Portugese vissersboot nu ook schaal 1 op 3

Via het merwedekanaal (wel aan een touwtje)

05092010168.jpg

Ziet er erg leuk uit ja. Doet me denken aan mijn eigen bootje dat nog ligt te wachten op de laatste handelingen ;)

Mees heeft inderdaad een hoop schik van z'n boot. Ik trouwens ook. Met een 10 minuten varen zit je hier in de polder/stiltegebied, en met zon's onder- en opgang ben je helemaal into de rust :-)

Er staat een nieuwe bokko op de tekentafel, nu met V-bodem, 100AH accu en borstelloze motor. Er kunnen wat dingen beter die ga ik in het nieuwe ontwerp verwerken.

Zou iemand interesse hebben voor de oude bokko ?

Groet !

Frank

deze winter groot onderhoud op de bokko...

Deze winter groot onderhoud op de grote bokko...

Ook maar een kleine bokko gemaakt samen met Mees. Schaal 1 op 3.(70cm) Raboesch 4mm asje met 50mm 3 blad schroef. Speed 600 1:3 van een oude zwever, 2 cellen lipo 3000mAh. Autoregelaartje had ik nog liggen. Romp is gemaakt van depron 6mm met expoxy matje. Er moet nog een kilo bij aan gewicht voor juiste diepgang.

Eigenlijk is ie exact op schaal qua uitvoering inc navigatieverlichting. Behalve de snelheid, het lijkt volgas wel een speedboot :-)

IMG_1004.jpg

IMG_0978.jpg

Meer foto's hier :

http://picasaweb.google.com/chromaat/Boot#

Laatst bewerkt:
Leuk Franck, ziet er weer leuk uit en mooi gemaakt !

Heb je nog meer bouwplannen voor deze winter?

groeten, Brandaris

verbouwplannen!

Jazeker die heb ik (al is het bijna zomer) :-)

Ik heb de sloep van mees op de bok staan voor onderhoud. Hier en daar is het hout gaan werken en/of is er wat kapot / verroest. Als eerste ga ik de motor vervangen. Oude motor was een brushed 150 watt motortje van een electrische scooter. Die gaat eruit, liep niet echt best meer. Liep ook niet echt efficient.

Ik heb nog een 700watt borstelloos motortje liggen (ca. 600 KV) en ik heb met wat geknutsel een 1:4 vertraging gemaakt. Tandwielen en riempje van conrad. Spanrol met veertje om de riem op spanning te houden. Regelaar is een car type van hobbyking, 100A. Alles gelagerd, bij gebrek aan aluminium heb ik voor de gearbox hardhout gebruikt. De vertraging loopt goed en soepel, maakt wel meer herrie :-| Het vermogen wat ik op de uitgaande as heb is gevoelsmatig een veelvoud van de vorige motor (dat wordt leuk !)

Dus de gearbox komt op de rompbodem met depron, scheelt weer wat dB's, de rest maar dempen met schuim.

Moet nog even nadenken over bevestiging...die vleugelmoeren enzo.. motor moet wel ook losgehaald kunnen worden.

misschien hebben jullie nog ideen !

Uploaded with ImageShack.us

Laatst bewerkt:
Hoi Franck, dat is wel lang geleden , maar leuk dat je er weer mee bezig ben.

ik ben benieuwd hoe snel die gaat varen als je hem klaar heb??

succes, brandaris

Dankjewel,

Ik ook, maar veel harder dan de rompsnelheid zal het niet gaan. Ik hoop op 10km/uur met een niet te hoog verbruik. Wel rot is dat de accu is overleden, dus ik moet op zoek naar een 80Ah tractie accu.

Ik loop overigens wel met het idee een nieuwe boot te maken, beetje t' zelfde model met wat verbeteringen, en wat minder ronding achter zodat in plane gaan ook mogelijk is.

vanochtend lekker gevlogen en gevaren, de bokko is ook weer van de party, nu met ingebouwde 30 lbs fluistermotor in de kiel (en een autoregelaar). Werkt best ok. Mees wordt wel steeds groter of het bootje wordt kleiner?. :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dankje, ent mooiste is nog, hij is inmiddels in staat de boot zelf te water te laten (bootje ligt snachts op de kant) Sjouwt zelf de accu erin, sluit de boel zelf aan....en weg is ie ;-)

Soms ben ook ik liever lui dan moe op een maandagmorgen ;-)

Nieuwe update. Mees heeft gevraagd of hij toch niet een boot mag met "echte" motor. Met de accu zit ie altijd in de rats dat ie het niet naar huis haalt, en een echte motor klinkt toch ook wel weer veel stoerder. (Pap ik wil een ribje liefst met 8 pk ....ja hoor jongen...:-P ) Als compromis heb ik voorgesteld de bokko om te bouwen naar benzinemotor. Dat was ook goed.

Ik heb vandaag in Wilnis een Johnson 10pk sloopmotor opgehaald voor 20 euro, en het staartuk gedemonteerd...inclusief voor en achteruit. Dit staartstuk komt onder de romp, ipv de fluistermotor. En vanavond heb ik een grasmaaier gekocht voor 50 euro, met een 3,5pk briggs & stratton motortje. Het motortje komt voorin, ik denk dat we de boel verbinden met een ketting/tandwielen.

Dit weekend halen we het oude bankje uit de bokko, bouwen staartstuk en motor in en bouwen een nieuw bankje eromheen, met stuurinrichting en nieuw roer. Ben benieuwd !

3,5pk briggs & stratton motortje.

Dat motortje had in de binnenvaart een leuke bijnaam
We noemde het daar een
Britse Straathond :confused:
mvg
Frederik :D

Ik zal van de ombouwactie foto's maken. Ik haal morgen een lastrafotje op via marktplaats, kan ik mn laskunsten ook weer eens proberen.

Ik ben er inmiddels uit voor wat betreft koppelen van motor en staartstuk, ik neem zaterdag motor en staartstuk mee naa een brommerwinkel en dan gaan we wel kijken wat er passend te maken is aan tandwielen en kettingen.

Britse straathond..hmm... als't motortje loopt dan heeft het wel wat weg van een keffertje..

ben je gek! dit is een mooi viertaktje dat lekker pruttelt, beetje opduwergeluid :-)

[media=youtube]SwLL60-EmNQ[/media]

foto sloopmotor

_MG_2699.jpg

Foto grasmaaier

_MG_2700.jpg

Kort rekensommetje : de schroef is een 10 pk schroef, eigenlijk te groot voor het motortje en ook voor de bokko.
daarnaast kan het motortje max 3000/4000 toeren leveren. Kortom, er moet een vertraging tussen motor
en schroef. Halfgas 10 pk is al veel te veel voor een bokkobootje, dus max 1500 toeren op de schroef. Zeg max 3000
toeren op de motor betekend een bijna 1:2 vertraging. kijken of ze bij de brommerhandel mij kunnen helpen aan de goede tandwielen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back