Polaris bouwverslagje

iemand nog interesse in een gratis af te halen uitgeknipte tekening van de Polaris? Ik ben mn hobbyhok aan het opruimen en hij ligt in de weg.

Ik lees dat eenieder de carbon strips in de vleugels met epoxy verlijmen. Lees ik hieruit dat lijmen met CA niet voldoende is? Heb er mijn koolstofbuis van mijn discus mee verlijmd en zit echt als een huis. Lijkt mij ook lichter dan epoxy!? Maar mogelijk zijn er andere redenen om toch voor epoxy te kiezen.

Ik gebruik een combinatie van beiden. Eerst met CA erin lijmen en laten drogen. Vervolgens per kant met epoxy en microballons afwerken door +/- 2 mm aan weerszijden af te plakken met tape en dan met een stukje depron aansmeren tot een dekkend laagje tussen de tape. Dan tape wegtrekken. Dan vloeit het nog een klein beetje tot een mooie dunne streep van een paar mm. Dat lijkt de lichtste methode omdat je in principe niet alle ruimtes tussen het depron en de carbon hoeft op te vullen. Als het maar hecht.

Voor de carbon staaf over de hele spanwijdte heb ik wel alleen epoxy gebruikt.

Overigens bij toeval vond ik bij iemand een paar reepjes plotterspul. Dus mijn Polaris is nu klaar :D... Althans, zo goed als (moet nog batterij-bevestiging en sluiting batterij-klep maken).

a2882041-181-polaris2_finished_02.jpg

Ik heb het verder zo eenvoudig mogelijk gehouden, zodat het functioneel maar vooral licht blijft.

Laatst bewerkt:
Aangezien het verslagje (topictitel) een verslag is geworden, even een vraagje ;) .
Wat is het vliegklare gewicht?

Dat hangt van je batterij af. Mijn totaalgewicht zonder batterij is 450 gram. Met mijn 110 gram wegende 1500 mAh kom ik op 560 gram. Maar ik ga hem ook vliegen met 2200 mAh, dan zou het iets van 610 gram moeten worden worden.

Als het goed is hou ik dan nog steeds een stuwkracht/gewichts-verhouding van >1 over.

Nouja ik heb nog niet met heel veel wind gevlogen maar van de wind die er stond had hij erg weinig last. Al moet ik wel zeggen dat dat met mijn eerste Polaris met 150 gram overgewicht was.

Beetje ervaring is wel gewenst ja. Maar hij vliegt verder heel stabiel.

Dus wel een toestel voor weinig wind of veel vliegervaring?

Beetje vliegervaring is niet verkeerd .:mrgreen:

Maar een delta zoals de polaris is kan je met een stevige wind nog goed vliegen , probleem kunnen de golven op het water worden , is ja een water vliegtuig .

Mvg Johan

CA vult niet .

En epoxy met microballons vult en is niet zwaar en de gleuf is gelijk weer vol.:mrgreen:

Mvg Johan

Duidelijk. Ik heb nu de tekeningen inmiddels op A0 staan. De motor is ook al binnen uit China. Het wordt een kerst/winter projectje voor samen met mijn vader (dus straks 2 extra Polarissen toegevoegd aan de vloot!). Mijn vader krijgt zijn motor / depron / tekeningen van Sinterklaas. Hij heeft ze gisteren allemaal alvast opgehaald ;).

Nog een extra vraag. De platen Depron bij Quartel zijn 700 x 1000 mm. Zijn er mensen die ze ook daar gehaald hebben en weten of de kwaliteit goed is? Hoeveel platen hebben jullie nodig gehad voor de Polaris?

Laatst bewerkt:
De depron van Quartel / Hangar is over het algemeen wel goed, een probleem vind ik echter de afmetingen, deze is altijd te klein voor wat IK wil !

@Johan: Ik heb het voordeel dat wij rijkelijk voorzien zijn van water, ik kan dus altijd en overal watervliegen...

Zeumeren lijkt me nu wel wat...

gr Gert

Polaris kan in de lucht prima tegen wat wind, word alleen door turbulentie makkelijk op z'n kant gesmeten (afgelopen zondagmiddag nog gevlogen)

Probleem zit hem op het water: als je terug taxi't wil de wind dat grote kielvlak wel grijpen, een tipdrijver wordt onder water geduwd, en als je andere tip los komt van het water komt de wind er onder en gaat je polaris op de kop! 2 keer gehad.
Laatste keer was dat ding zelfs meerdere rolls op het water aan het maken.....

Probleem is gedeeltelijk opgelost door 2 cm van de bovenkant van het kielvlak te snijden.
Ik vraag me af hoeveel er nog meer af kan voordat hij vervelend gaat reageren.

Ding op z'n kop op heel koud water zonder boot....... Voorlopig maar even voorzichtig doen.

Verder een heerlijke kist. Groet, Sjors

polaris

is er ervaring met het zwaartepunt van de polaris ?
vlgs tekeninng ligt dat 7.69 inc (195.3mm) voor de versterkings lijst.
gevoelsmatig lijkt mij dit erg ver naar voren .
kan iemand mij vertellen of dit zwaartepunt correct is.
bbr

Kist vliegt hier prima mee, maar het zwaartepunt legt zo 'veilig ver naar voren'
lees, ik ga ook experimenteren met een meer achterlijk liggend zwaartepunt.

Nee dat is correct. Kan misschien iets verder naar achteren, maar dan NOOIT verder naar achter dan het drempeltje op de bodem.

Als het gewicht iets te ver naar achteren ligt dan vliegt het toch niet helemaal lekker. Op lage snelheid wil hij steeds omhoog en gaat de snelheid eruit. Je bent dan steeds met je hoogteroer naar voren aan het drukken om hen vliegend te houden. Hij vliegt dan niet meer "vanzelf". Als ie precies goed ligt, vliegt hij bijna zonder hoogteroer input, zowel op maximale snelheid als zeer langzaam.

Overigens vanavond mijn Polaris voorzien van 1500 mAh batterij en een extra gewicht erin om een 2200 mAh batterij te simuleren die nog onderweg is. Erg prettig was het om te constateren dat de Polaris op iets minder dan 3/4e gas rechtop kon blijven hangen ik hoefde alleen te corrigeren met een paar vingers zodat hij recht bleef hangen, en bij volgas gewoon met redelijk kracht tegen het plafond bleef plakken. Dat belooft veel voor de eerste vlucht, ik kan niet wachten!!!

motor polaris ?

mijn eerste ervaring met de polaris
gewacht op een dag met weinig wind en afgelopen woensdag was het zover.
accu geladen, polaris op het veld neer gezet in het vertrouwen dat er genoeg vermogen was voor een grondstart.
en grondstart zat er echter niet in, dus iemand gecharterd voor een hand start.
tot mijn verbazing zwalkte hij wat naar voren en kwam wat verder op de grond. was niet mee te vliegen. onvoldoende vermogen.
de setup
motor align 2800 kv
toeren 14000 t/m
prop 6.5x6.5
lipo 3s1p2200
vlieggew. 670 gr. (incl. lipo)

de vraag is:
welke motor wordt er in het algemeen gebruikt voor de polaris om redelijk te kunnen vliegen?
kan iemand mij wat hints geven.

bbr

ps zwaartepunt volgens tekening

Back