Programmeerbare snelheidsregelaars: zegen of hobbykiller?

vandaag getest met de nieuwe gm regelaar
snelheid 88,8km per uur met std programma
maarnog veel belangrijker en watik hier niet zie bij resultaten zijn de temp na 7min!!!!!!!!
was maar 65graden
op naar het nk

gr benny

het is zoals mikky schrijft de rijder die het verkeerd kan doen en ereen dure grap van kan maken met de huidige regelaars die de motoren zo affikken

maar dat is ieder zn keuze om hetzo duur te maken nietde techniek van tegenwoordig

gr benny

Dat is inderdaad een hele goeie opmerking.

Ik zag regelmatig rijders ontzettend hard gaan op de indoor baan maar na een tijdje kon je de hete motoren ruiken als je langs het circuit stond.

65 graden na 7 minuten is heel erg goed. Dat zal ongeveer mijn doel ook zijn.

maarnog veel belangrijker en watik hier niet zie bij resultaten zijn de temp na 7min!!!!!!!!
was maar 65graden
op naar het nk

gr benny

“Iemand kan of mag het zo duur maken zoals hij/zij dat wil, het is zijn eigen dommigheid als hij/zij over zijn budget gaat of moet gaan om mee te kunnen komen. Het heeft niets te maken met de voortschrijding van de techniek.” Dit vindt ik echt opmerkingen van mensen die het erg breed hebben, of een familielid hebben die de zaak sponsoren. Wanneer je alles op een rijtje zet, zijn het uiteindelijk de kosten naar de baten, of te wel het rendement. Deze discussie speelt al zo lang als ik rij (2001), dus niks nieuws onder de zon, behalve dan dat er nu meer zaken zijn die een overweging bemoeilijken.

Rijders die begonnen zijn in de glorie tijd, hadden toen nog geen vriendin/vrouw of kinderen, alimentatie, hypotheek of andere verplichtingen die er flink in hakken, misschien nog werk, geen crisis budget enz. Ouders staan niet meer zo te springen om een dure hobby te sponsoren, wat voorheen kennelijk geen probleem was, de jeugd uit de glorie tijd moet het nu zelf ophoesten, in combinatie met het delen van geld en tijd met een evt partner/kinderen, is het best even wringen wat het budget (en tijd) betreft.

Onze hobby is en blijft een luxe, voor de mensen die “geen luxeprobleem hebben in euro's”, is iedere keer de discussie erg overdreven, maar de mensen die al jaren “op de wip zitten” wat betreft “kosten naar de baten”, vallen er nu letterlijk daar vanaf, omdat ze de kosten van de voortschrijdende techniek met de daarbij behorende regelgeving niet meer verantwoord vinden. tozv de lol die men er uit kan ontrekken.

Er zal weer een hele nieuwe generatie rijders moeten komen om de hobby weer leven in te blazen, maar zolang de balans zoek is wbt de kosten naar de baten, kan dat best wel eens lang duren. Wanneer de “revolutie” op het gebied van techniek en kosten teruggekeerd is naar “evolutie”, is daar pas weer hoop op.

Persoonlijk is het voor mij een kwestie van overleven, dus ik heb gekozen voor de goedkoopste klasse waar ik bijna niet in hoeft te investeren, en zal genoegen moeten nemen met mogelijk “de rode lantaarn”. Maar niemand is begonnen met racen om iedere keer als “hekkensluiter” te eindigen, buiten het financiële verhaal (kosten/baten) valt het niet mee om daar “plezier” uit te putten, je doel/droom/voorstelling is toch eens een keer te winnen oid. Mijn leven ligt toch al een tijdje in de goot, dus ik heb daar inmiddels vrede mee, maar ik kan mij zeer goed indenken dat dit niet voor iedereen zo geldt, of voor hoelang het nog voor mij “leuk blijft”, vanuit dat perspectief blijf ik hameren op de kosten, zodat ik misschien nog heel lang kan “strijden”, met de “geweldige groep collega rijders” die ik nu ken, en deze wil behouden.

Het leven is erg geïndividualiseerd, ook in onze hobby, onverschillige statements over dat iedereen het maar zo duur moet maken zoals hij dat zelf leuk vindt, overleven de huidige tijd echt niet, je krijg wel een hoop ruimte op de baan om de snelste tijd neer te zetten, maar alleen is de vraag tegenover/ten opzichten van “wie”, zorg dat je daar weer controle over krijg (liefst met zijn alle).

