Programmeerbare snelheidsregelaars: zegen of hobbykiller?

Om off-topic te blijven: Het is niet erger dan het vroeger was. Net als iedereen die zeurt over de oorlog tussen de regelaars, die was er al toen we nog met brushed reden. Want eerst reed iedereen nog met de LRP Quantum Competition. Een jaar laten was opeens de QC2 de regelaar om te hebben. Minder dan een jaar later was het de Robitronic Icube, en weer vlak daarna kwam de QC3.

En ook die regelaars waren al best prijzig. Ik kan me namelijk het gezicht van de bezorger herinneren toen de LRP QC werd afgeleverd bij mij thuis. Voor zo'n heel klein en licht pakje moest ik (aangezien het onder rembours was) wel gelijk dik €250 neertellen. Die moet echt hebben gedacht dat daar van dat illegale witte poeder ofzo inzat :-)

Maar on-topic: Ik denk wel dat het een beetje ver gaat met sommige regelaars. Wat ik wel grappig vind is dat de LRP regelaars (helemaal die met de nieuwe Mk3 software) ook belachelijk snel zijn, en dat zonder dat je computer ingenieur hoeft te zijn. Vooral de combinatie LRP SXX Stock Spec met LRP X12 stock motor is bizar.

Dat bleek ook wel afgelopen weekend bij de LRP Masters. Alle A-finalisten in de super stock reden de LRP SXX Stock Spec, terwijl er ook GM's, Tekin's, Mamba's e.d. meededen. Dus wat mij betreft, doe dan maar een simpele die net zo snel is zonder al de moeite ;-)

Rick vergeet niet dat LRP heel veel team rijders heeft die als ze met een GM Tekin of Mamba reden ook voorin zouden rijden.

Kijk naar Alexander Stocker. wint met SPX en de SXX ss van MK1 tot en met MK3.
O zeg er ook bij dat degene die 1 van de eerste SXX ss kochten deze nu iedere keer op hebben moeten stuuren om het in orde te maken. Was handiger geweest als je het zelf kon doen en had een hoop verzendkosten gescheeld.

Gemakshalve heb ik de gemiddelde uitgaven over de laatste jaren uit het rijtje gevist bij Eric, tenslotte vond iedereen dit redelijk (er was geen commentaar op de persoon zelf, in tegenstelling tot op mijn persoontje)???

Gem. uitgave volgens Eric = 700euro p/seizoen
2setjes banden a 30euro = 60euro p/seizoen
clublidmaatschap = 85euro p/jaar
inschrijfgeld 6x 5euro = 30euro p/jaar
auto 450euro, 2 gespoten body’s a 50 = 100euro, opties/reserveonderdelen 50euro # totaal 600euro, gebruik 2jaar, restitutie 1/3 aanschafprijs = 200euro p/jaar
Schade, eten/drinken, reiskosten = 100euro p/jaar

Totaal 1175euro : 6 wedstrijden = ongv. 200euro p/wedstrijd

Jullie mogen nu zelf invullen welke zaken ik nog niet heb mee gerekend, zoals zender, lader, ontladers, power supply, ieder jaar een andere auto, enz.

Oh, en voorzichtig met de uitspraak over rijders die (bijna) niet trainen, er zitten hier nl bekende rijders die dat ook niet doen, maar wel vele van jullie “klop” geven.

Ik denk dat ik de gemiddelde kosten redelijk inschat heb, zeker voor een rijder die een beetje zijn stand wil ophouden, en de aansluiting op de rest niet wil missen.

zal best kloppen rick en hulde aan degene die er nu mee winnen maar is die regelaar dat over een jaar ook nog want volgens mij zeiden ze dat ook over die andere stockspeck en die is nog niet eens zo oud volgens mij, eind 2008 begin 2009 of zoiets?

Wat ik zo zie zijn de huidige regelaars allemaal wel gewaagd aan elkaar. De ene keer heb je wat meer profijt van een bepaald merk dan de andere keer afhangende van het type circuit, motor en klasse dus ik trek er verder niet al te zware conclusies aan. De rijder en het hebben van wat geluk zijn nog steeds een grote factor in wedstrijden want zoals je zelf aangeeft is die nieuwe lrp net zo snel als de rest van de regelaars op dit moment.

