PixHawk APM PX4 FC

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door iVolo, 16 apr 2014.

  1. Daxmon

    Daxmon

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Mechelen - België
    Hallo allemaal,

    ik ben bezig met een bouwen van een hexacopter op basis van het gekende Flamewheel 550 frame van DJI.
    Bij dit frame waren ook motoren, props en esc's bijgeleverd.
    Ondertussen staat alles netjes in elkaar (is niet veel aan met zo'n F550), en ben ik aan 't proberen om mijn Pixhawk met bijhorende GPS/Compass aan de praat te krijgen.
    Dat gaat duidelijk minder vlot dan met een NAZA-controller, waar het meestel gewoon inpluggen, instellen en wegwezen is.
    Het heeft me al wat tijd gekost om gewoon de communicatie tussen pc en pixhawk deftig draaiende te krijgen, maar dat is ondertussen al gelukt.
    Ook het flashen van de firmware in de controller via Missionplanner ging ook vlotjes. Zelfs de calibratie van compas en accelerometers is gelukt.
    Volgende stap is dus calibratie van het RC gedeelte. Ik gebruik een Graupner MZ18 zender in combinatie met een GR-24 ontvanger. De zender is gekoppeld aan de ontvanger, en de zender is ingesteld op SUMO 8, waardoor er op uitgang 8 van de ontvanger een PPM signaal zou moeten zitten.
    Verder is de zender ook nog ingesteld in mode 2 (Throttle links).
    Wanneer ik de calibratie start, dan zie ik de balkjes in Missionplanner vrolijk meebewegen met de bewegingen van mijn sticks, en 't zijn ook nog de juiste, alles zit ogenschijnlijk op de juiste kanalen geconfigureerd.
    De volgende stap die ik wou nemen was om de motoren eens te laten draaien om de draairichtingen te controleren, en hier duikt nu mijn probleem op.
    Na het wapenen van de controller hou ik m'n throttle stick een paar second naar rechts-onder, waarna de controller aangeeft dat hij klaar is.
    Als ik dan de throttle opvoer, dan beginnen de motoren te draaien, maar......... niet allemaal, er draaien er maar vier.
    Mijn eerste gedachte was natuurlijk dat er iets fouts was in de bedrading, maar dat is niet zo, ook zijn de ESC's niet defect, want als ik met m'n rechter stick (elevator/aileron) beweeg dan draaien de 2 stilstaande motoren soms wel, maar dan stoppen er weer andere.
    Ik heb de indruk dat er ergens één of andere range moet aangepast worden, want de motoren draaien ook veel te traag naar mijn vermoeden.

    Wie heeft er goeie raad voor me om dit probleem op te lossen ?

    grtz

    Patrick
     
  2. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Zijn je ESC gecalibreerd?

    Of heb je originele DJI ESCs, ik dacht ergens gelezen te hebben dat die niet calibreerbaar zijn?
     
  3. Daxmon

    Daxmon

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Mechelen - België
    Het zijn originele DJI ESC's
    Type E300, deze zitten in de 2014 uitvoering van de F550 kit
    En die zijn inderdaad niet calibreerbaar

    grtz

    Patrick
     
  4. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Goh, ik zou twee dingen doen.
    Log eens bekijken om te zien welke PWM er naar de motoren gestuurd wordt of desnoods meten met een PWM metertje.
    Heb je niet teveel spanningsverlies over de V/A sensor? Meet eens rechtstreeks aan de ESCs.
     
  5. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Wat doet hij trouwens bij de motortest?
     
  6. Daxmon

    Daxmon

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Mechelen - België
    'k ga het dit weekend wat nauwer bekijken, maar 'k heb al wel ergens gelezen dat het in de min en max waardes voor de ESC's kan zitten....
    Meer nieuws volgt van zodra ik kunnen testen heb
     
  7. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Ok, als het niet lukt kunnen we eens afspreken, we wonen niet zo gek ver van elkaar.