:ontopic: Wbt de nieuwe of nog komende generatie regelaars, is het alleen maar prijzenwaardig dat de efficiëntie omhoog gaat, waardoor ze niet alleen maar sneller zijn maar ook stuk koeler kunnen draaien, deze revolutie zou ik niet aan banden willen leggen, misschien moet je even genoegen nemen met een plaatsje achterin, en wachten op wat nog komen gaat, ipv steeds op korte termijn te investeren. 1 ding is zeker, veel rijders die achterin rijden, "strijden" met hetzelfde probleem, maar je moet je daar naar natuurlijk wel thuis voelen (best gezellig hoor, probeer hetzelf maar eens :) ), anders is stoppen voor jou de enige oplossing.

Laatst bewerkt:
was maar 65graden
op naar het nk

gr benny

Is toch mooi he Benny die lage motor temperaturen.
Ik denk dat als je er nog wat vaker mee hebt gereden, dat je nog wat meer power er uit weet te halen.
nu is het nog fijn tunen van je regelaar.

het is zoals mikky schrijft de rijder die het verkeerd kan doen en ereen dure grap van kan maken met de huidige regelaars die de motoren zo affikken

maar dat is ieder zn keuze om hetzo duur te maken nietde techniek van tegenwoordig

gr benny

Precies, de rijder zelf maakt het duur.
Voor mij zijn de laatste 2 jaar de goedkoopste jaren geweest op motor en regelaar gebied.
Het is niet de techniek maar de persoon die achteloos iets koopt vanwege de prijs en niet weet wat hij koopt die het zelf zo duur maken. Je hoeft niet de duurste spullen te hebben om hard te gaan. Kijk maar naar de Mamba regelaar. Die is goedkoper dan vroeger de brushed regelaars waren. Toen kocht ook iedereen een regelaar van over de 200 euro.

En als je dom blijft doen door niet te luisteren of te informeren naar wat en hoe, dan is dat je eigen schuld en niet de huidige tijd of nieuwe regelaars die zogenaamd iedereen op kosten jagen.
Ik hoor een aantal rijders klagen dat ze ieder jaar een nieuwe regelaar moeten kopen of dat het duurder word maar zelf heb ik het nog niet onder vonden.
Wees verstandig en koop een regelaar die te updaten is en informeer eerst goed voor je iets koopt. Het is dus hun eigen schuld.

Dat het aantal leden terug loopt is niet alleen daardoor. Ik zie nu bij ERCE weer een groei in het aantal leden. Er melden zich de laatste tijd weer nieuwe leden aan waaronder ook jeugd leden.
Veel mensen weten niet eens dat er RC clubs zijn. misschien eens te kijken voor wat publiciteit en informatie over hoe en wat.
Heb vandaag heel veel info gegeven aan kijkers en nieuwe leden om ze op weg te helpen met hun spullen. Heb dat de afgelopen 2 jaar gedaan en zo verschillende nieuwe leden binnen gekregen.
En laat niet alles van de stock of mod klasse af hangen. er zijn meer klassen waarmee je rijders kunt trekken.

….Precies, de rijder zelf maakt het duur….. Het is niet de techniek maar de persoon die achteloos iets koopt…..En als je dom blijft doen door niet te luisteren of te informeren naar wat en hoe, dan is dat je eigen schuld en niet de huidige tijd of nieuwe regelaars die zogenaamd iedereen op kosten jagen….Wees verstandig en koop een regelaar die te updaten is en informeer eerst goed voor je iets koopt. Het is dus hun eigen schuld…..

Ben jij niet bang dat je mogelijk nu (valselijk) informatie verspreidt die binnenkort achterhaalt is/wordt?? De Tekin is al een tijdje op de markt, zo ook de “gratis updates”, dit houdt eens een keer op nl. Fabrikanten hangen nl ook een bp levensduur op aan hun producten, de gratis updates zijn/is een extra service. Grote kans dat jouw laatste update een update-lock bevat, zodat als zij nu een nieuwe versie met net iets betere hardware op de markt zetten, jij niet meer de nieuwe updates kan downloaden. Fabrikanten moeten ook geld verdienen, en de nieuwe updates zouden best “technisch” kunnen werken of verwerkt kunnen worden met de huidige Tekin, maar dan verdienen ze niks, vandaar een mogelijke update-lock in de toekomst, of men kiest helemaal voor een ander besturingsysteem. Vertel mij eens, ben ik dan ook dom en eigenwijs geweest als ik jouw goedbedoelde informatie heb opgevolgd???

