Bouwverslag Poor Mans Strobelight (vliegtuig navigatieverlichting)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door hmeijdam, 10 aug 2014.

  1. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    :confused:Ik verbaas me over het grote verschil in de weerstandswaarde voor de rode en groene Led's: 500 ohm vs. 50 ohm (10x !).

    Groet,
    Max.
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo Max. De rode led heeft een lager forward voltage dan een groene led en een groene led heeft ook nog eens minder lichtopbrengst (lumen) bij eenzelfde forward current. Deze twee factoren bij elkaar opgeteld heb ik heb de weerstandswaarden zo gekozen dat gevoelsmatig de groene en de rode led evenveel licht uitstralen. Ik kan mij voorstellen dat die perceptie van persoon tot persoon nog kan verschillen en ik heb geen lumen meter. Probeer desnoods met een 5 volt spanningsbron en de losse voorschakelweerstanden hoe de lichtintensiteit je bevalt, voordat je e.e.a. op de print soldeert.
    Groeten,
    Hans
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Klaar! (en werkend!):

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb nog een kleine wijziging aangebracht, omdat de steekmaat van de elco niet correspondeerde met het printplaatje heb ik 'm liggend aangebracht. Zo wordt het geheel ook niet zo hoog, al vind ik het jammer dat ik de zekering niet nóg vlakker kon monteren (Hans, zie ik het goed dat 'ie bij jou veel kleiner is?).

    Voor de geïnteresseerden hier de printplaat-wijziging:

    [​IMG]

    De blauwe lijnen stellen de geïsoleerde draadjes aan de bovenkant van de print voor. De + verbinding met de uitgangen kan eventueel ook als een printbaan aan de onderkant gemaakt worden, ik vond dit makkelijker.

    Ik vond het maken van de printbaantjes een heel gepriegel. Soldeerbruggetjes wilde niet lukken, daarom heb ik de restdraadjes van de weerstanden daarvoor gebruikt. Als ik het weer zou doen zou ik de energie in het ontwerpen en etsen van een compleet printplaatje steken.

    De pinheaders op het bordje vind ik niet handig, bij inbouw in een toestel met afneembare vleugels zou ik een snoertje met contrastekker aan de print solderen. En dan gelijk de weerstanden liggend monteren, want ik haat staande weerstandjes :mad:

    Groet,
    Max.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Nog een verzoek aan Hans: Omdat ik vaak ook "Poor man's Receivers" gebruik, met maar 5 kanalen die allemaal in gebruik zijn om het vliegtuig te besturen, zou ik het prettig vinden als de schakeling ook "aan"-staat bij het ontbreken van een ppm signaal. Zo kan ik 'm dan met een y-kabeltje zonder signaaldraad aan de voeding hangen, en accepteren dat ik de verlichting niet uit kan schakelen.

    Groet,
    Max.

    Edit: Sorry, niet goed uitgeprobeerd. Werkt al precies zoals boven omschreven :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2014
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo Max,
    Om dat helemaal stabiel te laten werken moet je dan het servo signaal draadje OF aan de aarde OF aan de +5 volt verbinden. Als je het draadje laat "zweven" kan door statische electriciteit de verlichting willekeurig gaan in- en uitschakelen.

    Ik heb inmiddels de software zodanig aangepast dat er een interne pullup weerstand in de microprocessor wordt geactiveerd, zodat vanaf vandaag uitgeleverde versies het signaaldraadje ook los kunnen hebben. Mocht je interesse hebben, dan kan ik jouw processor voor je herprogrammeren met de laatste versie. Voordeel van het IC voetje :D
     
  6. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Schakelbare Landingslichten

    Op verzoek van Bart heb ik een aparte software versie gemaakt met schakelbaar landingslicht.
    Het apart schakelen van het landingslicht doe je door een 3 standen schakelaar op je zender zo te programmeren dat deze hetzelfde doet als Knuppel links <> Knuppel midden <> Knuppel rechts

    Knuppel links = alles uit
    Knuppel midden = strobes, beacon, navigatielichten aan
    Knuppel rechts = landings lichten OOK aan

    Hiervoor heb ik de aansluitingen van één van de twee strobe kanalen opgeofferd om daar de powerleds als landingslichten te kunnen gebruiken. Hardwarematig hoeft er op de print niets te veranderen. Wel twee extra 10 Ohm weerstanden bij de landingslichten er nog bij solderen, anders worden ze te heet.

    In het laatste stuk van de bouwinstructie wordt op deze variant nog wat dieper ingegaan.
     
  7. Skoglund

    Skoglund

    Lid geworden:
    1 apr 2014
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Noorwegen
    Het is een mooi ontwerp dat is zeker,maar ik wacht dat er iemand een gewoon printje voor maakt.....

    Bij mij luktje het niet omdie baantjes te solderen alles liep vol bij ic,s

    komt natuurlijk ook dat ik niet meer zo goed zie..

