Pocher 1:4 Ducati Superbike 1299 Panigale S Anniversario

Omdat van de Robert E. Lee de Skylight wanden en raamkozijnen liggen te drogen van hun laagje grondverf, even de tijd genomen om het blok zo goed als compleet te maken.

Hoofdstuk 6+8:
047 Gasklep1.jpg

Brandstofhuis/gaskleppen.
De delen samengevoegd:
048 Gasklep2.jpg

Hier ook weer de nodige extra slangklemmen.
Ik sta ervan te kijken hoe klein ze deze boutjes kunnen maken, zowel Torx als Allen.

Voordat dit deel op het motorblok wordt gemonteerd, was het advies van Paul Koo om eerst nog de luchtklep en de daarbij behorende slangen te monteren. Die komen eigenlijk pas in hoofdstuk 23 aan de beurt, maar dan kan je er erg slecht bij:
049 Gasklep3.jpg

050 Gasklep4.jpg


Hoofdstuk 7 wordt even overgeslagen om het brandstofhuis op het blok te monteren:
051 Gasklep5.jpg

Aangebracht op het blok met de verbindingsslangen naar de cilinderkoppen.
De linkerzijde van het nu bijna complete blok:
052 Gasklep6.jpg

En de rechterzijde:
053 Gasklep7.jpg

Met aardig wat leidingen en kabels die later aangesloten gaan worden.
Gr. Peter
 
Hoi Johannes,
Nee, nog even geduld!
Met het niet meer zo warme weer moest ik toch echt een keer aan de slag mijn vijver die al een paar jaar lek was. En dat hield in dat ik het straatwerk daar langs ook opnieuw moest doen.
Toen was ik weer 3 weken verder.
Dan ook nog met vakantie. Ja, ‘t is tobben.
Nu is het weer even de beurt aan ‘The Lee’. Daar ben ik bijna toe aan weer wat spuitwerk dat moet drogen.
Dan is de Duc weer aan de beurt.
Jaja, keuze stress ;)
Groetjes Peter
 
Er is weer wat gesleuteld aan de Duc.

Brandstofhuis/gaskleppen.
Hoewel dit strak geheel onder de benzinetank komt te liggen, toch de brandstofinjectie, motoren en sensoren hebben hun bedrading gegeven:
054 Gasklep8.jpg


Hoofdstuk 7:
055 Hfst 7.jpg

Uitlaatsysteem:
De verschillende hoofdonderdelen: de uitlaatpijp en de beide dempers:
056 Uitlaat1.jpg

Paul Koo had weer wat extra’s:
-Op de uitlaatpijp voor zowel de verticale als de horizontale cilinder een lambda-sonde gemaakt.
-Ook zijn er 3 uitlaatpijp veren aangebracht. Want de uitlaatpijp betaal uit 3 delen. Anders is hij bij de originele Duc niet te plaatsen.
-uitlaatklep

De handleiding van Paul Koo laat zien hoe je die kunt maken. De stapjes van links boven naar rechts beneden. Dankzij de uitvinding van de tandenstoker:
057 Uitlaat2.jpg

De beugeltjes heb ik gemaakt van messingdraad. Na aanbrengen ze even met de soldeerbout in de buis smelten zodat het beeld van een las ontstaat.
De veren van dunne digitale signaaldraad voor modeltreinen, 0,08 qmm. Hier staan ze te drogen na het laagje metaalverf:
058 Uitlaat3.jpg

Ik heb er 6 gemaakt, want de eerste gingen niet gelijk naar mijn zien. Dan maar een paar extra.
De horizontale cilinder heeft er 2. In detail:
059 Uitlaat4.jpg


Gr. Peter
 
In tegenstelling tot het 1e model in 2016, die zwart dempers met chrome covers heeft, zijn ze bij deze van titanium met carbon aangebracht. Van Akrapovic.
De schroefgaten in de uitlaatpijpen heb ik dicht gemaakt. De hebben alleen niet helemaal de juiste kleur. De paar die je nu nog ziet worden straks afgedekt.
Paul Koo adviseert om alle gaten en kieren dicht te plamuren en daarna in zijn geheel te schuren, plamuren en weer te spuiten. Maar dat ging mij nu even te ver.

Het uitlaatsysteem aangebracht aan het blok. Het motorblok is nu compleet.
Gezien vanuit de 4 hoeken:
060 Blok1.jpg

061 Blok2.jpg

062 Blok3.jpg

063 Blok4.jpg


En vanaf de 2 zijkanten:
064 Blok5.jpg

065 Blok6.jpg

Gr. Peter
 
Chassis:

Het chassis wordt opgebouwd uit verschillende componenten. Die worden afzonderlijk gebouwd en later stap voor stap samengevoegd.

Hoofstuk 9:
068 Hfst 9.jpg


Een halve air-box en het balhoofd met kroonplaten:
069 AirBox.jpg

Aan 1 zijde van de air-box iets gevijld om later de andere helft netjes passend te krijgen.

