Platic rotorkop snelheid

Ik ben niet Student, maar heb wél dezelfde regelaar, en zoals ik al zei, bij het installeren van de regelaar, ontkom je er bijna niet aan, om de slag van het gas in te leren: daar begint het programmeer proces namelijk mee.....

Ik denk dat je niet een V-stabi moet gaan vergelijken met een ESC, waarschijnlijk zijn V-stabi's ontworpen met een veel grotere flexibiliteit qua zenders in gedachten, en je kunt een ESC makkelijker een default setting meegeven dan een V-stabi omdat er aan een V-stabi sowieso véél meer in te stellen valt. ESC's zijn vaak zo out of the box al te gebruiken.

Setup videos | VStabi
In de video 7 TX calibration wordt er volgens mij letterlijk gezegd dat er geen standaard is betreffende de signaal range en dat je hem dus moet calibreren zodat wat jouw zender uitzend overeen komt met de definitie van v-stabi van -100_0_+100

Wellicht heeft Student helemaal niks geprogrammeerd en meteen out of the box gevlogen, weet niet of dit kan?

Die govenor setting van 80% throttle die ze adviseren werkt dus niet eens.
De 20% afwijking naar beneden werkt wel, maar de 20% afwijking omhoog niet.
Apart verhaal, gekke adviesen.

Setup videos | VStabi
In de video 7 TX calibration wordt er volgens mij letterlijk gezegd dat er geen standaard is betreffende de signaal range en dat je hem dus moet calibreren zodat wat jouw zender uitzend overeen komt met de definitie van v-stabi van -100_0_+100

Wellicht heeft Student helemaal niks geprogrammeerd en meteen out of the box gevlogen, weet niet of dit kan?

Dat laatste zou mogelijk kunnen, dat weet ik niet: ik heb de regelaar los gekocht, en ik vond het niet meer dan logisch om eerst de manual te lezen, en het ding te programmeren voor ik überhaupt probeerde er mee te vliegen.

Wat de signaal range betreft: Ik kan mij nog heel vaag herinneren, dat Robbe servo's had met een neutraaltijd van 1.52 microseconde en servo's met 1.50 microseconde (kan het "mu" tekentje niet zo snel vinden in mijn ASCII-set), waarbij die 1.52 destijds Robbe-specifiek was, en die 1.50 de algemeen geaccepteerde standaard. Dat was in de tijd, dat Robbe servo's niet bruikbaar waren op Graupner installaties en andersom. Tegenwoordig is bijna iedere servo of regelaar, bruikbaar op vrijwel iedere zender/ontvanger. De range kan best wel en klein beetje verschillen per merk, maar geen 20%, daar geloof ik niks van. Ik heb tenminste nog nooit iemand gehoord over gebrek aan servo-weg bij een bepaalde merkencombinatie, of andersom, over een veel groter stelbereik....
Als het stelbereik voor een servo nagenoeg gelijk is, is het dat ook voor een ESC

Een V-stabi is natuurlijk wel een behoorlijk geavanceerder stuk meet en regel-techniek, en ik kan me voorstellen, dat kleine afwijkingen hier veel merkbaarder zijn dan een "simpele" ESC.

Maar daar gaat het niet om.
Het gaat er om, dat volgens jou, het regelbereik van een brushless ESC, niet in governor mode, proportioneel zou zijn. Tot nog toe blijkt dat in de praktijk niet zo te zijn.
Je verklaring wat betreft PWM of zoals anderen het noemen "duty cycle" kan ik helemaal volgen.

