS88 RC MODEL SHOP

De achterste cilinders zul je rijker moeten zetten als de voorste, en met baffles moeten werken denk ik.

Wel een mooi project zo'n DLE222.
 
Er zijn heel mooie voorbeelden te vinden van baffels op flyinggiants, zo moeilijk is het niet, je moet er gewoon even tijd insteken... Maar een 4 cilinder blijft zoiezo niet zo geschikt voor 3D... dit weerspiegelt zich ook op wedstrijden. Bv in Tucson vlogen Gernot etc (heel wat anderen) met de DA 200 voor figuren maar voor freestyle allemaal met de 170...
 
Alleen de bijgeleverde dempers trekken wel op niet veel.

Post uw ervaringen maar met verschillende props en uitlaten, dan komt nog van pas. Momenteel heb je een 34x10, welke prop schrijft DL eigelijk voor?

Klopt, die dempers doen niet heel veel. Maar de herrie van de prop is nog erger ! Ik draaide op de proefstand met een 34 x 10 en volgas was de herrie zo erg dat mijn oren nog dagen tuterden.

DL schrijft een 34 x 10 of 32 x 12 voor, maar volgens mij kan dat nog wel wat zwaarder. Een vriend uit Beijing vliegt hem met 30,5 x 13




Geen verkeerd toerental hoor, ik denk dat ik mijn 3W200 héél scherp zal moeten afstellen om dat toerental ook te halen:)

Deze heeft ook 11% meer cc's.......;-) Maar sowieso willen ze graag toeren maken t.o.v. een twin


Nu ben ik nooit zo voor 4-cilinders en 3D ivm de koeling, hoe gaan jullie dat aanpakken? (achterste cilinderrij wordt vaak te heet)

Inderdaad heel veel aandacht schenken aan baffles en de achterste rij wat rijker zetten. Waarschijnlijk komt er een logger in voor de eerste tiental vluchten die de temperaturen meet.


Welke shop heeft de beste prijs voor een DL222?

Durf ik niet te zeggen. Ik heb hem direct bij DL vandaan.


Poe, 1600 euro voor een DL.....laat ie zich eerst maar bewijzen dan:)

Ben ik het wel mee eens. Is een behoorlijk bedrag voor iets wat net op de markt is.


Er zijn heel mooie voorbeelden te vinden van baffels op flyinggiants, zo moeilijk is het niet, je moet er gewoon even tijd insteken... Maar een 4 cilinder blijft zoiezo niet zo geschikt voor 3D... dit weerspiegelt zich ook op wedstrijden. Bv in Tucson vlogen Gernot etc (heel wat anderen) met de DA 200 voor figuren maar voor freestyle allemaal met de 170...

Klopt, maar die voorbeelden hebben allemaal iets gemeen: deelbare motorkappen. Op de YAK zit een hele grote cowling uit een stuk. Er is een amerikaan die daar ook een oplossing voor heeft en zou wat pics posten. Anders kap ik de cowling gewoon in tweeen, net als mijn Piper.

Ongetwijfeld zal een 4-cilinder niet zo geschikt zijn tov twin. Maar ik heb daar zo mijn eigen redenen voor. Allereerst is het een interessante uitdaging en is het geluid onevenaarbaar.

Daarnaast had het te maken met beschikbaarheid. DL heeft (nog) geen grote twin en ik wilde een 3+ meter bak. Aangezien DL graag wat exposure wilde, kregen we hem voor een interessante prijs.

Als ik nergens naar hoefde te kijken zou er idd wel iets lichter op komen......

De reden dat ik er geen DA of 3W op zet heeft naast de prijs ook te maken met het feit dat ik met DL hele goed service heb en die niet heb met DA of 3W. Die laatsten hebben geen lokale agent en kunnen dus niets bieden.

Natuurlijk kan ik een motor wel opsturen naar USA of Duitsland als er wat is, maar dat werkt niet zo goed in China. Het weer in het land krijgen is een groot drama, weet ik uit ervaring.

Dus puur realistisch gezien heb ik geen garantie en service met deze producten, terwijl de prijs voor een groot deel uit deze kostendekking bestaat (het argument voor de hogere prijs van een DA bijv.). Ik heb al een paar keer geprobeerd om een realistischere (lees: lagere) prijs te krijgen die deze situatie weerspiegelt, maar geen succes. Ik heb geen zin om het service en garantie systeem voor anderen te sponsoren, dus geen DA of 3W ;-)

Daarbij doen tot nu toe mijn DL's het errrug goed (50, 100 en 111)


Groet

Roald
 
Weer wat werkzaamheden verricht aan de YAK. In dit geval het afmaken van de vleugels en stabilo helften.

Servo's aansluiten en dan het zaakje afstellen met programmeerbox van Hitec.

Ik doe dat op dezelfde manier zoals voorgedaan wordt in de video's die ik ooit van DOD heb gedownload.

Dus eerst centreren met een gradenboog en dan het nulpunt en maximale uitslagen programmeren. Dat dus drie keer per vleugelhelft en 2 keer per stabilo helft.

Opzich niet zozeer een probleem, maar wat ik echt niet snap is waarom de punten die geprogrammeerd zijn anders uitpakken wanneer je de servo via de zender bedient. Dat verschil moet je dan weer corrigeren met het programmeren (wordt ook zo gedaan in de video's). Dus het hele programmeren duurt zo veel langer dan nodig is. Het moet toch mogelijk zijn om de signelen van de ontvanger te gebruiken om de punten direct juist vast te leggen .....?



IMG_1755.jpg

Opstelling van de vleugel

IMG_1762.jpg

Gradenboog erop voor de uitslag, De gradenboog om de servo te centreren was er al vanaf.

