Mooi te zien dat hier de Polaris ook helemaal gaat leven!
Ik ben nu aan mijn 2e bezig (de eerste was echt een leerschool zeg!). De eerste vliegt overigens nog steeds en echt perfect. Bij de eerste vlucht hoefde ik werkelijk 0,0 bij te trimmen! Super stabiel out-of-the-box (of euh vanaf de werkbank)....
Alleen mijn eerste Polaris was (of is...) dus veel te zwaar.
Dat is ook de reden waarom ik ben begonnen aan mijn 2e toestel.
Fouten die ik heb gemaakt:
- Epoxy met glasbolletjes gebruiken om alles aan elkaar te "kitten"... Dat is veel te zwaar. Op een gegeven moment ben je gewoon aan het plamuren.
- De torque-rod die ze gebruiken voor de ailerons is vrij zwaar (ben nu dus gewoon met push-rods aan het werken)
- Na het inlijmen van de carbon-staaf met overvloedige epoxy, even flink met het schuurpapier erop om het weer glad te krijgen...

... Niet doen! Weg depron, namelijk....

- Spuiten in een mooie kleur... Binnen een paar tellen waren 2 busjes a 100ml leeg, en nog niet dekkend... 3x raden waar nu die 200gr zit...
Hoe ik het nu doe:
- Eerst de romp-zijkanten uitsnijden met zo groot mogelijke nauwkeurigheid. Vooral daar waar de vleugel komt echt exact recht volgens de lijnen.
- De strookjes erop lijmen met CA (foam safe)
- Dan het middelste schot F2 inlijmen. Daartoe heb ik een stuk depron in het uitsparing van de vleugel gedaan en deze aan weerszijden op blokken gezet. De romp hangt er dan als het ware tussen. Zorg dat de delen evenwijdig met de blokken blijven. Ik gebruik hiervoor snelle 5 min expoxy (dun laagje, dus niet zo zwaar). Door dat stuk depron en die evenwijdige blokken waar het op steunt weet je zeker dat later je romp recht is t.o.v. de vleugel.
- Achterste schot F3 ertussen, en laten drogen.
- Vervolgens voorste schot F1 inlijmen.
- Voor het inlijmen van carbonstaaf toch beter vleugel helemaal doorsnijden. Dan carbonstaaf inpersen aan weerzijden.
- Leg wat bakpapier of ander papier wat later makkelijk te verwijderen is op je werkbank.
- Lijm de carbonstaaf met weinig epoxy in (als je hem flink inpapt, zul je zien dat aan de onderzijde alles uitloopt en je later flink lang bezig bent het papier eruit te peuteren etc.. Leg er gewichten op (piepschuim onder je gewichten, anders staan ze de volgende morgen in je depron).
- Dan met afplaktape tot enkele mm's rondom de carbon-staaf afplakken. Dan epoxy met glasbolletjes erin spatelen en strak afstrijken. Dan snel taper eraf trekken. Als het goed is vervloeit het dan mooi.
- Een paar uur later idem aan andere zijde.
- De rest lijm ik in met polyurethaan lijm (bruis).
- De naden smeer ik in met een lijntje epoxy. Dus eerst enkele mm's afplakken met afplaktape. In smeren en dan lostrekken. Hierdoor krijg ik hele strakke naden met zo min mogelijk lijm.
Overigens kleine accessoires (zoals de drijvers) lijm ik erop met een heel dun filmpje 5 minuten epoxy. Gewoon paar kleine druppeltjes mengen en dan met een reepje epoxy gebruiken als kwast. Het voordeel is dat je dan met de hand de juiste positie kunt vasthouden, en niet de volgende morgen moet ontdekken dat het wat scheef getrokken is doordat het plakbandje of de klem niet goed zat....

.
Nog een tip. Pas op voor die goedkopere ESC's. Ik heb al flink wat keer met een oververhitte ESC moeten landen. Ik heb een luchthapper ingebouwd in mijn eerste Polaris nu (de lucht gaat nu langs de ESC, waterdicht ingelijmd). Maar dat is ook weer extra gewicht natuurlijk. In de nieuwe Polaris komt een betere 40A ESC.
Ik hoop dat mijn Polaris snel vliegklaar is, dan zal ik wat foto's laten zien. Het ontwerp van de Polaris vind ik echt erg mooi (zowel qua optiek, maar nog qua vliegeigenschappen).