Portugese vissersboot nu ook schaal 1 op 3

zo, lekker weer verder gesleuteld:

Ik heb gister de boel dus weer niet echt recht vastgezet. mn ogen doen het minder blijkt. Dus de boel weer losgehaald en opniew uitgemeten. Gelijk maar in de sikkens bootverf gezet.

_MG_2745.jpg

staartstuk passen, wat een gedoe zeg....argh!!.

_MG_2744.jpg

hmm, kan nog beter

_MG_2747.jpg

Zet je er nog een lager op, om de trekkracht van de ketting op te vangen?
Die staart lagers zijn daar niet geschikt voor.
De krukas lagers als het goed is wel.

(heb je het uitlaatkanaal in het staartstuk dicht gemaakt?)

Hmm, sja daar zeg je wat, niet over nagedacht. ik kijk het even aan hoe de lagers zich houden in het staartstuk. Eigenlijk zou ik het staatstuk uit elkaar moeten halen en de boel moeten vervangen. Als ik handmatig aan de schroefas draai dan voel ik dat de lagers niet echt ermmm.... nieuw zijn?.

Het uitlaatkanaal heb ik afgeslepen met de straaljager en dichtgemaakt met epoxy. (naast de 253,5 gaten die in een gemiddeld staartstuk zitten :-) )

dat de lagers niet echt ermmm.... nieuw zijn?

Hoeft niet zo te zijn.
Lagers zitten er om de as in de midden te houden en niet om "wring krachten" op te vangen op zo'n afstand.

Ook met nieuwe lagers kan je deze as als een versnellingspook heen en weer halen. Kogels hebben in die richting ruimte.

Mogelijk boven je kettingwiel een lager zetten dat je met een beugel weer op de fundatie plaat afsteunt.

Lijkt me ook handig dat je een soort kettinkast maakt, die kan je dan meteen aan je lagerplaat (in de vorm van een kabel of pijpzadel) vastzetten.

zadel-gemenied-51-mm-doos-50.jpg

Frank, als je aan de schroefas draait en je voelt dat het niet lekker zit, kan ook als oorzaak hebben dat er vrijwel geen staartolie meer in zit.

Zit in dit staartstuk een vooruit en achteruit? Zo ja, laat je deze wel intakt neem ik aan? Schakelstangetje kun je vrij simpel plaatsen om het werkend te krijgen. Schakelstang is middenstand (vrijloop) naar boven (vooruit) naar beneden (achteruit)

He burp,

Klopt, ik heb gister de olie eruit gehaald, leek meer op pindakaas dan op olie. Staartstuk verwarmd en alles er echt uit. Nieuwe olie erin gedaan en de boel loopt gelijk veel lichter. Er zit idd een voor een achteruit op, en die gaan we ook gebruiken, wordt wel een heel gepiel met stangetjes en asjes / handeltjes...mgoed das ook weer de lol van het oplossen.

@baggeraar....kijk das een goeie tip...er moet idd een ondersteuningslager op, al was het maar om te voorkomen dat de aandrijfas eruit loopt (want die blijft nu in het staartstuk op basis van zwaartekracht ;-) en het moet niet zo zijn dat straks met een beetje gas de as zich uit het staartstuk werkt.)

Laatst bewerkt:
Frank, een stevige binnen en buitenkabel van bv een motorfiets zou de truc kunnen zijn zonder met allemaal stangetjes te moeten pielen. Een beetje het idee hoe de versnelling van een fiets werkt zeg maar.

He burp, hmm, ja idd, al heeft de bak behoorlijk wat kracht nodig om te schakelen...... Trekken is met een kabel geen probleem, maar duwen wordt lastig lijkt me. M'goed, ook deze manier zit inmiddels in mn hoofd, definitieve oplossing komt vanzelf leert de praktijk :-)

Ik heb vanavond nog eens goed de boel nagemeten met hulplatjes, duimstok en ogen. Zoals de boel nu vastzat was het staartstuktandwiel niet in lijn met het motortandwiel. Met het risico dat de ketting er straks af loopt. Dus motorbok weer losgehaald en opnieuw uitgelijnd met hulplatjes/vastgelijmd met gewichten/plantenbakken en weet ik veel. Morgen met behulp van hulplatjes, opvulstukken, bruislijm en schroeven de boel maar weer goed vast zetten.

Benzinetank is inmiddels ook in wording, een ongebruikt verfblik van 1Liter, een losgeknipt dopje met draad van een parketboenselblikje en een benzinekraantje van de brommerhandel...morgen maar ff s de boel aan elkaar solderen.

Mees is overigens flink bezig met dit project....op school kwam de juf gister naar me toe ("nou nou..mees heeft het project helemaal toegelicht via het digitaal schoolbord en modelbouwforum..."), en op de BSO vanmiddag zaten ze ook al op modelbouwforum te kijken... vooral het nieuwe formaat schroef (7") tov de oude fluistermotorschroef (ieniemini) lijkt indruk te maken ....geinig niet?! :-).

