Deel I
Hallo allemaal,
Hierbij het eerste deel van een korte beschrijving van hoe ik het e.e.a. aanpak bij het spuiten van mijn shockies. Ik hoop dat ik hiermee mensen kan helpen of op nieuwe ideeën kan brengen.
Voor dit voorbeeld ben ik een kistje aan het spuiten welke ik ook zelf heb ontworpen. De tekeningen ervan en een bouwbeschrijving (volgt nog) kun je hier vinden.
tekening-f3p-model-precise
O.k. daar gaan we dan. Voor het eerst heb ik al reeds de schanieren getapet en spuit ik dus over het plakband heen. Normaal gesproken doe ik de roeren er pas afsnijden wanneer ik klaar ben met spuiten. Middels die methode heb je namelijk makkelijkere stukken depron waarop je in een keer je schema kunt spuiten.
Ik begin altijd eerst met het grondig reinigen van het depron. Hier gebruik ik gewoon Glassex en keukenpapier voor. Verder doe ik geen voorbehandelingen aan het depron zoals b.v. schuren enz.
Het schema wat ik ga spuiten is in de post hierboven te vinden. Ik zal dus het nodige moeten afplakken. Dit doe ik zoals de eerder uitgelegde procedure met normaal papier en de 3M lijmspray.
Ik begin met de eerste layer aan te brengen welke in dit geval licht groen is. Dit doe ik ongeveer in 3 dunne lagen. Ik probeer hierbij niet een mooie egale laag te krijgen omdat ik graag een effect wil bereiken waar wat diepte in zit.
De tweede layer bestaat uit een donker groene kleur welke ik zelf heb gemengd. Op de foto is het niet te zien maar hier zit ook een soort paarlemoer effect in.
Nu breng ik met zwart een soort schaduw rondom de sjablone aan. Hierdoor lijkt het later alsof de groene gedeeltes als het ware als druppels op het depron liggen
Om nog iets meer reliëf in het groen te creëren zet ik hier en daar wat lichte strepen en plekken aan met licht bruin.
Nu begin ik met het zetten van de bubbels. Hiervoor gebruik ik een cirkel sjabloon. Ik probeer hierbij te spelen met grote verschillen en plaatsing. Belangrijk is dat je van te voren nagaat waar je het licht vandaan wilt hebben. In dit geval wil ik dat van de voorkant van het vliegtuig komen. De schaduw (het zwart) zet ik dus aan in de onderkant van de cirkels.
Voor de bovenkant van de cirkels gebruik ik in dit geval paarlemoer goud. Dit geeft een erg mooi effect wat helaas op de foto niet is terug te zien. Wanneer ik nu namelijk de vleugel verdraai t.o.v. de licht inval zie je de bolletjes oplichten of dimmen.
Om nog wat meer effect eraan te geven spuit ik nu nog heel licht de randen van de vleugel met wat goud.
En zo ziet het er dan uit wanneer de papieren sjablone eraf gehaald zijn.
Tot zover ben ik nu. Binnen kort zal ik verder gaan met het vervolg van het spuiten.