Maar nou eens terug naar mijn voorbeeld van een duimse afsluiter op een halfduimse leiding. Ik stelde dat daar een soort van buffer voor nodig is, anders rammelt en dergelijke leidingsysteem kapot. Deze buffer, heeft behoorlijk veel invloed op wat een dergelijke afsluiter doorlaat als hij pulserend open en dicht staat. ESC's hebben condensatoren. Logisch is: grote regelaar, grote condensatoren. Zou het niet kunnen (en ik geef heel eerlijk toe, ik sla er een beetje een slag naar) dat de grootte van deze condensatoren invloed hebben op de karakteristiek van die regelaar?
WANT: een pulserende gelijkstroom mag je beschouwen als een gelijkstroom met daarop gesuperponeerd een wiselstroom. Een gelijkstroom word niet beïnvloed door een condensator (of spoel) maar een wisselstroom wél, en DUS word een pulserende gelijkstroom toch zeker DEELS door de grootte van de condensatoren beïnvloed. (Een gelijkstroom die door PWM of dutycycles geregeld word IS een pulserende gelijkstroom).

Daarmee gaat toch echt de fysieke grootte (de capaciteit) van de regelaar een rol spelen in het regelgedrag.

Nogmaals, ik ben alleen maar gevoelsmatig aan het redeneren, ik heb er geen écht verstand van. Maar voorlopig zie ik niet wat er onlogisch is aan wat ik zeg....

Groet, Bert

Even voor de vragen of ik recht uit de box met de regelaar vlieg, nee

Persoonlijk vind ik electro altijd een beetje eng tijdens instellen.
Een nitro kan onderin zijn toeren nog tegengehouden worden (al zul je daar ook niet blij van worden) en slaat af. Een electro heeft meteen zijn hoogste koppel, en slaat ook niet af.

Met dit in het achterhoofd, vind ik het heel prettig om voor de eerste vlucht te weten wat er ingesteld is, en of dit klopt met wat ik wil.

Voor het inleren van de curve..
Om in de programmeermodus te komen, moet je de stick eerst in volgas zetten bij het opstarten. Daarna moet hij naar de 0 stand, waarna het proces begint. Misschien wordt dit gebruikt als inleren, en vermelden ze het niet omdat het standaard gedaan wordt?

Trouwens, ik heb met 2 zenders gevlogen in combo met deze regelaar.
Een Fx18 en momenteel vlieg ik met een FF10

Maar het is wel alleen de regelaar, de rest doet gewoon netjes wat de bedoeling is..

Voor het inleren van de curve..
Om in de programmeermodus te komen, moet je de stick eerst in volgas zetten bij het opstarten. Daarna moet hij naar de 0 stand, waarna het proces begint. Misschien wordt dit gebruikt als inleren, en vermelden ze het niet omdat het standaard gedaan wordt?

Yep, het staat ergens met kleine lettertjes vermeld (lees nog maar ens goed....), dat het riedeltje wat je hoort als je eerst de stick volgas zet en daarna de regelaar opstart, de bevestiging is dat hij de "volgas" stand vastgelegd heeft. Daarna zet je de stick op minimaal, en het riedeltje wat je dán hoort, is bevestiging van het vastleggen van de minimum stand....

Daarmee is bij deze uitgesloten dat jouw regelaar mogelijk niet op de slag van de gasstick ingeleerd is....

Het leek me ook al zo stug dat iemand die bezig is op de manier waarop jij met helivliegen bezig bent, "zomaar" met een regelaar zou vliegen zonder te weten hoe hij ingesteld is....
Maar dan kunnen we er dus ook met 100% zekerheid van uitgaan, dat je niet "per ongeluk" in governor mode vliegt....

Groet, Bert

PS: de Align regelaars geven iedere start opnieuw, volledig aan hoe hij ingesteld is, daarvoor hoef je ook out of the box niet eerst de programmeermode in, maar dat terzijde....

Laatst bewerkt:
Ok het is duidelijk dat de align regelaar de juiste range heeft aangeleerd.
Kwam dit tegen over de signalen http://media.hyperion.hk/dn/at-ser/ATLAS-MAN-EN-PG2.pdf Het verschil tussen futaba en hitec is 16%. Dus wel een significant verschil ook al voor een regelaar.
Nog een interesante tabel http://video.align.com.tw/mpeg/manuals/electric_equipment/RCE-G600_en.pdf
Als je kijkt naar de 2 futaba zenders zit er daar ook een onderling verschil in de signalen. Naar mijn eigen 700N kijkend zit ik in de kolom van de T14MZ met mijn T8FG.
@student, heb je de throttle range opnieuw ingeleerd met de FF10?