Ik basseer me alleen op mijn eigen ding en dat is dat ik een regelaar wil gebruiken die ik meerdere jaren kan inzetten zonder extra kosten te krijgen. Of dat nou een mamba, tekin, speed passion, LRP, GM, babiepangang habbiebabbie, syang yong of wat dan ook is maakt me echt niets uit. Ik weet alleen zeker dat op dit moment de updatable esc een zekere koop voor de toekomst zijn simpelweg omdat de software voor elke applicatie aangepast kan worden en elk jaar verbeterd wordt. En ja dat je daar wat meer in moet verdiepen en bij sommige regelaars wat langer over doet dan andere is onderdeel van de hobby geworden.

Gemakshalve heb ik de gemiddelde uitgaven over de laatste jaren uit het rijtje gevist bij Eric, tenslotte vond iedereen dit redelijk (er was geen commentaar op de persoon zelf, in tegenstelling tot op mijn persoontje)???

auto 450euro, 2 gespoten body’s a 50 = 100euro, opties/reserveonderdelen 50euro # totaal 600euro, gebruik 2jaar, restitutie 1/3 aanschafprijs = 200euro p/jaar

Jullie mogen nu zelf invullen welke zaken ik nog niet heb mee gerekend, zoals zender, lader, ontladers, power supply, ieder jaar een andere auto, enz.

Oh, en voorzichtig met de uitspraak over rijders die (bijna) niet trainen, er zitten hier nl bekende rijders die dat ook niet doen, maar wel vele van jullie “klop” geven.

Ik denk dat ik de gemiddelde kosten redelijk inschat heb, zeker voor een rijder die een beetje zijn stand wil ophouden, en de aansluiting op de rest niet wil missen.

Ik denk dat je nu naar 1 persoon kijkt en die er het geld voor over heeft.
Dan kijk je naar toevalig 6 wedstrijden en niet naar de andere races waar ook aan mee gedaan word.
Dan kun je dat bedrag veel vinden maar als ik naar andere sporten kijk, dan begint het vaak bij dat bedrag.
We hebben wat jong rond lopen die andere sporten doen en dan kom je met dat bedrag er bij lange na niet om hun sport spullen te betalen of zelfs de contributie.
Ik spreek de ouders wel eens en ze vinden het duur maar als ze het vergelijken met hun andere sport dan vallen de kosten mee.
Het was aanschaffen maar nu kunnen ze nog een jaar met hun auto en laders doen.

Tja dat er gekken zijn die ieder jaar een andere auto koppen moeten ze zelf weten ;)

Als ik naar mijn kosten kijk ieder jaar dan ben ik goedkoper uit.
Ik train ieder weekend maar op mijn leeftijd leer je niet meer zo snel als die jonge gasten.
Dan de rijders die nu niet meer trainen maar wel hard gaan hebben wel getraint en ze zijn op jongere leeftijd begonnen.
Ik ben op een latere leeftijd begonnen en als ik bij ons kijk naar de jeugdleden en hoe snel die leren en hoe snel die het onder de knie hebben, dan duurt het niet lang meer of ze zijn mij voorbij.

Als ik naar mijn eigen kosten plaatje kijk, dan ben ik de laatste 2 jaar goedkoper uit dan de kosten die ik 1 jaar had met die brushed spullen.

Hier wil ik toch wel even op reageren:-) Je hebt het hier over een clubrijder....NK is toch wel iets prijziger, totaal dan!! Overigens gaat de discussie over nu en niet een paar jaar geleden. Die 700 Euro met accu's, regelaar en motor geldt nu niet meer:

Regelaar 149-199 Euro (Mamba en Tekin, kan je prima een tijdje meekomen)
Accu's 2 stuks 120 Euro (IP5000 50C, en sommige hardcased zijn zelfs nog goedkoper)
Motor 30-60 Euro (ETS kan je een SP 3.0 voor 30 krijgen en verder is er voor 60 Euro zelfs een LRP X12 te krijgen)

Totaal 380 Euro max, motor en regelaar zijn over twee seizoenen af te schrijven dus kom je op 250 Euro.

2 setjes banden a 30euro = 60 euro p/seizoen
clublidmaatschap = 85 euro p/jaar
inschrijfgeld 6x 5euro = 30 euro p/jaar
auto 450euro, 2 gespoten body’s a 30 = 50 euro (wit is ook een kleur), opties/reserveonderdelen 50euro # totaal 500 euro, gebruik 2 jaar, restitutie 1/3 aanschafprijs = 170 euro p/jaar
Schade, eten/drinken, reiskosten = 100 euro p/jaar

Totaal 445 + 250 Euro = 700 Euro.....nu kost het ineens 115 Euro per wedstrijd.

