Nou... vandaag heb ik kunnen vaststellen dat als dat kleine pokkemotortje harder moet werken, dat ie dan óók daadwerkelijk meer brandstof verbruikt...
Op zich is dat natuurlijk wel logisch, maar tot nog toe waren de verschillen zo klein dat ik nooit met enige mate van zekerheid verschil had kunnen vasstellen...
Het bleef zo'n beetje bij plm een uur looptijd op een tankje van ongeveer 16 ml.
Maar vandaag....
Pokkebootje heeft aan de motor een dogbone koppeling (i.v.m. het verplaatsen van de as), maar tussen schroefas en tussenas zit een gewone cardankoppeling.
Deze: https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...23mm-lang-robbe-1480-envelop/a-70816-10000257
Nu is dat een hele sterke koppeling, maar hij is van (verchroomd?) messing, en dus ondanks sterk, niet erg slijtvast. Dat kun je beperken door de hoek zo klein mogelijk te houden, maar daar heb ik weinig keus in, en ik denk dat hij ergens rond de 5 graden hoekverschil moet verwerken.
Ik heb, zoals sommigen mischien wel weten, een vreselijke hekel aan slijtage, en alles moet bij mij voor de eeuwigheid geïnstalleerd worden, want het spul maakt daadwerkelijk fors uren.
Dus ik heb die koppeling, bij het eerste teken van toenemende ruimte voorzien van een stuk nauw passende siliconenslang, en de koppeling volgescheten met vet (wit Titan-fett van Vario, had ik destijds nog liggen).
Dat slangetje verschoof tijdens het draaien (vet bleef overigens goed op zijn plek, dat wel), maar dat verschuiven hoort niet, dus die slang vastgezet met een strakke wikkeling van ijzerdraad om een van de uiteinden.
Nu bleef het wel zitten. Het viel me gisteren tijdens het testen al wel op dat het leek alsof de motor wat warmer werd (kan ik horen aan het toerental van de fan, die reageert op temperaturen boven de 70 graden, dan gaat ie harder lopen). Bij de temperaturen van gisteren zou die eigenlijk niet mogen optoeren, maar dat deed hij wel.
Vanmiddag wezen varen, en bij het warmdraaien leek het ook al alsof de motor minder trekkracht had. Vreemd? Lekker een stukje varen, en na een half uur ging er 12 ml bij. Da's veel, zou normaal hooguit 8 a 9 ml moeten zijn? Achteruit ging ook minder goed dan eigenlijk zou moeten en dat is ook wat vreemd met een vast toerental en een verstelbare schroef.
Nou ja, het zal wel...
Thuisgekomen liet me dat toch niet los, en nog maar even in de badkuip testen. Vreemd... de fan toerde al heel lichtjes op met de pitch neutraal, normaal doet ie dat pas na langere tijd vol pitch... Toch maar eens kijken. Dat leek inderdaad niet goed te zitten en het slangetje om de koppeling zag er ook wat raar uit.
Oh, zucht, nou ja, dan maar overnieuw doen en nu netjes. As er uit, alles helemaal schoon gemaakt, nieuw slangetje, nieuw borgdraadje, nieuw vet (dit keer het rete-dure blauwe vet van Raboesch, daar heb ik toch ZAT van) en joepie de poepie, alles schoon en netjes... Testen... Hallo? De fan toerde fors op, de motor trok vol pitch in de badkuip nauwelijks, had ook wat de neiging af te slaan omdat de governor helemaal naar vol gas liep. 5 ml brandstof was er in iets meer dan 10 minuten door, zou eigenlijk 20 moeten zijn...
Hmmmm
Nu maar eens GOED uitzoeken.... Brandstof er in, starten en na 5 minuten de IR thermometer op de koppeling... Die was ruim 40 graden... Nu geloof ik op zich wel dat nieuw vet iets warmer wordt, maar zó véél?
Bleek dat het siliconenslangetje bij bepaalde pitch standen tegen de onderkant van de kajuitvloer aanliep. Vandaar het verschuiven, vandaar het verlies aan vermogen, en het hogere brandstofverbruik...
Dusss...
Het blijkt maar weer eens: Meten is weten, en weten is de enige 100% zekere manier om afwijkingen vast te kunnen stellen en op te sporen. Want ik had ook gewoon kunnen denken "mischien kon die motor toch niet zo goed tegen die ombouw, en issie nu stuk"... Maar dat issie dus niet, en na van het kajuitvloertje iets weg te halen loopt de boel weer vrij, draait alles weer als een zonnetje, is het brandstofverbruik weer normaal, blijft de motortemperatuur weer op gezonde waarden, en draait de koppeling nu zwelgend in het blauwe vet volledig rammelvrij tevreden rond. Die gaat nog wel een jaartje of wat mee.