Een brushed esc en brushless esc zijn totaal niet met elkaar te vergelijken, een "upgrade" bij een brushed regelaar had meer betrekking op de hardware, terwijl een "upgrade" bij een brushless regelaar meer betrekking heeft op het “management” (informatie verzamelen en verwerken tot (be)sturing). Bij een brushed regelaar kan je na 1 blik bepalen/vergelijken aan de hand van de specs, of er een verbetering te verwachten is, op het gene wat je al had. Bij een brushless (management) systeem is weinig houvast aan het aflezen van de specs, want enkel de "hardware" gegevens zijn bekend, en die zijn vooralsnog ondergeschikt aan de “regel kwaliteit” van de regelaar (het juiste "tijdstip" bepalen).

Een brushed regelaar is misschien het best te vergelijken met ouderwetse carburateur, terwijl een brushless regelaar meer weg heeft van een “electronic motor-management systeem” op de huidige automotoren (maar dan eentje met 3 cilinders ;) ).

Ik vindt jouw stelling nl echt kort door de bocht, het ligt volgens mij iets gecompliceerder, maar goed wacht maar af tot het moment wanneer je gaat twijfelen over of je wel de juiste informatie heb verstrekt, dan hebben we het er nog wel eens over!!!!

Laatst bewerkt:
Dit wat jij nu zegt roepen ze al van af het moment dat de Tekin en andere te updaten regelaars uit kwamen.
Nee daar ben ik niet bang voor.

Ik denk dat jij het alleen maar negatief in ziet en niet kijkt naar wat er werkelijk gebeurd.
Ik doe nu 2 jaar met een regelaar. Ik heb nog nooit een regelaar gehad die het zo lang vol hield. Tevens zijn de motoren vele malen fijner. veel minder onderhoud.

En mocht Tekin met een nieuwe regelaar komen, dan zullen ze dat net als ze fat met de R1 regelaar hebben gedaan wel weer een omruil actie komen mocht e hem pas gekocht hebben.

De toekomst van een klasse en dergelijke hangt niet af van de regelaar maar van de clubs zelf en hoe ze er mee om gaan.

Het geen wat je nu schetst is alleen maar negatief en dat de regelaars nu de hobby om zeep helpen. Ik denk dat je de schuld bij het verkeerde punt neer legt.
Ik verwacht dit jaar een grotere groep rijders dan vorig jaar bij ERCE van buiten af en bij de clubleden.
Toen ik begon stond ik vaak met een man of 2 a 3 op de club te trainen.
Door wat te promoten en anderen er weer in te motiveren is het ons gelukt om een grotere groep op de training dagen te krijgen en dit werpt tevens zijn vruchten af met het aantal nieuwe leden die we dit jaar al weer binnen hebben.
Promoot ook andere klassen zoals bijvoorbeeld een mini klasse of en TT-01 klasse en richt je daar op.
De toerwagen klasse komt later als ze langer blijven. De meeste willen eerst een keer kijken hoe het gaat en of het bevalt. zodra dat zo is willen er altijd weer rijders naar een andere klassen.
Dat nu de klassen zo terug loopt is niet de schuld van de regelaar.
Zo lang ik bij de club ben zie ik die klassen golven en zie ik andere klassen komen en gaan.
Sommige klassen komen en bloeden dood doordat ze niet een stapje hoger kunnen terwijl de huidige stock en super stock klasse bij ons (voor heen met carson cup motoren en 19T klasse) er nog zijn. Wel andere motoren en accu's, maar ze zijn er nog en het aantal schommelt ieder jaar.
Dat deed het al voor dat de regelaars zo hard gingen.

“Iemand kan of mag het zo duur maken zoals hij/zij dat wil, het is zijn eigen dommigheid als hij/zij over zijn budget gaat of moet gaan om mee te kunnen komen. Het heeft niets te maken met de voortschrijding van de techniek.” Dit vindt ik echt opmerkingen van mensen die het erg breed hebben, of een familielid hebben die de zaak sponsoren. Wanneer je alles op een rijtje zet, zijn het uiteindelijk de kosten naar de baten, of te wel het rendement. Deze discussie speelt al zo lang als ik rij (2001), dus niks nieuws onder de zon, behalve dan dat er nu meer zaken zijn die een overweging bemoeilijken.