IMG_1757.jpg

Wildhare 1,5" aluminium servoarm met standard Pilot-RC pushrod met links en rechtse draad. Maakt het centreren een fluitje van een cent.

IMG_1759.jpg

De Hitec programmer, ik begreep dat de nieuwe versie een stuk makkelijker werkt ?

IMG_1760.jpg


IMG_1764.jpg

En hier de vleugel klaar.

Nu de vleugels en stabilo's klaar zijn, is het tijd om naar de romp te kijken


Groet

Roald
 
Hoi Roald,

IMG_1757.jpg


Misschien is het verstandig om even een ringetje onder de kop van de inbus te plaatsen dan kan het linkje er nooit afschieten.

Succes met de bouw verder.

Groet Jan
 
Misschien is het verstandig om even een ringetje onder de kop van de inbus te plaatsen dan kan het linkje er nooit afschieten.

Nergens voor nodig, die valt er niet vanaf, of het moet echt rommel zijn, maar dat zal wel meeevallen:) (en een ringetje kan de boel blokkeren zodat hij gaat aanlopen bij grote uitslagen)
 
Laatst bewerkt:
Weer een korte update:

Dit is mijn eerste afbouwverslag(je) en het valt mij op dat het minder werk lijkt om het bouwen te doen dan het maken van het verslag ;-)


In het vorige deel miste nog een foto van het stabilo wat nu ook gereed is. Bij de grotere modellen van Pilot-RC zitten de hoogteroerservo’s aan de buitenkant, terwijl bij de kleinere (t/m 100cc) ze aan de binnenkant zitten. Moet zeggen dat deze methode het afstellen wel wat makkelijker maakt.

IMG_1773.jpg



Volgende klus was het pasmaken van de motorbox. Die was natuurlijk veel te lang omdat er nu een 4-cilinder opkomt. Dus eerst maar eens kijken hoever de propeller moet uitsteken. Normaal probeer ik bij een YAK de afstand zo groot mogelijk te houden omdat dat er beter uitziet en ook beter is voor het rendement, maar in dit geval gaat de motor zover mogelijk naar achteren ivm met het zwaartepunt.

IMG_1778.jpg




En dan moet de zaag er maar in…..

IMG_1781.jpg




Hier is goed te zien dat de zijkanten uit twee delen bestaan die verlicht zijn. Om voldoende lijmoppervlak te krijgen moeten die gaten nog opgevuld worden

IMG_1783.jpg


IMG_1784.jpg




De opvulstukjes die met epoxy erin gelijmd worden

IMG_1792.jpg




Kon de klemmen even niet vinden :-(

IMG_1794.jpg




Zooitje schroeven erin

IMG_1797.jpg




En zo zit het aan de binnenkant

IMG_1879.jpg




En dan de motor erop. Normaal zet ik dan de hele kist op zijn staart, motor erop, motorkap monteren en dan centreer ik de motor zo goed mogelijk. Dat lukte dus niet omdat we in het hele gebouw geen praktische plek konden vinden die hoog genoeg was. Dus maar heel goed uitmeten en controleren.

De motor zit uiteindelijk naar tevredenheid

IMG_1850.jpg


IMG_1851.jpg


IMG_1852.jpg


IMG_1853.jpg



De motorbox krijgt nog een nieuwe, stevigere deksel maar dat komt later. Eerst alle aansluitingen maken en ontstekingen en accu’s een plaatsje geven, nu kan ik er nog goed bij.


Groet

Roald
 
Mooi werk! Ik kon mijn motorbox helemaal intact laten met mijn motor, kwam precies uit met de motorkap:)
 
Thanks,

Dat de 3W zo past kan wel kloppen, want op mijn motorschot stond 3W210...


Gisteravond de motorbox afgemaakt. Er moest een nieuwe deksel gemaakt worden want de originele paste niet meer. Ook wilde ik de nieuwe wat sterker maken want de oude stopte abrupt bij het eerste schot. Ik wilde hem wat verder laten doorlopen om de krachten wat geleidelijker de rest van de romp in te leiden.


IMG_1907.jpg



Zo ziet het er dan aan de voorkant uit

IMG_1920.jpg



En aan de binnenkant

IMG_1925.jpg



Ook alles maar in de blanke twee componenten lak gezet

IMG_1921.jpg



De gasservo zit aan de onderkant van de box

IMG_1887.jpg



Nieuwe verbindingsstang gemaakt. De orginele was van aluminium en werd al krom als je ernaar keek

IMG_1889.jpg



De Sullivan Skywriter heeft ook een plekje gevonden

IMG_1890.jpg



Stukje brandstofslang tegen de trillingen

IMG_1893.jpg



Twee vulaansluitingen voor benzine en rookvloeistof

IMG_1871.jpg


IMG_1878.jpg



Bezig met het lijmen/monteren van de lange armen op de richtingsroerservo’s. Worden later vervangen door koolstof versies maar dat was nog niet binnen

IMG_1865.jpg



En zo zitten de servo’s (na mijn favoriete klusje: programmeren). Om te beginnen maar eens met drie stuks, kan er altijd nog eentje bijzetten

IMG_1877.jpg



De aansluiting aan de roer kant

IMG_1875.jpg


IMG_1876.jpg



Even vlug opbouwen voor een CG check. Was erg bang dat dit problemen zou gaan opleveren, maar bleek bijna perfect te zijn, waarbij we met accu’s voldoende kunnen schuiven.

IMAG0182.jpg






Dat wastie weer voor vandaag

Groet

Roald
 
Back
Top