Programmeerbare snelheidsregelaars: zegen of hobbykiller?

Om terug op het onderwerp te komen vraag ik mij toch af waarom men niet naar een soort van stock regelaar wil, is men bang hun voordeel met hun regelaar te verliezen omdat de winst weer meer uit de setup en het rijden van een auto moet komen? Dat veel van jullie geen problemen hebben met de huidige zeer geavanceerde regelaars is ondertussen wel duidelijk maar ik wil wel eens de andere kant horen, waarom niet terug naar goede gelijke motorspecs door ook het gebruik van een gelijke regelaar?

Als je echt stock wilt rijden dan moet alles hetzelfde zijn; bij een voor iedereen gelijke handout regelaar en motor worden de accu's weer extreem belangrijk en handout accu's gaat niet gebeuren volgens mij.

Oplossing blijft gewoon 13.5T vrijgeven en modified of Pro Stock noemen en dan eronder een nieuwe instapklasse beginnen met lage drempel. Overigens lost dit ook niet alles op aangezien ervaren rijders met hetzelfde spul toch weer harder gaan.

Eric

Als je echt stock wilt rijden dan moet alles hetzelfde zijn; bij een voor iedereen gelijke handout regelaar en motor worden de accu's weer extreem belangrijk en handout accu's gaat niet gebeuren volgens mij.

Oplossing blijft gewoon 13.5T vrijgeven en modified of Pro Stock noemen en dan eronder een nieuwe instapklasse beginnen met lage drempel. Overigens lost dit ook niet alles op aangezien ervaren rijders met hetzelfde spul toch weer harder gaan.

Eric

Op zich een goed idee, maar ik ben bang dat alle klassen dan leeg zullen raken, en er dan nog maar een handje vol rijders per klasse is. Dan is racen ook niet leuk meer, als er te weinig deelnemers in een klasse zijn.

Rijden ze in de 1:8 ook met 1 merk of type motor? Zo nee ...waarom niet?

Omdat wij geen stock kennen.... Naast dat hebben wij meerdere klasses op basis van dezelfde reglementen maar op verschillende rijdersniveau's en kan iedereen zeker in de lagere klasses kiezen voor een motor die (financieel en/of prestatietechnisch) bij hem past. (ik had dit al eerder aangegeven)

Maar zoals aangegeven heeft de term "stock" iets met gelijkwaardigheid te maken en uiteraard is dat bedoeld op de motor. Ik blijf van mening dat bij brushed de regelaar veel minder invloed had dan nu bij brushless. OK, de accu was toen wel belangrijk maar ook daar denk ik dat LiPo het nodige egaliseert. Maar ja, de zeer beperkte keuze in motoren en voorheen zelfs de handout motor van maar 1 type accepteerden jullie wel.

Maar ja, de zeer beperkte keuze in motoren en voorheen zelfs de handout motor van maar 1 type accepteerden jullie wel.

Volgens mij werd dit geaccepteerd omdat dit de competitie zou bevorderen. Zoals je zegt is nu de regelaar belangrijker dan vroeger en lijken ook de cellen minder verschil te maken. Kortom, welke motor er ook gebruikt wordt, de regelaar bepaald de prestatie.

Daarom is het nu ook zo moeilijk om een echt stockreglement te maken......

We gaan gewoon lekker rijden en zien daarna wel weer waar het schip strandt. In december is er weer een NOMAC-vergadering om eventuele scheefgroei weer recht te trekken ;-)

groet,

Eric

Waarom niet? Als ik voor mezelf spreek wil ik gewoon graag de vrijheid houden om een regelaar te kunnen kopen die IK wil en niet een die mij opgelegd wordt. Daarom rij ik n u ook Pro10, daar kan dat gewoon en hebben we geen gezeik over de spullen...

Dat wil ik ook maar dan in de TC klasse.

Op zich een goed idee, maar ik ben bang dat alle klassen dan leeg zullen raken, en er dan nog maar een handje vol rijders per klasse is. Dan is racen ook niet leuk meer, als er te weinig deelnemers in een klasse zijn.

Valt wel mee. Mod is er niet meer en dan noem je 13,5T mod en dan doe je er een stock klasse bij.
Hebben wij en andere clubs ook en dat werkt prima.
Bij ERCE is de standaart klasse weer aan het groeien hierdoor.

