Pro10 Zelfbouw Project...

joost, nog een idee als je wat carbon over hebt zou je nog een ander centershock bevestiging kunnen maken om je schokbreker aan de voorkant wat verder te verlagen zodat de schokbreker dezelfde hoek heeft als bij de RC10L2. Hierdoor wordt je schokbreker effectiever harder met dezelfde veer.

De afstand tussen je t-bar en de achteras is zo te zien wat langer bij jou dan bij de mij wat de t-bar effectief zachter zal maken. (groter moment) Zelfs met de L2 schokbreker-hoek zal de t-bar en schokbreker samen wat zachter zijn dan bij mij maar dan heb je wat meer opties om mee te spelen iig.
 
Alexander, ik kan de shock op vier posities verstellen aan de voorkant. Hij zit nu op de één-na hoogste dus...
Klopt, de afstand tussen T-bar en achteras is best groot omdat ik de maximale motor ruimte wilde benutten en de T-bar voelt goed aan inderdaad.

Deze plaat carbon heb ik een paar jaar geleden kunnen regelen via iemand van Serpent maar heb nog wel een paar adresjes waar je het kan halen en waar het ook goed is in een "plain weave".
De auto in zijn geheel is inderdaad niet echt goedkoop nee maar ja... Je moet wat... ;)
 
Hee Joost,

goed te zien dat alles lekker past!

ben erg benieuwd naar de resultaten op de baan.

Heeft iemand al eens geprobeerd een diffuser box te maken?

Het is met vacuvormen vrij eenvoudig te maken,
en simpel te monteren onder de motor bulkhead.
Zeker nu de accu gaten weg zijn,
moet je daar toch wat grond effect mee kunnen creëren.

chryslerdonnington3a.jpg
 
Werkt niet echt bij een Pro10 aangezien er een behoorlijke "open" body op zit. Zeker aan de achterkant is alles open en zal een diffuser weinig zin hebben denk ik. Op een F1 zal het meer nut hebben...
 
Een pro10 heeft wel een flinke onderplaat,(in tegenstelling tot F1)
volgens mij is dat oppervlak bepalend of het gaat werken.
Die open achterkant ga je dan juist benutten met een diffuser.
 
Ik heb het afgelopen 2 jaar wel eens gezien op een rc-lemans race.Het effect was volgens mij niet echt merkbaar.
Dit kan nauurlijk ook aan het model diffuser hebben gelegen.

Maar ik heb ook ergens gelezen dat men in de 1:12 wel een diffuser met bijpassende pod heeft geprobeerd.
Zal eens kijken of ik het artikel nog kan vinden.

En ziet er top uit joost,maar klopt het zo dat de auto aan de voorzijde nu ook wat breder is?
 
Dat kan ik me ook herinneren inderdaad dat het geprobeerd is maar niet veel nut had...

De spoorbreedte is hetzelfde als de vorige alleen loopt het chassis nu in één lijn naar voren toe ipv met een extra hoek. Dit kan een vertekend beeld geven...
 
Ja dat kan ik... De motorplate is er een van IRS en is een extendened version. Dat wil zeggen dat de achteras 10mm verder naar achter ligt waardoor je dus dik 20mm ruimte hebt om de motor te verschuiven. Zodoende kan je dus nagenoeg elke combinatie van tandwielen monteren. Om de motor ook die ruimte te geven met de soldeer punten voor de kabels moest ik die ruimte aan de bovenkant uitmeten en dit was dé manier om die ruimte te creëren.
 
Ik begrijp hem.

dus dat verandert ook de geometrie van de auto aan de achterkant.(10mm langer)

Waarschijnlijk wat dikker demperolie en eventueel een stijvere T bar gebruiken,
omdat de hefboom langer word.
 
Klopt ook Oscar. Maar aangezien de T-bar al groter en iets dikker is dan op het vorige model is dat dus al gebeurd. De dikke T-bar van Associated is .075" (1.905mm) en deze T-bars zijn 2mm. Op het oude model was hij korter en smaller en nu dus langer en breder. Als ik de nieuwe pod vast pak en beweeg voelt het net zo soepel of zelfs iets soepeler dan de vorige.

Maar de praktijk zal het uitwijzen hoe het uit gaat pakken natuurlijk...

Naar aanleiding van een gesprek met Richard Arts over "camber gain" ben ik gaan kijken hoe ik dat instelbaar zou kunnen maken op deze auto en binnenkort zal er een update komen aan de voorophanging. Wederom waarschijnlijk vanuit de stal van IRS. Meer info daarover volgt nog maar dat wordt denk ik best een interessante optie...
 
Op het duitse forum is er ook iemand die verstelbare aluminium casterblokken maakt. Met 1 casterblok heb je 3 casterblokken in 1 (0, 5 en 10 graden verstelbaar geloof ik) en kun je de bovenarmen ook horizontaal of schuiner plaatsen voor meer of minder cambergain en rollcenter etc etc. Op rcbodies.de zijn die te koop voor de standaard asso schroefgaten. Wellicht heeft die ook voor de nieuwe asso schroefgaten. Over de duurzaamheid bij een crash heb ik nog geen ervaringen over gelezen.
 
Ja okee, IRS heeft een compleet setje. Caster blokken, hingepins en delrin draagarmen. Net even gekeken en de hart op hart maat van de Asso dynamic front komt overeen met de R5. Alleen even op boren naar 3mm en klaar ben je... Dus die set komt erop waarschijnlijk...
 
Nee, nog steeds niet joh. Ik zit met die opleiding die nu even heel veel tijd en energie van me weg neemt. Ik hoop toch ergens deze week de maiden run te maken maar het weer zal niet mee zitten denk ik woensdag als ik de berichten mag geloven...
 
Nou, de "maiden-run" is een feit. Gister hadden we ZAC 5 op de MACH en ik was wat eerder naar de baan gegaan om toch een beetje feeling te krijgen met de nieuwe auto. De eerste rondes was het even aftasten maar gaandeweg ging het steeds beter...

Toen om 18:00uur de kwalificaties waar ik twee maal als vierde eindigde. 4e op de grid dus maar de auto ging lekker en de finales liepen op een dermate manier dat ik beide finales kon winnen. Niet slecht voor een eerste race met een hagelnieuwe auto dacht ik zelf...

Nu verder met de auto en wat fine-tuning erop los laten zodat hij nog beter kan gaan...

P235CS038.jpg
 
Back
Top