Helemaal mee eens.....

Precies, de rijder zelf maakt het duur.
Voor mij zijn de laatste 2 jaar de goedkoopste jaren geweest op motor en regelaar gebied.

Maakt de rijder het duur? Stilstand is achteruitgang in de racerij, zeker als je voor de podiumplaatsen wilt gaan. Hey Emiel, hoe vaak heb jij eigenlijk in de afgelopen jaren bij een NK of iets groters op het podium gestaan?

Je kunt eigenlijk wel beter zeggen dat het handje vol rijders die naast het mee willen gaan met de technieken er ook nog steeds een groep is die de ins en outs weten hoe dingen te optimaliseren (met de eventuele risico een motor op te blazen) die het voor de rest duur en onmogelijk maakt om bij te komen (en dan heb ik het niet over jouw superieure kennis van de Tekin regelaar).

De laatste tussenstand betreffende de NOMAC licenties geeft in de tourwagen nog maar 17 rijders aan, ik denk toch dat er op het gebied van kennis, ervaring en kosten(/baten) wel degelijk iets speelt om niet mee te willen doen. OK, we zijn er nog niet met nog 4 weken te gaan maar storm loopt het ook niet.
Opvallend is dat veel rijders hier blijkbaar geen stapje terug willen doen om te kijken als daarmee hun klasse weer groter te maken is........

Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens.....

Maakt de rijder het duur? Stilstand is achteruitgang in de racerij, zeker als je voor de podiumplaatsen wilt gaan. Hey Emiel, hoe vaak heb jij eigenlijk in de afgelopen jaren bij een NK of iets groters op het podium gestaan?

Je kunt eigenlijk wel beter zeggen dat het handje vol rijders die naast het mee willen gaan met de technieken er ook nog steeds een groep is die de ins en outs weten hoe dingen te optimaliseren (met de eventuele risico een motor op te blazen) die het voor de rest duur en onmogelijk maakt om bij te komen (en dan heb ik het niet over jouw superieure kennis van de Tekin regelaar).

De laatste tussenstand betreffende de NOMAC licenties geeft in de tourwagen nog maar 17 rijders aan, ik denk toch dat er op het gebied van kennis, ervaring en kosten(/baten) wel degelijk iets speelt om niet mee te willen doen. OK, we zijn er nog niet met nog 4 weken te gaan maar storm loopt het ook niet.
Opvallend is dat veel rijders hier blijkbaar geen stapje terug willen doen om te kijken als daarmee hun klasse weer groter te maken is........

Uhm dat ik niet op het podium sta heeft niets te maken met wat ik rij.
Ik heb een goede auto en goede regelaar. Er zijn alleen heel veel betere rijders dan mij.
Er zijn heel veel rijders die met het szelfde spul wat ik heb wel op het podium komen.
Tevens sta ik niet stil want ben over op het zeer fijne lipo en brushless gebeuren.
Bevalt mij zeer goed en mijn regelaar is geupdate met de laatste software. Mijn auto wil ik nog wat updaten en dan ben ik weer helemaal bij.

Dan als je met de huidige regelaar je motor op blaast dan ben je dus verkeerd bezig. Met alle nieuwe regelaars blijven de motoren koeler.
Denk dat wat Benny zij over de motor temp en de snelheid dat dat genoeg zegt.
Als nu je motor boven de 80 graden komt dan moet je eens achter je ooren krabben om te denken of je wel goed bezig bent.
Wedstrijden worden nu gewonnen met motoren van 60 a 70 graden.
Je info is out of date.

Tja het NK. Ik kijk niet naar het NK maar ik kijk naar mijn club.
Al levert ERCE dit jaar weer 5 a 6 rijders.

Andere jaaren moest je nieuwe accu's hebben om het half jaar op een enkeling na om mee te komen.
Nu moet je de juiste keuze maken met de regelaar.
Als je dus een regelaar kiest die niet te updaten is of waarbij het bedrijf je verplicht een nieuwe te kopen omdat ze het vertikken om te doen, dan kies je voor de kosten.

En Roelof ik heb het niet alleen over de Tekin. De mamba en de GM zijn ook te updaten.
En dat ik veel wet van de regelaar komt omdat ik heb gekeken hoe die werkt.
De GM is mij ook niet helemaal duidelijk maar als ik daar een tijdje mee bezig ben dan heb ik die ook zo onder de knie.

