Polaris bouwverslagje

hoi,

@ dirk en jitze

bouwverslag is niet leuk zonder foto's he!

Nou, ik ben klaar:

Model%20Aero%20Polaris%20Transport.jpg

Morgen de maiden....

Uhh,oh nee, ik droomde even :-D

Vandaag wel het hele staartstuk in elkaar gezet. Ben niet ontevreden. Binnenkort verder met de rest, maar ik moet ook wachten op wat basale zaken als carbon en verlengdraden....

Dirk

hahah mocht je willen.

gaaf begin is er dus al.
nu hebben we nog steeds geen foto's waar moet dat heen met de wereld;).

succes:sleepy:

Justus

Wat betreft waterdicht lijmen:

Ik zweer bij epoxy! En als je zorgt dat alles goed aansluit heb je maar zeer weinig nodig. Ik ga m'n polarisromp ook helemaal met epoxy doen....

Dirk

Dan moet je wat nauwkeuriger snijden. En als dat mislukt opnieuw snijden. Daar is depron voor.

Je doet nu aan symptoombestrijding. En zo'n flinterdun laagje glitza, wat zo breekt....:confused:

Ik ben niet boos hoor :rolleyes:

Dirk

hahah ja das waar.. nee maar is wel recht gesneden alleen waar de romp iets hoger komt te zitten en bij het motortorentje zit wat gaatjes en de lijm vertrouw ik gewoon niet...

edit: lijm is epoxy 30 minuten... folie voor de zekerheid...

Mooi te zien dat hier de Polaris ook helemaal gaat leven!

Ik ben nu aan mijn 2e bezig (de eerste was echt een leerschool zeg!). De eerste vliegt overigens nog steeds en echt perfect. Bij de eerste vlucht hoefde ik werkelijk 0,0 bij te trimmen! Super stabiel out-of-the-box (of euh vanaf de werkbank)....

Alleen mijn eerste Polaris was (of is...) dus veel te zwaar.

Dat is ook de reden waarom ik ben begonnen aan mijn 2e toestel.

Fouten die ik heb gemaakt:
- Epoxy met glasbolletjes gebruiken om alles aan elkaar te "kitten"... Dat is veel te zwaar. Op een gegeven moment ben je gewoon aan het plamuren.
- De torque-rod die ze gebruiken voor de ailerons is vrij zwaar (ben nu dus gewoon met push-rods aan het werken)
- Na het inlijmen van de carbon-staaf met overvloedige epoxy, even flink met het schuurpapier erop om het weer glad te krijgen... :mrgreen:... Niet doen! Weg depron, namelijk.... :(
- Spuiten in een mooie kleur... Binnen een paar tellen waren 2 busjes a 100ml leeg, en nog niet dekkend... 3x raden waar nu die 200gr zit...

Hoe ik het nu doe:
- Eerst de romp-zijkanten uitsnijden met zo groot mogelijke nauwkeurigheid. Vooral daar waar de vleugel komt echt exact recht volgens de lijnen.
- De strookjes erop lijmen met CA (foam safe)
- Dan het middelste schot F2 inlijmen. Daartoe heb ik een stuk depron in het uitsparing van de vleugel gedaan en deze aan weerszijden op blokken gezet. De romp hangt er dan als het ware tussen. Zorg dat de delen evenwijdig met de blokken blijven. Ik gebruik hiervoor snelle 5 min expoxy (dun laagje, dus niet zo zwaar). Door dat stuk depron en die evenwijdige blokken waar het op steunt weet je zeker dat later je romp recht is t.o.v. de vleugel.
- Achterste schot F3 ertussen, en laten drogen.
- Vervolgens voorste schot F1 inlijmen.
- Voor het inlijmen van carbonstaaf toch beter vleugel helemaal doorsnijden. Dan carbonstaaf inpersen aan weerzijden.
- Leg wat bakpapier of ander papier wat later makkelijk te verwijderen is op je werkbank.
- Lijm de carbonstaaf met weinig epoxy in (als je hem flink inpapt, zul je zien dat aan de onderzijde alles uitloopt en je later flink lang bezig bent het papier eruit te peuteren etc.. Leg er gewichten op (piepschuim onder je gewichten, anders staan ze de volgende morgen in je depron).
- Dan met afplaktape tot enkele mm's rondom de carbon-staaf afplakken. Dan epoxy met glasbolletjes erin spatelen en strak afstrijken. Dan snel taper eraf trekken. Als het goed is vervloeit het dan mooi.
- Een paar uur later idem aan andere zijde.
- De rest lijm ik in met polyurethaan lijm (bruis).
- De naden smeer ik in met een lijntje epoxy. Dus eerst enkele mm's afplakken met afplaktape. In smeren en dan lostrekken. Hierdoor krijg ik hele strakke naden met zo min mogelijk lijm.

Overigens kleine accessoires (zoals de drijvers) lijm ik erop met een heel dun filmpje 5 minuten epoxy. Gewoon paar kleine druppeltjes mengen en dan met een reepje epoxy gebruiken als kwast. Het voordeel is dat je dan met de hand de juiste positie kunt vasthouden, en niet de volgende morgen moet ontdekken dat het wat scheef getrokken is doordat het plakbandje of de klem niet goed zat.... ;).