Omdat wij geen stock kennen.... Naast dat hebben wij meerdere klasses op basis van dezelfde reglementen maar op verschillende rijdersniveau's en kan iedereen zeker in de lagere klasses kiezen voor een motor die (financieel en/of prestatietechnisch) bij hem past. (ik had dit al eerder aangegeven)

Maar zoals aangegeven heeft de term "stock" iets met gelijkwaardigheid te maken en uiteraard is dat bedoeld op de motor. Ik blijf van mening dat bij brushed de regelaar veel minder invloed had dan nu bij brushless. OK, de accu was toen wel belangrijk maar ook daar denk ik dat LiPo het nodige egaliseert. Maar ja, de zeer beperkte keuze in motoren en voorheen zelfs de handout motor van maar 1 type accepteerden jullie wel.

Je kunt als je sensorloos in de instap klasse invoert iedere sensorloze regelaar toe staan.
Kunnen ze hun ezrun setje updaten en dan rijden ze allemaal met max 30 graden vertiming.
Kan ieder met een eigen regelaar rijden en kun je motor volgens EFRA regels nemen en dan lopen ze nog allemaal even hard.
Hebben we al getest. Speedpassion V3.0 en de Tekin redline motor 17,5T lopen even hard sensorloos.
Kun je gewoon met je Mamba, Tekin en GM regelaar mee doen als je die al hebt.
Sensor er in en je kunt met je eigen regelaar op hogere snelheid trainen.
Word nu bij ons ook gedaan. Ze zetten hun sensor terug en verranderen het motor pinion.
Gaat zeer goed.

waarom wordt er bij de 1:8 beginnersklasse dan ook niet gekozen voor 1 type 3 poorter waar je niets aan mag modificeren. Lekker goedkoop en snelheid is hetzelfde dus maakt het dat goed close racing. Dat maakt het toch zo leuk dat de setup van de 1:8 auto en de rijders kunsten bepalen wie er wint?

Dus wederom, waarom kiezen de 1:8 rijders in het 1:8 regelement niet voor 1 type motor zodat de snelheid hetzelfde is..... want dat maakt het spannender en is nog goedkoper ook?

PS:
ik vind het nog steeds vreemd dat bij de 1:8 blijkbaar geen onderscheid gemaakt wordt in snellere motoren in een beginnersklasse klasse en kan er dus iemand met een 9 poorter mee rijden tussen 3 of 5 poorters maar bij electro begint men te zeuren als er een regelaar is die de motor beter aanstuurt waardoor de motor net wat sneller of efficienter gaat waardoor het opeens niet meer eerlijk is en alles gelijk zou moeten zijn?? :confused:

Vergeet de naam stock en plaats er 13.5t voor in de plaats en klaar ben je.

Wat dat betreft zie ik geen verschil tussen beide klasse en zijn de huidige regelaars voor mij een zegen.

waarom wordt er bij de 1:8 beginnersklasse dan ook niet gekozen voor 1 type 3 poorter waar je niets aan mag modificeren. Lekker goedkoop en snelheid is hetzelfde dus maakt het dat goed close racing. Dat maakt het toch zo leuk dat de setup van de 1:8 auto en de rijders kunsten bepalen wie er wint?

Dus wederom, waarom kiezen de 1:8 rijders in het 1:8 regelement niet voor 1 type motor zodat de snelheid hetzelfde is..... want dat maakt het spannender en is nog goedkoper ook?

PS:
ik vind het nog steeds vreemd dat bij de 1:8 blijkbaar geen onderscheid gemaakt wordt in snellere motoren in een beginnersklasse klasse en kan er dus iemand met een 9 poorter mee rijden tussen 3 of 5 poorters maar bij electro begint men te zeuren als er een regelaar is die de motor beter aanstuurt waardoor de motor net wat sneller of efficienter gaat waardoor het opeens niet meer eerlijk is en alles gelijk zou moeten zijn?? :confused:

Vergeet de naam stock en plaats er 13.5t voor in de plaats en klaar ben je.

Wat dat betreft zie ik geen verschil tussen beide klasse en zijn de huidige regelaars voor mij een zegen.

Precies.
Denk dat ze bang zijn dat het te hard gaat terwijl het nu eigenlijk is dat de mod klasse van een aantal jaar geleden terug is.
Na die extreme snelheden is er nu weer een mod klasse waarbij de snelheid wat omlaag gehaald is.

Neem je nu de MOD klasse van het NK dan kun je met je regelaar ook extra power er uit halen. Ook dan is de regelaar dus beslissend.

