Portugese vissersboot nu ook schaal 1 op 3

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 10 okt 2009.

  1. longhenk

    longhenk

    Lid geworden:
    5 nov 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    dordrecht
    prachtig gemaakt
    wat een inzet hij zal trots zijn op zn vader
    nu alleen hopen dat ie niet te snel groot word
    het is een genot hem te zien varen we danken je voor het delen van dit mooie project

    hoop dat hij er lang plezier van zal hebben
    groetjes henk
     
  2. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Dank jullie wel voor de complimenten! En ja het is idd een geslaagd project en Mees is best trots. (al denkt 1 buur er anders over...dat testen in de vaart hier stelt haar trommelvliezen wel op de proef. (Mgoed....gaat vanzelf over)

    Vanmiddag is Mees weer naar de stad gevaren, en heeft een vriendinnetje op sleeptouw genomen. Er is inmiddels ook weer vanalles kapot...;-/

    Het stuur moet idd wel aangepast/vervangen worden, wordt klusje voor na de zomervakantie. Vanmiddag brak het koord van de stuurinrichting en lag de motor praktisch los op de bok (loctite vergeten op de motorbevestigingsbouten...)Mees heeft de bouten zelf vastgezet, met uitleg van pa wat nu precies het nut van locktite is ;-) )...en zo blijven we proberen/testen.

    Enneuh, ik denk dat we over een jaar of 1 1/2 weer eens moeten nadenken over iets groters...(in het kader van Mees en groter worden... daar ben ik nu al mee bezig...lol!!)
     
    Laatst bewerkt: 25 jun 2012
  3. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik had nog een kettinggeleider van een MT5 Honda liggen, die heb ik aan de trekkende kant van de ketting gezet met een M8 draadeind, om het klappen van de ketting te dimmen. Hij raakt de ketting zo niet, alleen met lopende motor.....de ketting klapt nu met lopende motor niet meer tegen elkaar....dus t' werkt verdikkie ook nog ! (vastgezet met locktite ;-) )


    [​IMG]

    Hier een foto van het schakelmechanisme. Alu T profieltje, met scharniertje links met een blokje en een pen, boutje M6 halverwege om de bak vast te zetten en buiten het bankje steekt het profiel 3 cm uit. Het tandwiel achter heb ik 3 cm omhoog gezet,(anders raakte het profieltje het tandwiel) v
    de ketting staat strakker en slingert minder. Schakelen, up is vooruit naar beneden is neutraal , dan achteruit . Wat mist is een ronde knop op het stukje profiel wat uit het bankje steekt.

    alles met locktite vastgezet, want werkelijk alles rammelt los in dit bootje .

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2012
  4. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    ja... ik ken dat, ik dacht een bootje te bouwen en dan ermee zitten te varen maar nee er komen maar telkens stukken bij...
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Gister nog wat verfwerk gedaan. En mees heeft nog een testvaartje naar een vriendje in de stad gemaakt. IK ga na de vakantie de ketting vervangen door een snaar want de herrie van de ketting is op lange stukken varen niet echt prettig. Wel ff zoeken waar snaar en poelie's te krijgen zijn.

    de uitlaatpijp van koper gaat er ook uit, staal werkt beter. Het koper trekt door de warmte helemaal krom.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je gaat kijken naar snaren, adviseer ik naar tandriem te kijken.
     
  7. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    IK heb eens gekeken naar wat mogelijkheden voor tandriemen, en heb een 4 tal leveranciers gevraagd eens mee te denken. Ben benieuwd.
     
  8. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Een extra kap over de ketting, is goed om het geluid te dempen en ook veiliger als je aan een draaiende motor werkt ben mee aan het denken ;)
     
  9. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
  10. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Vsnaren zou hier niet gebruiken, staat veel te veel kracht op voordat het niet meer slipt. Dat staartstuk overleeft dat niet omdat die as niet is ontworpen op zijdelingse krachten anders als bij de haakse overbrenging in het staartstuk.
     