Degene die klagen over de regelaars zijn de gene die nu over stappen omdat ze met brushed reden en dat dat word afgeschaft.
Moeten ze een nieuwe regelaar kopen terwijl toen de brushless kwam en er nog brushed gereden werd, toen zag je al veel rijders met een brushless regelaar rijden. Die regelaars waren toen eens zo duur als wat je er nu voor betaald.

Ik kan me op alle fronten vinden in de laatste 2 posts van Emiel, met twee belangrijke kanttekeningen.

Het is altijd al zo geweest dat de rijders het zelf duur maakten. Er is in 2008 veel gesproken over de NiMH akku's en hoeveel dat wel niet kostte. Ik heb zelf het hele seizoen slechts 4 akku's gebruikt en kon daarmee ook nog eens vooraan meedoen. Ook v.w.b. de regelaars ging het prima. In de brushed tijd deed ik ook zeker 2 jaar met een regelaar. Als ik al een nieuwe kocht was dat meer vanwege het feit dat verse electronica minder verliezen opleveren (is ook bij brushless zo) en een verse regelaar daardoor net iets meer power en runtime geeft. Echter, ik weet heel goed naar wie ik wel en niet moet luisteren. Daarbij ben ik zelf ook niet onhandig in het kiezen van het beste materiaal en weet ook hoe ik het maximale uit mijn materiaal kan halen.

Eén van de problemen waar in posts zoals die van Emiel te vaak voorbij wordt gegaan is dat de meeste rijders (zelfs ervaren rijders) die kennis en vaardigheden helemaal niet hebben. Zij vallen dan terug öp luisteren naar de verkeerde mensen en de "trial & error" methode die aanzienlijke extra kosten met zich meebrengt. Niet alleen is dat niet leuk (en we doen dit toch voor de lol?), het zorgt er ook voor dat de kosten-baten balans negatief doorslaat.

Dan het tweede punt. Al 2 jaar met dezelfde regelaar (kan kloppen, de Tekin kwam medio maart 2008 uit) is prachtig, maar door die nieuwe software ga je met diezelfde regelaar nu wel veel sneller dan 2 jaar geleden. Zoals Stephan ontdekt heeft, is dat niet voor iedereen even makkelijk. Gevolg? Dat de regels weer moeten worden aangepast wat in de huidige tijd betekent dat er nieuwe motorlimieten worden vastgelegd, specifieke merken en typen toegelaten zijn en andere niet meer, mogelijk akku regels moeten worden aangepast, enz. En daar komen nieuwe technische ontwikkelingen nog bij (denk aan de nieuwe 50C akku's, nieuwe motoren, nieuwe fets voor de regelaars) die ook tot hogere snelheden leiden.

Die aanpassingen van de regels leiden ook tot extra kosten. Je 2-jaar oude regelaar kan nog prima mee, maar niet als je de nieuwe 50C akku's niet hebt en je (even goede) concurrent wel. Daarbij, met hetzelfde programma leg je het toch echt af als de concurrent een verse regelaar heeft, zeker als die regelaar voorzien is van de laatste electronica (met name de fets zijn van belang). En ook hier geldt, er slechts een kleine groep die hier echt verstand van heeft. Die andere 80%, en zeker nieuwelingen, zullen de plank vaker mis slaan dan raak slaan.

Met geduld kun je natuurlijk best leren hoe je je hierin moet redden en dan valt het allemaal best mee. Probleem van de moderne maatschappij is dat we dat geduld (er) niet meer (voor over) hebben. Mede daarom is de instroom zo laag en de uitstroom zo hoog.

Dan als je met de huidige regelaar je motor op blaast dan ben je dus verkeerd bezig. Met alle nieuwe regelaars blijven de motoren koeler.
Denk dat wat Benny zij over de motor temp en de snelheid dat dat genoeg zegt.
Als nu je motor boven de 80 graden komt dan moet je eens achter je ooren krabben om te denken of je wel goed bezig bent.
Wedstrijden worden nu gewonnen met motoren van 60 a 70 graden.
Je info is out of date.

Waar haal je deze wijsheid vandaan? Leuk dat bennie met een koude motor van de baan af komt, maar straks als het hoog zomer is, en de buiten temperatuur 20 graden hoger is, zal zijn motor temperatuur ook 20 graden hoger zijn.. Moet hij zich dan ook achter zijn oren krabben?