    Joop
     
  8. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Hallo Joop,

    Er zijn mensen zoals ik die voor jouw wel op een donkere winteravond een paar uurtjes willen solderen.
     
  9. Blommers

    Blommers

    Lid geworden:
    3 mrt 2014
    Berichten:
    11
    Hoi, ben hier vrij nieuw, heb pas een dji 550 gebouwd en heb met interesse bouwverslag gelezen. Alleen zie ik dat jullie met die experimenteerprintjes bezig zijn.
    Misschien kan ik ook een bijdrage leveren; ik heb nl apparatuur om goeie zwart/wit films te maken en goede vacuumbelichter om epoxyprintjes te belichten en daarna te etsen. je krijgt dan professionele printjes, met, als het moet, haarfijne lijnen op de print
     
  10. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Beste Blommers. Dat zou heel mooi zijn. Ik denk dat als je voor maximaal een euro of 3 per stuk van deze printjes zou kunnen maken, dan past het nog wel in het poor-mans concept. Ik hoor graag van je.
     
  11. jomo

    jomo

    Lid geworden:
    14 feb 2008
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Balen, Belgium
    Zijn deze projectjes nog beschikbaar?

    Groeten
     
  12. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ja hoor. Ik kan op verzoek even een setje voor je samenstellen.
     
  13. Skoglund

    Skoglund

    Lid geworden:
    1 apr 2014
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Noorwegen
    printje

    is er al een reactie van blommers ivm printje???
     
  14. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ja, dat gaat even een week of wat duren, maar dan komt er wat.
     
  15. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Proefprintjes gereed

    Vandaag heb ik van Jan Blommers 4 proef printjes ontvangen. Uitgezaagd wordt het 40 x 28 mm per printje. Complimenten aan Jan! ik vind het knap gemaakt.
    [​IMG]

    Het printontwerp staat hieronder, waarbij je in de voedingslijn bovenin een onderbreking ziet.
    [​IMG]

    Dit is om voorbereid te zijn om met zwaardere powerleds te gaan werken voor overdag. Die hebben een hogere voedingsspanning nodig dan de 5v die van de RC ontvanger komt. In dat geval wordt de "+" lijn aan de rechterkant met 7 of met 12 volt gevoed en heb je wat zwaardere weerstanden nodig.

    Hieronder een 1 Watt, 3 Watt en 10 Watt powerled, waar ik mee aan het experimenteren ben.

    [​IMG]
     
  16. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Nieuwsgierig als ik ben, meteen uitgeprobeerd of het allemaal past en dat is gelukkig het geval.
    [​IMG]
     
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Als ik mij wat kritiek mag veroorloven: draai de + en de signaal aansluitingen om, zodat je een standaard verlengkabeltje op de pinheader kan steken. (en maak het zo dat je alle weerstanden en de condensator liggend kunt monteren :p ) Verder ziet het er prima uit.

    Max.
     
  18. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Hoi Max,

    Jan en ik hebben het toevallig over beide onderwerpen gehad deze week. Er is een versie beschikbaar met liggende weerstanden. Dat was Jan zijn eerste ontwerp.
    [​IMG]

    Maar toen kwam die eigenwijze Hans en die vroeg speciaal om een printje met staande weerstanden, omdat hij er 1/2 Watt of 1 Watt weerstanden op kwijt wou (die zijn langer) en het printje dan kleiner zou worden.

    Dat omdraaien van de "+" en de Signaaldraad zou mooi zijn als dat kan zonder de print langer te maken. Jij bent toch goed in dat soort puzzels :-D ?
     
  19. kenwood5000

    kenwood5000

    Lid geworden:
    16 jul 2010
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Vlaardingen
    Allereerst mijn complimenten aan de bouwer en de print ontwerper.
    Het pakketje wordt zo steeds verbeterd.
    Ik hoop dan ook dat de laatste opmerkingen meegenomen worden,, plus en min header en de weerstanden.
    Helaas is het zo dat alles voor en nadelen heeft.
    Met de zwaardere weerstanden , die langer zijn ga je de hoogte in.
    Zo ook met de printsporen en de hogere stromen hierbij,, alhoewel dat wel eens mee kan vallen gezien het knipperen.

    Ik blijf dit in ieder geval volgen.

    Keep up the good work.
     
  20. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Appeltje/eitje ;)

    Die mooie dikke meijdam/blommers-baan gebruiken.
    De + kan dan mooi via onderlangs naar boven voeden (tussen de soldeereilandjes van de - door)

    [​IMG]

    Volgens mij kan het printje ook nog één gaatje korter door de "servo aansluiting" links onder een kwartslag te draaien en één gaatje naar rechts op te schuiven.
    En verder nog sporen eventueel tussen de eilandjes door te leggen, smd onderdelen gebruiken...
    Bij smd kun je beide zijde van de print gebruiken...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina