Programmeerbare snelheidsregelaars: zegen of hobbykiller?

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Ericjooo, 8 mrt 2010.

  1. westy1969

    westy1969

    Lid geworden:
    25 sep 2007
    Berichten:
    804
    Locatie:
    Hoorn
    Volgens mij vergeet je een belangrijk ding, namelijk dat in die tijd ook de lipo in beeld kwam. Deze zorgde er voor dat de 10.5 0graden combo ineens heel hard ging en bleef gaan. daarom is de 13.5 gekomen, en dit alles ook nog eens brushless ook.
    Dit is vooruitgang van de techniek en hier moeten wij ons op aanpassen door de juiste combo te vinden voor een bepaald circuit.

    Houden we dit tegen, nee. Het maakt mij niet zoveel uit welke combo gebruikt wordt.
    Wat ik wel belangrijk vind is dat het op stuurmans kunsten aankomt en niet op de regelaar of kunstje met regelaar/motor van de week.
     
  2. Richard van Gelder

    Richard van Gelder

    Lid geworden:
    27 jan 2008
    Berichten:
    288
    En het blijft raar dat je van een 13.5 turn motor. met een vertimde
    regelaar een 10.5 of 9.5 of als je heel lang achter de programmaatjes
    aanloopt een 7 turn (voorbeeld) motor wilt maken. en nu met 20 amp!!.:):):):)
    laders wat is dan Stock ????:(

    het ETS systeem is natuurlijk een heel mooi systeem alleen hier weer
    grote verschillen in de motoren. en is dus mijn mening dat stock niet
    bestaat .
    of alles heel heel heel!!! goed aan banden legen. zie ik niet gebeuren .

    wat ik vaak zie is dat de mod klasses. de echte stock klasses zijn.
    bijna iedereen gelijke snel en alleen grote verschillen in rijders en
    afstellingen.
    alleen word dit ook weer verprutst door de vertimde regelaars op de lange banen.

    Gr Richard
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik vind niet dat als het te weinig man gaat je daar een apparte klasse voor moet opzetten. Wat is er mis aan het terugdringen van het aantal klasses? Ik zie het niet willen conformeren aan een aantal vaste klasses meer eigen belang dan het belang om de sport en wedstrijdelement (op welk niveau dan ook) gezond te houden. Als een bepaalde snelheid volgens velen belangrijk is, waarom dat op 2 (of meerdere) mannieren uitvoeren als het ook met 1 kan? En als het op meerdere mannieren moet, waarom dan niet in 1 klasse proppen? (in de LeMans gebeurt dit ook)

    Onmogelijk? waarom was het in het verleden wel mogelijk? Verwijzend naar de 19 turns element als stock en modified/12 turns bleek dat wel degelijk mogelijk op zowel clubniveau als nationaal niveau en zelfs internationaal (19t dan) want daar liep men niet te zeuren dat er een 23 turns (een ander bekend stockgetal)
    En dan praat ik alleen over tourwagen klasse......
    En begrijp mij niet verkeerd, ik ben ook best een voorstander van een badkuip-silvercan, F1, mini etc maar vind 3 verschillende tourwagen stock klasses voor een Benelux te veel.

    Ik heb het ook niet over modified, ik heb het over een vastgelegde motor/regelaar combo voor een bepaalde snelheid en wat men graag stock noemt en ik denk dat daar ook dit hele topic over gaat......
     
  4. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer

    "Vroeger" had je of 1/8 Brandstof, of 1/12 elektro. punt. Meer was er niet.
    Als je toen nog niet goed genoeg was om het vermogen op de baan te houden, jammer dan, je leert er maar mee omgaan.
    Inmiddels zijn er zoveel circuits, in verschillende formaten, ook zijn er zoveel keuzes in motoren/regelaars, dat er per circuit een goede combinatie gevonden kan worden, maar als je dus een evenement zou willen organiseren (zoals een NK bijvoorbeeld) wil natuurlijk iedereen precies rijden zoals hij dat al doet en waar hij precies de regelaar instellingen/FDR/Roll-out van weet, vandaar die vele klasses die je dan krijgt.

    Ook op de MACH indoor is men in de 1/12 van 10.5T naar 13.5T gegaan 2 jaar terug, omdat het zo hard ging. Toch is straks de EPS wel op 10.5T, omdat dat nog steeds in landen om ons heen de 1/12 "stock" is.