@molen, begrijp je waarom ik graag een toerental gekoppeld zou willen zien aan jouw 65% throttle?

Een vraag, hoe denken jullie dat het throttle% wordt opgevat door de ESC?
Stel dat je een 10V voeding en 20A regelaar hebt. Ik denk nog steeds dat 80% throttle wordt uitgevoerd als 8V (dmv pwm) op de motordraden. En dit kan op 2 manier zijn uitwerking hebben tijdens het vliegen. 1-hij pakt continu 80% van je voedingsspanning en dus gaat je motor langzamer draaien tijdens het leegraken van de lipo. of 2- hij kijkt initieel naar je lipo spanning en houdt vervolgens de uitgangspanning vast door het pwm signaal anders te regelen wanneer de lipo leeggaat.

en ik ga de verdere discussie niet uit de weg, doe alleen een stapje terug om onze meningsverschillen in de basis duidelijk te krijgen.

Laatst bewerkt:
Ok het is duidelijk dat de align regelaar de juiste range heeft aangeleerd.
Kwam dit tegen over de signalen http://media.hyperion.hk/dn/at-ser/ATLAS-MAN-EN-PG2.pdf Het verschil tussen futaba en hitec is 16%. Dus wel een significant verschil ook al voor een regelaar.

Een vraag, hoe denken jullie dat het throttle% wordt opgevat door de ESC?
Stel dat je een 10V voeding en 20A regelaar hebt. Ik denk nog steeds dat 80% throttle wordt uitgevoerd als 8V (dmv pwm) op de motordraden. En dit kan op 2 manier zijn uitwerking hebben tijdens het vliegen. 1-hij pakt continu 80% van je voedingsspanning en dus gaat je motor langzamer draaien tijdens het leegraken van de lipo. of 2- hij kijkt initieel naar je lipo spanning en houdt vervolgens de uitgangspanning vast door het pwm signaal anders te regelen wanneer de lipo leeggaat.

en ik ga de verdere discussie niet uit de weg, doe alleen een stapje terug om onze meningsverschillen in de basis duidelijk te krijgen.

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt.....
Maar in de praktijk: een volle 3 cel Lipo geeft 12.6 V, een lege geeft 9 V en dat is een verschil van 3.6V ofwel meer dan 25% (en die verhouding ligt min of meer vast voor alle LiPo's.

Dan zou dus een regelaar er rekening mee houden dat hij niet meer doorgeeft dan de min of meer "ontladen" spanning, teneinde het voltage aan de motor zo constant mogelijk te houden? Bedoel je dat? Volgens mij zou dat alleen opgaan met een "intelligente" regelaar, en als de ingestelde waarde niet verandert. Maar wat gebeurt er dan als je halverwege de rit de motor even afzet, en daarna (met een lagere accuspanning) weer opstart? Dan is de regelaar deze aanvankelijke waarde kwijt, en zou hij dus op een lager toerental uitkomen....

Daarmee is nog steeds niet verklaard, dat de motor niet sneller gaat draaien in de laatste 20 tot 35 % van het regelbereik.....

Maar linksom of rechtsom, als de spanning proportioneel geregeld zou worden, onafhankelijk van de gevoerde stroomsterkte, MOET de motor daar op reageren met een toerental verandering, TENZIJ de regelaar aan zijn max schakelsnelheid zit. Dat laatste lijkt me stug, want de meeste regelaars kunnen érg, érg hoge toerentallen aan: de Align regelaar gaat bij mijn weten tot 65.000 toeren, en dat is ruim boven wat de meestal gebruikelijke motor als maximum toerental wil draaien als je kijkt naar de kV-waarde....

