Bouwverslag Piper L4 Paolo Severin 1/3

Buiten het feit om dat origineel de neus wat gek lijkt. toch wel een prachtige kist.

De romp is ronduit schitterende. Wat een mooie constructie!

Heb met plezier het Duitse draadje doorgelezen.

Ik kon deze kist en de FK50 niet. Beiden echt schitterend.

Gisteren even op YouTube gekeken. De FK50 loopt ook geweldig. Pruttelt op een mooi laag toerental stationair.
Gescheiden carter.

Ook dat kon ik niet bij rc viertakten.

Erg leuk!

Bouwkunsten zijn ook de kunst.
 
@tucano. Nee de frees is niet aangedreven. ik duw de strip er met de hand door. de wielen draaien vanzelf een beetje mee (soms help ik een beetje met de andere hand als het te strak gaat).
Wat de dunne RVS buis betreft, daar heb ik ook lang naar gezocht en dit gevonden: https://www.ethen-rohre.de/en/home/ Die maken ze en hebben veel op voorraad. Echter als particulier daar bestellen/kopen is moeizaam (ik heb eens een aantal jaren geleden met ze gebeld, MOQ = 650euro, dus moet je snel met een aantal mensen samen iets bestellen. Prijzen niet openbaar => je krijgt een offerte voor wat je nodig hebt).
Ik denk overigens dat ook Severin als grootafnemer ze niet bij TC besteld, die ze nu overigens zelf moet leveren lijkt me....

@Paul @Tucano: inderdaad, geen Valach, maar Kavan. Overigens heb ik de Valach VM85 boxer ook (eigenlijk voor de Pitts) maar die gaat straks/ooit op de N28. Zou ook prima op de Piper kunnen, maar de Kavan is veeleer mooier.

groeten
Roel
Even over de dunne buis, heb je al eens bij: https://www.zimmermannschalldaempfer.de/ gekeken daar heb ik mijn buisjes besteld. toen ik aan mijn 1/4 scale versie van de L4 begon. de buizen voor de wing struts heb ik bij TC besteld.
 
@Cnn,
Bedankt voor de complimenten. Ik heb de Kavan nog niet laten lopen, maar ben er van overtuigd dat ie super draait.

@Ap, bedankt voor de tip. Daar had ik nog niet gekeken!

Zo, intussen denken jullie dat er in Sittard niet veel meer gedaan wordt, maar nee hoor, gewoon bezig geweest:

De "Karmanns" aan de bovenzijde gemaakt. de voorgebogen eindstukken heb ik nog wat platter moeten maken aan de achterkant war ze zijn omgezet en passen uiteindelijk heel mooi. Het is wel een gepriegel met de kleine zelftappertjes, daar merk ik aan dat het "fingerspitzengefühl" aan het nalaten is.
20211212_180247.jpg


Dan verder met de ruitjes. Alles is met stift op 1 grote plaat afgetekend en moet zelf uitgeknipt worden. Vind ik prima, want zou het te klein zijn, dan moet nieuw materiaal besteld worden. Ik heb ze dus ook overal met overmaat uitgeknipt en hier en daar passend gemaakt. Ook hier weer, veel kleine schroefjes, maar voor de hand liggend werk. alle strips zijn voorgeboord (laser) en passen prima. Alleen op lengte maken. Al met al was het toch erg veel werk, maar wel leuk om te doen.

20211226_144750.jpg


20211230_175351.jpg


Voor het spuiten gaat echter alles er weer af. Heb alles genummerd, zodat ik het later nog terug kan vinden. Dan weer priegelen met schroefjes...

groeten
Roel
 
Nu verder met de voorkant. De neusbeplating gaat er weer af (ook voor het spuiten) en kan ik aan de ontvanger akku verder.

20211231_163919.jpg


De akku komt op 2 U-profielen, die ik zelf uit 0.5mm RVS heb gebogen.

20211231_163934.jpg


Omdat ik de bestelde akku nog steeds niet geleverd was had ik deze even geprint om te passen.
Zo alles op de juiste plaats gezet en vast gesoldeerd.
 
Dan verder met de tank. Zoals geschreven maak ik toch eerst een glasvezeltank en later eventueel een van metaal, afhankelijk hoe ik met het zwaartepunt uit kom.

Eerst een oermodel van de binnenkant gemaakt uit PS plaat en in de "Trennlack" (lossingsmiddel) gezet.

20220102_163217.jpg


Ook een schroefplug gemaakt voor de tank aansluiting. Vrij grote diameter, maar anders gaat de pendel er niet door.

20220102_154154.jpg


20220102_154219.jpg


Daarna kliederen met epoxy en glasvezel. Duidelijk dat dit niet mijn sterkste kant is en ik daar ook eigenlijk een hekel aan heb...
De buitenste ring heb ik mee in de epoxy gezet.
Tijdens het kliederen kwam ik er al snel achter dat ik een grote fout heb gemaakt. Maar goed, van fouten kun je leren.... De hoeken zijn veel te scherp (haaks), waardoor de glasmat niet mooi er om heen ligt en een beetje los komt van het model. Een lektest zal uitwijzen of het goed komt. Dus volgende keer een oermodel maken met wat rondingen.

20220103_091105.jpg


Na het uitharden en lossen (oermodel is verloren gegaan) is het toch goed gelukt. Ook lektest gedaan en hij lekt niet.

20220104_200831.jpg


20220104_200838.jpg


Er komt nog een grote epoxy plaat overheen om hem helemaal dicht te maken. Maar eerst alles in de romp passen.
 
De tank is compleet klaar en weegt 175gr.