    Ik had het er vorig jaar nog met Peter M. over, ook toen hij ooit begon met rijden, moest je maar proberen mee te komen en aan de snelheid wennen in de beperkte klasses die er toen waren. Nu wordt omdat een bepaalde klasse te snel is, de klasse langzamer gemaakt, om de instap voor de beginner makkelijker te maken. :confused:
    En inderdaad, hoe meer "stock" een klasse is, hoe meer "valsspelen" er is.
    In de modified klasses heb je die "beschuldigingen" veel minder tot niet, omdat je toch al je handen vol hebt aan het vermogen wat je tot je beschikking hebt.
     
  5. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Roelof, nogmaals het doel van de benelux was om zoveel mogelijk rijders te verzamelen. Dit had je niet kunnen bereiken met één of twee klassen.

    Kijk eens naar de 13.5t klasse. Met veel pijn en moeite hebben er op het laatste moment 20 man ingeschreven voor deze klasse. Dat was het dan voor de benelux race, 20 man in de 13.5t en 20 man in de modified tc. Dit tegenover meer dan 100 man in 6 klassen wat er nu was ingeschreven. Dat er uiteindelijk minder mensen zijn op komen dagen door de hevige stortbuien moet je los zien van hetgeen wat er zou gebeuren als het zonnig was geweest.

    Op club niveau trekken meerdere klassen meer rijders. Iets wat het doel was van de Benelux race.

    Wederom, de vergelijking 17.5t en 10.5t is een non discussie punt. De 17.5t open klasse is een BELGISCHE klasse. Waarschijnlijk rijden er veel belgen in die 17.5t en 10.5t open klasse en aangezien rucphen best dicht bij de belgische grens ligt hebben ze die klasse erbij gedaan. Wat is daar mis mee? Vanwaar opeens de vergelijking 17.5t en dynamische regelaars met 10.5t en nul graden?

    Bij de rc lemans wordt de klasse samengevoegd als er te weinig rijders zijn in een klasse. Dan gaat het vooral om de 10.5t klasse. Dus zijn er genoeg 10.5t rijders dan wordt er een apparte klasse gevormd. Zijn er te weinig dan rijden die mee met de rest.
     
  6. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    In de 1/8 klasse had je "vroeger" tweewiel aangedreven 1/8 Pancars met starre assen zonder enige vorm van schokbrekers met .19 motoren. Ze gebruikte ook nog eens realistische kappen. Hmmmmm waar zijn die gebleven? :D De 1/8 is ook niet stil blijven staan met de techniek.

    Voor de rest ben ik het met je eens hoor :D.

    Oh, om ontopic blijven :p...Voor mij niets anders dan de nieuwste generatie regelaars. Effecient en koele bedrijfstemperaturen zonder dat iemand mij moet opleggen waar ik mee moet rijden en hoe ik mijn tandwiel verhouding/rollout bepaal. Ik ben wijs genoeg om dat zelf te bepalen (hoop ik ;))
     
  7. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Nu rij ik nog niet zolang als Peter, maar in mijn begin periode (2001 ofzo) kon je met de aller, aller, sterkste spullen nog “normaal” het circuit van de HFCC nemen, en toen vonden vele rijders het te snel en de kosten waren te hoog om modified te rijden.

    Modified reed toen ergens in de 70 kilometer per uur, starters klasse max 50 met een 23t, leuk voor een klein circuit, saai voor op een groot circuit, maar het was toen niet anders, alles was nog redelijk controleerbaar wbt rijden. Het was niet anders max is max, dus vele circuits konden daarmee leven en reglementen konden een stuk eenvoudiger op elkaar afgestemd worden, maar toen ook al ellenlange discussies…… Rijders uit die tijd zijn mee gegroeid met de snelheid verandering, leuk voor hen maar niet voor nieuwkomers die meteen geconfronteerd worden met en niet controleerbare bom op wielen. Snelheid, acceleratie, rijtijd, alles is dermate gestegen dat je wel genoodzaakt ben om limieten te stellen, zo verwarrend is dat toch niet omdat te begrijpen…of je moet allemaal grote circuits gaan bouwen waar we weer “max” op kwijt kunnen, niet realistisch dus….

    17,5T, 21,5T, motoren met weinig toeren, veel koppel, veel huidige gearboxxen zijn hier denk ik niet eens voor geschikt om deze motoren tot hun recht te laten komen. Sommige rijders kunnen daarmee niet de juiste optimale tandwiel verhouding plaatsen, omdat dit mechanisch niet past in de huidige auto’s, ik denk dat de fabrikanten de vaste interne overbrenging eerst daarop moeten veranderen/afstemmen, waar ze kennelijk geen belangstelling voor hebben, sommige rijders moeten een pinion/spur combinatie aan leggen van bijna 1:2……Je kan een dieselmotor eenmaal niet koppelen aan een gearbox van een benzinemotor, deze komt dan niet tot zijn recht, ergens gaat er verzadiging optreden… of overmatige temperatuur..
     
  8. Racerik

    Racerik

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Dieren
    Je praat over een klasse waar alles is vrijgegeven, dus ook het merk motor, en ook het aantal wikkelingen! (echte stock???)
    Het verschil in motoren in de stock merk jij niet hoor, als ik heb er een aantal op de Dyno gehad, en dit is bullsh.. Ja er is verschil, maar een paar Watt merk je niet, zelfs het verschil in de regelaars (wat veel groter is dan een paar Watt) merk je niet. Natuurlijk als je alles optimaal hebt maakt het wel een verschil, maar niet zo heel veel. Ik hoor wel meer mensen roepen over andere rijders dat hun motor veeeeel sneller is, en ze hebben betere accu's, maar ze hebben niet in de gaten dat bij het stock rijden alles is het rijden zit, als je het rechte stuk bij de AMCA met 1 of 2km/h langzamer opgaat dan je voorgangen, heeft hij daar tot voorbij de helft van het rechte stuk voordeel van. Hij loopt dus al die tijd rustig bij je weg! De set-up, en hoe je rijden is zijn zo belangrijk! (dit wordt heel erg onderschat)

    De stock klasse is echt wel de klasse waar alles "gelijk" is!!
     
  9. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Per, sorry dat ik wat laat reageer, maar beter laat dan nooit... ;)

    Ehh, je hebt gelijk. De elektro heeft grote stappen gemaakt, en niemand heeft die explosie in vooral de accu capaciteit regelementair aan banden gelegd, want dan had je het in toom kunnen houden.
    In de brandstof 1/8 bijvoorbeeld is dit eigenlijk wel zo, al sinds het begin is de tankinhoud 125cc, en daar moet je het maar mee doen. In 2013 wordt het als ik het goed heb zelfs verboden om tijdens de 5 minuten kwalificatie nog tussentijds te tanken.

    Vertaald naar elektro betekend dat een max. accu capaciteit invoeren (per klasse) en je kunt je doelstelling bereiken. Alleen lijkt me dit niet haalbaar, want op grotere banen verbruik je meer dan op kleinere, en wie gaat er uitzoeken wat er op welke baan kan?....

    De onvertimebare klasses zijn denk ik de beste oplossing die je momenteel bedenken kunt. En laten we eerlijk zijn, dat zijn nu niet bepaald bommetjes op wielen, dus prima instapklasses voor de beginners.
     
  10. fgroen

    fgroen

    Lid geworden:
    12 aug 2008
    Berichten:
    222
    Locatie:
    den Haag
    Ik denk dat onvertimebare regelaars precies de "stock" gedachte belichamen. Helaas zeulen we in de Superstock veel te grote accu's mee, maar ja... Daar doe je inderdaad denk ik weinig aan.

    Terug kijkend op de "pre-brushless" tijd: toen werd er met 5 cellen NiMH gereden en een vast vertimede 19T motor. 24 graden en verder geen geleuter. Desondanks waren er grote snelheidsverschillen omdat mensen die veel van brushed motoren afwisten die dingen harder konden laten lopen, met peperdure zilveren borstels, comm drops en weet ik niet wat nog meer.

    Dus... Er zal een stock spec motor moeten komen met een vaste mechanische vertiming. Omdat de leveranciers hier niet op in hebben gesprongen hebben een aantal merken zich dus uit de markt geprijsd (o.a. LRP die met een extreme mechanische vertiming hun kV spec voor de 13,5T motor op hebben geschroefd), omdat er een enkel merk en type motor moet worden gekozen.

    Ik durf met zekerheid te stellen (net als reeds eerder is aangehaald) dat de snelheidsverschillen in de Superstock 0 graden erg klein zijn. In ieder geval veel kleiner dan in het brushed tijdperk. Het komt puur op het rijden en afstellen aan.

    Verder heb ik op de club gemerkt dat de doorstroom vanuit de Stock eindelijk op gang is gekomen. Die was de afgelopen twee jaar door het technische geweld gewoon gestagneerd.

    Dus.. ik denk dat de vertimede regelaars niet bepaald een zegen zijn. 0 graden is m.i. een voorwaarde om de hobby levend te houden.
     
