Portugese vissersboot nu ook schaal 1 op 3

prachtig gemaakt
wat een inzet hij zal trots zijn op zn vader
nu alleen hopen dat ie niet te snel groot word
het is een genot hem te zien varen we danken je voor het delen van dit mooie project

hoop dat hij er lang plezier van zal hebben
groetjes henk
 
Dank jullie wel voor de complimenten! En ja het is idd een geslaagd project en Mees is best trots. (al denkt 1 buur er anders over...dat testen in de vaart hier stelt haar trommelvliezen wel op de proef. (Mgoed....gaat vanzelf over)

Vanmiddag is Mees weer naar de stad gevaren, en heeft een vriendinnetje op sleeptouw genomen. Er is inmiddels ook weer vanalles kapot...;-/

Het stuur moet idd wel aangepast/vervangen worden, wordt klusje voor na de zomervakantie. Vanmiddag brak het koord van de stuurinrichting en lag de motor praktisch los op de bok (loctite vergeten op de motorbevestigingsbouten...)Mees heeft de bouten zelf vastgezet, met uitleg van pa wat nu precies het nut van locktite is ;-) )...en zo blijven we proberen/testen.

Enneuh, ik denk dat we over een jaar of 1 1/2 weer eens moeten nadenken over iets groters...(in het kader van Mees en groter worden... daar ben ik nu al mee bezig...lol!!)
 
Laatst bewerkt:
Ik had nog een kettinggeleider van een MT5 Honda liggen, die heb ik aan de trekkende kant van de ketting gezet met een M8 draadeind, om het klappen van de ketting te dimmen. Hij raakt de ketting zo niet, alleen met lopende motor.....de ketting klapt nu met lopende motor niet meer tegen elkaar....dus t' werkt verdikkie ook nog ! (vastgezet met locktite ;-) )


_MG_2816.jpg


Hier een foto van het schakelmechanisme. Alu T profieltje, met scharniertje links met een blokje en een pen, boutje M6 halverwege om de bak vast te zetten en buiten het bankje steekt het profiel 3 cm uit. Het tandwiel achter heb ik 3 cm omhoog gezet,(anders raakte het profieltje het tandwiel) v
de ketting staat strakker en slingert minder. Schakelen, up is vooruit naar beneden is neutraal , dan achteruit . Wat mist is een ronde knop op het stukje profiel wat uit het bankje steekt.

alles met locktite vastgezet, want werkelijk alles rammelt los in dit bootje .

_MG_2817.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gister nog wat verfwerk gedaan. En mees heeft nog een testvaartje naar een vriendje in de stad gemaakt. IK ga na de vakantie de ketting vervangen door een snaar want de herrie van de ketting is op lange stukken varen niet echt prettig. Wel ff zoeken waar snaar en poelie's te krijgen zijn.

de uitlaatpijp van koper gaat er ook uit, staal werkt beter. Het koper trekt door de warmte helemaal krom.
 
Een extra kap over de ketting, is goed om het geluid te dempen en ook veiliger als je aan een draaiende motor werkt ben mee aan het denken ;)
 
Vsnaren zou hier niet gebruiken, staat veel te veel kracht op voordat het niet meer slipt. Dat staartstuk overleeft dat niet omdat die as niet is ontworpen op zijdelingse krachten anders als bij de haakse overbrenging in het staartstuk.
 
Mees is vanochtend naar Marnemoende gevaren....jammer dat in de haven de ketting er af vloog. Geen probleem, pappa haalt je op (hij ijsje/ik biertje) Vanavond samen een ijsje gaan halen in de stad, Frederiek in de bokko met Mees , ik met mn eigen bootje :-)


en weer terug naar huis

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteravond lag de bout die het tandwiel op de motoras houd los en liep de motor zonder de ketting aan te drijven. Wat een verschil !!!! (geen kettingherrie meer, alleen motorgeluid)

Een van de dingen die ik nu zit te bedenken....(int kader van geluid) Naast de mogelijkheid van een tandriem, Is het niet een idee om het staartstuk naar voren te plaatsen onder de motor, en de motor direct op de as van het staartstuk te plaatsen ? (of andersom de motor op het staartstuk plaatsen...das simpeler, maar dan gaat verdeling van gewicht meespelen....al het gewicht ligt dan achterin de boot)

Misschien zou de schroef dan kleiner in spoed moeten (direct drive betekend 2:1 vertraging ipv nu 4:1) , m'goed das relatief eenvoudig op te lossen met een kleinere schroef.

Is dit een goed idee ?

Mees opperde onderstaande uitvoering voor de bokko....en dat is zo'n gekke optie nog niet.De motor naar achter op het staartstuk, meer gewicht achter..dus gewenst meer gewicht voorin ... dus stuurplaats + kajuit/stuurhuis enzo meer naar voren inclusief stuurinrichting etc etc......... dan zou deze optie (motor op huidig staartstuk realiseerbaar zijn....)

14brz0j.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zoń 10pk buitenboordstaart kan prima direct drive aan, zo zat het tweetaktblok er ook op.

(Ik zou hem gewoon achterin zetten en de bestuurder naar voren verplaatsen. ook al vanwege het feit dat het roer anders uit de schroefwater komt tijdens het maken van bochten.)
 
Mogelijk vindt die B&S het alleen niet fijn, die is misschien 3 mogelijk 5 pk
Tja dan moet er toch een vertraging tussen. Kan natuurlijk ook dat dat zijkleppertje een stuk minder toeren draait als het tweecilinder tweetaktblokje dan zou het weer redelijk matchen...
*gaat even googelen...*
 
Mijn gevoel is dat het zijkleppertje een vertraging van 2:1 makkelijk aan kan. Het draait nu ca. 2000 toeren max (begrensd via de carburateuruitslag) met 4:1 op de schroef. Dus 2:1 lijkt mogelijk al is dat wel wat veel voor de bokko in termen van snelheid (dus schroef aanpassen naar minder spoed of carburateurshuif beperken) Qua cilinderinhoud met de orginele motor (2 cil - 2 takt, 200cc, nu 1 cil 180 cc 4 takt) ontloopt het elkaar niet zo veel. Qua toeren, het originele blokje draait 4000 toeren met gemak, deze B&S de helft, ook met gemak)
 
Laatst bewerkt:
Als je een Berkely wilt bouwen kun je een keer contact opnemen met het fablab in Denhaag. Daar weten ze echt alles af van deze bootjes en er is zelfs een keer mee naar engeland gevaren.

Ik denk dat ze ook wel een frees kitje voor je kunnen maken.

Na de vakantie wil ik er ook een gaan bouwen en als alternatief gebruiken voor de auto in de stad.

FabLab DenHaag
 
Ow, man... Die berkeley dingen zijn schattig!
Wie weet..., mochten mijn dochter later net zo bootjesgek als ik blijken te zijn..., leuk project om samen op te pakken....

@Franck: Doen, zo'n kajuitje er op!
 
Back
Top