2WD,

je kunt naar ons wijzen maar wij kennen geen "stock" en is de discussie niet bij ons gaande. Net als jullie schermen met het feit dat een 10.5 turns en minder voor sommige mensen te snel kan zijn geldt dat ook bij ons, een rijder hoeft per definitie niet sneller te zijn met meer poorten, als hij zijn auto niet kan afstellen en zijn gas-vinger niet in bedwang kan houden zal hij een erg nerveuze auto hebben met als resultaat lage rondetijden. Als deze mensen in een lagere klasse zitten hoeven ze niet te proberen de toppers bij te houden, zij kunnen lekker op hun eigen rijdersniveau strijden voor een podium en daar is al lang gebleken dat de goedkopere motoren het prima waar kunnen maken. Overigens zeggen poorten niets want een 3-poorter is ook net zo snel als een 9-poorter te krijgen.

Terug op mijn vraag want die kort en krachtig beantwoorden schijnt niet te kunnen. Ik zie het huidige stockreglement meer als de mod van vroeger (voor de 12t tijd). Vroeger in de mod mocht je je eigen motor kiezen en vertimen wetend dat de regelaar niet zo'n groot verschil uitmaakte dan hooguit een current limiter en een high/low frequency stand. Nu is in de stock de motor vast maar kunnen de prestaties tov. vroeger zwaar beïnvloed worden door de keuze en het inregelen van de regelaar en is daarmee gewoon de term "stock" in mijn ogen verdwenen en kan je beter bij een volgende vergadering een andere benaming zoeken of toch naar een algehele stock oplossing gaan werken.

Maar als nu blijkt dat een algehele stock-oplossing (motor/regelaar combo) meer leven in de TC kan brengen, zouden jullie dan daar niet aan mee willen werken?

2WD,

je kunt naar ons wijzen maar wij kennen geen "stock" en is de discussie niet bij ons gaande. Net als jullie schermen met het feit dat een 10.5 turns en minder voor sommige mensen te snel kan zijn geldt dat ook bij ons, een rijder hoeft per definitie niet sneller te zijn met meer poorten, als hij zijn auto niet kan afstellen en zijn gas-vinger niet in bedwang kan houden zal hij een erg nerveuze auto hebben met als resultaat lage rondetijden. Als deze mensen in een lagere klasse zitten hoeven ze niet te proberen de toppers bij te houden, zij kunnen lekker op hun eigen rijdersniveau strijden voor een podium en daar is al lang gebleken dat de goedkopere motoren het prima waar kunnen maken. Overigens zeggen poorten niets want een 3-poorter is ook net zo snel als een 9-poorter te krijgen.

Terug op mijn vraag want die kort en krachtig beantwoorden schijnt niet te kunnen. Ik zie het huidige stockreglement meer als de mod van vroeger (voor de 12t tijd). Vroeger in de mod mocht je je eigen motor kiezen en vertimen wetend dat de regelaar niet zo'n groot verschil uitmaakte dan hooguit een current limiter en een high/low frequency stand. Nu is in de stock de motor vast maar kunnen de prestaties tov. vroeger zwaar beïnvloed worden door de keuze en het inregelen van de regelaar en is daarmee gewoon de term "stock" in mijn ogen verdwenen en kan je beter bij een volgende vergadering een andere benaming zoeken of toch naar een algehele stock oplossing gaan werken.

Maar als nu blijkt dat een algehele stock-oplossing (motor/regelaar combo) meer leven in de TC kan brengen, zouden jullie dan daar niet aan mee willen werken?

Ik denk dat je het moet splitsen.
1 combo voor alle klassen werkt niet maar een andere benaming voor de huidige stock.
Motoren volgens de EFRA regels.
Regelaar vrij.

Dan een klasse die je stock kunt noemen maar dan hoef je niet een combo te doen.
Neem alles sensorloos en klaar.
Motoren volgens EFRA en het is gelijk.
Hoeven de meeste geen nieuwe regelaar te kopen. Daar was namelijk bij ons zowie zo geen animo voor.
Uit wat testen is al gebleken dat sensorloos het allemaal gelijk trekt.

Daarom hebben nu toch ook veel clubs een klasse met een 17.5 turns motor en regelaar die vast zijn? Dan is je vraag toch beantwoord? Daarboven zit de 13.5 klasse en of dat nu een stock klasse of een modified klasse heet is toch maar slechts een naam die aan het beestje gegeven wordt?