Op de LRP TCM zagen we overigens ook hele andere temperaturen, dan die jij benoemt Emiel...

Maar de motor die ik gistere "tempte" was 137 graden...... En rookte..... En liep op nitro methanol ;-)

Groet Robert

Voor jouw idee: Opkomst NKs

2005
Stock - 20 man
Mod - 20 man

2006
Stock - 30 man
Mod - 29 man

2007
Stock - 20 man
Mod - 30 man

2008
Stock - 32 man
Mod - 28 man

2009
Stock - 26 man
Mod - 0

2010
Stock - 17 man
Mod - 0

Voor jouw informatie; de stock heeft een "gelijkblijvende" opkomst tussen de 20 en de 32 man. Modified daarentegen is na 2008 volledig ingestort. Ondanks de geweldige overgang naar 5 cellen, zonder vertimebare regelaars, MET veel goedkopere Brushless-motoren (tov de 12T)

Dus vertel mij nog maar eens waar het aan ligt.

groet,

Eric

Nog iets....

Even over de kosten die ik gemaakt heb om te kunnen racen:

2005
2 x GM 17T
90 Euro
Robitronic Spirit
200 Euro
6 x 6 cellen NiMhpack
300 Euro
Totaal: 590 Euro

2006
Corally 19T
35 Euro
2 x GM 17T (club)
90 Euro
Ko Propo regelaar
220 Euro
8 x 6 cellen NiMhpack
400 Euro
Totaal 745 Euro

2007
2 x Element
120 Euro
TC spec + 4.5 BL
350 Euro
8 x 5 cellen NiMhpack (runtime)
400 Euro
Totaal 870 Euro

2008
2 x Element plus borstels
120 Euro
SPX stock spec
240 Euro
8 x 5 cellen NiMhpack
400 Euro
Totaal 760 Euro

2009
Motor SP 10.5
50 Euro
Tekin RS
200 Euro
6 x 6 cellen NiMhpack
300 Euro
2 x lipo (rijdt ik nog steeds mee)
170 Euro
Totaal 720 Euro

2010
Motor SP 3.0
35 Euro
Regelaar kan door
2 x lipo
170 Euro
Totaal 205 Euro!!!

Zoals je kan zien lijkt 2010 het goedkoopste jaar, als je je niet gek laat maken dat je elke twee maanden weer 5C meer uit je lipo kunt halen en dus weer nieuwe nodig hebt.

Ik hoor trouwens niemand klagen over elk jaar een nieuw chassis en honderden euro's aan infrieure (verplichte) banden

Laatst bewerkt:
Ondanks de geweldige overgang naar 5 cellen,

Grappig... ik kan mij de discussie nog herinneren dat veel stockrijders niet naar 5 cellen wilden maar veel modrijders hierin mee stemden met de achterliggende gedachten om eventueel (later) stock te gaan rijden. Als de stockrijders hetzelfde is gebleven waar zijn dan al die modrijders gebleven ????

Blijft ook de vraag waarom een jaar geleden al niet voor LiPo gekozen is. De levensduur van een sub-C cel was al erg discutabel en ik had van enkele rijders begrepen dat er aan het begin van het seizoen nog amper een fatsoenlijke sub-C cel verkrijgbaar was en daarom er een groep mensen was die dan maar besloten om niet meer aan een reeds verloren kampioenschap te beginnen.

Grappig... ik kan mij de discussie nog herinneren dat veel stockrijders niet naar 5 cellen wilden maar veel modrijders hierin mee stemden met de achterliggende gedachten om eventueel (later) stock te gaan rijden. Als de stockrijders hetzelfde is gebleven waar zijn dan al die modrijders gebleven ????

Blijft ook de vraag waarom een jaar geleden al niet voor LiPo gekozen is. De levensduur van een sub-C cel was al erg discutabel en ik had van enkele rijders begrepen dat er aan het begin van het seizoen nog amper een fatsoenlijke sub-C cel verkrijgbaar was en daarom er een groep mensen was die dan maar besloten om niet meer aan een reeds verloren kampioenschap te beginnen.

Daar heb je een punt (of twee....) Inderdaad waren het de Mod-rijders die "vaderlijk" de stockrijders hebben geadviseerd naar 5 cellen over te stappen (met zwaardere vertandingen en accu's met megapieken als gevolg). Toen de runtime niet makkelijk te halen bleek in de Mod haakten vele vaders af.

