PMV met datalogger
Het is al weer een tijdje stil in dit draadje. Is er dan niets meer te verbeteren aan de Poor Man Vario? Tuurlijk wel!
Je zou hem kunnen uitbreiden met een datalogger. Misschien vinden jullie dit ook wel leuk. En na jarenlang meekijken in dit forum kan ik wellicht iets bijdragen.
Ik had van een ander Arduino projectje nog een bordje liggen met daarop een micro SD lezer/schrijver.
Deze dus. Ik heb dit bordje aan de andere zijde van de Arduino Nano bevestigd en daarmee kan je dan diverse soorten data (in dit geval de hoogte en de tijd) naar een micro SD kaartje wegschrijven. Elke vlucht, oftewel elke keer als je de PMV+ aanzet, wordt de data aan de file 'FLYDATA.TXT' op het micro SD kaartje toegevoegd. Vervolgens kan je dan de data plotten met bv Excel.
De PMV+ is nog steeds geschikt voor 'the poor men'. Het bordje kost 1 euro en een micro SDkaartje heb je nog wel ergens liggen. Meer dan een paar Mb zal de file nooit worden (als je niet langer dan een dag continue gaat vliegen), dus elk kaartje is goed.
Hier zie je schematisch hoe de datalogger op de Arduino wordt aangesloten. We gebruiken hiervoor SPI en de pinnen D4, D11, D12 en D13. En uiteraard 5V en GND.
Ik heb het micro SD bordje op de andere kant van de Nano bevestigd als waar de BMP zit. Zie foto.
Om de verbindingen te maken heb ik een stukje gaatjesprint gebruikt (het groene printje onder de Nano).
Daaronder zit een stukje bruin karton voor isolatie en daaronder het SD bordje.
Achteraf is het misschien simpeler om het bordje gewoon met 6 draadjes aan te sluiten ipv met het tussenprintje. De volgorde van in elkaar solderen vereist nl vooraf enig denkwerk. En het pakje wordt wat dunner.
De verbinding naar het zendmoduul zit er op dit plaatje nog niet aan.
Ik heb de sketch zo gemaakt dat de hoogte en tijd elke halve seconde wordt weggeschreven. Probleempje is wel dat wanneer je de hoogte afroept, de Arduino een tijdje stil staat vanwege de gebruikte delay-commando's voor de piepjes. En wordt er dus ook gedurende meerdere seconden niets gelogd. Wil je een mooie grafiek zonder gaatjes moet je dus van de hoogteschakelaar afblijven.
Rob