Denk niet de rijders in de 13.5 klasse het veel uitmaakt of het nu een stock of modified klasse genoemd wordt zolang ze er maar in kunnen rijden.

Vroeger was Pro10 gewoon Pro10. Alle regelaars en motoren toegestaan. Nu hebben we de motor terug gebracht naar een 10.5 en het heet nog steeds Pro10. Zelfde naam, iets andere regels en we zijn er blij mee. Als morgen iemand opstaat en zegt we noemen het Pro10 Stock. Dan veranderd er niks, alleen de naam. Zelfde rijders, zelfde motoren, zelfde regels...

In mijn ogen zal je altijd een klasse moeten blijven handhaven waarin de rijders zelf uit kunnen maken met welke spullen ze rijden en hoe je deze klasse noemt zal niemand wat boeien die in deze klasse uit gaat komen.

@2wd: Ik denk niet dat je de brandstof met electro kan vergelijken. Wij hebben kortere heat-tijden dus als je bij de brandstof op rijdersniveau verschillende heats wil gaan rijden zodat alle rijdersniveau's bij elkaar rijden dan wordt het een erg lange dag. Vind het wel een goede oplossing wat ze gedaan hebben alleen is het bij electro niet mogelijk én nodig omdat we korter rijden...

Aangezien jullie toch ABC-finales rijden, wat maakt het verschil uit als de huidige C-finale een A-finale in een lagere klasse is?

Maar Emiel, ik ga niet meer uit van wat er getest is, testen zeggen niets zoals het ook zgn. niets uit zou maken toen jullie van 6 naar 5 cellen gingen. De testen die jullie op ERCE doen kunnen heel anders uitpakken dan op een baan als de Baanbrekers. Als de regelaar in sensorless nog steeds een volledige timingstabel kan bevatten geloof ik ook niet in een sensorless oplossing met deze regelaars. Gewoon 1 motor en 1 regelaar voor iedereen om de geheimen en de voordelen (en kosten) op dat gebied uit te sluiten en de betere rondetijden weer uit de auto en coureur te laten komen.

Aangezien jullie toch ABC-finales rijden, wat maakt het verschil uit als de huidige C-finale een A-finale in een lagere klasse is?

Maar Emiel, ik ga niet meer uit van wat er getest is, testen zeggen niets zoals het ook zgn. niets uit zou maken toen jullie van 6 naar 5 cellen gingen. De testen die jullie op ERCE doen kunnen heel anders uitpakken dan op een baan als de Baanbrekers. Als de regelaar in sensorless nog steeds een volledige timingstabel kan bevatten geloof ik ook niet in een sensorless oplossing met deze regelaars. Gewoon 1 motor en 1 regelaar voor iedereen om de geheimen en de voordelen (en kosten) op dat gebied uit te sluiten en de betere rondetijden weer uit de auto en coureur te laten komen.

Sensorloos heeft een max vertiming van 30 graden. Dit kan niet hoger.
Het is dus een max vertiming voor iedereen.
Net als je een motor hebt met een vaste vertiming.
Tevens is de vertiming op de motor nutteloos.
Test het bij de Baanbrekers.
Dit is namelijk al gedaan door andere clubs in het buitenland op grote en kleine banen.
Tevens onderbouwen de fabrikanten dit ook.

Een andere oplossing voor een nieuwe stock-klasse is wat ze willen gaan invoeren bij de ETS. Een stock-regelaar, daar willen ze de nieuwe Speedpassion Cirtix Stock Club ESC gaan invoeren als verplichte motor: Speed Passion : Cirtix Stock Club Race ESC
Die zou je dan voor 50 e kunnen kopen, en als je geen heel seizoen wilt rijden kun je er een huren. Dat zou voor de nieuwe echte stock-klasse anders een goed idee zijn.

Een andere oplossing voor een nieuwe stock-klasse is wat ze willen gaan invoeren bij de ETS. Een stock-regelaar, daar willen ze de nieuwe Speedpassion Cirtix Stock Club ESC gaan invoeren als verplichte motor: Speed Passion : Cirtix Stock Club Race ESC
Die zou je dan voor 50 e kunnen kopen, en als je geen heel seizoen wilt rijden kun je er een huren. Dat zou voor de nieuwe echte stock-klasse anders een goed idee zijn.
Een soort gelijk of dit zelfde setje wordt incombinatie met een 17.5 Speedpassion 3000 kv motor al op verschillende banen dit seizoen een 17.5 stock klasse mee gereden. In ieder geval bij ons op de MACH

"Motor Stockklasse 17.5: sensorloze 3.000 kV motor in combinatie met EZrun of Speedpassion 35 Ampère regelaar (sensorloos)."