Lipo is eind 2008 op de NOMAC-vergadering afgeblazen omdat een aantal fossiele rijders bang was hun voordeel (qua cellen) kwijt te raken en investeringen dus werden doorgeschoven. Dat nog een jaar cellen vele malen duurder bleek scheen niemand te interesseren. Verder was het argument dat er nog niet mee getest was(ondanks een EFRA-lipolijst) er ook ééntje. Ik ben benieuwd wie nu alle zes de motoren en alle lipo's volgens EFRA-spec voor het NK getest heeft???

Maargoed, ik zal wel weer raaskallen.....

groet,

Eric

Waar haal je deze wijsheid vandaan? Leuk dat bennie met een koude motor van de baan af komt, maar straks als het hoog zomer is, en de buiten temperatuur 20 graden hoger is, zal zijn motor temperatuur ook 20 graden hoger zijn.. Moet hij zich dan ook achter zijn oren krabben?

Op de LRP TCM zagen we overigens ook hele andere temperaturen, dan die jij benoemt Emiel...

Maar de motor die ik gistere "tempte" was 137 graden...... En rookte..... En liep op nitro methanol ;-)

Groet Robert

Het klopt dat de motor temp omhoog gaat als het buiten warmer word.
Maar als ik het vergelijk met vorig jaar en nu dan word mijn motor nu lang niet zo warm als dat die vorig jaar deed toen het ook nog rond de 12 graden buiten was.
Indoor is de motor temp bij mij ook flink gedaalt.
Maar als het warmer word zal de temp wel weer omhoog gaan maar motor tempraturen zoals vorig jaar zul je nu veel minder zien.

Die motor die je gisteren had zou ik weg doen. Maakt een hoop herrie en stiknt ;)

Tony je snapt hem helemaal.
Ik heb langer met mijn accu's gedaan na ik de juiste keus had gemaakt.
Ging voorheen ook op andere af en dat heeft niet altijd goed uitgepakt.

Pas op he Eric, laat het lijstje niet aan de vrouw zien dan denken ze dat ze extra kleding kunnen kopen ;)

Daar heb je een punt (of twee....) Inderdaad waren het de Mod-rijders die "vaderlijk" de stockrijders hebben geadviseerd naar 5 cellen over te stappen (met zwaardere vertandingen en accu's met megapieken als gevolg). Toen de runtime niet makkelijk te halen bleek in de Mod haakten vele vaders af.

Lipo is eind 2008 op de NOMAC-vergadering afgeblazen omdat een aantal fossiele rijders bang was hun voordeel (qua cellen) kwijt te raken en investeringen dus werden doorgeschoven. Dat nog een jaar cellen vele malen duurder bleek scheen niemand te interesseren. Verder was het argument dat er nog niet mee getest was(ondanks een EFRA-lipolijst) er ook ééntje. Ik ben benieuwd wie nu alle zes de motoren en alle lipo's volgens EFRA-spec voor het NK getest heeft???

Maargoed, ik zal wel weer raaskallen.....

groet,

Eric

Nee je dat doe je niet, je hebt gelijk.

Er word nu van alles gegooid op de regelaar en dat soort dingen terwijl iedereen eerst eens naar zich zelf moet kijken van waar ze mee bezig zijn en eens informeren naar de juiste info.
Ze zien iets en ze roepen gelijk maar weten eigenlijk niet wat ze roepen omdat er zoveel andere dingen zijn.

Ik heb in al die tijd bij ERCE rijders zien komen en gaan en degene die gingen deden dit om verschillende redenen.
De ene vanwege tijd te kort andere om kinderen en weer anderen omdat ze iets anders gingen doen of een vriendin kregen. (rijders verbieden een vriendin te krijgen is ook een optie)
Zo kwamen er ook die van alles kochten en nog kopen zonder te informeren wat ze hebben gekocht.
Daarna komen ze er achter dat ze iets hebben dat niet volgens de regels is of het niet bij kan houden en dan zeggen ze dat de hobby duur is omdat ze iedere keer iets nieuws moeten kopen.
Je hebt er zelfs bij die je informeerd en die kopen dan nog het verkeerde omdat het plaatje er zo leuk uit zag of omdat dat andere 5 euro goedkoper was.

Alles draait om informeren en nergens anders om.

Tony met de nieuwe software merk ik niets van het langsaamer worden van mijn regelaar ;)
en nu power zat om mee rond te gaan.

Back