  11. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Eigenlijk is het heel vreemd dat de verschillen nu blijven.
    Met een programmeerbare regelaar kun je alles juist instellen en zou je dus de snelheden en vermogens dichter bij elkaar kunnen brengen.
    Fabrikanten benaderen het zeker niet van die invalshoek.
    Het zou erg mooi zijn als alle regelaars aan het begin van de wedstrijd de zelfde limieten ingesteld krijgen.
    Bij 0-grad wedstrijden is de sensor het grootste probleem,
    die moet je gewoon niet gebruiken.

    Als je je vaak ergert aan de ongelijkheden, dan moet je gaan twijfelen of je de goede keuzes maakt.
    Ik zoek zelf altijd een groepje mensen op die gelijkwaardig WILLEN racen,
    samen hebben we een wedstrijd binnen de wedstrijd.
    Wij maken ons niet druk om wat er omheen gebeurt.
    We gaan zelfs zo ver dat als en van ons te veel vermogen heeft, hij dat aanpast om weer echt samen te kunnen racen.

    Die instelling maakt dat de wij al jaren erg veel plezier hebben aan deze race hobby.
     
  12. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Snelheidsverschillen in klassen met dynamisch vertimebare regelaars? Ik zie nauwelijks verschil in snelheid in mijn klasse en we kunnen elke motor en regelaar gebruiken die er zijn. Gek genoeg is op dit moment de hobbywing xerun bijna de eenheidsregelaar geworden. :)

    Waar op dit moment nog behoorlijk verschil in zit is bochtensnelheid en stuurmanskunsten en dat is iets wat je moet leren kwa auto setup en rijvaardigheid.
     
  13. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Yep...
    Racerik had dat ook al heel goed aangegeven!


    Overigens denk ik eerder dat het vaak is dat men dat niet wil toegeven....
     
  14. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Wanneer ik bijvoorbeeld bij een 2wd (evt pro-10) sponge-banden klasse ga kijken, zie/hoor ik alleen maar “wielspin”, ik kan mij vergissen maar uit een non-grip situatie, valt weinig op te maken van een evt “extra stijgsnelheid in rpm onder belasting”. Sterker nog, een “minder brute stijgsnelheid” zou wel eens voor een snellere actuele acceleratie kunnen zorgen.

    Het punt is ook niet of je een klasse maakt met een variabele dynamische vertiming, dynamische vertiming, of wat dan ook, het punt is de toegankelijkheid die veel rijders afschrikt, je moet heelveel tijd erin steken, met een laptop onder de arm, om de juiste setup te vinden van de regelaar, om bij te blijven of een ander af te troeven. Plug and play brengt meer het racen en rijden naar het circuit zelf, ik kan het mis hebben, maar de meeste rijders zijn hobbyisten die willen rijden, ze zijn geen computer-nerds, en hebben geen intentie om dit te worden. Het is de rijder zijn goed recht om sneller te gaan dan een ander als hij hier meer tijd in steekt, dit hoor je mij ook niet tegenspreken, maar als veel rijders uit “jaloezie” wegblijven, heb je geen raceveld, het gaat onze hobby toch al niet voor de wind, wat is wijs……eerlijkheid/gelijkheid zal altijd wel een discussie punt blijven…. een 0 graden timing breng hier echt geen verandering in…..het geeft wel een eerlijker gevoel….
     
  15. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Gelukkig zijn er nu veel regelaars waar je die laptop niet meer nodig hebt...
    Volgens mij valt de wielspin best wel mee, als die er is dan hebben we zelf niet genoeg tijd gestoken in een andere setup vinden omdat we ook gewoon aan het rijden zijn met zijn allen. En de klasse lijkt steeds toegankelijker te worden als je ziet hoeveel rijders we er toch steeds weer bij krijgen en die interesse tonen in de klasse dus ja...

    Noem het wat je wil maar de vrijheid in de pro10 schijnt toch ergens aantrekkelijk te zijn...
     
  16. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Ik kan je niet volgen met brute stijgsnelheid onder belasting in non grip situatie? etc. lol Wellicht iets voor Frenulum om samen over te discusieren?:D
    Ik hou me daar echt niet mee bezig. Als je wielspin hebt geef je te veel gas. Dus minder of gecontroleerder gas geven uit de bocht en/of je setup aanpassen. Hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn.