Nog een tip. Pas op voor die goedkopere ESC's. Ik heb al flink wat keer met een oververhitte ESC moeten landen. Ik heb een luchthapper ingebouwd in mijn eerste Polaris nu (de lucht gaat nu langs de ESC, waterdicht ingelijmd). Maar dat is ook weer extra gewicht natuurlijk. In de nieuwe Polaris komt een betere 40A ESC.

Ik hoop dat mijn Polaris snel vliegklaar is, dan zal ik wat foto's laten zien. Het ontwerp van de Polaris vind ik echt erg mooi (zowel qua optiek, maar nog qua vliegeigenschappen).

Laatst bewerkt:
Mavlo,

Altijd leuk, zo'n uitgebreid verslag. Wij wachten in spanning op de beelden :lol:

Hoi,

tipje voor diegene die nog een motor & regelaar moeten / willen bestellen :)

Op marktplaats staat een setje voor 23 euro incl. verzenden, ik heb dat setje ook besteld. Prima adresje, snelle verzending :)

Grtz,
Menno

Heeft iemand nu al gevlogen met deze combi? Of testen mee gedaan? Ik heb 'm ook binnen, maar ik ben even te lui om te solderen :mrgreen:

Hoi Dirk,

de ontwerper (RCgroups) vliegt 'm met deze combi ;)

Volgens mij vliegen hier in NL ook meerdere met deze setup.

Grtz,
Menno

Ah bedankt, dat had ik even gemist, zal daar eens even kijken dan. Ben benieuwd of die regelaar nog speciale koeling nodig heeft....

vlieg er zelf ook al mee inmiddels 6-7 vluchten. na 5-6 minuten begint de motor te stoteren maar dat licht volgens mij aan de accu (die word warm 3s, 1300mah) zat power prima set!

vlieg er zelf ook al mee inmiddels 6-7 vluchten. na 5-6 minuten begint de motor te stoteren maar dat licht volgens mij aan de accu (die word warm 3s, 1300mah) zat power prima set!

Dat moet haast aan jouw Lipo liggen, die kan waarschijnlijk de gevraagde stroom niet aan ...

Ik dacht dat Gerhard de Groot dat ding statisch gemeten had met een 6 x 4 prop op 20 A.

Grtz,
Menno

klopt ligt ook aan een te grote prop heb me 6x4 prop kapot gevlogen en nu zit er tijdelijk een 5.2x5.2 prop op minder power en meer ampere. morgen ga ik weer een nieuwe 6x4 halen en dan gaat het weer goed(als het goed is)

Precies datzelfde setje heb ik via ebay. Motortje is prima. Echter ik heb ook meerdere drop-outs gehad. Dit is oververhitting van de ESC. Ik brandde mijn vingers eraan. Ik gebruik een 6x4 prop. Daarna heb ik een luchthapper gemonteerd, en is het eigenlijk niet meer voorgekomen (ja 1x toen ik heel lang en langzaam met hoge pitch aan het rond vliegen was (dat is op ca. 3/4e power), dan krijgt hij minder "vliegwind". Dus dit bevestigt nog eens dat het met de temperatuur heeft te maken.

Nu voor het 2e toestel heb ik alleen het motortje besteld (kwam toevallig vandaag binnen), en ergens anders een hogere kwaliteit ESC met tevens iets hogere specificatie: 40A.

mavvlo,

volgens mij licht het bij mij aan de accu, zou het niet kunnen dat de regelaar tever belast omdat het toestel zwaarder was en de motor dus veel meer moest doen. 3/4 gas constant is erg veel ik vlieg gemideld op 50% gas denk ik en dan maak ik er ook wel loopings low pases etc mee

Daarna heb ik een luchthapper gemonteerd, en is het eigenlijk niet meer voorgekomen (ja 1x toen ik heel lang en langzaam met hoge pitch aan het rond vliegen was (dat is op ca. 3/4e power), dan krijgt hij minder "vliegwind". Dus dit bevestigt nog eens dat het met de temperatuur heeft te maken.

Hoi,

ik gebruik meerdere Kv- & gewichts-varianten van deze motor in verschillende toestellen, bevallen idd erg goed. Mooi stil, verbruiken niet echt veel en zijn betrouwbaar en niet duur :)

Kan je eens een foto maken van die lichthapper die je hebt geplaatst ?

Grtz,
Menno

Ja zou kunnen, maar bij mij was de accu gewoon vrij koel, beetje handwarm zeg maar.

Maar ik bedoel dus als je met de neus 30 graden omhoog wijst en zo zeer langzaam gaat. Je hebt dan relatief veel "gas" nodig omdat de lucht die in de propeller gaat van over de vleugel moet komen. Je grondsnelheid is dan misschien nog geen 10 km/u. Leuke manoeuvre is dat, en ik was deze aan het oefenen toen dus ineens de propeller stopte... ;).

Maar zeker zal mijn combi harder moeten zwoegen om het zwaardere toestel in de lucht te houden, maar op het Amerikaanse forum kampen velen met oververhitte ECS's in de Polaris. Dus ook degene met normaal gewicht.

Maar goed nu met de luchthapper niks meer aan de hand. Hij gaat ook lange tijden volgas zonder probleem nu.

Back