IMG_2749.jpg

Laatst bewerkt:
wordt zeer gewaardeerd Piet.

Er is wel een vraagje waar ik nog geen antwoord op heb. De motor loopt nu onbelast echt werkelijk mooi stationair. Stel dat ik straks het staartstuk op de motor aansluit, is de belasting van het staartstuk ...in z'n vrij of in vooruit/achteruit niet te groot om de motor stil te leggen ? Maw, moet ik niet een extra vliegwiel (energie opslag) monteren op de motor om de boel in gang te houden.... ? (zie de filmpjes van 1 cil. diesels van bijv. opduwers waar echt ENORME vliegwielen zijn gemonteerd om de motor maar in gang te houden)

Laatst bewerkt:
Dat is een lastig punt.
Die oude dieselmotoren maakten maar een beperkt aantal klappen per minuut.
Zonder vliegwiel valt de uitlaat/inlaat-slag dan niet te overbruggen.

Die grasmaaiermotor is een klein toerenmakertje, daar is dat lang niet zo belangrijk.

Mocht je echter op "zeer langzaam" willen gaan draaien, is een vliegwiel te overwegen.
Volgens mij is het wel zo dat je die motortjes niet al te langzaam hoort te laten draaien.
Dan krijg je voor de koeling te weinig tocht.

Ik heb geen ervaring met dit.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat als je zeer langzaam draait met een (zwaar) vliegwiel de motor overbelast.
De ontsteking slag is gewend na een bepaalde tijd alle druk kwijt te zijn.
Met weinig toeren en een vliegwiel dat tijd nodig heeft om op gang te komen blijft die drukgolf (verbrandingslag) met bijbehorende temperatuur veel langer boven de zuiger staan.
Ik weet niet of de zuiger dan niet verbrand.

Kwestie van proberen of een motortechnicus raadplegen.

Ik zou ook niet voor een groot vliegwiel gaan. Inderdaad heb je een beetje massa nodig om de motor niet direct stil te laten vallen als je hem "in zijn versnelling" zet. De grasmaaiers hebben zeer weinig belasting en een vliegwiel is dan minder belangrijk als bij een buitenboordmotor. Het vliegwiel zorgt voor een regelmatiger loop en de massatraagheid zorgt ervoor dat bij plotselinge verandering van de belasting dat de motor niet meteen uitvalt.

In dit geval zou het een beetje proberen zijn wat het beste is. En stukje op de aandrijfas vrij laten om eventueel later een vliegwiel te monteren is dan een optie.

Ik hoop alleen dat je ook een paar mooie kettinggeleiders en een kettingstelmechanisme hebt om te voorkomen de de ketting eraf vliegt. (en een kast eromheen voor de veiligheid)

Ik zou nog eerder voor een snaaraandrijving gaan. Makkelijk in onderhoud en veel minder geluid.

Tnx, in 1ste instantie probeer ik het zonder extra vliegwiel, de flens op de motoras laat wel toe dat ik er alsnog een groot tandwiel op monteer (voor vliegwiel effect.) Snaaraandrijving heb ik overwogen, maar dat is lastiger te verkrijgen.

Het bankje wat in de boot komt fungeert ook als kettingkast, en idd er moeten vast kettingspanners/geleiders op komen

Ik wil tussendoor nog wel even melden dat ik groot respect heb voor je improvisatietalent, kunde en voortvarendheid. Zou mij zeker niet lukken.

Freek

Nou dankjewel!

Vandmiddag stonden er 3 man van hubo ijsselstein in de tuin (die wilden nu eens in het echt zien waar die gekke Frank nu weer mee bezig is...en ze brachten een lading multiplex voor het zitbankje) Mees heeft vanmiddag bij de hubo afgesproken dat hij op rekening mag kopen, wan voor elke 2 keer per dag dat ie voor een boutje of 2 snelkoppelingen moet betalen, daar werdt ie helemaal moe van :-)

Mees heeft vanavond de schroef erop gezet, echt een belachelijk groot ding. De totale vertraging wordt van motor naar schroef 1:4. dus 2000 toeren motor wordt 500 op de schroef, lijkt mij een goed uitgangspunt, gezien de diameter en spoed van de huidige (enorme) schroef. Morgen wordt de epoxy afgeleverd en gaan we de boel lekker dichtkitten.

IMG_2757.jpg

malletje maken voor de zijkant van het bankje,en uitlaat doorgetrokken naar de spiegel.

IMG_2760.jpg

Laatst bewerkt:
Vind die Franck zo gek nog niet, recycleren is mode van een hoop rommel een werkend geheel maken :thumbsup: volg je topic met belangstelling.

Back