Portugese vissersboot nu ook schaal 1 op 3

Nou, bijzonder goed.

Ik heb afgelopen zaterdag met Mees een 15 tal foto's uitgeprint en op een moodboard geplakt. We hebben een vragenlijst over de boot gemaakt als een soort hulpmiddel voor zn verhaal. We hebben thuis twee keer geoefend met het verhaal van de spreekbeurt. De filmpjes heb ik op zn i-pod gezet. Maandag heeft hij zn spreekbeurt gehouden (hij zit in groep 4, en spreekbeurten doen ze pas in groep 7).

Het kwam er in feite op neer dat de spreekbeurt geweldig is gegaan. De filmpjes hebben ze op een 2*3m scherm bekeken en is getoond aan alle groepen.Hij is door zn klasgenootjes op de nek genomen en door de school gesjouwd (geen grap), en hij heeft ineens 12 extra vrienden, die allemaal het liefst aanstaande zaterdag willen komen spelen.(ook geen grap, en ik heb 12* nee verkocht :) ) De moodboard hangt in de hall of fame van de school, en de directeur van de school hield me vandaag aan; "Goh, wijs ventje is die Mees zeg!" ;-)

Kortom, het was een groooot succes !

Geinig !

Overigens : de schroef heeft inmiddels twee bladen minder, wel jammer dat de ijssel inmiddels weer is dichtgevroren. Duh.

Laatst bewerkt:
Da's een mooi verhaal , Franck trots op Mees en Mees Trots op Pa!

en troost je morgen gaat het weer dooien, voor die 2blads proefvaart.

m.v.g., Brandaris

Vandaag gevaren met de tweeblads schroef. Helemaal naar de stad.(Mees alleen en echt niet bang, ik loop langs de IJssel via jaagpad, maar ook woonwijken). Tochtje van 15 minuten heen, en 15 minuten terug. Metingen: 10A volgas volle vaart, 12A volgas vast aan de wal. Veel meer toeren op de schroef dus de 2 blads is goed, dia kan mogelijk nog 1cm kleiner) .

Accu (50Ah semi tractie USA) zou het toch minimaal 2 uur vol moeten houden met 10A belasting, echter is al na 30 min op 8 Volt. Jammer, op zoek naar betere kwaliteit tractieaccu dus !. (Dit was ook wel een erg goedkoop merk :) )

Untitled-2.jpg

Boot loopt verder prima, lekker stabiel, goed te sturen (voor achteruit) en Mees, jochie van 8 jaar oud, is niet bang en snapt hoe ie een boot moet besturen...echte schippper is dit ! (zie draaien voort ijs op filmpje). Trots !!

ff kijken of dat indedden werkt ! (ja het werkt, dank brandaris en burp)

_MG_4040.jpg

tong !

_MG_4048.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
filmpje maar even hier geplakt.

Mees en Franck, FANTASTISCH !

"Niet te filmen dit".....hahaha....Briljant!
En Mees is de enige van Nederland die geen last heeft van de kou:)

Jammer dat de accu niet aan de verwachtingen voldeed.
Nieuwe accu dus

Dank !

@Brandaris : hoe plak je een filmpje in ?

Het stukje manouvreren van Mees voor het ijs leverde een groot applaus op van de omstanders (de brug stond vol !!)

Het mooiste vind ik zelf dat het joch snapt hoe 'ie een boot moet manouvreren, dat heeft ie dus van mij afgekeken !!

Morgen meer proefvaren.

Laatst bewerkt:
Een youtube filmpje kan je heel simpel embedden. Je kan zijn post even quoten, dan zie je wat hij heeft gedaan.