    Vandaag iets raars voorgehad in Hybrid mode met de RC2. Hij hield mooi positie bij een loiter maar dan wou ik naar links maar ging de quad naar rechts. Hij dreef verder en verder af, na een tiental meter heb ik dan terug overgeschakeld naar stabilize. Ik was al een hele tijd in de lucht, ook veel sats. Bizar maar het is natuurlijk een beta versie.
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2014
  8. Daxmon

    Daxmon

    Lid geworden:
    2 apr 2014
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Mechelen - België
    Vandaag heb ik de pixhawk eens vervangen door een NAZA M v2, en raad eens, het werkte allemaal van de eerste keer perfect !
    Wil dit nu nu zeggen dat een Pixhawk niet goed is ? Dat denk ik niet, ik vermoed dat de problemen die ik heb te wijten zijn aan de niet calibreerbare ESC's van DJI.
    Enfin, de Pixhawk gaat effe terug in de doos, voor een volgend projectje.
    Na de vakantie in Oostenrijk ga ik m'n phantom vervangen door een 3DR Y6 van 3D Robotics, die is opvouwbaar en past in een rugzak, net wat ik nodig heb voor m'n vakantievideo's...
     
  9. Peter750

    Peter750

    Lid geworden:
    1 jul 2013
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Flevoland
    Vandaag in de avond auto mission geprobeerd met circle en ROI in het midden en spline auto missions, zag wel soms kleine twitches met de circle met ROi in het midden, kan aan pids liggen maar verder deed hij het erg goed.
    En hybrid is ook erg vermakkelijk, lekker rondscheuren op althold en stick los en remmen gaan los en perfect stil hangen in loiter,
    Het was wel perfect weer geen wind en als morgen weer zo goed is ekf weer even testen. so far so good 3.2 rc2
     
  10. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Met circle heb ik ook soms een correctie om de ROI mooi naar het midden te houden, maar dat werkt toch wel erg goed. Ook de OP Revo met de APM doet dat prima, is wel een X frame en de PixHawk een H. Ik had dus wel die bijna flyaway in Hybrid, spijtig dat ik toen niet gecontroleerd heb of de GPS ontvangst goed was. Het aantal sats in elk geval wel, maar de kwaliteit (HDOP) was misschien niet optimaal.
     
  11. Peter750

    Peter750

    Lid geworden:
    1 jul 2013
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Flevoland
    Die bijna flyaway kan je dat moment niet in de logs terug vinden en kijken wat op dat moment sats en hdop waren?
    Heb ook altijd imu in de logs aan bij de pixhawk, handig met throttle problemen of vreemde glitches of als hij spontaan uit de lucht komt zetten dan kan je vrij makkelijk zien of het een fc of esc storing is, wat met mijn afro esc erg handig bleek.
    door de gevonde errors heb ik de afro vervangen door esc32 en geen problemen of motor sync errors meer.

    En als ik met de pixhawk ga vliegen knal ik eerst de pixhawk neer en spanning er op , dan ga ik de rest doen, dan kan mooi gps en baro settelen
     
  12. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Ik wacht ook steeds lang na het opstarten, de bijna flyaway was trouwens op het einde van de vlucht. Logs nog niet nagekeken, ben druk bezig met een mini H te bouwen, maar ga ik zeker doen. IMU staat op in de logs, ben niet zeker van motor output. Een van de meest positieve punten bij APM, de logs helpen je erg bij het fout zoeken. Mis ik wel bij andere controllers. Op de mini H komt een CC3D of Naze32. Ik heb maar één Revo en die is al in gebruik, anders was misschien APM ook een mogelijkheid op de mini. Dan komen we weer bij het grootste nadeel van de PH, de grootte van de FC. Zelfs bij de Naze32 moet ik de pinnen van de ontvanger verwijderen, anders steken ze uit de frame en dat wil je niet bij een mini FPV.

    Over die afro's al veel kwaads gehoord, lijken me niet de beste keuze.
     
  13. Peter750

    Peter750

    Lid geworden:
    1 jul 2013
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Flevoland
    Heb ook een blackout mini h en heb er een openpilot cc3d en naze32 op gehad en naze32 is een perfect combi voor de mini, alleen na verwend zijn met pixhawk en alles er op en aan is een mini erg wennen vooral de hoogte houden is een uitdaging voor mij en bij paniek geen loiter :)
    En naze32 met pinnen omhoog en 90 graden gedraaid past perfect in een mini
     
  14. Polleke

    Polleke

    Lid geworden:
    6 feb 2008
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Steenbergen (N.Br.)
    Pre Arm probleem (bug?? in ArduCopter V3.1.5)

    Hallo allemaal,

    Ik weet niet of ik in het goede draadje zit, laat het anders maar even weten.
    Ik heb sinds een week een Pixhawk fc, maar heb het volgende probleempje:

