Plaatjes en reacties Watervliegen Oss

Ben idd van plan om een vliegbootje te bouwen Ton en dat moet een Fokker gaan worden.Zit wel enorm te twijfelen tussen de Fokker B1,B3, de PJ2 of de FVIIb/3m op drijvers.Nederlandse history op het water mag toch niet ontbreken dacht ik zo

Ja ik ben weer besmet door het watervliegvirus en ga m'n catalina afbouwen.
Jou schuld Berto, nu heb ik geen rust meer tot ie gereed is.
(sorry voor de niet zo geplande landing van je calmatowalrusduikboot :oops: )

Start wel even een draadje op in de watervlieg'modus'

Grtz Ger.

Ton van Munsteren zei:
Zijn er verder al weer wat bouwplannen, zou leuk zijn als er bij de volgende meeting wat meer vliegbootjes zijn.

Heb ook nog een vraagje, heeft iemand nog wat plaatjes van mijn vliegbootje heb er twee gevonden :lol: maar meer is altijd leuker.

Wil die ook bij mijn bouwverslag zetten, altijd leuk ter aanvulling.

Vliegbootje "Wave" bouwverslag

plaatje

plaatje

Ton

ik dacht al, dat ding ken ik, die is van de modelbouw wedstrijd toch?
:offtopic: hoe is dat eigenlijk afgelopen.... ik was toen een tijdje niet op het forum.

kan het kloppen dat sommige vliegtuigen roertjes hebben?
ik weet niet zoveel van water vliegtuigen hoor :oops:

hele mooie foto's hoor :)

hannesie

Ben idd van plan om een vliegbootje te bouwen Ton en dat moet een Fokker gaan worden.Zit wel enorm te twijfelen tussen de Fokker B1,B3, de PJ2 of de FVIIb/3m op drijvers.Nederlandse history op het water mag toch niet ontbreken dacht ik zo

Zo mag ik het horen ben benieuwd wat het gaat worden, welke spanwijdte heb je in gedachten.

Ger,

Ja ik ben weer besmet door het watervliegvirus en ga m'n catalina afbouwen.
Jou schuld Berto, nu heb ik geen rust meer tot ie gereed is.
(sorry voor de niet zo geplande landing van je calmatowalrusduikboot Embarassed )

Start wel even een draadje op in de watervlieg'modus'
YES, geef je wel even een seintje als je gaat watervliegen, jouw kennende is tie zo vliegklaar.
Heb met Google earth nog even gezocht naar de lokatie!!!! waar je bij jou in de omgeving zou kunnen watervliegen.
Snap er niets van, zie niet echt iets dat ik denk dat daar te vliegen is.
Zou je met een Google earth plaatje de locatie kunnen laten zien.

Pepijn,

ik dacht al, dat ding ken ik, die is van de modelbouw wedstrijd toch?
Dit is off topic! hoe is dat eigenlijk afgelopen.... ik was toen een tijdje niet op het forum.
Klopt de vliegboot is tweede geworden.

kan het kloppen dat sommige vliegtuigen roertjes hebben?
Alle watervliegmodellen hebben waterroertjes anders is er niet te sturen op het water.

Ton

@Ton.

Hier is het waar ik wel eens ging vliegen met de TC Cub.

watervlieglokatie.jpg

Ga eerst de Cat vliegklaar maken met een beaching landinggear, maar laat de mogelijk wel open om er retract's in te zetten.

Grtz Ger.

@ton

wie heeft er gewonnen dan?
heeft han dat ding nog af gemaakt?
waar is het hele subforum gebleven, anders ga ik zelf wel lezen, ipv offtopic vragen te stellen.

ik heb toch echt volgens mij ene paar vliegtuigen zonder dingen gezien... in ieder geval die minimag met drijvers.

en ik zag een paar foto's waaruit ik opmaak dat dat met staal draad zit, gekoppeld aan richting?

