Portugese vissersboot nu ook schaal 1 op 3

bij mijn nonkel is al eens gebeurt dat waneer die de ontluchtings klep niet open zette dat zijn motor gewoon was ontploft!

ik vind het wel knap wat je kan maken met "oud" materiaal doe zo door!

Dank voor de tips, we houden er rekening mee. Vanavond de motor proefgedaaid op de bok. Loopt mooi stationair, heb de uitlaat verlengd naar de spiegel zonder demper....qua volume maakt het iig niets uit.. met wat gas erop gaat de boel wel behoorlijk shaken...mgoed, bankje is nog wat losjes dus dat kan minder worden.

De ketting is iig te kort, we moeten deze dus verlengen :-/

Update : Nieuwe kettingen gehaald (2*) , en nu zijn de kettingen op maat. Wel balen want we heben een flinke kettingspanner nodig. Morgen maar weer in de brommershop !

Laatst bewerkt:

en zowaar hij doet het!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. Achtertandwiel moet kleiner, want stationair moet wat sneller, en nieuw carburateur bevestigingetje, want de carburateur viel er met spruitstuk vanzelf af. Voor de rest afbouwen, stuurtje maken en geluiddicht maken !! (want wat maakt die ketting een ^@%#$ herrie)

Laatst bewerkt door een moderator:
Heel goed, nu de afbouw. Respect voor je snelheid

Dankjewel :-) (voor de snelheid van de boot of het bouwen?) Ik heb net het spruitstuk (plastic) weer aan elkaar gefixed met epoxy en wat glasmat. Tis ook niet gek dat het afbrak, een loodzware carburateur en een lang plastik pijpje..De carburateur moet dus ook ondersteund worden met een houtje.

Mees moet op voor het vaarbewijs...

Een Klein Vaarbewijs is verplicht voor een waterscooter, jetski, rubberboot of motorboot met een lengte van minder dan 15 meter die vol gas harder kan dan 20 km/uur.

Het Klein Vaarbewijs wordt afgegeven als u 18 jaar of ouderbent.
Het is mogelijk om onder de 18 jaar examen te doen. Bent u geslaagd dan krijgt u de uitslag per brief. Hiermee mag u nog niet met een vaarbewijsplichtig schip, zoals een snelle motorboot, varen. Vanaf uw 18e jaar kunt u de uitslag brief inwisselen voor het echte Vaarbewijs. Daarna mag u met een vaarbewijsplichtig schip varen.

Doe er dan maar geen trimvlak onder.

Allebei...Mees hoeft nog niet voor t vaarbewijs, dank voor je info baggeraar. Vandaag stuurinrichting afgemaakt en even snel wat aan het bankje gedaan.....kinderbillen en een ketting gaat niet samen. Spruitstuk is gefixed en de carburateur idd met een beugeltje vastgezet. Mees heeft net zelf de boot geprobeerd.......hijs helemaal de bink :-) FILMPJE !!!

Wat betreft trimvlak, met alleen mees in de boot is de noodzaak voor trimvlak veel minder, de boot gaat volgas minder met zn kont het water in.

Dankje, want volgens mij is het idd geslaagd.!! Ik ben net zelf even naar de stad gevaren om eea te testen:) (4km heen en terug)

*Koeling moet nog wel wat beter, maar dat was te verwachten.
*Er moet echt een goeie 4 takt carburateur op (de motor heeft last van overgang volgas naar stationair lopen)
*Geluidisolatie (bitumen enzo)
*Ketting is nog niet helemaal goed gespannen, beide helften tikken af en toe nog tegen elkaar
*Potje op de uitlaat, want het lijkt verdorie net een harley met open pijpen
*gashandel maken

1 ding is niet gelukt, de boot licht houden. Ik kan de boot in mn uppie niet meer tillen, hij is echt te zwaar. Maar ja, daar is wel mee te leven.

Werk genoeg zo ;-)

nog 1 video omdat het zo leuk is:

Een Klein Vaarbewijs is verplicht voor een waterscooter, jetski, rubberboot of motorboot met een lengte van minder dan 15 meter die vol gas harder kan dan 20 km/uur.

Het Klein Vaarbewijs wordt afgegeven als u 18 jaar of ouderbent.
Het is mogelijk om onder de 18 jaar examen te doen. Bent u geslaagd dan krijgt u de uitslag per brief. Hiermee mag u nog niet met een vaarbewijsplichtig schip, zoals een snelle motorboot, varen. Vanaf uw 18e jaar kunt u de uitslag brief inwisselen voor het echte Vaarbewijs. Daarna mag u met een vaarbewijsplichtig schip varen.

Doe er dan maar geen trimvlak onder.
Aanvullend, de minimumleeftijd om een (langzame) motorboot korter dan 7 meter te besturen is 12 jaar.
snel je vaarbewijs halen-demo BPR, RPR en SRKGT

Leuk hoor. Was het nog gelukt met de staartolie? En het gewicht, was een beetje te verwachten :) motor, ketting, tandwielen, staartstuk bbmotor. Het weegt allemaal niet niks.

Met de staartolie is het iid goedgekomen. Wel merk ik dat de as een paar milimeter omhoog moet, dan loopt hij helemaal geruisloos. De rest is echt de ketting goed spannen, die slingert nog te veel/loopt te dicht langs elkaar. Ik kan de boot nog in mn uppie op de kant trekken dus het valt nog wel mee.

Mees heeft wel net ietsiepietse te weinig kracht/ massa om de motor aan te slingeren. Dat wordt dus sporten en veel eten ;-)

Mees voor een echte zeeman : eet spinazie, daar wordt je sterk van :yes:
Popeye1.jpg

Back