Poolschip Aurora

Hoi Archibald H

Wel heel strak en netjes gebouwd allemaal.
Maar evengoed dezelfde vraag als Laurent, hoe heb je die sloepjes gemaakt of waar heb je ze vandaan? Heb zelf zojuist ook twee van die pokkedingen gemaakt.

mvgr,
Wessel.

Hey Laurent & Wessel,
Merci voor de complimenten.
Als je even terugbladert tot de eerste bladzijde van dit topic, kom je meer te weten over de sloepen.
De groeten, A!H.

Hey Shifter, bedankt voor de interesse.
De bouw is een tijdje onderbroken geweest. Véél te véél interesses . . .
Goed nieuws is dat de werf terug geopend is. Binnenkort krijg je weer wat foto's te zien.
Grtz, A!H.

Gelukkig! Het is toch zonde als de werf van de Aurora te lang gesloten blijft. Ik ben erg benieuwd, dus kijk al reikhalzend uit!

Groet!

Zoals beloofd: zover staan we:
auro2812hs6.jpg

De bovenbouw zit in z'n definitieve 'Kuifjesgrijs'.

aurohutpy8.jpg

De verschansing van het brugdek en de stuurhut, hebben nog wat afwerking nodig.

Een lichtere versie van de Arado grotendeels balsa en een beetje alluminium.:
aradoblokfb8.jpg

Het prilste begin.

aradorghjr0.jpg

Eerste schuurbeurt.

aradocompum5.jpg

Alles los, op en in elkaar gezet. Begint al aardig op een vliegtuig te lijken. Niet?
Alle delen samen zoals ze nu zijn wegen 23 gr. Het eerste model weegt 138 gr.!

Tot de volgende.
Grtz, A!H.

Laatst bewerkt:
Archibald,

Ik had een mailwisseling met een amerikaan die o.a. een vliegend model van Hergé's raket gemaakt heeft. Daarom had ik hem de link naar jouw model gemaild. Hij vroeg me zijn complimenten door te geven ... bij deze.

That model of the Aurora is stunning! I have never worked with fiberglass or resin yet. But after seeing the results of her hull, I think I need to learn more about the techniques. I wish I spoke Dutch... looks like a lot of very useful information there on the forum.

I had been thinking of building a model of the Unicorn. But I have another plank-on-frame 16-gun American Privateer I'm going to start right after I finish the Desoutter project. Unless my oldest son talks me into building a digital flying model of Chitty Chitty Bang Bang afterwards.

Thanks again for your willingness to share your reference materials! I'll keep you posted on my progress.

Keep in touch, and please pass on my compliments to the model maker of the Aurora!

Best regards,

Jim Miller

kuifjeraket.jpg

hallo archibald
mooi scheepje bouw je daar mijn complimenten hoor!!vooral het dek vind ik gaaf omdat ikzelf met het dek van de calypso bezig ben en ik gebruik als breeuwnaden dun zwart garen en daar word ik helemaal gestoord van!!dus voor mijn volgende schip gebruik ik ook een stift want dan kan je tenminste het dek schuren dat gaat helaas niet met garen!!ga met interesse het vervolg van je bouwverslag volgen mvg walter

Bedankt voor de complimenten, jongens.
Henri, leuk dat m'n verslagje zo aan de overkant terecht komt. Die raket ziet er trouwens heel fraai uit. Ik vind het toch heel speciaal als Hergé z'n wereld zo hier en daar tot leven komt. Bedank je je Amerikaanse vriend voor me?
Binnenkort kleine vliegmachine-update.
Grtz, A!H.

Laatst bewerkt:
dag Archibald ,

ik ben ferm onder den indruk van je bouw !

je gaat nog vandaag een PB'tje krijgen

de groetjes ,

Laurent

Verder met de Arado:

De vlotters, ook in balsa en geplamuurd. Alles nog definitief vastzetten en dan is 't ie klaar voor z'n grondlaag.

De katapult die Hergé tekende in het verhaal is niet realistisch, hij had waarschijnlijk geen goede documentatie hierover en bedacht er zelf een. Eens ik wist hoe zo'n katapult er in het echt uitziet, kon ik het niet over m'n hart krijgen om Hergé z'n versie te gebruiken. De 'trolly' vind ik echter veel te hoog. Hier ga ik nog iets anders voor zoeken.

Vliegtuig en katapult samen en in de grondlaag:

Tot de volgende dan maar weer, de groeten,
A!H.

Gilbert en Paul: dikke merci voor de complimenten!
De katapult is klaar met nieuwe trolley. Als basis heb ik de trolley gebruikt die Hergé getekend heeft en die 'opengewerkt'. Het vliegtuig komt daardoor een stuk lager te staan, wat mooier uitkomt. Goeie compromis, vindt ik zelf.

Om de vliegmachine uit het water te hijsen hebben we een lier nodig. Het heikelste voor mij waren de trommels (of hoe heten die dingen?). Na wat zoeken vond ik deze manier:

Boormachine in bankschroef klemmen, schuurpapier rond een cylindervorm van gepaste diameter en schuren maar. Daarna de trommels afzagen, klaar:

Ik had nog van die trommels nodig voor de grote lier die vooraan op het schip komt die heb ik gelijk ook gedraaid. Alle onderdelen voor deze lier zijn er nu ook:

En het vliegtuig is (eindelijk!) ook klaar:

De belettering moet nog definitief, ben nog een lettertype aan 't zoeken.

Zo, tot de volgende, grtz,
A!H

Dat wordt schitterend Archibald
m'n complimenten zeker voor die"koppentrommels" of "verhaalkoppen" ook wel genoemd. dat , zo te doen zonder draaibank ingenieus hoor!!.

succes , Brandaris

Ik zat eerst naar dat vliegtuig te kijken en dacht hea hoe zit dat met de kopit.
Maar nu zie ik het!
Prachtig:)

Ben benieuwd naar je belettering!

Weer een stapje verder:

Grote lier is klaar. Best een behoorlijk klusje.

De kleine lier voor het bedienen van de kraan (die Hergé vergeten was op de Aurora in het verhaal).

Algemeen zicht, opperlicht en watertank zijn ook klaar.

Grtz, A!H.

Back