  11. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Mees is vanochtend naar Marnemoende gevaren....jammer dat in de haven de ketting er af vloog. Geen probleem, pappa haalt je op (hij ijsje/ik biertje) Vanavond samen een ijsje gaan halen in de stad, Frederiek in de bokko met Mees , ik met mn eigen bootje :)



    en weer terug naar huis

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Gisteravond lag de bout die het tandwiel op de motoras houd los en liep de motor zonder de ketting aan te drijven. Wat een verschil !!!! (geen kettingherrie meer, alleen motorgeluid)

    Een van de dingen die ik nu zit te bedenken....(int kader van geluid) Naast de mogelijkheid van een tandriem, Is het niet een idee om het staartstuk naar voren te plaatsen onder de motor, en de motor direct op de as van het staartstuk te plaatsen ? (of andersom de motor op het staartstuk plaatsen...das simpeler, maar dan gaat verdeling van gewicht meespelen....al het gewicht ligt dan achterin de boot)

    Misschien zou de schroef dan kleiner in spoed moeten (direct drive betekend 2:1 vertraging ipv nu 4:1) , m'goed das relatief eenvoudig op te lossen met een kleinere schroef.

    Is dit een goed idee ?

    Mees opperde onderstaande uitvoering voor de bokko....en dat is zo'n gekke optie nog niet.De motor naar achter op het staartstuk, meer gewicht achter..dus gewenst meer gewicht voorin ... dus stuurplaats + kajuit/stuurhuis enzo meer naar voren inclusief stuurinrichting etc etc......... dan zou deze optie (motor op huidig staartstuk realiseerbaar zijn....)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2012
  13. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Zoń 10pk buitenboordstaart kan prima direct drive aan, zo zat het tweetaktblok er ook op.

    (Ik zou hem gewoon achterin zetten en de bestuurder naar voren verplaatsen. ook al vanwege het feit dat het roer anders uit de schroefwater komt tijdens het maken van bochten.)
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Mogelijk vindt die B&S het alleen niet fijn, die is misschien 3 mogelijk 5 pk
     
  15. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Tja dan moet er toch een vertraging tussen. Kan natuurlijk ook dat dat zijkleppertje een stuk minder toeren draait als het tweecilinder tweetaktblokje dan zou het weer redelijk matchen...
    *gaat even googelen...*
     
  16. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Mijn gevoel is dat het zijkleppertje een vertraging van 2:1 makkelijk aan kan. Het draait nu ca. 2000 toeren max (begrensd via de carburateuruitslag) met 4:1 op de schroef. Dus 2:1 lijkt mogelijk al is dat wel wat veel voor de bokko in termen van snelheid (dus schroef aanpassen naar minder spoed of carburateurshuif beperken) Qua cilinderinhoud met de orginele motor (2 cil - 2 takt, 200cc, nu 1 cil 180 cc 4 takt) ontloopt het elkaar niet zo veel. Qua toeren, het originele blokje draait 4000 toeren met gemak, deze B&S de helft, ook met gemak)
     
    Laatst bewerkt: 3 jul 2012
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Is geen klusje voor de doe hetzelver.
    spuitgiet alu (waarschijnlijk) is niet te verbuigen op een normale manier dat het daarna niet breekt.
     
  18. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
  19. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Rottevalle
    Als je een Berkely wilt bouwen kun je een keer contact opnemen met het fablab in Denhaag. Daar weten ze echt alles af van deze bootjes en er is zelfs een keer mee naar engeland gevaren.

    Ik denk dat ze ook wel een frees kitje voor je kunnen maken.

    Na de vakantie wil ik er ook een gaan bouwen en als alternatief gebruiken voor de auto in de stad.

    FabLab DenHaag
     
  20. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ow, man... Die berkeley dingen zijn schattig!
    Wie weet..., mochten mijn dochter later net zo bootjesgek als ik blijken te zijn..., leuk project om samen op te pakken....

    @Franck: Doen, zo'n kajuitje er op!
     

Deel Deze Pagina