NK deelname = 100 Euro
3 sets banden a 25 Euro = 75 Euro
Schade, eten/drinken, reiskosten = 100 euro p/jaar (met elkaar meerijden kan namelijk veel schelen)

Totaal Club + NK = 975 Euro : 12 races = 81,50 Euro per race

Een deel van de hobby is namelijk ook leuke aanbiedingen zoeken en een beetje zuinig zijn....Nou blijft 81 Euro een hoop centen maar DIT IS GEEN GOEDKOPE HOBBY (sorry voor het schreeuwen maar nu valt het wel op;-)) Voor dit geld rijdt je wel in de snelste NK toerwagenklasse van Nederland;-)

Ik denk dat er de afgelopen jaren wel wat meer is uitgegeven met brushed en sub C-cellen.

groet,

Eric

Dit word mijn 3de jaar met de Tekin dus je kunt dat door 3 delen.

Banden heb ik iedere wedstrijd nieuwe. Dit had ik al het eerste jaar dat ik mee deed.
Toen koste ze 30 euro per setje en nu nog zo iets.
Dat maakt dus niets uit.
Rij een maand met een set banden en dan zijn ze op. Train er na de wedstrijd op.

eten en drinken vind ik eigenlijk er niet bij passen. Dat zijn de eerste levensbehoeften en doe je anders ook wel ook al rij je geen wedstrijden. Ik zal wel een vlerk zijn maar vaak neem ik wat eten en drinken van thuis mee :oops:

Hier wil ik toch wel even op reageren:-) Je hebt het hier over een clubrijder....NK is toch wel iets prijziger, totaal dan!! Overigens gaat de discussie over nu en niet een paar jaar geleden. Die 700 Euro met accu's, regelaar en motor geldt nu niet meer:

Regelaar 149-199 Euro (Mamba en Tekin, kan je prima een tijdje meekomen)
Accu's 2 stuks 120 Euro (IP5000 50C, en sommige hardcased zijn zelfs nog goedkoper)
Motor 30-60 Euro (ETS kan je een SP 3.0 voor 30 krijgen en verder is er voor 60 Euro zelfs een LRP X12 te krijgen)

Totaal 380 Euro max, motor en regelaar zijn over twee seizoenen af te schrijven dus kom je op 250 Euro.

2 setjes banden a 30euro = 60 euro p/seizoen
clublidmaatschap = 85 euro p/jaar
inschrijfgeld 6x 5euro = 30 euro p/jaar
auto 450euro, 2 gespoten body’s a 30 = 50 euro (wit is ook een kleur), opties/reserveonderdelen 50euro # totaal 500 euro, gebruik 2 jaar, restitutie 1/3 aanschafprijs = 170 euro p/jaar
Schade, eten/drinken, reiskosten = 100 euro p/jaar

Totaal 445 + 250 Euro = 700 Euro.....nu kost het ineens 115 Euro per wedstrijd.

NK deelname = 100 Euro
3 sets banden a 25 Euro = 75 Euro
Schade, eten/drinken, reiskosten = 100 euro p/jaar (met elkaar meerijden kan namelijk veel schelen)

Totaal Club + NK = 975 Euro : 12 races = 81,50 Euro per race

Een deel van de hobby is namelijk ook leuke aanbiedingen zoeken en een beetje zuinig zijn....Nou blijft 81 Euro een hoop centen maar DIT IS GEEN GOEDKOPE HOBBY (sorry voor het schreeuwen maar nu valt het wel op;-)) Voor dit geld rijdt je wel in de snelste NK toerwagenklasse van Nederland;-)

Ik denk dat er de afgelopen jaren wel wat meer is uitgegeven met brushed en sub C-cellen.

groet,

Eric

……. Overigens gaat de discussie over nu en niet een paar jaar geleden. Die 700 Euro met accu's, regelaar en motor geldt nu niet meer:…….Ik denk dat er de afgelopen jaren wel wat meer is uitgegeven met brushed en sub C-cellen…….

Sorry, maar hier ben je toch wat kortzichtig, voorlopig zitten we nog wel even met deze erfenis, pas aan het eind van het seizoen 2010 kan je pas de balans opmaken over dit jaar, of jij moet zo’n vooruitziende blik hebben over de technisch revolutie. Dan moeten de Reglementen nog hetzelfde blijven voor 2011, anders gaat het rendement ook weer omlaag, enz. Gaat men een vastgesteld combo’tje draaien in 2011, wat vele nu al wilden omdat dit de kosten zou drukken, dan heb je bv niks meer aan de regelaar die je nog vele jaren kan updaten, enz.