20220115_142558.jpg


RVS plaatjes gemaakt en op de tank geschroefd en vervolgens gepast in de romp. Op de juiste positie vastgeplakt met de PUK.

20220104_212530.jpg

(plaatje was nog voor dat de tank in elkaar gelijmd is...)

20220104_212541.jpg


20220104_212640.jpg


Lasnaad:

20220110_195858.jpg


Intussen is de akku ook gearriveerd samen met de cockpit set van TC. Zi ziet alles ingebouwd uit:

20220110_195842.jpg


20220110_195933.jpg


nog een detail van de soldering van de U-strips:

20220110_200155.jpg


Zo dat zit..... en kan er weer allemaal uit. Ik ga nu verder met de cockpit set inbouwen en vloerdelen maken, ontvanger inbouwen etc.

Daarna de romp van binnen in de primer zetten en spuiten. en dan denk ik dat ie bespannen kan worden.

Groeten en tot de volgende update.
 
Zo. Weer wat aan de romp gedaan. De stoel in de primer gezet (https://www.nonpaints.com/nl/mipa-etch-primer-spuitbus-400ml-sneldrogend?sqr=etch primer) en afgelakt met zwart.

20220124_201653.jpg


Stoelen ingebouwd en ook het zijpaneel in de witte primer gezet. Alles zo uit de kit gebouwd.

20220202_211830.jpg


20220202_212111.jpg


Wel heb ik de controlepaneeltjes in het rood gespoten, omdat die zo ook op de Zwitserse versie zitten.

20220202_212012.jpg


Achter de cockpit nog een plank gemaakt om af te dekken.

20220124_201709.jpg


20220124_201720.jpg


Alles er weer uit gehaald om de romp in de primer te zetten.
 
.
Prachtig werk weer Roel, en ook heel mooi vastgelegd, mooie bouwfoto`s :thumbsup:
Genieten dit!

Groeten, Ramses
.
 
Bedankt Ramses.
Inmiddels ook al aan de vleugel begonnen. Gewoon volgens de beschrijving (lees foto-manual) begonnen met het fabriceren van de ribben. Leuk werk. Voorgesteld is om dit met secondelijm en (bicarbonaat?!) poeder te doen, maar na 2 ribben met wat geknoei gedaan te hebben ben ik overgestapt op Bison houtlijm ("super snel"). De afwerking van de secondelijm met poeder (ik gebruikte glaspoeder) was een hele klus. Met houtlijm werkt prima, alleen langzamer.

20220216_095539.jpg


Ook alvast de onderdelen voor de hoofdliggers bij elkaar gezocht:
20220216_095550.jpg


Niks spannends verder....

Groeten
Roel
 
Ja, kwam ik vanochtend ook pas achter. Ik dacht eerst dat het meer als vulstof bedoeld was, dus daarom het glaspoeder gebruikt. Maar dat is een vreselijk geknoei en bijna niet af te schuren/vijlen. Ben nu toch bijna klaar en zal het bakken aan mijn vrouw verder over laten. (maar zal wel even proberen hoe dat werkt. toch weer iets bijgeleerd).
 
  • Like
Reactions: Cnn
Maar een houtconstructie lijmen doe je toch sowieso liever met houtlijm? Dat is elastischer en blijft goed.
Met cyano gelijmde constructies komen na een aantal jaren los ... heb ik gehoord.
Plus dat je een vervelende allergie kunt oplopen van zoveel cyano.

Voor enkele specifieke toepassingen is cyano wel geweldig natuurlijk.
 
Dank allen.

Maar een houtconstructie lijmen doe je toch sowieso liever met houtlijm? Dat is elastischer en blijft goed.
Met cyano gelijmde constructies komen na een aantal jaren los ... heb ik gehoord.
Plus dat je een vervelende allergie kunt oplopen van zoveel cyano.

Voor enkele specifieke toepassingen is cyano wel geweldig natuurlijk.
Ja, ben ik ook wel mee eens. Ik werk ook liever gewoon met houtlijm (de echte Piper zal ook niet met Cyano in elkaar zijn gezet:koud:).

Inmiddels heb ik alle ribben bijna klaar (moeten nog de verstevigingen er nog op gelijmd worden) en ook een beetje opgeruimd.

20220221_102632.jpg


Verder heb ik de liggers (met houtlijm!) ook klaar.
Beelden spreken voor zich...
20220220_150206.jpg


20220220_151448.jpg


20220221_102655.jpg
 
Mooi weer geweest de laatste weken, dus veel met de Pitts gevlogen. Maar tussendoor toch nog wat aan de Piper gedaan.
De ribben op de liggers gemonteerd.
20220313_182142.jpg


Eindlijsten, vleugeltip en allerhande andere lijsten erop,

20220320_193107.jpg


Spandraden gemonteerd, wel met spanners (zaten niet in de bouwdoos):

20220403_103828.jpg


... en begonnen aan de neuslijst bekleding.
Daarvoor de vleugel over de rand van de bouwtafel laten steken en weer met latjes vastgeschroefd op de bouwtafel. Ik doe eerst de onderzijde van de voorgevormde triplex delen aan de onderkant van de vleugel vast lijmen. Na het aanbrengen van de lijm zet ik de triplex eerst met dikke spelden vast op de neuslijst en trek dan met duct-tape de triplex aan de onderzijde vast. Als dit gedroogd is doe ik de bovenkant. Severin doet dit met heel veel elastieken (zie bouw-"beschrijving"), maar bij mij werkte dat niet zo lekker en heb deze methode gekozen. (ook omdat tegenwoordig de postbode niet meer zo vaak langs komt......).
20220403_103841.jpg


20220403_103848.jpg


20220403_103904.jpg


Groeten Roel
 
Laatst bewerkt:
Back
Top