Dit is dezelfde regelaar als de EZrun die al op veel evenementen (bijv.AMCC) in gebruik is; ook op de MACH gaat de 17.5T-klasse hiermee rijden. Tijdens het ETS rijdt de Hobby-klasse ook al met zo'n regelaar. Ik hoop alleen dat de Cirtix geen updatemogelijkheden heeft aangezien hier handige jongens nu al gebruik van maken. Bijkomend gevaar is dan "eigen" software.....

Maargoed, als er in dit geval regelmatige steekproeven op software (ofwel even de juiste erin flashen) plaatsvind, kan ik er wel mee leven. Gebeurt dit niet dan kan je net zo goed alles weer vrijgeven want dan is de gelijkheid wederom ver te zoeken....

groet,

Eric

Dit is dezelfde regelaar als de EZrun die al op veel evenementen (bijv.AMCC) in gebruik is; ook op de MACH gaat de 17.5T-klasse hiermee rijden. Tijdens het ETS rijdt de Hobby-klasse ook al met zo'n regelaar. Ik hoop alleen dat de Cirtix geen updatemogelijkheden heeft aangezien hier handige jongens nu al gebruik van maken. Bijkomend gevaar is dan "eigen" software.....

Maargoed, als er in dit geval regelmatige steekproeven op software (ofwel even de juiste erin flashen) plaatsvind, kan ik er wel mee leven. Gebeurt dit niet dan kan je net zo goed alles weer vrijgeven want dan is de gelijkheid wederom ver te zoeken....

groet,

Eric

Met sensorloos hoef je er niet naar te kijken. De max voor iedere regelaar is dan gelijk.

Met sensorloos hoef je er niet naar te kijken. De max voor iedere regelaar is dan gelijk.

Dat is niet waar Emiel. Want je zag duidelijk verschil in snelheid tijdens de ETS wedstrijden bij de hobby klasse. Sommige hadden zelf de regelaar ge-update met andere software waardoor die harder liep. Toen ze allemaal weer gelijk waren gezet (zelfde software versie) liepen ze weer even hard (scheelde iets van 9 tiende van een seconde per ronde tussen de ge-update regelaars en de standaard). En iedereen reed sensorloos....

Martijn

Dat is niet waar Emiel. Want je zag duidelijk verschil in snelheid tijdens de ETS wedstrijden bij de hobby klasse. Sommige hadden zelf de regelaar ge-update met andere software waardoor die harder liep. Toen ze allemaal weer gelijk waren gezet (zelfde software versie) liepen ze weer even hard (scheelde iets van 9 tiende van een seconde per ronde tussen de ge-update regelaars en de standaard). En iedereen reed sensorloos....

Martijn

Klopt als je bijvoorbeeld een ezrun hebt en die heeft een vertiming van max 26,25.
Als je die update dan komt die vertiming op 30. Hoger kan niet.
Als iedereen zijn regelaar update dan zit iedereen op de max.
Meer krijg je er niet uit.
Kijk dus of iedere regelaar wel op max 30 graden vertiming staat. Als dat niet is, is ie sneller te maken dor de vertiming te verhogen.
Zet naast die regelaar die ze updaten een Tekin R1 regelaar of een andere sensorloze regelaar en zet die vol open.
Ze gaan allemaal even hard met dezelfde motor.
Het enige verschil zal het gevoel zijn kwa rijgedrag.

Dit is door de fabrikanten al bevesticht dat dit de max is.

Trek de sensor kabel uit je Tekin RS en zet de timing advanced op 100%.
Neem een sensorloze regelaar die je op 30 kunt vertimen en neem ieder dezelfde motor.
Het gaat gelijk op.

Laatst bewerkt door een moderator:
En duidelijk wordt hier ook weer aangegeven dat niet alle regelaars gelijk zijn. Emiel, je kunt er om heen draaien maar wil je dit voorkomen moet je aan 1 type regelaar denken en het liefst met fixed software.

1 klein dingetje wat mij opvalt in dit topic.
vergeef me als ik het verkeerd heb.

deze 238 posts tellende discussie word maar gevoerd door een handje vol personen.
wat is dan het probleem?

Back