Setup videos | VStabi
In de video 7 TX calibration wordt er volgens mij letterlijk gezegd dat er geen standaard is betreffende de signaal range en dat je hem dus moet calibreren zodat wat jouw zender uitzend overeen komt met de definitie van v-stabi van -100_0_+100
Wellicht heeft Student helemaal niks geprogrammeerd en meteen out of the box gevlogen, weet niet of dit kan?
Dat laatste zou mogelijk kunnen, dat weet ik niet: ik heb de regelaar los gekocht, en ik vond het niet meer dan logisch om eerst de manual te lezen, en het ding te programmeren voor ik überhaupt probeerde er mee te vliegen.
Wat de signaal range betreft: Ik kan mij nog heel vaag herinneren, dat Robbe servo's had met een neutraaltijd van 1.52 microseconde en servo's met 1.50 microseconde (kan het "mu" tekentje niet zo snel vinden in mijn ASCII-set), waarbij die 1.52 destijds Robbe-specifiek was, en die 1.50 de algemeen geaccepteerde standaard. Dat was in de tijd, dat Robbe servo's niet bruikbaar waren op Graupner installaties en andersom. Tegenwoordig is bijna iedere servo of regelaar, bruikbaar op vrijwel iedere zender/ontvanger. De range kan best wel en klein beetje verschillen per merk, maar geen 20%, daar geloof ik niks van. Ik heb tenminste nog nooit iemand gehoord over gebrek aan servo-weg bij een bepaalde merkencombinatie, of andersom, over een veel groter stelbereik....
Als het stelbereik voor een servo nagenoeg gelijk is, is het dat ook voor een ESC
Een V-stabi is natuurlijk wel een behoorlijk geavanceerder stuk meet en regel-techniek, en ik kan me voorstellen, dat kleine afwijkingen hier veel merkbaarder zijn dan een "simpele" ESC.
Maar daar gaat het niet om.
Het gaat er om, dat volgens jou, het regelbereik van een brushless ESC, niet in governor mode, proportioneel zou zijn. Tot nog toe blijkt dat in de praktijk niet zo te zijn.
Je verklaring wat betreft PWM of zoals anderen het noemen "duty cycle" kan ik helemaal volgen.
Maar nou eens terug naar mijn voorbeeld van een duimse afsluiter op een halfduimse leiding. Ik stelde dat daar een soort van buffer voor nodig is, anders rammelt en dergelijke leidingsysteem kapot. Deze buffer, heeft behoorlijk veel invloed op wat een dergelijke afsluiter doorlaat als hij pulserend open en dicht staat. ESC's hebben condensatoren. Logisch is: grote regelaar, grote condensatoren. Zou het niet kunnen (en ik geef heel eerlijk toe, ik sla er een beetje een slag naar) dat de grootte van deze condensatoren invloed hebben op de karakteristiek van die regelaar?
WANT: een pulserende gelijkstroom mag je beschouwen als een gelijkstroom met daarop gesuperponeerd een wiselstroom. Een gelijkstroom word niet beïnvloed door een condensator (of spoel) maar een wisselstroom wél, en DUS word een pulserende gelijkstroom toch zeker DEELS door de grootte van de condensatoren beïnvloed. (Een gelijkstroom die door PWM of dutycycles geregeld word IS een pulserende gelijkstroom).
Daarmee gaat toch echt de fysieke grootte (de capaciteit) van de regelaar een rol spelen in het regelgedrag.
Nogmaals, ik ben alleen maar gevoelsmatig aan het redeneren, ik heb er geen écht verstand van. Maar voorlopig zie ik niet wat er onlogisch is aan wat ik zeg....
Groet, Bert