Ik begin steeds meer en meer het gevoel te krijgen, dat niet zozeer de rated capacity de beslissende factor is, maar de grootte van de condensatoren (en die is natuurlijk wel weer in verband met die rated capacity).
De stroom die gaat lopen is zuiver theoretisch afhankelijk van de aangelegde spanning EN de grootte van de belasting (motor plus achterhangend mechaniek). Ik begin zo langzamerhand te vermoeden dat als deze stroom klein is t.o.v. de gebruikte condensatoren, dit invloed heeft op het regelgedrag. Want ik blijf er nog steeds bij dat als je het pulserende karakter van de ESC als een gesuperponeerde wisselstroom beschouwt, een condensator invloed heeft op de (gemiddelde) stroom die er gaat lopen, en dús (U=I x R) op de uiteindelijk aanliggende spanning....

Groet, Bert

Wat doen we eigenlijk moeilijk:

Een standaard T-rex 450 vliegt meestal met de Align RCE BL35 X regelaar.
Deze is 35 A rated capacitiy.
Het is gewoon even wachten of er iemand is met een T-rex 450 die nog een Align RCE BL 60X of 80 of zo heeft liggen. (das dezelfde regelaar, maar met een hogere rated capacity) en bereid is deze voor een proefje in zijn T-rex 450 te hangen.

Als de grootte van de regelaar NIET uitmaakt, bereikt de motor nu óók bij 80% throttle zijn maximale toerental. (weten we nog steeds niet waarom die laatste 20% niks doen, maar da's minder belangrijk)

Maakt de grootte wel uit, dan zal de motor nu al bij een lagere throttle waarde zijn max bereiken.... (weten we in elk geval dat de aangelegde motorspanning NIET proportieneel aan het ingangssignaal is)

Dan weten we mischien nog niet precies HOE het komt, maar we weten wel WAT er gebeurt....

Als ik het had liggen, had ik het allang gedaan, maar ik heb maar één electro heli-tje, en maar één regelaar.....

Iemand?????

Groet, Bert

Over de toeren van de regelaar.
Zal best wel genoeg kunnen zijn. Heb overigens niet alles gelezen maar ook eens timing op high gezet?

buitenlopertje op 4000kv @ 11,1V = 44.440 onbelast. x 3 (6 polen) = 133.200 voor de regelaar om aan te sturen. Meeste doen dit wel. Dit staat overigens ook aangegeven in de manual van een ESC. vaak 210.000rpm voor een 2 polen motor.

Als 70.000 rpm dus de max is voor de meeste regelaar zou die de 44.440rpm van de motor wel moeten kunnen aansturen. Belast zal dit zeker 10% lager liggen.

Maximum RPM: 2-pole motor / 210,000 rpm ~ 6-pole motor / 70,000 rpm ~~ 12-pole motor / 35,000 rpm

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt.....
Maar in de praktijk: een volle 3 cel Lipo geeft 12.6 V, een lege geeft 9 V en dat is een verschil van 3.6V ofwel meer dan 25% (en die verhouding ligt min of meer vast voor alle LiPo's.

Dan zou dus een regelaar er rekening mee houden dat hij niet meer doorgeeft dan de min of meer "ontladen" spanning, teneinde het voltage aan de motor zo constant mogelijk te houden? Bedoel je dat? Volgens mij zou dat alleen opgaan met een "intelligente" regelaar, en als de ingestelde waarde niet verandert. Maar wat gebeurt er dan als je halverwege de rit de motor even afzet, en daarna (met een lagere accuspanning) weer opstart? Dan is de regelaar deze aanvankelijke waarde kwijt, en zou hij dus op een lager toerental uitkomen....

Op mijn YGE heb ik 2 soorten governor. De "normale" governor en governor "store". Met de normale governor gebeurt het dus idd dat wanneer je land->throttle hold erop-> throttle hold eraf het toerental dan lager is dan wanner je met een volle lipo begon.
Bij de "store" mode slaat hij daadwerkelijk het toerental op en gaat hij daarnaartoe regelen ongeacht de (begin)toestand van de lipo.
Dus vandaar dat ik de gedachte heb dat het throttle% gerelateerd is aan de uitgangsspanning van de regelaar.