Samengevoegd:
070 AirBox-StearAxle.jpg

Later wordt dit deel verbonden aan het motorblok.

Voor de andere (toekomstige) bouwers: de gaten boven- en onderin de metalen as (DCF-20) moeten voorgetapt worden met de 2,3mm tap. Voordat je de beide metalen kroonplaten bevestigd. Anders krijg je de beide schroeven er niet goed in, met kans op afbreken van de kop.

Bij het vorige model zaten nog veel grijze, ongespoten delen. Die zijn nu allemaal mooi metaal/aluminium gespoten.
Zoals hier de balhoofdlagers en de kleine radiateur.

Groetjes Peter
 
Koel systeem:
Hoofdstuk 10:

071 Hfst 10.jpg

De samengestelde losse delen:
072 Cool1.jpg

Metalen frame, ventilatorhuis en 2 radiateurs.

De delen samen:
073 Cool2.jpg


De Paul Koo extra’s:
I: bedrading voor de Ohlins schokbreker unit;
II: aansluiting naar de olie koeler;
III: rubber ringen + M2x4 button-head Allen schroeven;
IV: slangklemmen;
V: bedrading van de radiateur ventilator;
VI: Radiateur ventilator label (9x4mm);
VII: Uitlaatklepmotor controle kabel.
074 Cool3.jpg

En ook hier: de radiateur onderdelen zijn mooi metaal/aluminium geverfd.

Groetjes, Peter
 
Laatst bewerkt:
Even afkikken van 2 weken intensief bouwen aan The Lee.
Hoofdstuk 11, deel 1:
075 Hfst 11-1.jpg

Frame:

Het frame wordt samengesteld uit verschillende metalen delen. Ook hier is het zaak om de schroefgaten van de tap voor te bewerken.
In 2 stappen:
076 Frame1.jpg

077 Frame2.jpg

De foto's moest ik met statief maken omdat deze onderdelen mat zwart zijn. De delen zijn dus veel donkerder, maar dan kwamen de details niet tot uiting.
Op het eind van het hoofdstuk een foto met 'normale' belichting en hoe dat er uit ziet.

Nog een opname van de onderzijde:
078 Frame3.jpg

Al met al een knap stukje gietwerk van deze delen met veel details.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Hoofdstuk 11, deel 2:
079 Hfst 11-2.jpg


Tank en zadel:

De tank bestaat uit 3 metalen delen die netjes gespoten zijn en voorzien met heel duidelijke kleine decals:
080 Tank1.jpg


Samengesteld en op het frame gemonteerd:
081 Tank2.jpg

De 3 zadel delen er ook gelijk op. Deze zijn van zacht rubber gemaakt.

Vanaf de kont:
082 Tank3.jpg


De tankdop kan open. Zelf het sleutelgat uitgeboord:
083 Tank4.jpg

Gr. Peter
 
Eerder samengestelde delen samenvoegen:
Hoofdstuk 12, deel 1:

084 Hfst 12-1.jpg


Het motorblok en de koel-unit worden als eerste samengevoegd.
De 2 delen:
085 Samen.jpg

Gemonteerd:
086 Samen1.jpg


Voordat de nodige kabels en leidingen aangesloten worden, eerst het voorframe en balhoofd erbij.
De onderdelen:
087 Samen2.jpg

Gemonteerd:
088 Samen3.jpg

Dit voorframe omsluit het brandstofsysteem.

Beide zijden met de kabels en leidingen die nu aansloten kunnen worden:
089 Samen4.jpg

090 Samen5.jpg

Groet Peter
 
Hoofdstuk 12, deel 2:
091 Hfst 12-2.jpg


De 2 delen die bij het samenvoegen in de auto- en motorindustrie "Het Huwelijk" wordt genoemd: Het motorblok met het hoofdframe.
092 Samen6.jpg

Gemonteerd:
093 Samen7.jpg

094 Samen8.jpg


Met nog 2 opnames vanuit een andere hoek:
095 Samen9.jpg

096 Samen10.jpg

Bij elkaar weegt dit nu 2,4kg.
Groet, Peter
 
Vandaag werd ik door mijn leverancier ik kennis gesteld van een 3e versie van de Ducati:
https://www.pocher.com/uk-en/ducati-1299-panigale-r-final-edition.html
De 1e versie was in 2016, de gewone rode Pocher typenr. HK107.
De 2e versie waarvan ik de bouw hier laat zien, Pocher typenr. HK110.
De 3e versie, Pocher typenr. HK117.
Het heeft een tijd geduurd voordat Hornby de overname geregeld had en HK110 uit kon leveren.
Nu dus de mallen nogmaals gebruiken met wat aanpassingen naar de "Final Edition" (van deze Duc).
Geen idee of Hornby daarna met nog een versie komt.
Bij mij komt de HK117 niet in de vitrine. Hij lijkt te veel op de HK110.
Heb je interesse of heb je bij de eerste 2 versies misgegrepen, je kunt nu reeds een pre-order plaatsen. In Nederland bij verschillende dealers.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Back
Top