Ik heb vandaag de kisten nog eens even zitten bestuderen en het gaat de Fokker b1 worden.Deze kist geeft wat mij betreft toch nog wel het echte pioniers gevoel omdat de piloten voorop in de open lucht zaten.Het is ook nog eens een dubbeldekker en ook appart is de duwprop.Verder heeft deze kist een opklapbaar landingsgestel dus kan eventueel ook op de harde ondergrond starten en landen.Het mailtje naar Aviodrome is verstuurt of ze voor mij de nodige technische gegevens hebben zoals de tekeningen enz enz.Ben benieuwt of er gereageert gaat worden en of ze uberhaupt wat van deze kist hebben in het archief.De spanwijdte gaat denk ik naar de 1,60 mtr

ik heb nog eens gekeken... een had een stokje aan zijn roer met een geel flapje er aan, een boel hadden gewoon zo'n ding achter hun drijver, maar sommige ook niet.

zoals deze, zie jij iets dat op een roertje lijkt?
p1010298fm2.jpg

volgens mij heeft die oldtimer met die 3 drijvers ook niks om te sturen.
en hoe zit dat bet jou vliegboot?
of steekt dat roer gewoon wat uit ofzo?
ik ga je bouwdraadje even door lezen.

De lokatie die jij op het kaartje laat zien Ger zou dat de volgende lokatie kunnen worden voor de eerstvolgende watervliegmeeting?

Ha Pepijn,
Er zijn verschillende opties. Roertjes achter aan de drijvers, verbonden met het richtingsroer; rechtstreeks een asje aan je richtingsroer (zoals bijvoorbeeld de andere Minimag en mijn Cardinal) of: helemaal geen roer.
Dat laatste gaat goed bij weinig wind of een extreem effectief richtingsroer. Het lastige van een watervliegtuig is dat het zich bij gebrek aan weerstand automatisch tegen de wind in draait. Als je met de wind mee wilt draaien kan dat, als het stevig waait, bijna onmogelijk zijn. Dat maakt taxiën lastig. Maar als je wat vaart maakt lukt het soms toch (al loop je dan weer het risico om te slaan in de bocht of simpel om te waaien) en anders wacht je gewoon tot je kist naar de kant gedobberd is. Meermotorigen zoals de Albatross maken gebruik van gas gemixed met richtingsroer zodat de motoren sturen.

ik moet zeggen, vliegtuigen doen me niet zoveel meer sinds ik heli vlieg.
maar dit ziet er zeker als 100% fun uit, zeker met weer als jullie gehad hebben.

vogend jaar kom ik ook es kijken.

die heli van mij stond klaar met drijvers!!!!!
helaas geen plek in de auto dus die heb ik thuis moeten laten...
volgende keer misschien beter...

Sorry Pieter ik kan het niet laten....
Had je mooi de inzittenden van je Big Lift met je eigen heli kunnen redden!....dat was pas spectaculair geweest :D

Ger,

Dank voor het kaartje ga daar zeker eens kijken.

Ben ook bij werkendam wezen kijken, maar zag niet echt iets dat geschikt is of goed bereikbaar (hek).

Pepijn,

Goed idee even zelf lezen, hoor het wel als je nog vragen hebt.

Zie dat op je vraag van het waterroer al gereageerd is, neem aan dat dit duidelijk is.

Blijft denk ik ook een vraag die nog veel gesteld zal worden.
Misschien handig om een post te openen waar een ieder een foto zou kunnen plaatsen van het waterroer op zijn model.

hannesie,

Prima keuze de Fokker B1 met een spanwijdte van 1,6 mtr, misschien heb ik ook nog wel wat info moet wel effe zoeken.

Ton

Alle gegevens over deze kist zijn van harte welkom.Heb al een beetje op het net rond wezen struinen maar ben nog maar weinig tegen gekomen.Kan ook niet anders want deze vliegboot van fokker heeft het vroeger niet echt gehaald wat de bekendheid betreft.De concurentie was vroeger heel heftig wat ontwerpen betreft en Fokker hield zich ook niet zo erg bezig met watervliegtuigen.Vandaar.

Back