Misschien heb ik de mogelijkheid een 130A regelaar in een 450 te plaatsen. Maar is niet mijn eigen heli dus moet even kijken of dat gaat lukken.

Ik weet niet hoe governors werken. Ik zou wel iets qua werking kunnen gokken, digitale PID regeling of zo.

Koppel is evenredig met stroom, T = Kt * I.
Toerental is evenredig met spanning, rpm = Kv * U.
Motorstroom wil kwadratisch oplopen met spanning, I = U² / Z. (dit is dus anders dan een gewone weerstand waarbij stroom rechtevenredig is met spanning I= U/R).
De weerstand van de motordraden bepaalt niet hoe snel de motor loopt en bepaald ook niet de stroom, dit wordt bepaald door het aantal windingen. Wel is de draadweerstand van invloed op het inzakken van toerental onder belasting.

De regelaar 'vertelt' de motor hoe snel hij moet lopen, door middel van de (effectieve) aangelegde spanning (rpm = Kv * spanning). Voor de rest is de motor de baas, qua stroom. De motor 'vertelt' de regelaar wanneer de regelaar de fases moet schakelen (commuteren, BEMF). En door zijn lage weerstand t.o.v. die van de motor (beter: impedantie) is de regelaar niet te beroerd om elke stroom te leveren die de motor 'vraagt' voor het handhaven van het koppel dat voor dat toerental nodig is, tot hij de heldenvuurdood sterft.

De opgegeven stroom van een regelaar is dus niet de maximale stroom die hij door kan laten. Het getal geeft (ruw) aan bij welke stroom de regelaar het moeilijk gaat krijgen qua warmte. Het is slechts een ruwe indicatie, met verbeterde
koeling/koelribben zal de regelaar meer stroom kunnen verwerken.

De grote (elektrolytische) ingangscondensatoren zijn ervoor om spanningspieken op de ingang weg te werken, zie te-lange-accudraden-vernielen-regelaars-too-long-battery-wires-kill-controllers.

Verder is het de vraag hoe lineair een regelaar is (die eigenlijk niets regelt, in tegenstelling tot een governor).

Bedenk ook dat, al wordt de spanning in stukjes gehakt, de stroom door de 3 fases/aansluitingen van de motor een stuk gladder is, dit t.g.v. van de zelfinductie van de spoelen. Zie dit plaatje (helaas niet direct hier te plaatsen)
G2 Consulting - Motor Design and Power Electronics
-> course
-> chapter 9 'Electronic controllers'
-> figure 9.2 'PWM representation'

Hier nog wat uitleg/plaatjes door Peter Rother bij de over de 'door ons' gebruikte trapezium commutatie (niet blok, niet sinus) en PWM (let ook op de naam van de D-E vertaler :)):
SPEEDY-BL (Engels) / SPEEDY-BL (Duits)
&
Why it is is rotating so slow? / Duits

Teillast_Motor.gif

Laatst bewerkt door een moderator:
Op mijn YGE heb ik 2 soorten governor. De "normale" governor en governor "store". Met de normale governor gebeurt het dus idd dat wanneer je land->throttle hold erop-> throttle hold eraf het toerental dan lager is dan wanner je met een volle lipo begon.
Bij de "store" mode slaat hij daadwerkelijk het toerental op en gaat hij daarnaartoe regelen ongeacht de (begin)toestand van de lipo.
Dus vandaar dat ik de gedachte heb dat het throttle% gerelateerd is aan de uitgangsspanning van de regelaar.

Misschien heb ik de mogelijkheid een 130A regelaar in een 450 te plaatsen. Maar is niet mijn eigen heli dus moet even kijken of dat gaat lukken.