    Kijk eens naar de rondetijden bij de laatste race in Deventer. Alleen maar wielspin? Zou mooi zijn want dat betekend dat we nog sneller kunnen.;) Er is 1 circuit waar je met foam niet uitkomt en dat is Eindhoven. Op een verpoederende ondergond (naar wat ik gehoord heb) is met foam nu eenmaal niet veel te beginnen. Hopelijk gaan ze er iets aan doen.

    Als men nul graden met een vaste ratio wil rijden moet men dit zelf weten. De rijders in die klasse vinden het leuk dus wie ben ik om daar iets anders van te vinden. Maar als er iets geschreven wordt waar ik het gedeeltelijk of helemaal niet mee eens ben dan reageer ik er op. Het is niet voor niets een forum.

    Wat je schrijft over elkaar willen aftroeven, meer tijd in steken om zo sneller te zijn dan andere etc. etc zijn in ieder geval niet mijn ervaringen.

    Het zou best kunnen zijn dat het in andere klassen of clubs inderdaad zo aan toe gaat zoals je beschrijft (wellicht je eigen ervaring?) Dat weet ik verder niet. Als ik iemand kan helpen doe ik dat. Ik weet van andere dat die precies hetzelfde zullen doen mocht ik hulp nodig hebben.
     
  17. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Dus is het maar goed dat die vertimebare regelaar bestaat, anders kun je je vermogen niet eens omlaag schroeven...... ;)
     
  18. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    Martin heeft gelijk: in het begin was er alleen 1:8 brandstof onroad en 1:12 electro. Bij de 1:8 werd een maximale tankinhoud van 125 cc afgesproken. Bij de electro was dat de sub C industrie std maat. Bij de brandstof klasse werd de tank direct tot de nok toe gevuld. Bij de electro kwamen de ingenieurs er beetje bij beetje achter hoe ze de cel konden vullen met energie. Dat heeft uiteindelijk geresulteerd in sub c cellen met over 5000 mah. Is de tankinhoud van de electro groter geworden de afgelopen jaren ? Nee, de afmetingen/industrie std maten van 43.0 mm x 23.0 mm zijn gelijk gebleven. Het is alleen gelukt de tank beter te vullen. Ook bij de Lipo accu;s is er een std maat afgesproken. Dat heeft de fabrikanten ook niet beperkt om net als bij de sub c cellen steeds meer energie in die afmeteingen te krijgen.

    Helaas is de ontwikkeling in de brandstofklasse vwb de tankinhoud jarenlang stil blijven staan. Waar bij de electro bovendien gebruik wordt gemaakt van efficientere motoren, is de het bij de brandstofmotoren juist de verkeerde kant opgegaan met de geluids- en consumptieproblemen als gevolg.
     
  19. sbk

    sbk

    Lid geworden:
    5 mei 2007
    Berichten:
    52
    Ik ben lid van dezelfde club als Per, ik weet waar hij zijn info vandaan haalt maar ik hoor niets over wielspin of wat dan ook.
    Ben geen voorstander van o graden, de reden dat ik dit jaar ook geen tourwagen heb gereden.
    Met een paar anderen hadden wij onze vertimebare regelaars goed voor elkaar, klopt je moest er tijd in steken maar ook bij ons was het zo dat je gewoon antwoord op je vragen hierover kon krijgen.
    Heb dit jaar 2wd gereden simpel om het feit dat je kon je steken wat je had, er reed van alles doorelkaar vertimed en niet vertimed zelf nog brushed, het grapige was wel dat iedereen PLEZIER en LOL had in het rijden.
    Uiteindelijk filtert het zichzelf uit wat je wel of niet op de baan kan houden.
    Vreemd dus dat weinig regels wel plezier geeft!!!!!!!
    Dit is verder de enige reactie die ik hierop wil geven om verder onzin discussies te voorkomen.

    Arnold
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Helaas Frans? Had je graag gezien dat onze tanks ook 4x groter zouden zijn? ;)

    Met het vasthouden van de 5 minuten kwalificatie heeft de electro het ook mogen weten dat de belastingen op motor, regelaar en auto ook flink omhoog zijn geschoten tot rooksignalen aan toe.

    Brandstof motoren zijn misschien meer gaan slurpen maar daar waar 20 jaar terug 20 rondjes in 5 minuten werd gereden zonder te tanken gaf de laatste tijd wel qualificaties van 23 rondjes zonder te tanken. De brandstofmotoren zijn wel degelijk meer vermogen gaan geven en in verhouding ook efficiënter geworden.
     

Deel Deze Pagina