    Als ik de throttle failsafe ingesteld heb op mijn Pixhawk, "houdt" hij de gegevens niet vast. :confused:
    Mijn TX "OFF" staat op 991
    De Failsafe FPM staat op 1002
    Mijn TX "ON" staat op 1013

    Hardware: TX FrSky Taranis, RX D8R-XP op CPPM (en failsafe geactiveerd)
    Alle (gecalibreerde) kanalen waarden zijn 991-2015 (throttle staat op 1502 in mid positie)
    Software: ArduCopter v3.1.5
    Missionplanner 1.3.5

    In eerste instantie werkt alles prima in de Missionplanner.
    Maar wanneer ik alles uitschakel en mijn TX, Pixhawk en Missionplanner weer opstart, krijg ik de "PreArm: Check FS_THR_VALUE" elke keer. :mad:

    Als ik weer opnieuw opstart en mijn waarden weer aan pas in de MP en de gegevens op weer opsla, is er nog steeds hetzelfde probleem. :mad:

    Wat doe ik verkeerd?
     
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Kijk even hier: Throttle Failsafe | ArduCopter

    Scroll naar het gedeelte: Flight controller set-up. Daar staat info over de verschillen die je PWM waarden minimaal moeten hebben:

    Adjust the FS PWM field to be:

    ◾at least 10 PWM higher than your Channel 3′s PWM value when your transmitter is off
    ◾at least 10 lower than your channel 3′s PWM value when your transmitter is on
    ◾above 910



    Zit daar bij jou misschien een foutje in?
     
  16. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Goede thread hoor!

    Maar ik begrijp je probleem niet zo goed. Bedoel je dat na het herstarten van de PH de bovenstaande waarden vervangen zijn door andere (Default?)?

    Start je op met een LiPo of via USB? Ik krijg bv een warning als ik enkel met USB opstart, de spanning van mijn ontvanger is dan net te laag.
     
  17. Polleke

    Polleke

    Lid geworden:
    6 feb 2008
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Steenbergen (N.Br.)
    Hi iVolo,

    Sorry dat ik zo laat reageer, maar ik heb geen melding gekregen dat er gereageerd is. (notificatie staat wél ingesteld) :(
    Het is als ik de PH weer aansluit op mijn PC.
    Omdat het allemaal nog te nieuw is voor mij, durf ik de PH niet op de lipo EN pc aan te sluiten. Ik weet dus niet van te voren wat de PH doet als ik ga vliegen en de failsafe uit probeer.

    De waarden veranderen overigens niet.
    Hij "doet" er niets mee.
    Ik krijg ook geen warning van een te laag voltage of zo.
     
  18. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Ik zou toch eens proberen met een LiPo, maar wel ZONDER props. Ben niet 100% zeker maar ik vermoed dat het dan wel zal werken.

    De lage spannings warning krijg ik niet van de PixHawk zelf maar van de telemetrie die in mijn zender zit, die klaagt dat de ontvanger te weinig spanning heeft via USB.
     
  19. Polleke

    Polleke

    Lid geworden:
    6 feb 2008
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Steenbergen (N.Br.)
    BINGO.
    Hartelijk dank voor je hulp iVolo. :p
    Er zit schijnbaar toch verschil in het aansturen met USB en/of lipo. :eek:

    Op naar mijn volgeden probleem:
    Ik krijg namelijk een error wanneer ik de "hybrid mode" wil doen.
    Misschien heb jij ook hier een idee?? :cool:

    JAMMER MAAR HELAAS
    Het succes van de pre arm FS was maar eenmalig :bad-words::bad-words::bad-words:
    Nadat ik het weer eens probeerde vanuit alles opnieuw opstarten, was de bingo juig helemaal verdwenen.
    Ik ben terug bij AF en ontvang geen 20.000 euro :2gunfire:
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2014
  20. Polleke

    Polleke

    Lid geworden:
    6 feb 2008
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Steenbergen (N.Br.)
    Hi Peter,
    Ik zie dat jij wél de hybrid werkend heb. :confused:
    Bij mij doet hij het niet. Wanneer ik op hybrid mode vlieg, dan doet hij alleen maar ALT hold functie.
    In de log geeft hij aan dat er mode 16 error is.
    Wat heb jij preceis gedaan om hybrid te activeren?
    Ik heb gewoon de flightmodes op hybrid staan, meer niet. Is dit misschien niet genoeg?
     

Deel Deze Pagina