Misschien heb je wel gelijk dat het dit jaar het goedkoopste seizoen sinds jaren wordt, ik heb nergens geschreven dat dit niet zo zou kunnen wezen. Wat ik aangegeven heb, is de lijn der verwachting gebaseerd op het verleden, veel rijders zullen deze hanteren om hun budget in te schatten. Wanneer jij gelijk heb (dat hoop ik ook) dan zit er weer toekomst voor vele in onze hobby, het is goed te gebruiken voor promotie, om een nieuwe generatie rijders aan te trekken, herintreders te werven, of het budget nu eens eerlijk aan je partner te verkopen (tegen mij mogen jullie best jokken, ik zal jullie niet verraden, hoor ;)).

Het verleden is geen garantie voor de toekomst, maar het sleept wel vaak als een “blok aan je been mee”, hopelijk komen we nu eindelijk eens onder dat “juk” vandaan.

Dit word mijn 3de jaar met de Tekin dus je kunt dat door 3 delen.

Banden heb ik iedere wedstrijd nieuwe. Dit had ik al het eerste jaar dat ik mee deed.
Toen koste ze 30 euro per setje en nu nog zo iets.
Dat maakt dus niets uit.
Rij een maand met een set banden en dan zijn ze op. Train er na de wedstrijd op.

LRP 30X-banden kosten nu 24,95.....scheelt weer;-)

Eric

Sorry, maar hier ben je toch wat kortzichtig, voorlopig zitten we nog wel even met deze erfenis, pas aan het eind van het seizoen 2010 kan je pas de balans opmaken over dit jaar, of jij moet zo’n vooruitziende blik hebben over de technisch revolutie. Dan moeten de Reglementen nog hetzelfde blijven voor 2011, anders gaat het rendement ook weer omlaag, enz. Gaat men een vastgesteld combo’tje draaien in 2011, wat vele nu al wilden omdat dit de kosten zou drukken, dan heb je bv niks meer aan de regelaar die je nog vele jaren kan updaten, enz.

Misschien heb je wel gelijk dat het dit jaar het goedkoopste seizoen sinds jaren wordt, ik heb nergens geschreven dat dit niet zo zou kunnen wezen. Wat ik aangegeven heb, is de lijn der verwachting gebaseerd op het verleden, veel rijders zullen deze hanteren om hun budget in te schatten. Wanneer jij gelijk heb (dat hoop ik ook) dan zit er weer toekomst voor vele in onze hobby, het is goed te gebruiken voor promotie, om een nieuwe generatie rijders aan te trekken, herintreders te werven, of het budget nu eens eerlijk aan je partner te verkopen (tegen mij mogen jullie best jokken, ik zal jullie niet verraden, hoor ;)).

Het verleden is geen garantie voor de toekomst, maar het sleept wel vaak als een “blok aan je been mee”, hopelijk komen we nu eindelijk eens onder dat “juk” vandaan.

Ik wil motor en regelaar wel in één jaar afschrijven, dat scheelt een tientje per race......

Maar als je zender, lader, tas en kleinspul niet meerekent is 90 Euro per race heel realistisch. Dan rijdt je 13.5T met een nieuwe regelaar en om het jaar een complete nieuwe auto......90 Euro per maand, duurder kan je het altijd maken maar dit zijn echte realistische bedragen.

Over accu's kan ik kort zijn, sinds september vorig jaar rijdt ik wekelijks minimaal 2 maal een accu of zes...meer dan de gemiddelde rijder, 26 x 12 keer laden = 312 : 2 accu's = 156 ladingen per pakket. Een rijder waar wij het over hebben moet hiermee prima een jaar kunnen doorkomen. Als deze rijder dus niet elke week een chassis kromrijdt zou het sommetje best kunnen kloppen.

Overigens geef ik (net als vele anderen)zeker het dubbele uit, maar dat is mijn budget....

groet,

Eric

Laatst bewerkt:
Per, blijkbaar heb jij ook een voorspellende blik want je haalt zaken aan die je ook niet weet. De technische revolutie heeft er ook niets mee te maken want de regelaars zijn immers updatable dus geen extra kosten.

Een vastgesteld setje is er al in de beginnersklasse. Een 13.5t klasse blijft gehandhaafd zoals die nu is. Immers de rijders bepalen en die zitten niet te wachten op een vaste regelaar setje want dat brengt juist extra kosten met zich mee! De meesten hebben nu een regelaar die ze voor jaren kunnen gebruiken.

