Iedereen praat over een acceptabele snelheid. Ooit was men begonnen met een 0-graden regelaar en een 10.5t en dat liep ongeveer net zo snel als de toenmalige 19t klasse. Toen de eerste "stockspec" regelaar kwam was het hek van de dam en bleek die combinatie niet meer net zo snel te zijn. De 13.5t is in beeld gekomen en later de 17.5t en als je niet uitkijkt zal de volgende stap een 21.5t worden. Ondertussen is men terug bij de 0-graden regelaar en de 13.5t motor die alleen max 10 graden vertimed mag worden.
Als de snelheid zo bepalend is (want daar praat bijna iedereen over), waarom moet dat voor de 1 een 17.5t/timed kiezen en de ander voor een 10.5/0-graden? Als dat bijna even snel rijdt kan je toch hier een middenweg in zoeken?
Maar ja, ieder jaar dat eeuwige gezeur welke motor/regelaar combo gereden gaat worden met meestal als resultaat om dan maar meerdere kleinere klasses te vormen heeft mij doen besluiten om de TF4-R op de kast te zetten.
Volgens mij vergeet je een belangrijk ding, namelijk dat in die tijd ook de lipo in beeld kwam. Deze zorgde er voor dat de 10.5 0graden combo ineens heel hard ging en bleef gaan. daarom is de 13.5 gekomen, en dit alles ook nog eens brushless ook.
Dit is vooruitgang van de techniek en hier moeten wij ons op aanpassen door de juiste combo te vinden voor een bepaald circuit.
Houden we dit tegen, nee. Het maakt mij niet zoveel uit welke combo gebruikt wordt.
Wat ik wel belangrijk vind is dat het op stuurmans kunsten aankomt en niet op de regelaar of kunstje met regelaar/motor van de week.