Portugese vissersboot nu ook schaal 1 op 3

Franck, gefeliciteerd met je geslaagde project !
Dat touwtje, daar wil die jonge schipper waarschijnlijk snel vanaf,.
Ik denk dat er veel kids jaloers zullen zijn.

Veels plezierige vaar uren toegewenst en een behouden vaart!

m.v.g. Brandaris

PS: Wat is je volgende project?

Franck, gefeliciteerd met je geslaagde project !
Dat touwtje, daar wil die jonge schipper waarschijnlijk snel vanaf,.
Ik denk dat er veel kids jaloers zullen zijn.

Veels plezierige vaar uren toegewenst en een behouden vaart!

m.v.g. Brandaris

PS: Wat is je volgende project?

Zal ik dan de boel eens even aftroeven Brandaris?:mrgreen: Ikke in onze zeilboot!

elburgeo09082009042.jpg

Gekkigheid natuurlijk, dit is minstens zo mooi! Vooral omdat je hem zelf gemaakt hebt. Ziet er super uit! Nu een op full scale? Verbaas me over de snelheid die er nog in zit! En zo te zien ook erg stabiel!

Zal t filmpje niet aan mn zoon laten zien,voorkomt een hoop gezeur!!!!:p
Behouden vaart,super geslaagd!!!!!!!!!!!!!
groeten Herman

Dank jullie wel voor de reakties. En zeker, dit project is super geslaagd ! De boot is qua besturing goed te controleren, zowel voor als achteruit. Nog wat kleine dingen afwerken en aanpassen, en dan is het echt klaar. Ik heb de accu nagemeten, er is 10% lading verbuikt in 20 minuten varen, dus dat past in de schatting wat betreft verbruik.

Maandag heeft mees een spreekbeurt over deze boot, ik ben benieuwd !

Ziet er super uit, heb vroeger als kind ook geklooid met roeibootjes en hele kleine zeilbootjes. Heel leuk om te zien! Mijn pa was helaas niet zo handig dus we moesten wel alles zelf doen, ha ha.

Inspirerend mooi project, gaat bij mij kriebelen om ook eens zelf een echte boot in elkaar te zetten.

Gr,
Freek

Franck,

Hartstikke leuk dat hij goed bevalt. Ik had nog niet verwacht dat je nu al een proefvaart zou doen, en nog super geslaagd ook. zoontje zit mee te kijken en vraagt meteen of ik dat ook kan, natuurlijk, zie maar aan mijn bouwproject :mrgreen:

Echt onwijs gaaf. Nu maar hopen dat ze er niet te snel uitgroeien ;)

*Zit te wachten tot hij weer verder kan aan zijn boot, er ligt weer volop sneeuw :(*

Sja, als je 8 jaar bent en je zit 4 maanden te wachten op de eerste vaart, dan ga je ook :) wat voor weer het ook is. Vandaag ook nog even getest.

xYJjNs0LlSM[/media] - Bokko2.wmv

Wel een bevinding, so to speak.... De schroef is net iets te zwaar voor de motor, hij draait nog niet op 25 procent van z'n toerenbereik, ik denk zelf slechts een paar honderd toeren, twerijl 1000 toeren toch mogelijk zou moeten zijn, als ik de motor een beetje eff. wil inzetten. Nu denk ik om een kleinere schroef te monteren, maar misschien hebben jullie nog ideeen ? (nu 4 blads 11cm raboesch) Kan je een schroeft van 8 cm nemen ? (en kan die deze boot nog voortbewegen ?)

Laatst bewerkt door een moderator:
Als hij met een paar honderd toeren dit al haalt..... wat dacht je dat hij zal doen bij 1000 :mrgreen:

Een kleinere schroef met meer toeren kan ook natuurlijk, als de motor dan efficienter wordt. Wordt de motor nu erg warm na een stukje varen?

Das misschien ook iets om eerst te proberen. Schroef aanpassen zodat de spoed behoorlijk minder wordt. Daarna kunnen we altijd nog de diameter aanpassen, zodat de motor meer in z'n optimale toerengebied draait.

@koen, nou....we zitten hier al te denken over een nieuw project :)

Franck, ik heb toch 1 min puntje voor de verse schippers
"Haal atijd bij het ontmeren de losse touwtjes binnen boord" het voorkomen dat als het iets langer zou zijn dat het in de schroef draaid, met alle gevolgen vandien.

Voor de rest PERFECT en nu ook zonder hulp lijntje .

m.v.g. Brandaris

En Mees morgen succes met de spreekbeurt , zal wel een 10 worden !

Laatst bewerkt:
Hoi Franck,

Het is jammer dat onze schuur al bezet is door een boot project van mij en mijn vader anders had ik het gedaan.
Misschien wel een leuk idee voor volgend project.

Ik ben wel benieuwd wat het volgende word.

Ik heb eens even zitten brainstormen en zoeken op internet over de schroef/motor combinatie.. ( ik lees op dit forum dat de vuistregel is dat de prop "nooit" groter dan de diameter van de motor mag zijn wanneer 1:1 aandrijving wordt toegepast) Mijn motor is 70mm diameter.

optie 1 : spoed verkleinen, daarna prop kleiner maken. (goedkoopst) Wel schroef "mollen".
optie 2 : kleinere prop -> 70mm 4 blad = 30 euro (kleinere prop heeft wel lager rendement, en ziet er minder mooi uit.. mgoed, en weer een 11cm prop over))
optie 3 : tandriem met vertraging 1:2 (conrad) 30 euro = wel motorophanging opnieuw maken (blegh)
optie 4 : Nieuwe motor ! (50 euro) en dus dan ook nieuwe ophanging maken.

eBay.be: E-Motor Elektromotor UNITE MY1016 MY1016B2J1 280W 24V (object 310152348387 eindtijd 26-jan-10 17:37:08 CET)

Ben er nog niet uit, optie 1 is wel degene waar ik stapje voor stapje de boel een beetje kan "tunen".

Laatst bewerkt:
Nog een optie ! Stel dat ik twee bladen van de schroef wegneem, dan heb ik een 2 blad 11cm ipv 4 blad 11 cm, en volgens mij halveer ik daarmee (ongeveer) de belasting op de motor. Is dat geen optie ? Graag advies (of moet ik hiervoor een apart draadje openen ?)

Dankjewel !

Laatst bewerkt:
Back