Als je de link van je filmpje pakt

Code:
[media=youtube]yum02V9sbCA[/media]

Dan pak je na het gedeelte /watch?v=yum02V9sbCA
en zet je dat tussen de tags
[ youtube]yum02V9sbCA[/youtube] (alleen de spatie na de eerste blokhaak niet)

Dan krijg je het filmpje meteen hier op het forum te zien :thumbsup:

Soms staat er na de code nog iets als &bdjfjfjdvj maar dat hoef je niet mee te nemen. Dus alles na het = teken en voor het & teken.

Top filmpje , die kids zijn razend slim, toen ik mijn zoontje met die grote vlet liet varen en hem wilde uitleggen wat hij moest doen kreeg ik iets van jajaja, ik weet het wel. Tot mijn verbazing deed hij het ook meteen goed :yes:

Vandaag met de meetapparatuur gevaren. Tweeblads schroef.

100% gas = 20A
75% gas =9A
50% gas = 6A
25% gas = 2A

Op 75% gas/ 9A / 110 watt .... heeft de boot een gang van ca. 7km/hr op gps (doorlopen pap!!). 100% gas levert 2km extra extra snelheid op, maar ook 10A meer verbuik.

Op wandelsnelheid (5km/hr) verbuikt de boot slechts 5A bij 12V, wat overeenkomt met 60watt en dat is met twee kinderen! Netjes dus! Met max 3 kwart gas loopt de accu 1 1/2 een uur. (dus idd, de accu is brak)

Laatst bewerkt:
leuk dingetje ik ben ook zo iets van plan (cruise schip )maar dan na het project waar ik nu aan werk(binnevaart schip)

HALLO

ik heb de bouw gevolgd, een leuk bootje, maar volgens mij wordt de snelheid ook mede
bepaald door de romp, rompsnelheid, ik heb een vlet gehad met een mercedes 220 diesel
en die was halfgas al op snelheid, meer gas geven had geen effect op snelheid trok
alleen de kont naar beneden.
volgens mij speelt dit hier ook

groeten, roelie

ja klopt, rompsnelheid is leidend en (berekend voor deze boot) 8 km hr, en dat zie je in het verbruik terug. Volgas tov 3/4 gas is +10A meer en nauwlijks een meter sneller, alleen de kont dieper in de plas :-) Ik ga de prop nog iets inkorten en de snelheid iets beperken.

Laatst bewerkt:
Dankjewel, mijn pa maakte vroeger meubels en was altijd druk ...niet echt spannend :)

We hebben inmiddels al wat proefvaarten achter de rug. De spoed van de schroef heb ik nog verder verkleind, wat inmiddels resulteert in een motor die goed op toeren komt (1500 rpm) en een verbruik wat meer dan acceptabel is. Gister heeft Mees twee uur gevaren en de accu was nog mooi op 12 volt. Aanstaande zaterdag ga ik onderhoud doen op m'n eigen boot in de haven , dat is 30 minuten varen met de bokko sloep. Hij kan er nu al niet van slapen ! :)..........(maar vindt het super spannend)

OW btw : gisteravond heeft Mees in't donker gevaren, en op een kilometer afstand waren de navigatielichten nog goed te zien ! Hij is nu de seinen uit het hoofd aan't leren met de scheepshoorn. :)

TOET !

untitled.JPG

Laatst bewerkt:
Frank,

Dat de kont dieper gaat heeft te maken met rompvormen etc.
Waarschijnlijk heeft ze gewoon geen hoge romp snelheid,

Ik ben wel benieuwd naar foto's in donker:p

De vaart ging prima. Uiteindelijk wat het bar koud en het waaide en regende soms als een gek. Mees heeft een uur heen en een uur terug in de boot gezeten. (beetje medelijden had ik wel) Halverwege het avontuur in de haven wel een ijsje tuurlijk :)

Accu was slechts 30% ontladenna 2 uur varen, dus de prop is nu wel ok. Volgende keer zo'n end varen als het wat warmer is.

Met zn 2-en erin gaat echt niet lukken, ik ben met mn 88 kilo echt te zwaar / niet lenig genoeg :)

Back