Bouwverslag Poor Mans Strobelight (vliegtuig navigatieverlichting)

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag eindelijk eens het strobe light printje in elkaar gesoldeerd.
Alles werkt volgens mij zoals het hoort.
Als je volgens de zeer duidelijke beschrijving werkt kan het volgens mij niet echt fout gaan.
Zijn er trouwens ook setjes verkocht met het geëtste printje?

Dank je
Had idd al gekeken.maar heb er de ballen verstand van, welke ik moet hebben.
Dacht zelf aan 3watt maar hebben vaak grote koeling

@ Raymon. Als je op 1Watt gekleurde powerleds zoekt, dan kun je die op 5 volt laten werken. De 3Watt powerleds hebben een hoger voltage nodig (omdat het eigenlijk 3 stuks 1 Watt leds in serie geschakeld is).

@Ked. Jan had 4 ets printjes gemaakt. Ik heb er daar nog 1 van over.

Vandaag mijn tweede Strobelightq in elkaar gesoldeerd.
Dit keer een geëtst printje, met landingslichten.
Al getest, werkt goed, nog even dat stukje krimkous erover en klaar ben ik.

Zichtbaarheid?

Hans,

Hoe zit het met de zichtbaarheid van de Led's in de zon?
Zie je de (power)led's ook op een zonnige dag flitsen?

(dan zou je de Poor Man's vario nóg simpeler kunnen maken ;))

Leon, nee, die 1watt powerleds zijn niet voldoende zichtbaar, als je ze met de standaard 5 volt laat flitsen. Ik heb dat geleerd toen ik mijn afwerphoogte melder voor slepers maakte. Die wilde ik met een flitsende led de gewenste hoogte laten melden, maar dat werkt onvoldoende. Toevallig heb ik net Schottkey diodes en condensatoren binnen, omdat ik een spanningsverdubbelaar schakeling wil bouwen om de powerleds eens extra op hun donder te geven. Voor de electronica fans een Dickson Charge Pump. Wellicht zie ik het flitsen dan beter.

Laatst bewerkt:
Misschien voor sommigen ook interessant:
Ik heb een piepklein schakelingetje gemaakt om een LED 1 hele felle flits per seconde te laten geven. Omdat de flitstijd zeer kort is (0.02s) kan de LED met 100mA worden aangestuurd zonder stuk te gaan.
Overdag zelfs nog goed zichtbaar.
Omdat ik de 270 ohm weerstand buiten de schakelaar heb gehouden, kun je er verschillende soorten LEDs mee aansturen.

full

Rechts staat nog een onduidelijk schetsje hoe ik het geheel op de 555 heb gesoldeerd en in een krimpkousje heb ondergebracht.
Piepklein en weegt bijna niks.

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuke schakeling is dat! Ik had ook een 555 flitsschakeling gemaakt, maar daar had ik 2 diodes bij nodig om korte pulsen te kunnen genereren. Jouw schema is veel simpeler. Ik neem aan dat je een standaard 5mm led bedoelt en geen 1W powerled? Die powerleds heb ik laten flitsen (20milliseconden) direct van 5volt, zonder enige voorschakelweerstand, maar daar zie je op 50 meter weinig meer van als het zonnig is.

Ja, die (standaard) schema's had ik eerst ook gevonden. Deze zelf bedacht om hoge duty-cycle 'om te keren'.
Ik gebruik inderdaad 'standaard' 5mm leds maar wel met 15000mcd lichtopbrengst

Kijk dan ook even naar de LM3909 , dit IC kan met minimaal aan componenten een perfecte LED flasher maken.

Kijk dan ook even naar de LM3909 , dit IC kan met minimaal aan componenten een perfecte LED flasher maken.
Ik had daar wel eens naar gekeken, maar vond ze te duur t.o.v. de ATTiny13, die je ongeveer hetzelfde kunt laten doen of de NE555, die nog weer veel goedkoper is.

Tja, ik heb hier een bak vol 555's. Kosten ook niks. Dus wilde het daarmee doen.
Met de LM3909 had het ook prima gekund.

Back