Op zich is dat natuurlijk wel logisch, maar tot nog toe waren de verschillen zo klein dat ik nooit met enige mate van zekerheid verschil had kunnen vasstellen...
Het bleef zo'n beetje bij plm een uur looptijd op een tankje van ongeveer 16 ml.
Maar vandaag....
Pokkebootje heeft aan de motor een dogbone koppeling (i.v.m. het verplaatsen van de as), maar tussen schroefas en tussenas zit een gewone cardankoppeling.
Deze: https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...23mm-lang-robbe-1480-envelop/a-70816-10000257
Nu is dat een hele sterke koppeling, maar hij is van (verchroomd?) messing, en dus ondanks sterk, niet erg slijtvast. Dat kun je beperken door de hoek zo klein mogelijk te houden, maar daar heb ik weinig keus in, en ik denk dat hij ergens rond de 5 graden hoekverschil moet verwerken.
Ik heb, zoals sommigen mischien wel weten, een vreselijke hekel aan slijtage, en alles moet bij mij voor de eeuwigheid geïnstalleerd worden, want het spul maakt daadwerkelijk fors uren.
Dus ik heb die koppeling, bij het eerste teken van toenemende ruimte voorzien van een stuk nauw passende siliconenslang, en de koppeling volgescheten met vet (wit Titan-fett van Vario, had ik destijds nog liggen).
Dat slangetje verschoof tijdens het draaien (vet bleef overigens goed op zijn plek, dat wel), maar dat verschuiven hoort niet, dus die slang vastgezet met een strakke wikkeling van ijzerdraad om een van de uiteinden.
Nu bleef het wel zitten. Het viel me gisteren tijdens het testen al wel op dat het leek alsof de motor wat warmer werd (kan ik horen aan het toerental van de fan, die reageert op temperaturen boven de 70 graden, dan gaat ie harder lopen). Bij de temperaturen van gisteren zou die eigenlijk niet mogen optoeren, maar dat deed hij wel.
Vanmiddag wezen varen, en bij het warmdraaien leek het ook al alsof de motor minder trekkracht had. Vreemd? Lekker een stukje varen, en na een half uur ging er 12 ml bij. Da's veel, zou normaal hooguit 8 a 9 ml moeten zijn? Achteruit ging ook minder goed dan eigenlijk zou moeten en dat is ook wat vreemd met een vast toerental en een verstelbare schroef.
Nou ja, het zal wel...
Thuisgekomen liet me dat toch niet los, en nog maar even in de badkuip testen. Vreemd... de fan toerde al heel lichtjes op met de pitch neutraal, normaal doet ie dat pas na langere tijd vol pitch... Toch maar eens kijken. Dat leek inderdaad niet goed te zitten en het slangetje om de koppeling zag er ook wat raar uit.
Oh, zucht, nou ja, dan maar overnieuw doen en nu netjes. As er uit, alles helemaal schoon gemaakt, nieuw slangetje, nieuw borgdraadje, nieuw vet (dit keer het rete-dure blauwe vet van Raboesch, daar heb ik toch ZAT van) en joepie de poepie, alles schoon en netjes... Testen... Hallo? De fan toerde fors op, de motor trok vol pitch in de badkuip nauwelijks, had ook wat de neiging af te slaan omdat de governor helemaal naar vol gas liep. 5 ml brandstof was er in iets meer dan 10 minuten door, zou eigenlijk 20 moeten zijn...
Hmmmm
Nu maar eens GOED uitzoeken.... Brandstof er in, starten en na 5 minuten de IR thermometer op de koppeling... Die was ruim 40 graden... Nu geloof ik op zich wel dat nieuw vet iets warmer wordt, maar zó véél?
Bleek dat het siliconenslangetje bij bepaalde pitch standen tegen de onderkant van de kajuitvloer aanliep. Vandaar het verschuiven, vandaar het verlies aan vermogen, en het hogere brandstofverbruik...
Dusss...
Het blijkt maar weer eens: Meten is weten, en weten is de enige 100% zekere manier om afwijkingen vast te kunnen stellen en op te sporen. Want ik had ook gewoon kunnen denken "mischien kon die motor toch niet zo goed tegen die ombouw, en issie nu stuk"... Maar dat issie dus niet, en na van het kajuitvloertje iets weg te halen loopt de boel weer vrij, draait alles weer als een zonnetje, is het brandstofverbruik weer normaal, blijft de motortemperatuur weer op gezonde waarden, en draait de koppeling nu zwelgend in het blauwe vet volledig rammelvrij tevreden rond. Die gaat nog wel een jaartje of wat mee.