Dat lagere toerental heb ik met mijn heli-tje ook als ik de rotor stop tussendoor. Mijn Align heeft niet zo'n "store" mode. Het is wel minder als ik de pitch op nul zet tijdens het optoeren in plaats van gewoon op minimaal (-3 graden). Maar je hebt het nu wel over governor mode, en dat was nou net het punt: de regelaars van in elk geval Molen en Student staan NIET in governor mode....

Ik ben benieuwd wat er gebeurt met die 130 A regelaar.... (moet je uiteraard niet een governor mode gebruiken, he?)

Groet, Bert

Dat lagere toerental heb ik met mijn heli-tje ook als ik de rotor stop tussendoor. Mijn Align heeft niet zo'n "store" mode. Het is wel minder als ik de pitch op nul zet tijdens het optoeren in plaats van gewoon op minimaal (-3 graden). Maar je hebt het nu wel over governor mode, en dat was nou net het punt: de regelaars van in elk geval Molen en Student staan NIET in governor mode....

Ik ben benieuwd wat er gebeurt met die 130 A regelaar.... (moet je uiteraard niet een governor mode gebruiken, he?)

Groet, Bert

Het verschil tussen wel en niet governer is dat met wel governer er na het optoeren een pid regelaar actief wordt die naar het toerental kijkt en zo nodig het voltage naar boven of beneden bijstelt.
Zonder governer zal de regelaar gewoon het ingestelde voltage vasthouden en zal als gevolg de motor inkakken of optoeren.
En daarom is het denk ik wel relevant/correct in deze. Maar het lijkt er dus op dat ongeacht wel of geen governer het lipo voltage als referentie neemt en daar zijn pwm signaal op afleidt.
Wanneer je met 80% de regelaar laat optoeren met een volle lipo zal dan tijdens het vliegen het toerental ook al teruglopen? Of gebeurt dat pas wanneer de lipo echt leeg gaat?
Mijn gedacht in deze is dat de align regelaar 80% van het volle lipo percentage pakt zodat deze totdat de lipo nogmaar 80% van het beginvoltage heeft toch zijn toerental vasthoudt. En omdat een esc het voltage niet kan verhogen gaat je toerental teruglopen zodra je onder die 80% start voltage uitkomt.
Uiteraard bedoel ik hiermee geen governer functie en je toerental zou alleen exact gelijkblijven als de belasting exact gelijk blijft.
Dit is iets dat student of brutus zouden kunnen testen. Gewoon met 0graden wegzetten op 80% en continu het toerental meten.

Om nog op een eerdere vraag terug te komen over het advies van velen om zonder governer te vliegen.
Op mijn kds450 met scorpion regelaar vloog deze beter zonder governer dan met. De governer was te laat en reageerde vervolgens te heftig. Dit is uiteraard alleen merkbaar bij wat aggresiever rondvliegen en niet zoals de meeste schaalpiloten vliegen.
De governers van yge en kontronik zijn wel van goede kwaliteit en hebben dus wel nut om te gebruiken.

Ik bedenk het terwijl ik schrijf dus ik hoop dat het te volgen is. :D

ik heb de draad eens door gelezen.
de belasting van de motor zit nog niet aan zijn top kwa tand wiel verhouding en dus het totaal vermogen.
stel je plaatst een paar tanden grotere tandwiel dan gaat het toerental flink om hoog en het verbruikte vermogen ook.
het toerental door de spanning x motor kv gelijk blijven tot dat er te veel vermogen gevraagd wordt waar door de toeren weer in kakken wat je niet wild .
dus is het uit vogelen welke tandwiel verhouding en de 100% van de motor ok is 100% bestaat niet want je heb verlies zeg 20%.
ik vermoet dat de 20% hier het punt is wat misrekend wordt.
de 70% van de zender om het maar ff zo te noemen is naar mij id oververmogen van de motor.
knoop me er niet aan vast maar zo zie ik het nu.

Laatst bewerkt:
Back