Laatst bewerkt:
We hebben dit jaar voor het eerst ook brushless in de standaart klasse. De rijders vroegen er zelf om omdat de motoren van de afgelopen jaaren ongelijk waren en het te duur werd voor een aantal rijders.
2 jaar geleden waren ze alleen al aan motoren 105 euro kwijt voor 7 wedstrijden.
Is zo'n brushless motor voor 45 a 60 euro tog wel erg goedkoop.

Tevens blijkt uit de eerste tests dat de motoren en de regelaars sensorloos zeer aan elkaar gewaacht zijn. De brushless motoren sensorloos gaan ongeveer even hard. Het verschil is kleiner dan de sport tuned motoren die we vorig jaar gebruikte.

Na 2 races heb ik een evaluatie met de rijders van de standaart klasse om te zien of het ze bevalt.

Om de 13,5T klasse maak ik mij ook geen zorgen. de rijders staan achter de regels bij ons.
Volgend jaar inplaats van een 13,5T een 17,5T of isschien een 21,5T motor en klaar.
21,5T als die straks door de nieuwe software zo hard gaan als nu de 13,5T. lol

Grappig.... Toen ik dit 2 jaar geleden al in de groep gooide moest niemand iets van sensorless hebben.....

Omdat 2 jaar terug de sensorless techniek nog niet zo soepel liep als dat het nu doet. Toen haperde de motoren nog erg bij wegrijden. Dat is nu weg...

Pssssttt vergeet de transponder niet ;) toch ook weer 70 Euri.

Anyway als je je eigen druk maakt over kosten heb je dan niet de verkeerde hobby gekozen? Elke hobby kost geld ik geen veel geld uit aan mijn RC hobby en geef het met alle plezier eraan uit ipv het door de plee spoelen in de kroeg.

Zelf rij ik overigens ook onroad (alleen @pk) en vermaak mij prima met een Ez-run setje en een iets te heftige motor (5.5 turns) kosten van het setje (de auto tel ik maar even niet kuch) 75 Hele pleuro's. Lekker simpel maar beestje heeft me nu nog geen 1 keer in de steek gelaten.

Omdat 2 jaar terug de sensorless techniek nog niet zo soepel liep als dat het nu doet. Toen haperde de motoren nog erg bij wegrijden. Dat is nu weg...

Er waren toen al goede sensorless regelaars te vinden van oa. Schultze maar als er geen SpeedPassion, Tekin, Robitronic, LRP of welk ander gerenomeerd merk speciaal voor auto's op staat moest men het niet of was het per definitie niet goed, zeker niet als het sensorless was zoals er nu door velen nog steeds laconiek tegen de EZrun setjes aan gekeken wordt.

Om terug op het onderwerp te komen vraag ik mij toch af waarom men niet naar een soort van stock regelaar wil, is men bang hun voordeel met hun regelaar te verliezen omdat de winst weer meer uit de setup en het rijden van een auto moet komen?
Dat veel van jullie geen problemen hebben met de huidige zeer geavanceerde regelaars is ondertussen wel duidelijk maar ik wil wel eens de andere kant horen, waarom niet terug naar goede gelijke motorspecs door ook het gebruik van een gelijke regelaar?

Waarom niet? Als ik voor mezelf spreek wil ik gewoon graag de vrijheid houden om een regelaar te kunnen kopen die IK wil en niet een die mij opgelegd wordt. Daarom rij ik n u ook Pro10, daar kan dat gewoon en hebben we geen gezeik over de spullen...

Ezrun laconiek tegenaangekeken ?

@PK Indoor:
Ezrun 5.5 turns: 9.3 sec
ZTW 5.5 turns: 9.3 sec
LRP ?? turns: 9.3 sec

en ga zo even door op deze baan geen verschillen te merken. Ok natuurlijk de regelaar merk je wel, de 1 pakt sneller op de ander heeft een net iets hogere top (timing?)

Maar echt veel voor de gemiddelde idioot als ik verschilt het niet.

Om terug op het onderwerp te komen vraag ik mij toch af waarom men niet naar een soort van stock regelaar wil, is men bang hun voordeel met hun regelaar te verliezen omdat de winst weer meer uit de setup en het rijden van een auto moet komen?
Dat veel van jullie geen problemen hebben met de huidige zeer geavanceerde regelaars is ondertussen wel duidelijk maar ik wil wel eens de andere kant horen, waarom niet terug naar goede gelijke motorspecs door ook het gebruik van een gelijke regelaar?

Rijden ze in de 1:8 ook met 1 merk of type motor? Zo nee ...waarom niet?

Back